یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یکی از مهم‌ترین دلایلی که سرنوشت یک استان و شهر را با نابه‌سامانی رو به رو می‌کند، انتخاب نادرست نمایندگان و رأی‌هایی است که به دنبال شعارهای پوچ و وعده‌های کاندیداها و مهم‌تر از همه انتخاب بر اساس تعصبات قومی و قبیله‌ای به صندوق ریخته می‌شود.
کاندیداها با حضور خود در مجالس و محافل خانگی و مواجه شدن با خیل کثیر درخواست‌ها و مشکلات، با دادن وعده و وعید، انتظارات احساسی برای مخاطبان خود به وجود می‌آورند و در صورت راه‌یابی به مجلس شورای اسلامی مردم برای تحقق درخواست‌های‌ خود به سراغ‌شان می‌روند و این نماینده محترم خواه‌ناخواه از درک جایگاه خود که جایگاهی ملی است، غافل می‌شود و از سهم‌خواهی در تصمیمات کلان کشور برای حوزه انتخابیه خود عقب می‌ماند؛ به این ترتیب منزلت نماینده مجلس شورای اسلامی به یک ماشین امضاء تنزل می‌یابد و نتیجهی این فرآیند ناخوشایند می‌شود لرستان حال حاضر" استانی محروم و مظلوم به رغم ظرفیت‌ها، شایستگی‌ها و منابع متعدد".    
بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اگر نمایندهای در روند تدوین برنامه‌های استراتژیک و بودجه سالیانه کشور تأثیرگذار باشد، تا حد زیادی می‌تواند در ایجاد رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی و توسعه عمرانی حوزه انتخابیه خود مؤثر واقع شود، چراکه یکی از وظایف نمایندگان، شناساندن مزیت‌های بالقوه شهر خود به دولت و جذب سرمایه در جهت بالفعل نمودن آنها میباشد.
به فرموده‌ی معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره): «مجلس عصارهی فضائل ملت است». این تعبیر مبین اهمیت مجلس می‌باشد، بدان معنی که افرادی که به مجلس راه پیدا میکنند باید از نخبگان جامعه باشند.
اما آیا انتخاب بر اساس وعده و وعید و راه‌اندازی موج احساس و برانگیخته نمودن عواطف قومی و قبیله‌ای، راهکار رسیدن به عصاره‌ی فضائل ملت و مجلس شورای اسلامی مد نظر مقام معظم رهبری است؟ لذا چاره‌ای جز تغییر فرهنگ انتخاب نخواهیم داشت.
ملاك غلط نوع انتخاب، به محرومیت لرستان دامن زده است 
اما راه‌کار چیست؟
در ادامه به تشریح وظایف کاندیداها و مردم به عنوان دو مؤلفه اصلی فرآیند انتخابات می‌پردازیم.
کاندیداها می‌بایست درک صحیح از وظایف قانونی نماینده مجلس شورای اسلامی و شناخت لازم از نقاط قوت و آسیب‌های حوزه انتخابیه و همچنین برنامه‌های کاری خود به منظور خدمت‌رسانی بهینه در چهارچوب اخلاق و به دور از تخریب سایر رقبا داشته باشند. شایان ذکر است با نهادینه کردن فرهنگ تحزب در کشور به سمت برنامه‌محوری، نخبه‌پروری و شایسته‌سالاری قدم برمی‌داریم و احتمال کج‌روی در مسئولان کاهش می‌یابد.
حزب مسیر و برنامه را پس از مدت‌ها کار تخصصی و کارشناسی مشخص می‌کند، آن‌گاه افرادی را به مردم تحت عنوان کاندیدا معرفی می‌کند تا با خلاقیت و ابتکار عمل در این مسیر حرکت و به کشور و مردم خدمت نمایند.
معرفی کاندیداها از طرف احزاب از هزینه‌های میلیاردی تبلیغات و سرمایه‌گذاری‌های غیر‌اخلاقی حامیان مالی کاندیداها جلوگیری می‌نماید. چه کسی حاضر است مبالغ چند میلیونی پرداخته و شخصی را به مقام و منزلت برساند بدون این که از وی انتظاری داشته باشد؟! کاندیداها باید این نکته را مد نظر داشته باشند که ورود به مجلس با رفتارهایی که خداوند متعال نمی‌پسندد توفیقی را در بر نخواهد داشت.
مردم می‌توانند به کمک ابزارهای مختلف از قبیل مطالعه، تحقیق، اصحاب رسانه، قلم صاحبان فکر و اندیشه و ... آگاهی خود را از وظايف نمایندگان مجلس و جایگاه قوه مقننه در کشور بالا ببرند و انتظار از نمایندگان‌شان را با وظایف و اختیارات قانونی آن‌ها همسو نمایند.
چنان‌چه مردم بدانند وظایف قانونی یک نماینده مجلس شورای اسلامی در چه حدودی می‌گنجد، انتخاب‌های‌شان عقلانی‌تر خواهد بود و یک نماینده ناتوان را به شهر تحمیل نمی‌کنند، لذا به کسی رأی می‌دهند که شعارهایش هم‌راستا با قانون و برنامه‌هایش قابل اجرا باشد.
امیدوارم مردم با انتخاب صحیح و درستی که در آینده خواهند داشت، مقدمات رشد و توسعه استان را فراهم سازند.
 
مسعود  قاسمی
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 حمید ت 1394-09-28 10:54
واقعا طایفه گرایی باعث افت توسعه و پیشرفت شهرمان است طایفه گرایی درست نقطه مقابل شایسته سالاریست .برخی منافع شخصی و طایفه ای رو به منافع جمعی ترجیح میدهند و بدینگونه دانسته یا ندانسته تیشه به ریشه توسعه شهری میزنن و سبب میشون عده زیادی از نخبگان و بهترین افراد و یا خانوادها از این شهر تن به مهاجرت دهن.البته در دراز مدت بسیاری از همین افراد از کرده خود غالبا پشیمان میشوند ولی چه سود که بازهم این رفتار نابخردانه رو در انتخابات بعدی تکرار میکنند.و درس عبرت نمیگرند.من یه سئوال از خوانندگان محترم این سایت دارم و ان اینست :ایا شما به نماینده رای میدهید که چهار نفر از فامیاتان یا خودتان را در اداره یا شرکتی استخدام کند یا به ان نماینده ای رای میدهید که یک پروژه بزرگ را به شهرمان بیاورد و صدها نفر از همشهریمان مشغول بکار کند؟ با جواب دادن به این سئوال براحتی میتوانید خود را بشناسید و خواهید دانست که شما جزء کدام دسته از ساکنان این شهر هستید.
نقل قول کردن
#2 کامران 1394-09-28 11:11
با سلام
ضمن تشکر از اشاره به مشکلات کلیدی در نحوه انتخاب کاندیدای مجلس شورای اسلامی در استان، بنده معتقدم که تا زمانی که جو قومی و قبیله ای در استان حاکم است، محرومیت این استان کماکان ادامه دارد. بدون شک ایجاد فرهنگ حزبی در انتخابات به معرفی نمایندگان با برنامه و هدف مشخص کمک خواهد نمود و تا حدودی آگاهی آحاد جامعه نیز ارتقا خواهد یافت.
نقل قول کردن
#3 محمدحسین صادقی 1394-09-28 13:09
واقعا تحلیل جامع و گویایی است از راز ناکارمدی برخي نمایندگان استان.
در پاسخ به سوال آقای حمید ت باید بگم سوال شما خیلی کاربردی است چون تا تک تک خود ما فرهنگ را رعایت نکنیم به طرف جلو حرکت نخواهیم کرد. باید به نقطه ای برسیم که منافع شخصی مان هم با انتخاب افراد شایسته تامین شود.
نقل قول کردن
#4 شهروند خرم آبادی 1394-09-28 13:14
بعضی از كانديداهاي محترم طوری تبلیغ می کنن انگارغول چراغ جادو هستند هرکاری بخوان می تونن انجام بدن
البته بعدامشخص می شه غول والور هم نیستن چه برسه به چراغ جادو
نکته تاسف برانگیز اینه اكثر هم استانی های عزیز فریب وعده های سرخرمن رو می خورن
به کسی رای بدین که خارج از وظایف نمایندگی بهتون وعده نده
نقل قول کردن
#5 فرهنگی 1394-09-28 14:05
طایفه گرایی که خوب نیست ولی نمایندگان بدون طایفه هم فرستادیم هیچ کاری نکردند! برخی دم از نکات منفی طایفه گرایی میزنند بعد یه حلقه انحصاری از دوستان خود تشکیل میدهند و فکر میکنن مردم خوابن و با این کارهای آنان مردم به طایفه گرایی بیشتر روی میاورند. بچه محل بازی و بچه شهر بودن و....هیچ فرقی با طایفه گرایی ندارد. وقتی در تشکل ها افرادی باسواد و از طیف های مختلف اعم از شهری و روستایی طوایف مختلف وجود داشتند میتوان امیدوار به پیشرفت بود ولی در عمل... به قول معروف: دو صد گفته چون نیم کردار نیست
نقل قول کردن
#6 شهروند خرم آبادی 1394-09-28 18:16
به نقل از فرهنگی:
طایفه گرایی که خوب نیست ولی نمایندگان بدون طایفه هم فرستادیم هیچ کاری نکردند! برخی دم از نکات منفی طایفه گرایی میزنند بعد یه حلقه انحصاری از دوستان خود تشکیل میدهند و فکر میکنن مردم خوابن و با این کارهای آنان مردم به طایفه گرایی بیشتر روی میاورند. بچه محل بازی و بچه شهر بودن و....هیچ فرقی با طایفه گرایی ندارد. وقتی در تشکل ها افرادی باسواد و از طیف های مختلف اعم از شهری و روستایی طوایف مختلف وجود داشتند میتوان امیدوار به پیشرفت بود ولی در عمل... به قول معروف: دو صد گفته چون نیم کردار نیست

سلام خدمت جناب فرهنگی طایفه گرابودن معنی عامش اینه که مصلحت جامعه روفدای وابستگی های حزبی باندی خانوادگی بچه محلی وهمشهری بودن بشه اماحقیقت تلخ اینه تواستان ماطایفه به همون معنای خاص کلمه یعنی عشیره محدودشده تاجایی هم که من به یاددارم به جزدکترفرید وشهیدرحیمی که حقیقتاشهیدرحیمی یکی ازمفاخراستانمون بودن کسی روکه اهل شهرخرم آبادباشه نداشتیم امامثلامهندس نصیری که بومی شهرخرم آبادبودن رومقایسه کنیدباسایرعزیزا ن ببینیدعملکردایش ون کجاعملکردبقیه کجا؟
نقل قول کردن
#7 سامان 1394-09-28 21:23
باسلام خدمت آقای شهروند خرم آبادی مابایداول تعریف از شهری وشهرنشینی داشته باشیم تمامی بزرگان این شهر که شما بعنوان مثال آقای فرید و شهیدرحیمی جدای از طوایف وقبیله های لرستان نیستند آقای فرید از تیره بگری طایفه بزرگ پاپی هستند وهمچنین شهید رحیمی نیز از سادات بخش پاپی وبالاگریوه هستند .پس برادر ما نباید مردم شهر رو محدود به یه عده خاص کنیم به نظر بنده هر کسیکه یک شهری رو برای زندگی انتخاب میکند ودراون شهر بزرگ شده ودلش برای مردم وپیشرفت شهرش می تپه بچه همو شهر پس نیایی ناخواسته این ظرفیت بزرگ رو محدود کنیم .هرشهرواستانی که فکرش کنی از هر جای دنیا که باشه تمامی اقشار اون جامعه رو دربرمیگره
نقل قول کردن
#8 محمدیان 1394-09-28 22:26
درتایید حرفهای شهروند خرم ابادی باید بگویم واقعا درست گفتیید از این همه نماینده که در شهر خرم اباد از اول انقلاب تاکنون به مجلس رفته اند کدام یک از این افراد بجز دکتر فرید بعد از اتمام نمایندگی به همراه خانواده به خرم اباد برگشته ودر این دیار ساکن شده اند؟ ایا علت ساکن نشدن در خرم اباد نشات گرفته از عملکرد انان و توان رو دررویی با مردمی را که قبل از نماینده شدن انواع وعده و وعیدها را به انان داده و نتوانسته اند کوچکترین قدمی برای ای شهر بردارند نیست چرا برخی از این اقایان نماینده ادوار گذشته حتی جرات کاندید شدن دوباره را در خرم اباد ندارند.
نقل قول کردن
#9 جباری 1394-09-28 22:56
با سلام خدمت شما باید به عرض برسانم طایفه گرایی مشکل نیست بلکه فرهنگ انتخاباتی ما مردم ایراد داره و شاید بیش از 90درصد مردم به دنبال کار شخصی هستن و چنانچه مشکلاتشون حل نشه شروع میکنن به تخریب نمایندگان مصداق این گفته 6ماهه اول دوره نمایندگی ها رو میتونید دم در دفتر نمایندگان ملاحظه بفرمایید و مردمی که با نا امیدی از آنجا خارج میشوند البته شما قلم به دستان هم وظایف خطیری دارید که متاسفانه دیده شده بعضی از عزیزان قلم خود را نه در جهت رفع مشکلات بلکه با شارژ شدن از سوی برخی احزاب فقط جهت تخریب به کار میبرند امید است روزی برسد که این فرهنگ جا بیفتد که نماینده مسوول استخدام ،وام کم بهره ،جهیزیه ،رسیدگی به امورات شخصی دیگران ،پست درست کردن برای طرفداران و به گوش بودن دایمی نماینده و البته جواب تلفن های شخصی نمیباشد
نقل قول کردن
#10 مجهول 1394-09-29 01:42
خوب صدالبته مردم لرستان وبخصوص خرم آباد براساس شناختی که از کاندیدای خود(که از طایفه ای خودشون یا طایفهای آشنایانشون هستند)دارند بهشون اعتماد میکنن و رای میدهند.که این امر درسته میتونه غلط باشه اما باید توجه کنیم که مردم خرم آباد روشن فکر و آینده نگر هستند و اگر ببیند واقعا یک کاندیدا باعلم آمده پا به میدان رقابت گذاشته به اون رای میدهند.مشکل اینجاست که کاندیدای خوب هم نداریم.البته باز اگرهم خوب باشید اگر تبلیغات کند برخی از مردم بخاطر اینکه شناخت درستی ندارند او را انتخاب نمی کنند.این طایفه گرایی در برخی ازمردمان ما دیده میشود اما واقعا اگر یک نفر از روی صداقت بیاید و واقعا برای شهرگمان کار کند انتخاب میشودقبول کنیم همچین کسانی نیستند و پیدا نمیشوند.این کاندیدای که ما دراین سالهای اخیر دیده ایم فقط به فکر منافع شخصی خود و خانواده خود بوده اند حتی به درد طایفه خودشانم نخورده اند.افسوس و صد افسوس
نقل قول کردن
#11 علی 1394-09-29 01:50
درود بر شرفت برار
نقل قول کردن
#12 شهري 1394-09-29 02:12
اقا سامان اطلاعاتت اشتباه است . لطفا از خودت چيزي درنيار و جلوي چشم مردم بذار.
دكتر فريد از طايفه ممصارم خرم آباد است
البته از ممصارمهايي كه بيش از سه قرن در خرم اباد سكونت داشته اند نه از ممصارمهاي جاهاي ديگر چون ممصارمها در سراسر ايران پراكنده اند . خانواده هاي نظريان و صارمي پسرعموهاي پدر دكتر مرحوم حاج پاپي كوچك زاده هستند. چون نام كوچك پدر دكتر پاپي بوده شما فكر ميكني ايشان از طايفه پاپي است؟ اشتباه فكر كردي برادر .....
شهيد رحيمي هم به همين ترتيب اجدادش حداقل سه قرن در شهر خرم اباد بوده اند و اگر شما سند و مدركي داري كه جد ايشان از جاي ديگري به خرم اباد امده لطفا مدركت را رو كن
نقل قول کردن
#13 مجتبی 1394-09-29 18:08
آقا خداوکیلی این آقای مسعود قاسمی خودش کاندیدا نیست؟
نقل قول کردن
#14 فامیل دکتر فرید 1394-09-30 13:43
دکتر اکبر فرید ممصارم است و بیرانوندیم. مرحوم دکتر حسین فرید بگری بود و فامیل ما. ولی جناب کی آمدن به شهر ملاک نیست. انسان شایسته در جایی باشد شایسته است و خرم آبادی ها همه ریشه ایلیاتی داریم و این بحث بیهوده است. این شیوه شما بر طایفه گرایی منفی دامن میزند.
نقل قول کردن
#15 سهرابی 1394-10-01 14:29
به نقل از مجتبی:
آقا خداوکیلی این آقای مسعود قاسمی خودش کاندیدا نیست؟



با سلام.بنده توفیق آشنایی با آقای قاسمی دارم و تا جایی که اطلاع دارم ایشون تصمیمی برای کاندیداتوری حداقل برای این دور را ندارند.
نقل قول کردن
#16 سهرابی 1394-10-01 14:33
آقا مسعود عزیز نگاه علمی و جامع شما قابل تحسینه.
نسخه ی مفید و مختصری بود برای ترمیم لرستان البته به شرط عمل توسط فرد فرد جامعه.
قبل از کاندیداها باید به مردم خرده گرفت چون تک تک همین رای ها در سرنوشت استانمان و طرز تفکر مردم دیگر مناطق کشور به ما موثر است.
نقل قول کردن
#17 سام سام 1394-10-04 12:28
واقعا حرف دل یه ملت را زدید امیدوارم یک نفر پیدا بشه و مردم حرم آباد را نجات بده
نقل قول کردن
#18 حاجی 1394-10-11 11:15
عزیزان من ، همه ما روستا‌زاده ایم چون خرم آباد روستاست، بعدا طایفه گری خوب است همین که مشکلی که در بین طایفه پیش میاید همه باهم تلاش میکنند تااونو برطرف کنند. ولی انتخاب از روی صرف طایفه خیانت به شهر، خانواده، بچهامون و..... پس اینبار بیاییم با تحقیق اصلح روانتخاب کنیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا