ماه­‌های منتهی به زمان برگزاری انتخاب مجلس شورای اسلامی، تازه یادمان می­‌افتد که اكثر نمایندگان ادوار گذشته‌ی استان در خانه‌ی ملت، خواسته­‌های ما را جامه‌ی عمل نپوشانده­‌اند!
تازه متوجه می­‌شویم نه ‌تنها هیچ اقدامی در جهت توسعه و اعتلای حوزه‌ی انتخابیه‌ی خود انجام نداده‌اند، بلکه از پس وعده و وعیدهای دوران کاندیداتوری خودشان ­هم بر نیامده‌­اند. در این زمان است که مطالبه­‌گر خواسته‌­هایی می­‌شویم که پایه و اساس آن را با "منفعت شخصی و سیاسی" بنا کرده‌ایم.
درست زماني كه از پی‌گیری "مطالبات شخصی" نزد نمایندگان نا‌امید می­‌شویم، بر شیپور "تخریب" که آن ­را "انتقاد" ناميده؛ می­‌دمیم و دایعه­‌ی کم­‌کاری نمایندگان را سر می­‌دهیم! تازه متوجه می­‌شویم که باید مطالبات جمعی و عوامل توسعه نیافتگی استان و شهرمان را از نمایندگان پیشین طلب کنیم. چنین مواقعی­ است که با ذوق و شوق فراوان و بیان نظرات "به ظاهر کارشناسانه"، چنان از برنامه­‌های کاندیداي مورد علاقه­‌مان دم می­‌زنیم و کاندید رقیب را، "تخریب" که چه عرض کنم؛ "محو" می­‌کنیم، گویا؛ نه "حق­‌الناسی­" در میان است و نه روز حسابی.
از سوی دیگر، توسعه‌ی استان و شهر و دیارمان را در گرو حضور "نمایندگان مورد علاقه‌­مان" در مجلس شورای اسلامی می­‌بینیم و با بزرگ‌نمایی و مبالغه، چنان آن­‌ها را همراهی می­‌کنیم که گویا قرار است به بهارستان بروند تا معجزه کنند!
سوزنی به ما و جوال‌دوزی به نمایندگان لرستان/ خواسته¬های شخصی، تبدیل به معیار انتخاب¬ شده
اكثر ما با شرح وظایف وكلاي‌مان در خانه‌ی ملت آشنا هستیم و خوب می­‌دانیم یک نماینده‌ی مجلس، مسئول آسفالت کوچه و خیابان‌های شهر و ساخت پل­ و زیرگذر و ... نیست، بلکه وظیفه‌ی اصلی نمايندگان، وضع قوانین گوناگون مورد نیاز کشور، تهیه، تعدیل و تصویب آن­‌هاست.
نکته‌ی قابل تأمل، معیار انتخاب از بين کاندیداهاست، انتخابی که "شهرت" و سر زبان افتادن برخی از کاندیداها جایگزین شایسته‌سالاری و گزينش فرد اصلح می­شود که در این بین، عدم توجه به تخصص و تحقیق لازم از سوی مردم و نحوه‌ی تبلیغات سنتی کاندیداهای توانمند، و از طرف دیگر، ديدگاه ما در انتخاب كانديدايي كه احتمال دارد درخواست شخصي ما نظير استخدام فرزندمان را بهتر اجابت كند، سبب می­‌شود سناریوی نحوه‌ی انتخاب، گاه‌گاهی تکرار شود. 
در این‌که مطالبه‌­گری شهروندان لازمه‌ی دست‌یابی به جامعه‌ای دانا­ است شکی نیست؛ مطالبه‌­گری و انتقاد ضمن پویایی جامعه، احساس مسئولیت و پاسخ‌گو بودن مسئولان را در قبال خواسته­‌ها و مطالبات افراد جامعه، دوچندان خواهد کرد.
اگر خواسته­‌هایمان رنگ و بوی "منفعت‌طلبی" به خود نگیرد و با شناختی دقیق و بهتر از اوضاع "سیاسی، اجتماعی، فرهنگی" جامعه‌ی خود، مبنای مطالبه‌گری ‌ما توسعه‌ی همه­‌جانبه‌ی شهر و دیارمان باشد، آن ­زمان به جرأت می­‌توان گفت بیان نظرات‌ "انتقاد" است و نه "تخریب"!
با این اوصاف، بارها شاهد بوده‌­ایم که برخی از کاندیداها برای کسب آراء مردم، وعده­‌هایی می­‌دهند که نه قابلیت اجرا شدن دارد و نه به ذائقه‌ی ما خوش می­‌آید، بلکه فقط به‌عنوان یک رسم مطرود، آن ­را پیش گرفته­‌اند که از کوران رقابت عقب نمانند.
همه‌ی ما از شرکت کاندیداها در مراسم ختم و مجالس عروسی و گرفتن "عکس سلفی" با نیازمندان و انجام کارهایی از این قبیل که صرفاً جنبه‌ی تبلیغاتی دارند، به ستوه آمده‌­ایم! گلایه­‌هایی که یا روی کاغذ "بدین شکل" نگاشته می­‌شوند یا در مباحث گوناگون، در فضای مجازی و محافل مختلف، آن‌را بیان می‌کنیم، اما وقتی وارد میدان عمل می­‌شویم، با تعصبات بیش از حد قومی، قبیله‌­ای، حزبی و ... ادامه‌دهنده‌ی راهی می­‌شویم که خود مخالف آن هستیم! 
باید پذیرفت نحوه‌ی تبلیغات و دادن وعده و وعید­های انتخاباتی کاندیداها، بر اساس مطالبات و خواسته‌­های ما صورت می‌پذیرد. تغییر نگرش ما برای برهم زدن این سنت نامیمون نیاز اصلی این دوره از انتخابات است.
زمان آن فرا رسیده که با مطالبه­‌گری و درخواست­‌های منطقی، انتظارات و توقعات خود را به رخ بکشیم و یک‌­صدا اعتلا و توسعه‌ی دیارمان را مطالبه کنیم. با نگاهی دقیق به وعده‌­های انتخاباتی دوره­‌های گذشته و انتظارات ما از نمایندگان در می‌یابیم "منافع شخصی" را بر "منافع عمومی" ترجیح داده­‌ایم و در نهایت، عده‌ی قلیلی از طرفداران به خواسته‌­های‌شان رسیده‌­اند.
 
همان‌طور که در ادوار گذشته هم شاهد بودیم، اگر هر کاندیدا در خرم­‌آباد باید بیش از 50 هزار رای داشته باشد، مي‌تواند به‌عنوان نماینده‌ی مردم وارد مجلس شود. این در حالی است که بسياري از رای‌دهندگان، از کاندیدای منتخب‌شان درخواست­‌های شخصی دارند و همین عامل سبب می­‌شود که یک نماینده‌ی مجلس به محض ورودش به بهارستان با هزاران درخواست و انتظار ریز و درشت مواجه شود. در چنین حالتی­ است که سیل درخواست­‌ها و مطالبات شخصی جاری می­‌شود و اکثر قریب به اتفاق مراجعه­‌کنندگان با جواب منفی و یا وعده­‌های سر خرمن از سوی برخي نمایندگان روبه­‌رو می­شوند. انتظاراتی که چنان زیاد است که می‌­تواند هر نماینده‌ی فعال و قدرتمندی را از وظایف قانونی باز دارد.    
یقیناً یک نماینده، نه طي 4 سال حضورش در بهارستان، بلکه در طی 40 سال هم نمی­‌تواند انتظارات موکلانش را برآورده سازد که یکی از دلایل عدم رای اعتماد مجدد مردم به نمایندگان ادوار گذشته همین "سهم‌خواهی­‌ها" است.
بايد متذكر شد هدف نگارنده‌ي مطلب از ذكر چند سطر اخير، حمایت از عملکرد نمایندگان دوره­‌های گذشته و حال نیست، بلکه نقد نحوه‌ی انتخاب و انتظارات و خواسته‌­هایی­ است که  مردم از نمایندگان دارند. "خواسته­‌های شخصی" که رفته رفته تبدیل به معیاری برای انتخاب‌های‌مان شده‌اند.
زمان آن رسیده که خواسته‌­هایمان را غربال کرده و با نگاهی منطقی و به‌دور از هرگونه احساس عمل کنیم.
هر چقدر مطالبات‌مان جمعی باشد، عیار کاندیداها بیش‌تر عیان می­‌شود و  زمینه‌ی حضور شخصیت‌­های فرهیخته بیش‌تر فراهم می­‌گردد. اما عکس این قضیه: هر چقدر مبنای مطالبات و خواسته­‌های‌مان "شخصی" باشد، فرهیختگان و افراد توانمند در این عرصه، حضور کم‌رنگ‌تری خواهند داشت و به‌ناچار اشخاص ضعیف و ناکارآمد روانه‌ی بهارستان خواهند شد كه به جاي منافع عمومي قول برآوردن مطالبات شخصي اطرافيان را مي‌دهند.
فراموش نکنیم سهم استان‌­ها از ثروت ملی در گروی انتخاب نمایندگان قوی و با برنامه است، زیرا تولید ثروت، تابع قدرت است و به طبع در استان­‌هایی که از دولت و مجلس نمایندگان مقتدری حضور داشته باشند، از آن بهره‌ی بیش‌تری خواهند برد.
نیک می­‌دانیم قدرت نفوذ نمایندگان در کمیسیون‌­های مختلف مجلس و نقش‌آفرینی آنان در این مهم و ملزم کردن دولت‌ها به اجرای مصوبات استانی، زمینه‌ساز رشد و توسعه خواهد شد. پس لازم است برای تحقق بخشیدن به این خواسته، افرادی را روانه‌ی "خانه ملت" کنیم که از قدرت سیاسی و توان مدیریتی کافی برخوردار باشند.
 از طرفی، احساس مسئولیت نمایندگان در قبال حوزه‌ی انتخابیه و اجرایی کردن برنامه­‌ها و شعار­های تبلیغاتی خود که به پشتوانه‌ی آن­، امين جعفرينشستن بر کرسی سبز بهارستان را تجربه کرده­‌اند، مطالبه‌ی جدی و خواسته‌ی به حق موکلان آن­‌هاست.
اکنون زمان آن رسیده که بر اساس معیار­های علمی و منطقی و با داشتن روحیه‌ی پرسش‌گر و انتقادی، نماینده‌ی اصلح را انتخاب کنیم و مهم‌تر از آن، با داشتن مطالبات جمعی، آنان را در اجرای وظایف‌شان همراهی نماييم.
 
امین جعفری
 
* این مطلب در صفحه 8 شماره نخست هفته‌­نامه "فرین" مورخ 23 آذرماه 94 منتشر شده است.
 
در اين زمينه بخوانيد:

راز رأي نياوردن دوباره نمايندگان در لرستان: معاوضه 100 نفر با 100 هزار نفر