یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

برپایی مراسم عزاداری هر سال پر شکوه‌تر و باعظمت‌تر از سال‌های گذشته به خصوص در استان لرستان برگزار می‌شود. الحمدلله این قاعده شامل حال امسال نیز شد. اما در عزاداری امسال نکته‌ای چشم‌گیرتر و پررنگ‌تر از سال‌های قبل دیده شد و آن ترویج چیزی است کهنه در دین و مذهب جایگاهی داشته و نه در فرهنگ و رسم و رسوم عزاداری بومی ما!
در حقیقت می‌توان آن را یک بدعت در فرهنگ عزاداری به حساب آورد. علاوه بر این باعث بروز مشکلات عدیده‌ای از جمله ترافیک و معطلی هیأت در جایگاه‌های مرکزی و سطح شهر برای عزاداران حسینی و شهروندان لرستانی نیز شد.
متاسفانه رسم بی‌ریشه عَلَم و عَلَم‌کشی پس از منعی چند ساله دوباره در حال اوج گرفتن است. رسمی که سوال‌های فراوانی به دنبال خود دارد از جمله این که: عَلَم نماد چیست؟ از چه زمانی عَلَم وارد فرهنگ عزاداری‌ها شده است؟ از کدام فرهنگ وارد شده است؟ کدام یک از اقوام در سوگ عزیزان خود از عَلَم استفاده می‌کند؟
با بررسی و واکاوی دقیق می‌توان این حرکت را حتی یک حرکتی مشکوک(مانند قمه‌زنی که نوشته‌ای جدا می‌طلبد) در راستای تخریب فرهنگ عزاداری شیعه در برابر دشمان اهل بیت (علیهم‌السّلام) مانند آمریکا، اسراییل و وهابیت خبیث دانست.
بد نیست قبل از پرداختن به آسیب‌های گوناگون این رسم خرافه‌ای نگاهی کوتاه به تاریخچه آن داشته باشیم:

تاریخچه‌ی عَلَم
عَلَم یا علامت کلمه‌ای عربی است به معنای نشان و پرچم. تاریخچة عَلم و علامت محل اختلاف و دارای اقوال مختلف است. مورخان تاریخچة عَلَم را دوره‌های مختلف ذكر می‌كنند:
1. عده‌ای ریشه آن را به دوره آق‌قویونلوها و قره‌قویونلوها نسبت می‌دهند.
2. برخی معتقدند در دورة صفویه وارد کشور شده است.
3. گروهی وارد شدن آن به فرهنگ عزاداری را در دوره زندیه و قاجاریه می‌دانند.

طبق نظریه گروه اول: قدیمی‌ترین علامت‌های ایرانی در موزه توپكاپی استانبول نگه‌داری می‌شود. شاید این عَلَم‌ها كه نمونه‌ای از علامت و نشان قبایل مختلف ایرانی است در عصر حكومت تركمن‌های آق‌قویونلوها و قره‌قویونلوها وجود داشته‌اند و دسته‌های سیاسی و مذهبی از آن‌ها استفاده می‌كرده‌اند. علامت‌ها از صفحات آهنی به صورت تیغ‌های باریك و بلند ساخته می‌شده‌اند و در رأس‌ آن علامت، نشان سنتی و قومی‌قبیله‌ای نصب می‌شده است.
علامت‌ها از صفحات آهنی به صورت تیغه‌ای باریك و بلند ساخته می‌شده‌اند و در رأس آن علامت، نشان سنتی و قومی قبیله‌ای نصب می‌شده است. در میان شیعه‌مذهبان نام الله و یا الله محمد و یا پنج تن (ع) روی آن نقره‌كاری می‌شده ‌است. تیغه بلند و باریك آهنی با صفحه‌ای مدور و بزرگ‌تر در انتهای تیغه كه دارای قابی از فلز بود خاتمه می‌یافت دور این قاب را با سرهای اژدها كه از هنرهای چینی و ژاپنی اقتباس شده بود می‌آراستند. تصویر این علامت‌ها در مینیاتورهای قرن 15 میلادی هم دیده می‌شود این علامت‌ها بر روی دسته‌ای چوبی یا فلزی قرار می‌گرفت و پیشاپیش دسته‌ها حمل می‌شد.

بر مبنای نظریه گروه دوم: در دروان صفویه تا زمان شاه عباس اول عزاداری‌ها و حركت‌های شیعی به طور زیرزمینی انجام می‌گرفته و شاهان و سلاطین همیشه از اجتماعات شیعی خوف داشتند و بر خلاف امنیت دستگاه حكومتی خود می‌دیدند تا این كه در زمان حكومت شاه‌عباس دوم ورق برمی‌گردد و شاه عباس دوم به شدت مدافع شیعه و عزاداری سیدالشهداء می‌شود و برای نشر و گسترش تحریف عزاداری سنتی در لرستان و ايران (بخش اول)عزاداری‌ها و اجتماعات سوگواری شیعی به فكر چاره می‌افتد.
او در دستگاه حكومتی خود وزارتی به نام وزارت روضه‌خوانی و تعزیه‌داری ایجاد كرده و وزیری برای آن منصوب می‌كند. او وزیر روضه‌خوانی و تعزیه‌داری خود را به اروپای شرقی «كه در آن زمان صفویان روابط بسیار نزدیك، مرموز و ویژه‌ای با آن‌ها داشته‌اند می‌فرستد» كه در رابطه با مراسم دینی و تشریفات مذهبی آن‌جا تحقیق كند. وزیر روضه‌خوانی و تعزیه‌داری در رابطه با این موضوع تحقیق كرده و بسیاری از سنت‌ها و مراسم جمعی مذهبی و تظاهرات اجتماعی مسیحیت و برگزاری و نقل مصیبت‌های مسیح و حواریون و شهدای تاریخ مسیحیت و نیز علائم و شعارهای آنان و ابزارها و وسایل خاص این مراسم و دكورهای ویژه ی محافل دینی و كلیسا را اقتباس كرده و همه را به ایران می‌آورد و در این‌جا به كمك وابستگان به حکومت صفوی، آن فرم‌ها و رسوم را با تشیع و تاریخ تشیع و مصالح ملی و مذهبی ایران تطبیق داده و به آن قالب‌های مسیحی اروپایی و محتوای شیعی ایرانی می‌بخشند به طوری كه ناگهان در ایران سمبل‌ها و مراسم، مظاهر كاملاً تازهای كه هرگز نه در ملیت ایران سابقه داشت و نه در دین اسلام و نه در مذهب شیعه، به وجود آمد.
 مراسم و تشریفات مخصوص عزاداری اجتماعی و رسمی، همه فرم‌های تقلیدی از عزاداری و مصیبت‌خوانی و شبیه‌سازی مسیحیت اروپایی است و حتی گاه به قدری ناشیانه این تقلید را انجام داده‌اند كه شكل صلیب را هم كه در مراسم مذهبی مسیحی‌ها جلوی دسته‌ها می‌برند. صفویان بدون این‌كه كم‌ترین تغییری در آن بدهند آن را به ایران آورده‌اند.

گروه سوم معتقدند: گر چه اصل عَلَم در زمان صفویان وارد شده ولی عمده تغییرات و تزیینات در دوران زندیان و قاجاریه اضافه شد و عزاداران مذهبی در ایام سوگواری با بزرگداشت و تشریفات دیگر آن‌ها را به كار می‌بردند. درآن دوران علَم‌ها را پیشاپیش صف سوگواران حركت می‌دادند. علَم‌های قدیمی‌تر معمولاَ پایه‌ای داشتند كه كلمات مذهبی بر روی آن منقوش بود و دو اژدها با دهان باز از آن حفاظت می‌کردند كه صورت آن‌ها نیز سوراخ بود.
برخی علامت‌ها دارای نگاره طاووس، پرنده، چهار گلدان و یك جفت طوطی در دو طرف علامت است كه گاه دو شمعدان به میله‌ای كه قاب بر آن تكیه دارد متصل است. در گذشته علامتها یك تیغه بودند و تزئیناتی به آن متصل می‌شد. این علامت‌ها كم كم تبدیل به علامت‌های سه ‌تیغه، پنج تیغه، هفت تیغه، بیست و یك تیغه و ... شدند.
اما نكته قابل توجه و مغفولی كه توجه به آن كلید حل معماست و ریشه تمامی این مسائل است این است كه علَم‌هایی كه هر چند به قول برخی از مورخین تاریخچه آن به دوران قاجاریه و زندیه برمی‌گردد اما ریشه اصلی آن را باید در مسیحیت جستجو و پیدا كرد.
 
آسیب‌های عَلَم
 
الف) از حوزه دین:
1) قداست‌سازی برای عَلم‌ها: به نظر می‌رسد می‌توان نوعی اشتغال فكری برای عزاداران عزیز باشد و توجه اذهان را از اصل فلسفه قیام سید الشهدا (ع) كاهش بدهد و از طرفی دیگر بهانه‌هایی به دست دشمنان قسم خورده مكتب تشیع مانند وهابیون و دیگر فرق ضاله بدهد از این رو باید از این گونه امور پرهیز كرد.
2) حاجت‌طلبی: این مورد نیز باعث وهن مذهب و ایجاد شبهه توسط دشمنان شده است و بهانه‌هایی به دست آنان داده است.
 
ب) از حوزه شکلی (گر چه کم‌تر دیده می‌شود):
1) وجود حیواناتی مانند گوزن، کبوتر، خروس، هدهد، اژدها و ...‌: هر كدام از این‌ها برای فرهنگ و ملتی است مثلاً اژدها از فرهنگ چین وارد شده است‌.
2) وجود بت‌های هندوها: كه خود مظهر شرك بوده و در فرهنگ دینی و آیات و روایات متعددی از آن نهی شده است‌.
3) طلاکوب کردن آن: این امر مستلزم هزینه‌های زیادی است كه این هزینه‌ها را می‌توان برای مستمندان مصرف كرد‌.
4) شكل و حالت صلیبی آن.
 
ج) از حوزه اجتماعی:
1) قرار گرفتن زیر آن جهت گرفتن حاجت: كه با وجود مناهی شدید از سوی شارع مقدس این عمل در عزاداری‌های شیعیان وجود دارد‌.
2) سد معبر و ایجاد ترافیک: نگارنده این سطور بارها شاهد صحنه‌های سد معبر و مشکلات ترافیکی بوده که متاسفانه به نام ترویج شعایر الاهی امری حرام یقینی و مغایر با شرع مقدس انجام شده است. لازم به یادآوری است كه در شرع مقدس اسلام از سد معبر و ایجاد خلل و ترافیك در معابر عمومی نهی شده است تا جایی ‌كه فقها فتوا داده‌اند كه نمازی كه ستون دین است اگر موجب سد معبر شود باطل است و مقبول درگاه احدیت نیست چه برسد به عَلَمگردانی.
3) بستری جهت نزاع بین جوانان تا حد وقوع قتل: در پرونده‌های متعدد قضایی می‌توان به این مطلب رسید.
4) اتلاف وقت هیَآت عزاداری در هنگام عبور دادن در جلوی جایگاه‌های مرکزی سطح شهر خرم‌آباد یا عَلَمگردانی در خیابان‌ها: که به وفور این مورد نیز برای شهروندان عزیز ما اتفاق افتاده است.
5) آسیب دیدن برخی از مردم یا علَم‌گیران در هنگام حرکت دادن عَلَم: که گمان می‌کنم خوانندگان این مطالب نیز مانند نگارنده شاهد این موضوع بوده‌اند.
 
نتیجه‌گیری:
مسلم است نحوه عزاداری بسته به عرف هر شهر و دیاری دارد و شرع مقدس نیز جز در برخی موارد که به معین کردن حد و حدود عزاداری مانند: نخراشیدن صورت، لطمه نزدن و ... پرداخته، سخنی از کم و کیف عزاداری به میان نیاورده است. بدیهی است که نه عرف مردم مومن لرستان در هنگام عزاداری عَلَم‌گردانی داشته و دارد و نه هیچ یک از علمای شیعه به ترویج این کار پرداخته‌اند. بلکه بالعکس برخی از علمای ما از جمله آیت‌الله جوادی آملی نیز به طور جدی به مخالفت با این کار پرداخته و کسانی را که نیز عَلَمَ‌گردانی می‌کنند را مـأجور نمی‌داند.
روشن است عَلَمی که اکنون مرسوم شده به هیچ وجه نه ارتباطی با عَلَم عَلَمدار کربلا دارد و نه کوچک‌ترین شباهتی به آن، چرا که عَلَمی که در کربلا و زمان صدر اسلام توسط عَلمداران قبایل حمل می‌شد پرچمی که منقش به نام و هویت قبیله باشد، بیش نبود که اکنون نیز بین قبایل عرب رواج دارد.
 از یک طرف شکی نیست در نیت پاک اغلب افرادی که زیر علَم می‌روند، اما کورکورانه مقدس دانستن چیزی که هیچ جایگاهی نه در دین و نه در فرهنگ شهر و استان ما دارد کار اشتباهی است که ممکن است علاوه برآسیب رساندن جسمی به خود یا مردم، با تغییراتی که با گذشت سالیان در آن ایجاد شود خدای نکرده تحریفی در روح مذهب ایحاد شود.
آن زمان دیگر اگر تغییر محال نباشد، بی‌گمان بسیار سخت خواهد بود. از طرفی دیگر بدخواهان تشیع که می‌دانند فرهنگ عاشورایی منبع تحرک و ظلم ناپذیری تشیع است هرچه بیش‌تر مراسم عزاداری امام حسین (ع) را نشانه گرفته‌اند. لذا با اختصاص بودجه‌های كلان و تشكیل كارگروه‌های مختلف به بررسی ابعاد عاشورا پرداختند تا به این مطلب رهنمون شدند كه برای از بین بردن تشیع راهی جز تخریب و از این بین بردن فرهنگ عاشورا ندارند.
"مایكل‌ برانت" معاون اسبق سازمان‌ سیا می‌گوید: یكی از موضوعاتی كه باید روی آن كار می‌كردیم فرهنگ عاشورا و شهادت‌طلبی است و در این مراسم مسائل انحرافی به وجود آوریم و شیعه را یك گروه جاهل و خرافی معرفی كنیم.
با توجه به سخنان برانت می‌توان نتیجه گرفت كه آنان متوجه شده بودند كه ایجاد خرافات و بدعت در این فرهنگ به خوبی می‌تواند تأثیرگذار باشد. حال با سخنانی که گذشت می‌توان نتیجه گرفت عَلَم در فرهنگ دینی، ملی و بومی ما جایگاهی نداشته و صرفاً بر اساس خرافات شکل گرفته و باید از فرهنگ عزاداری ایرانی‌ها محو شود.
 بسیار به جاست که مسوؤلین قضایی، انتظامی و فرهنگی استان به مخالفت و جلوگیری از این حرکت خرافی اقدام کنند. امید است به کمک همه مسوؤلین شاهد برچیده شدن رسوم خرافی از عزاداری‌ها و گسترش فرهنگ ناب، اصیل و سنتی خود باشیم. 
حجت‌الاسلام محمد صفربیرانوند  
[حجت‌الاسلام] محمد  صفربیرانوند
طلبه کارشناسی ارشد (رشته تفسیر و علوم قرآنی حوزه علمیه قم)
کارشناس تبلیغ
کارشناس زبان و ادبیات فارسی
 

دیدگاه‌ها  

#1 داوود 1394-08-22 10:40
اگه فرهنگی نهادینه شد، به بررسی، ارزشی ریشه اش نپرداز... همونطور که بعضی ها خاستگاه فرهنگ عاشورا رو یک سنت غیر بومی وخارجی می دونن... با استناد به آسیب شناختی عاشورا... سد معبر، ایجاد آلودگی زیست محیطی، صوتی، وجود محیط های جرم زا، تخریب اموال عمومی... این فرهنگ با سنت های بومی وغیر بومی برای ایرانیان نهادینه شده و نباید حاکمیت برای آن مشی مشخص نماید. فرهنگ را به حال خود رها نماییم تا خود مسیر ش را پیدا و بپیماید
نقل قول کردن
#2 حمید ت 1394-08-22 10:45
مراسم عزاداری ایام عاشورا هر چه ساده تر اجرا بشه .بار معنوی و اخروی بیشتری دارد انشاءالله
نقل قول کردن
#3 شهروند 1 1394-08-22 11:18
سلام جناب آقای بیرانوند بسیار سپاسگزار . آقای قرائتی می گویند هر چیز با ارزشی دشمنی دارد . دشمن واقعه مقدس عاشورا خرافه است .
نسل جوان شدیدا محتاج این حرکات منطقی است ، اما بسیار معتقدم کار را باید بدست کاردان داد . کسانی دراین موضوع دخالت کنند که مانند جناب بیرانوند متخصص باشند ، ما اگر کلیه درد داشته باشیم نزد پزشک قلب نمی رویم . تشکر
نقل قول کردن
#4 احمدپورخداداد 1394-08-22 15:34
سلام آقای بیرانوند علم از چند بخش تشکیل شده مرغ که نماد پرندگانی هستند که پرهای خودرا بر پیکر سیدالشهدا گشودند پرهای سبزکه نمادقیام امام عصراست پرهای قرمز که نمادقیام عاشوراست وعلمی که نمادعلمدارکربلا ست شکل صلیبی آن هم به خاطر پایه ایست که روی آن قرار دارد
نقل قول کردن
#5 احمد پورخداداد 1394-08-22 15:40
اینکه فرموده بودیدموجب وهن شیعه میشود ویاموجب سدمعبرمی شود ویابه یک امرمقدس تبدیل شده ویاآیت الله جوادی باآن مخاف است بیان چندنکته ضروری است:
آیا بوسیدن ضریح ائمه موجب وهن شیعه نمی شود؟ آیاآهن مقدس است؟
اگر سد معبر دلیل تعطیلی علم باشد تمام مراسمات عزاداری باید تعطیل شود
نقل قول کردن
#6 احمدپورخداداد 1394-08-22 15:46
باتوجه به تحلیل جنابعالی در موردعلم مراسم خره هم باید تعطیل شود چون هم باعث وهن شیعه می شود هم باعث تخریب محیط زیست می شود هم به یک امر مقدس تبدیل شده مثل همین بلبشویی که روشنفکران تاریک دل چند سالی است در مورد خره راه انداخته اند.
آیا ایت الله بروجردی خرافه پرست بود که برای شفای درد چشمش ازگل عزاداری سیدالشهداتبرک می جوید؟
نقل قول کردن
#7 احمدپورخداداد 1394-08-22 15:53
آیاایت الله بروجردی که به عقیده خیلیها بعد ازایشان فقیهی بااین عظمت نخواهد آمد نگران این نبود که خره به یک امر مقدس بین مردم تبدیل نشود چرا علم رااین تصویرسازی زیباو هنرمندانه رابا بهانه های واهی مورد حمله قراردهیم؟
دربخش نخست فلسفه اجزا مختلف علم رابیان کردم علم خط فکری شیعه رااز قیام سرخ حسینی تاقیام سبز علوی به تصویر کشیده یعنی ما نمی گزاریم این علم زمین بماند
نقل قول کردن
#8 احمدپورخداداد 1394-08-22 16:01
فرموده بودیدعلم هیچ شباهتی به علم حضرت عباس ندارد دلیل آن این است که فلسفه این علم باعلم حضرت عباس متفاوت است چرا که علم حضرت عباس بیرق سپاه حضرت اباعبدالله بود اماعلم عزاداری نماد عشق و بیان خط فکری شیعه از قیام امام حسین تا قیام امام زمان است مثل یک تابلو برای معرفی :-*
نقل قول کردن
#9 احمدپورخداداد 1394-08-22 16:12
آیامراسم قالی شوران و یا مراسم چهل منبر هم باید تعطیل شود؟ حتما پاسخ شما منفی است چرا که امام خمینی فرمودند عزاداری هابه شکل سنتی برگزارشود
اگرایت الله جوادی آملی درصورت صحت ادعای شما باعلم مخالف هستنداما شیخ الفقهاایت الله وحید خراسانی هم فرمودند هر چیزی که باعث کمرنگ شدن عزاداری سیدالشهداشود کمر خاتم النبین را میشکند
پس کسی حق ندارد با بهانه های واهی این سنت هارااز بین ببرد
نقل قول کردن
#10 احمدپورخداداد 1394-08-22 16:15
فرموده بودید ائمه با خراش صورت ولطمه مخالف بودند باز هم شمارابه سخنان آیت الله وحیدخراسانی شیخ الفقهاارجاع می دهم که فرمودند فقیه نایینی بود فقیه بروجردی بود فقیه حایری بود فقیه اینانند که می گویند سینه بزنید زنجیربزنید اگرخون هم جاری شد بشود
نقل قول کردن
#11 احمدپورخداداد 1394-08-22 16:57
ایت الله وحیدخراسانی درجای دیگرفرمودنددرعز اداری سیدالشهداافراط معنایی نداردهرچه هست تفریط است پس آقای بیرانوند عزیزنباید جوانهایی راکه به عشق حضرت ابالفضل زیعلم میرونددلسردکردب حث قمه زنی جداست چراکه حقیقتاموجب وهن شیعه می شود اگروهن شیعه رامستمسک قراردهیم برای ازبین بردن سنت های عزاداری دیگرچیزی ازعزاداری باقی نمی ماند
آیا رمی جمرات وسعی صفاومروه به عقیده یک غیرمسلمان حرکتی غیرعاقلانه نیست؟
نقل قول کردن
#12 احمدپورخداداد 1394-08-22 17:42
جالب است که آقای بیرانونداذعان دارندکه علم پیشینه ای چندصدساله دارد پس اینکه ایشان علم رادسیسه ای ازطرف آمریکااسراییل انگلیس وامثالهم برای انحراف عزاداری بدانندبی معنی است ایرادات دیگری مثل درگیری جوانان صدمه دیدن مردم وامثالهم ایرادات بنی اسراییلی است چراکه باحمل صحیح ورعایت نظم میشودازاین مشکلات جلوگیری کرد
نقل قول کردن
#13 احمدپورخداداد 1394-08-22 18:03
آقای بیرانوندفرموده بودندعلم ازمسیحیت گرفته شده است آیاگنبدمساجد وبقاع متبرک هم ازاشکال هندسی که روی کلیساهاشبیه گنبداست گرفته شده
نقل قول کردن
#14 احمدپورخداداد 1394-08-22 18:08
متاسفانه بخشی ازمطالب رامنتشرنکرده اید لطفابابررسی دقیق نوشته های اینجانب همه رانقل کنیدباتشکر
نقل قول کردن
#15 احمدپورخداداد 1394-08-22 18:20
حاج آقای بیرانوندفرموده بودندپولی که صرف علم می شودبه فقرابدهید البته نکته ای هم فرموده بودندکه بنده به شخصه تااین لحظه ندیده ام مبنی برطلاکوب کردن علم اماآقای بیرانونداگربانظ رحضرتعالی جلوبرویم تمام حرم های اهل بیت راکه طلاکوب هستندتخریب کنیم وپول آنرابه فقرابدهیم یامثلاسفرهای زیارتی راتعطیل کنیم وپولش به فقرابدهیم نمیدانم چراوقتی به شعایرالهی می رسیم همه به فکر فقرامی افتند اصلامگربه غیرازاین است که خیلی ازفقرادراین هزینه ها شریک میشوند
نقل قول کردن
#16 احمدپورخداداد 1394-08-23 00:14
ودرآخرنظرمراجع درموردعلم امام خمینی ایت الله وحیدخراسانی ایت الله نوری همدانی ایت الله صافی گلپایگانی این چهارمرجع می فرماینداشکال ندارد مقام معظم رهبری می فرمایندفی نفسه اشکال نداردامانباید جزدین محسوب شودایت الله سیستانی می فرماینداشکال نداردجز شعائراست ایت الله علوی گرگانی می فرماینداشکال ندارداثبات نشده شبیه صلیب است وایت الله مظاهری می فرمایندجایزاست
نقل قول کردن
#17 احمدپورخداداد 1394-08-23 00:21
بااین وصف اگربناباشدبانظر یک یاحتی چندمرجع نظرات سایرمراجع ازجمله شخص مقام معظم رهبری که ولی فقیه ماهستندنادیده گرفته شودودستورجمع آوری دادمثلادرموردعل م امرغیرمنطقی است خودمقام معظم رهبری هم که فرموده اند فی نفسه اشکال ندارد واگرایشان لازم ببیننددستورجمع آوری خواهنددادواطاعت دستورایشان برای همه ماواجب است باتشکرازسعه صدریافته یاعلی
نقل قول کردن
#18 عبدالحجه 1394-08-23 08:08
این دلیل نمی شود چیزی راکه مطابق سلیقه شخصی شما نیست به راحتی آب خوردن به دسیسه امریکا و اسرائیل بچسبانید. کاش نظر مراجع عظام رو هم در این خصوص مرقوم می فرمودید .
والسلام علی من التبع الهدی
نقل قول کردن
#19 عبدالحجه 1394-08-23 08:11
درضمن یه سوال دارم:
بنظرشما آیا کسیکه هست که علم های مرسوم در هیئات رو میبینه چه چیزی در ذهنش تداعی میشه؟ کلیسا و صلیب؟ یا عزای ابی عبدالله علیه السلام و محرم؟
نقل قول کردن
#20 عبدالحجه 1394-08-23 08:21
یه چیز دیگه:
در مورد سد معبر که فرموده بودید هم باید بگم که خیلی از مراسمات ملی و مذهبی ما باعث سدمعبر میشن اما اینقده مهم هستن که نمیتونیم اشکالی به این کار بگیریم مثلا مسدود شدن مسیرهای اصلی شهرها به مدت یه نصفه روز در راهپیمایی 22بهمن یا 13آبان و یا روز قدس
آیا اینا رو هم باید تعطیل کنیم چون بقول شما سدمعبر در اسلام حرامه؟
نقل قول کردن
#21 احمد پورخداداد 1394-08-23 11:43
در روایت صحیح داریم حضرت ابراهیم از سرزمین کربلا می گذشتند که ناگهان از اسب برزمین می افتند و پیشانیشان زخمی می شود. سوال می پرسد از خداوندپاسخ می شنود خلیل من اینجا کربلاست دراین سرزمین یکی ازفرزندان تورا مظلومانه به شهادت میرسانند جایی که ابراهیم خلیل در مصیبت سیدالشهدالطمه می بیند و خون ازپیشانیش جاری می شود. تکلیف بقیه چیست آقای بیرانوند چه کسی گفته است لطمه نزنیدآیا جناب بیرانوندآیت الله سیستانی فقیه عالیقدر شیعه ازروایات اطلاع ندارند که می فرماینددر عزاداری سیدالشهدا قایل به حرمت نیستم
نقل قول کردن
#22 اسی 1394-08-24 13:08
نقد و آسیب شناسی خیلی خوبه اما ای کاش قبلا در مورد حیوانات و علایم روی علم ها تحقیق می فرمودین بعد نقد می کردید. الیته بهرحال اگه منظورتون اصلاح امت سیدالشهدا بوده که "آجرک الله"
نقل قول کردن
#23 احمدپورخداداد 1394-08-25 02:35
توضیح نمادهاوحیواناتی که درعلمهاموجوداست ۱_تیغه هانمادحق طلبی شیعه است نمادی ازشمشیرهایی که برای یاری امام حسین ازنیام برکشیده شده۲_کبوترهانما دکبوترهایی که پرهای خودرابه خون امام حسین آغشته کردند۳_آهوکه نمادی ازامام رضاست وایرانی ترین نمادیعنی ضامن آهوست ۴_شیرکهدرادبیات نمادشکوه وجلال وبزرگی وابهت است انتصاب داده اندبه حضرت علی که شیرخداست ۵_طاووس که نمادامام زمان است طبق حدیث زیبای المهدی طاووس اهل الجنه
نقل قول کردن
#24 احمد پورخداداد 1394-08-25 02:45
۶_شترکه نمادی ازاسارت اهل بیت است زیراکه شتراصحاب واهل بیت حضرت سیدالشهدارابه شام برد۷_که به اذان گوشناخته میشوددرباب دیگردرادبیات نمادی ازغیرت است ۸_ سراژدهاکه نماداجنه ای هستندکه اباعبدالله درخواست یاریشان رابنابه مصلحت ردکردند ۹_ پرهای قرمزکه نمادقیام سرخ حسینی است ۱۰_پرهای سبزکه نمادسیادت ایمه است و..... احسنت به هنرمندانی که اینگونه عرض ارادت کردندومی کنندبه ساحت اباعبدالله چقرزیباانسان متعجب می شود
نقل قول کردن
#25 احمدپورخداداد 1394-08-25 03:02
علم ها ی پنج تیغ که نمادپنج تن است وبه علت غیبت امام عصرتعدادتیغه هاهمیشه فرداستوبین ۳ تا۱۳ است ضمنایکی ازفلسفه هایی که برای اژدهاگفته انداین است /اژدهانمادیزیدی ان است که برکاروان سیدالشهداتسلط یافتند/
نقل قول کردن
#26 احمد پورخداداد 1394-08-25 03:33
ودرآخراینکه اگراشخاصی که برخلاف نظرمراجع عظام نگرانندکه نکندعلم شبیه صلیب باشدبه جای دستورجمع آوری دستوربدهندعلم هارابه شکل مربع دایره مثلث ویاهرشکلی که خودشان بهتر می دانند بسازند البته ایکاش به جای تخریب سنت های عزاداری مثلاعلم که به تعبیرآیت الله سیستانی جز شعایراست به فکرهرچه بهتروباشکوهتربر گزارشدن عزاداری هاباشیم وبادستگاه امام حسین کشتی نگیریم چراکه دشمنان تمام تلاششان راصرف ازبین بردن نام امام حسین کردند که البته هرکه باآل علی درافتادبرافتاد
نقل قول کردن
#27 احمد پورخداداد 1394-08-25 04:17
وهن مذهب وهن درلغت به معنای تضعیف ویاسست نمودن کسی یاچیزی است ودراصطلاح فقهی به معنای سبک جلوه دادن دین ومذهب درانظارعمومی دیگرادیان ومذاهب است مثل قمه زنی اماعلم طبق نظرمراجع عظام موجب وهن مذهب نمی شودکه اگرمی شدنمی فرمودند اشکال ندارد جایز است جزشعایراست و.....شایددلیلش این باشدکه سایرادیان ومذاهب وحتی مکاتب غیردینی هم برای خودشان چنین نمادهایی دارندپس نمی توانندبه مااشکال کنندچراکه ماهم درپاسخ همین اشکال رابه آنهاواردمی کنیم
نقل قول کردن
#28 مریم نظری 1394-09-06 21:41
با سلام. هر سال داریم از اهل بیت دور میشیم. اگه علم و... هم خرافات میخونید قطعا فکرتون با دشمنان اسلام یکیه، تزکیه اعتقادی براي برخي واجبه!!!
نقل قول کردن
#29 صفربیرانوند 1394-09-11 20:54
به نقل از داوود:
اگه فرهنگی نهادینه شد، به بررسی، ارزشی ریشه اش نپرداز... همونطور که بعضی ها خاستگاه فرهنگ عاشورا رو یک سنت غیر بومی وخارجی می دونن... با استناد به آسیب شناختی عاشورا... سد معبر، ایجاد آلودگی زیست محیطی، صوتی، وجود محیط های جرم زا، تخریب اموال عمومی... این فرهنگ با سنت های بومی وغیر بومی برای ایرانیان نهادینه شده و نباید حاکمیت برای آن مشی مشخص نماید. فرهنگ را به حال خود رها نماییم تا خود مسیر ش را پیدا و بپیماید

سپاسگذارم از انتقاد شما اما متاسفانه حرف شما نادرست است مَخلص کلام این حقیر این است که عزاداری باید هرچه باشکوهتر انجام بگیرد اما بدون رفتارها و فرهنگ های غیر دینی و غیر بومی، مانند درختی که شاخ های زایدش باید چیده شود نه اینکه درخت از ریشه کنده شود. بی گمان می شود با فرهنگ سازی خواه توسط حکومت، خواه توسط مردم و نهادهای مردمی این رفتارهای نادرست (مانند سد معبر و ..) را از فرهنگ ناب دینی و بومی زدود.
نقل قول کردن
#30 صفربیرانوند 1394-09-12 00:44
به نقل از احمدپورخداداد:
سلام آقای بیرانوند علم از چند بخش تشکیل شده مرغ که نماد پرندگانی هستند که پرهای خودرا بر پیکر سیدالشهدا گشودند پرهای سبزکه نمادقیام امام عصراست پرهای قرمز که نمادقیام عاشوراست وعلمی که نمادعلمدارکربلاست شکل صلیبی آن هم به خاطر پایه ایست که روی آن قرار دارد

سلام خدمت شما دوست عزیز
متاسفانه باید گفت همه قبول دارند که عَلَم از فرهنگی بیگانه و غیر اسلامی وارد فرهنگ ما شده البته یک سری تغییرات کوچکی که به آن داده شد، پس اصل آن مشکل دارد، علاوه بر این همه مشکلاتی که در بالا به آن اشاره کردیم نیز لحاظ بفرمایید.
نقل قول کردن
#31 احمدپورخداداد 1394-09-12 03:10
سلام آقای بیرانونداگرهمه قبول دارندعلم ازفرهنگ بیگانه واردشده پس پاسخ مراجع به استفتایات درموردعلم که نشان تاییدایشان است چه می شود ؟
نقل قول کردن
#32 صفربیرانوند 1394-09-12 04:26
به نقل از احمد پورخداداد:
اینکه فرموده بودیدموجب وهن شیعه میشود ویاموجب سدمعبرمی شود ویابه یک امرمقدس تبدیل شده ویاآیت الله جوادی باآن مخاف است بیان چندنکته ضروری است:
آیا بوسیدن ضریح ائمه موجب وهن شیعه نمی شود؟ آیاآهن مقدس است؟
اگر سد معبر دلیل تعطیلی علم باشد تمام مراسمات عزاداری باید تعطیل شود

در پاسخ به پرسش اول شما، باید عرض کنم وقتی گفته می شود بوسیدن ضریح، وهن شیعه محسوب نمی شود به این دلیل است که مورد قبول همه فرق و مذاهب اسلامی است ولی علم یک چیز ساختگی و وارداتی است.نه منشا دینی دارد و نه منشا بومی و ملی.
در پاسخ به پرسش دوم، جدا بخش اعظمی از سد معبر و ترافیک های ایجاد شده مربوط به علمگردانی است (با یک تحقیق ساده بین مردم میتوان به آسانی به این برآیند رسید) و البته خود حضرتعالی نیز این ایراد را پذیرفته اید و با برچید شده این علم ها و مدیریت بهتر در رفت و آمد هیات ها مشکل چندانی برا ی مردم پیش نخواهد آمد ان شاالله.
نقل قول کردن
#33 صفربیرانوند 1394-09-12 04:31
به نقل از احمدپورخداداد:
باتوجه به تحلیل جنابعالی در موردعلم مراسم خره هم باید تعطیل شود چون هم باعث وهن شیعه می شود هم باعث تخریب محیط زیست می شود هم به یک امر مقدس تبدیل شده مثل همین بلبشویی که روشنفکران تاریک دل چند سالی است در مورد خره راه انداخته اند.
آیا ایت الله بروجردی خرافه پرست بود که برای شفای درد چشمش ازگل عزاداری سیدالشهداتبرک می جوید؟

سخن شما قیاس مع الفارق است آیین گل مالی یک آیین بومی است و توسط علمای ما نیز تایید شده است
نقل قول کردن
#34 صفربیرانوند 1394-09-12 04:36
به نقل از احمدپورخداداد:
آیاایت الله بروجردی که به عقیده خیلیها بعد ازایشان فقیهی بااین عظمت نخواهد آمد نگران این نبود که خره به یک امر مقدس بین مردم تبدیل نشود چرا علم رااین تصویرسازی زیباو هنرمندانه رابا بهانه های واهی مورد حمله قراردهیم؟
دربخش نخست فلسفه اجزا مختلف علم رابیان کردم علم خط فکری شیعه رااز قیام سرخ حسینی تاقیام سبز علوی به تصویر کشیده یعنی ما نمی گزاریم این علم زمین بماند

به قول شهید مطهری: اسلام هیچ نماد تصویری ندارد. تاکید علما بر برپایی عزاداری سنتی نیز این است که نیازی به تراشیدن و ساختن نماد نیست.
نقل قول کردن
#35 صفربیرانوند 1394-09-12 04:40
به نقل از احمدپورخداداد:
فرموده بودیدعلم هیچ شباهتی به علم حضرت عباس ندارد دلیل آن این است که فلسفه این علم باعلم حضرت عباس متفاوت است چرا که علم حضرت عباس بیرق سپاه حضرت اباعبدالله بود اماعلم عزاداری نماد عشق و بیان خط فکری شیعه از قیام امام حسین تا قیام امام زمان است مثل یک تابلو برای معرفی :-*

قبلا نیز گفته شد که اسلام هیچ نماد تصویری ندارد و اگر نیاز می بود پیغمبر اسلام یا امامان ما باید این کار رانجام می دادند.
نقل قول کردن
#36 صفربیرانوند 1394-09-12 04:59
به نقل از احمدپورخداداد:
آیامراسم قالی شوران و یا مراسم چهل منبر هم باید تعطیل شود؟ حتما پاسخ شما منفی است چرا که امام خمینی فرمودند عزاداری هابه شکل سنتی برگزارشود
اگرایت الله جوادی آملی درصورت صحت ادعای شما باعلم مخالف هستنداما شیخ الفقهاایت الله وحید خراسانی هم فرمودند هر چیزی که باعث کمرنگ شدن عزاداری سیدالشهداشود کمر خاتم النبین را میشکند
پس کسی حق ندارد با بهانه های واهی این سنت هارااز بین ببرد

دقیقا حرف ما هم تایید سخن امام بزرگوار است که فرموده اند: عزاداری باید سنتی انجام شود. حالا ریشه مراسم چهل منبر به چند سال پیش برمی گردد؟ جزو سنت بومی و ملی ما هست یا ریشه در آیات و رویات دارد؟
کلام آیت الله وحید این است که هر خدشه ای که به شعایر حسینیه وارد شود کمر خاتم النبیین را می شکند. آیا عَلمی که هیچ ریشه ای در دین و آیین بومی ما ندارد و صرفا یک شی ساختگی و وارداتی است و با این همه ایراد یکه در متن بالا گفنه شد، خدشه به شعایر حسینیه محسوب نمی شود؟
نقل قول کردن
#37 صفربیرانوند 1394-09-12 05:11
به نقل از احمدپورخداداد:
ایت الله وحیدخراسانی درجای دیگرفرمودنددرعزاداری سیدالشهداافراط معنایی نداردهرچه هست تفریط است پس آقای بیرانوند عزیزنباید جوانهایی راکه به عشق حضرت ابالفضل زیعلم میرونددلسردکردبحث قمه زنی جداست چراکه حقیقتاموجب وهن شیعه می شود اگروهن شیعه رامستمسک قراردهیم برای ازبین بردن سنت های عزاداری دیگرچیزی ازعزاداری باقی نمی ماند
آیا رمی جمرات وسعی صفاومروه به عقیده یک غیرمسلمان حرکتی غیرعاقلانه نیست؟

آیا با این عنوان که هر چه کار شود تفریط است اجازه داریم که هر خرافاتی را وارد کنیم؟
تاکید همه علما و بزرگان دین این است که سنت های عزاداری باید عاقلانه باشد. بنابراین هیچ جوان و کلا هیچ فردی با دلسرد شدن از عَلم(که هیچ مبنایی ندارد)، از دین دلسرد نمی شود.
رمی جمرات و... مبنای دینی دارد مقایسه با عَلم یک قیاس مع الفارق است و در نزد همه ادیان به عنوان یک عمل عبادی، شناخته شده است.
نقل قول کردن
#38 صفربیرانوند 1394-09-12 05:29
به نقل از احمدپورخداداد:
جالب است که آقای بیرانونداذعان دارندکه علم پیشینه ای چندصدساله دارد پس اینکه ایشان علم رادسیسه ای ازطرف آمریکااسراییل انگلیس وامثالهم برای انحراف عزاداری بدانندبی معنی است ایرادات دیگری مثل درگیری جوانان صدمه دیدن مردم وامثالهم ایرادات بنی اسراییلی است چراکه باحمل صحیح ورعایت نظم میشودازاین مشکلات جلوگیری کرد

اگر در متن دقت بفرمایید به این نکته پی خواهید برد که اسمی از آمریکا و یا اسراییل به عنوان توطئه گر یا سازنده عَلم برده نشده و بلکه به عنوان کسانی که سوءاستفاده کننده و بهانه جو برای تخریب و تبلیغ علیه مذهب شیعه هستند، نام برده شده است.
متاسفانه این ایراداتی که فرمودید هرچند فرعی هستند ولی مشکلات واقعی و جدی هستند.
نقل قول کردن
#39 عبدالحجه 1394-09-12 09:08
مدیر یافته
واقعا برات متاسفم که گزینشی عمل میکنی و هرچیزی رو که دوس نداری تایید نمیکنی در حالیکه توهین و افترا و یا اونایی که اون بالا نوشتی توش نبوده. واقعا متاسفم...
_________________________
يافته: سلام
خوب است ياد بگيريم نظرمان را هم مي‌توانيم محترمانه ابراز كنيم. استفاده از كلمات چرند و پرند و ادبيات سخيف چه ارزشي دارد تا ما آن را تاييد كرده و به نمايش بگذاريم؟!
در ثاني، اگر حرف و صحبتي به حق داريد آن را با نام و شماره تلفن خودتان ارسال كنيد و اگر شهامت نداريد، انتظار نداشته باشيد اجازه دهيم شما با نام مستعار هر اراجيفي كه دل‌تان مي‌خواهد اين‌جا بنويسيد
شما بيش از ما به نصيحت و انتقاد احتياج داريد.
ما كارمان را خيلي بهتر از شما بلديم كه نظر چه كساني را تاييد كنيم و نظر چه كسي را تاييد نكنيم. ابتدا ياد بگيريد اگر حرف حقي يا نظري داريد با نام واقعي خودتان نظر دهيد
نقل قول کردن
#40 احمدپورخداداد 1394-09-12 11:54
ممنون ازجناب آقای صفربیرانوندبه خاطر پاسخ هایی که دادند امابالاخره بنده پاسخ دقیقی به اشکالات خودم درمورد مقاله ایشان دریافت نکردم کاش کمی بادقت مطالب بنده رامطالعه می فرمودید امامن آن چیزی که درمحضرعلماآموخت ه بودم بیان کردم قضاوت باخود مردم خیلی باید محتاطانه درمورد عزاداری سیدالشهدا حرکت کردند آقای بیرانوند یک لحظه باخودمان بیاندیشیم شایداز اینکه مراسم عزاداری سیدالشهدارا به سبک روشنفکران تاریک دل مورد نقد قرار دهیم منصرف شدیم لطفا پاسخ پرسشی را که از شما در مورد نظر مراجع عظام در موردعلم کردم بدهید تا هر چه زودتر آن را در اختیار برخي از آن بزرگواران قرارداده شاید از نظر خود برگشتند
نقل قول کردن
#41 احمدپورخداداد 1394-09-12 14:49
جناب بیرانوندفرموده بودند منظورایت الله وحیدخدشه به شعایراست پس بازهم تاییدبرداشت ماازسخن ایت الله وحیداست چراکه ایت الله سیستانی وایت الله علوی گرگانی می فرمایند علم جز شعایراست
نقل قول کردن
#42 احمدپورخداداد 1394-09-12 15:20
شعایر الهی منظورعلامت هایی است که انسان رابه یاد خدا یا خاطره ای از خاطرات مقدس می اندازد درست مثل علم که با توجه به مفاهیمی که در اشکال ان وجود داردانسان رابه یاد برخی از خاطرات زندگی معصومین می اندازد
نقل قول کردن
#43 صفربیرانوند 1394-09-12 16:36
به نقل از احمدپورخداداد:
حاج آقای بیرانوندفرموده بودندپولی که صرف علم می شودبه فقرابدهید البته نکته ای هم فرموده بودندکه بنده به شخصه تااین لحظه ندیده ام مبنی برطلاکوب کردن علم اماآقای بیرانونداگربانظرحضرتعالی جلوبرویم تمام حرم های اهل بیت راکه طلاکوب هستندتخریب کنیم وپول آنرابه فقرابدهیم یامثلاسفرهای زیارتی راتعطیل کنیم وپولش به فقرابدهیم نمیدانم چراوقتی به شعایرالهی می رسیم همه به فکر فقرامی افتند اصلامگربه غیرازاین است که خیلی ازفقرادراین هزینه ها شریک میشوند

چنانچه در متن نیز آمده این مورد نسبت به بقیه موارد ذکر شده، کمتر دیده می شود ولی با این حال شما برای چندمین بار دست به قیاسی بی مورد زده اید. طلا کوبی علم، نه اسراف بلکه تبذیر است که بدتر. کاری برای هیچ. آیا بهتر نیست این ریخت و پاش صرف فقرا و یا ساخت مساجد و .. بشود؟
نقل قول کردن
#44 صفربیرانوند 1394-09-12 16:42
به نقل از عبدالحجه:
این دلیل نمی شود چیزی راکه مطابق سلیقه شخصی شما نیست به راحتی آب خوردن به دسیسه امریکا و اسرائیل بچسبانید. کاش نظر مراجع عظام رو هم در این خصوص مرقوم می فرمودید .
والسلام علی من التبع الهدی

جواب انتقاد شما در نطرشماره 38 داده شده است.
نقل قول کردن
#45 صفربیرانوند 1394-09-12 16:53
به نقل از عبدالحجه:
یه چیز دیگه:
در مورد سد معبر که فرموده بودید هم باید بگم که خیلی از مراسمات ملی و مذهبی ما باعث سدمعبر میشن اما اینقده مهم هستن که نمیتونیم اشکالی به این کار بگیریم مثلا مسدود شدن مسیرهای اصلی شهرها به مدت یه نصفه روز در راهپیمایی 22بهمن یا 13آبان و یا روز قدس
آیا اینا رو هم باید تعطیل کنیم چون بقول شما سدمعبر در اسلام حرامه؟

مراسم ملی و مذهبی ما در روزهای تعطیل و در زمانی محدود و کوتاه و با قوانین خاصی که تدارک دیده می شود، برگزار می شود که مشکلاتی برای مردم ایجاد نمی شود. حال تصور بفرمایید هر کوچه و خیابانی یک علم در پیشاپیش هیات در حال رفت و آمد هستند آن هم بدون زمان تعطیلی و در اوج ترافیک، چه مزاحمت هایی که برای مردم ایجاد نمی شود؟ البته این فقط یکی از چندین ایراد علم است...
نقل قول کردن
#46 صفربیرانوند 1394-09-12 16:59
به نقل از عبدالحجه:
درضمن یه سوال دارم:
بنظرشما آیا کسیکه هست که علم های مرسوم در هیئات رو میبینه چه چیزی در ذهنش تداعی میشه؟ کلیسا و صلیب؟ یا عزای ابی عبدالله علیه السلام و محرم؟

متاسفانه همین طور است و انتساب به محرم پیدا کرده مانند قمه زنی که همه را به یاد عاشورا و کربلا می اندازد اما به چه قیمتی؟ البته هر چیزی را میتوان با وارد کردن در مراسم عزاداری حسینی اینگونه جلوه داد.
نقل قول کردن
#47 صفربیرانوند 1394-09-12 17:14
به نقل از احمد پورخداداد:
در روایت صحیح داریم حضرت ابراهیم از سرزمین کربلا می گذشتند که ناگهان از اسب برزمین می افتند و پیشانیشان زخمی می شود. سوال می پرسد از خداوندپاسخ می شنود خلیل من اینجا کربلاست دراین سرزمین یکی ازفرزندان تورا مظلومانه به شهادت میرسانند جایی که ابراهیم خلیل در مصیبت سیدالشهدالطمه می بیند و خون ازپیشانیش جاری می شود. تکلیف بقیه چیست آقای بیرانوند چه کسی گفته است لطمه نزنیدآیا جناب بیرانوندآیت الله سیستانی فقیه عالیقدر شیعه ازروایات اطلاع ندارند که می فرماینددر عزاداری سیدالشهدا قایل به حرمت نیستم

اولا حضرت ابراهیم (ع) لطمه دیدند یا لطمه زدند؟ تفاوت از کجاست تا به کجا؟ ثانیا قاعده لا ضرر و لا ضرار حاکم بر لطمه زدن است. ثالثا آیا لطمه زدن، خون جاری کردن و خشن نشان دادن شیعه، وهن مذهب محسوب نمی شود؟ فتوای مراجع این است که اگر باعث وهن عزاداری وی ا ضرر معتنابه به بدن و یا روان خود یا دیگران یا دیگر عناوین مفسده انگیز باشد،جایز نیست.
نقل قول کردن
#48 احمد پورخداداد 1394-09-12 18:17
فرموده بودید بنده پذیرفته ام که علم باعث سدمعبر وایجادمزاحمت برای دسته های عزاداری می شودپس بایدعلم راجمع اوری کرد که سخنی منطقی به نظرنمی رسدراه حل همان است که حقیر عنوان کردم وان مدیریت صحیح همراه بانظم وترتیب است واصولا علم گردانی جزیی ازعزاداری هاست نه مانع
نقل قول کردن
#49 احمد پورخداداد 1394-09-12 18:24
فرموده بودید بنده پذیرفته ام علم باعث ایجاد سد معبر و مزاحم دسته های عزاداری است پس باید علم هارا جمع اوری کردسخنی که غیرمنطقی به نظرمی رسدوراه حل همان است که حقیر عرض کردم وان حمل صحیح همراه بانظم و ترتیب است واصولا علم جزیی از عزاداری هاست نه مانع عزاداری
نقل قول کردن
#50 احمد پورخداداد 1394-09-12 18:43
فرموده بودید تصویرسازی دراسلام وجودنداردکه اگرمی بودخودایمه اقدام به اینکارمی کردند سوالی که اینجامطرح می شوداین است که ایاچهل منبر قالی شوران گل مالی زنجیرزنی نخل گردانی وده هاسنت دیگرازسنت های ائمه بوده است تصویرسازی به معنای بت تراشی قطعادراسلام حرام است امااگر هنرمندی به عشق اهل بیت برخی وقایع رابه تصویر بکشدایا باز هم حرام و خلاف اسلام است؟
نقل قول کردن
#51 صفربیرانوند 1394-09-12 19:01
["احمدپورخداداد "]ممنون ازجناب آقای صفربیرانوند به خاطر پاسخ هایی که دادند امابالاخره بنده پاسخ دقیقی به اشکالات خودم درمورد مقاله ایشان دریافت نکردم کاش کمی بادقت مطالب بنده رامطالعه می فرمودید امامن آن چیزی که درمحضرعلماآموخت ه بودم بیان کردم قضاوت باخود مردم خیلی باید محتاطانه درمورد عزاداری سیدالشهدا حرکت کردند آقای بیرانوند یک لحظه باخودمان بیاندیشیم شایداز اینکه مراسم عزاداری سیدالشهدا...
1. در نظر آیت الله سیستانی چیزی مبنی بر اینکه علم از شعایر الهی است دیده نشد. تنها گفته شده که اشکالی ندارد.
2.نظراتی که مبنی بر جملاتی مانند جایز است و یا اشکال ندارد مربوط به زمانی است که جزو دین شمرده نشوند کما اینکه مقام معظم رهبری فرموده اند اشکالی ندارد ولی نباید جزو دین شمرده شوند. یعنی نباید تقدس زایی کرد.
3. آیت الله صافی نیز فتوای قطعی نداده اند
4. قطعا اگر نظر کسی بر این باشد که علم جزو شعایر حسینیه است باید حکم به وجوب علم بدهد در حالی که هیچ یک از علمای ما در نه زمان حال و نه در زمان گذشته چنین فتوایی نداده اند.
نقل قول کردن
#52 احمدپورخداداد 1394-09-12 19:04
فرموده بودید علم به یک امرمقدس تبدیل شده بنده درپاسخ به این اشکال شماعرض کردم ایابوسیدن ضریح ایمه موجب وهن شیعه نمی شود ایااهن مقدس است منظوربنده این بودایااهن به خودی خودمقدس است یاچون منتسب به اهل بیت است مقدس شده ایاعلم منتسب به اهل بیت نیست چه کسی ازدیدن علم یاد صلیب می افتد
نقل قول کردن
#53 احمد پورخداداد 1394-09-12 19:15
فرموده بودیدمقایسه علم بامراسم گل مالی قیاس مع الفارق است چراکه توسط علماتاییدشده جناب اقای بیرانوندایانظرم راجع راکه بنده درپاسخ استفتایات اورده بودم مطالعه کردید ایامراجع جز علمانیستند بنده علم رابامراسم گل مالی وغیره به این دلیل قیاس کردم که تمام اشکالاتی که درموردعلم فرموده بودید درمورداینهاهم صدق می کردپس قیاس حقیرقیاس مع الفارق نبوده است
نقل قول کردن
#54 احمد پورخداداد 1394-09-12 19:54
فرموده بودیدبوسیدن ضریح موجب وهن شیعه نمی شود چراکه مورداتفاق تمام فرق اسلامی است اماجناب بیرانوند مگر به غیرازاین است که خیلی از عقایداحکام وسنت های شیعیان از نظر سایر فرق اسلامی غیرعقلانی و خارج ازدین وبدعت است ایا ما بایدازانها دست برداریم چیزی که بنده از کلام شما متوجه شدم این است که اگر سایر مذاهب با ما در بوسیدن ضریح اتفاق نداشتند ما نبایداین کار راانجام دهیم چون موجب وهن شیعه می شود
نقل قول کردن
#55 احمد پورخداداد 1394-09-12 20:04
وهن مذهب همانطورکه قبلاعرض کردم به معنای سست کردن وسبک جلوه دادن دین است نه اینکه هرعملی که ازنظرسایرفرق اسلامی مردودبودراموجب وهن شیعه بدانیم یعنی مراجع عظام که علم راجایزمی دانندنگران وهن مذهب شیعه نیستند
نقل قول کردن
#56 احمدپورخداداد 1394-09-12 23:57
بالاخره من نفهمیدم جناب بیرانوندمراجع رابه رسمیت می شناسندیاخیرسوال ی است که چندباراست ازایشان می پرسم چه نظرمراجع درموردعلم چه نظرمراجع درموردلطمه زدن
نقل قول کردن
#57 احمدپورخداداد 1394-09-13 00:07
جناب بیرانوند فرموده اندکه در حدیثی که بنده درمورد حضرت ابراهیم نقل کرده ام حضرت ابراهیم لطمه دیده اند نه اینکه لطمه زده باشند درصورتی که جناب بیرانوند متن روایت می فرمایداز خداوند حکمت این زمین خوردن رامی پرسد جواب می شنود خلیل من اینجا کربلاست و مابقی ماجرا یعنی به خواست خدا لطمه به خلیل خداوارد می شود پس خداوند می پسندد برای ابراهیم این سرسکشتن رادر مصیبت سیدالشهدا
نقل قول کردن
#58 احمدپورخداداد 1394-09-13 00:19
جالب است که جناب بیرانوندبالاخره پذیرفتندمراجع بانفس لطمه زدن مخالف نیستندبلکه اگرموجب وهن شیعه شودویاضررقابل توجهی داشته باشدجایزنیست
نقل قول کردن
#59 احمدپورخداداد 1394-09-13 00:26
جناب بیرانوندفرموده اندمراجع نفرموده اندجزشعایراست درصورت صحت این ادعاوباتوجه به اذعان حضرتعالی به اینکه فرموده انداشکال ندارد ویاآیت الله صافی حکم قطعی نداده اندچگونه جناب بیرانونددستورجم ع آوری علم ها را داده اند
نقل قول کردن
#60 احمدپورخداداد 1394-09-13 02:08
شمامعتقدیدبایدع لم هاراجمع آوری کردوفرموده اید اینکه مراجع فرموده انداشکال ندارد مربوط به زمانی است که جزدین به حساب نیایدمطلبی که تنهامقام معظم رهبری همان گونه که می دانیدبنده خودم پیش ازشمابه این موضوع اشاره کردم فرموده انداماآقای بیرانوند پس اکنون که شمادستورجمع آوری داده ایدبه این معنی است که به این نتیجه رسیده اید که علم در بین مردم جز دین به حساب می آید
سوال من این است شما چگونه به این نتیجه رسیدید؟ تفاوت علم با سایر مراسم عزاداری چیست که این نتیجه گیری را کرده اید
البته اگر باز هم این قیاس رامع الفارق ندانید
نقل قول کردن
#61 احمد پورخداداد 1394-09-13 13:12
فرموده بودید هزینه کردن برای علم تبذیر است جالب است بدانید تبذیر به معنای صرف مال در مسایل غیرشرعی است مراجع هم که فرموده اند علم غیرشرعی نیست قیاس بنده هم با حرم های مطهر اهل بیت قیاس مع الفارق نبود چرا که هر دو منتسب به اهل بیت هستند و هر دو جواز شرعی دارند
نقل قول کردن
#62 صفربیرانوند 1394-09-15 02:37
ضمن ادب و احترام خدمت مدیر محترم سایت یافته
به نظر اینجانب نیز ادامه گفتگو در سایت بیش از این به مصلحت نیست. لذا دوستان اگر خواستار ادامه مباحثه و گفتگوی بیشتر هستند می توانند به آدرس mohamadsafari94 .blog.ir مراجعه و نظرات خودشان را ارایه بفرمایند.
نقل قول کردن
#63 امین فیض الهی 1394-09-18 23:53
آیت الله بروجردی عظیم الشان در زمان مرجعیت خود خدمتش آمدند و از ایشان پرسیدند که آقا بعضی از سران کشور با هم موافق شده اند که بساط علم و زنجیر و ... باید برداشته شود شما کاری کنید؛ آقای بروجرد با تمانینه فرمودند من بروجردی نمی توانم درمورد دستگاه سیدالشهدا دخالت کنم.
مقام عظمای آل الله در حدیست که فقط و فقط خود این خاندان می توان نظر صادر کنند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا