یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

محرم که می‌رسد احساس می‌کنی حال دیگری پیدا می‌کنی‌. شاید از سال 61 هجری تا کنون پیامی که بیش‌تر از هر چیز دیگری در منابر و مجالس حسینی بر روی آن تاکید می‌شود تقوای الهی و رعایت اخلاق حسینی است.
با گذشت 50 سال از حکومت نبوی جامعه اسلامی از نظر اخلاقی آن چنان دچار انحطاط می‌شود که یک شراب‌خوار فاسق بر منبر رسول مهربانی و رحمت می‌نشیند و بر مسلمین حکومت می‌کند و آن‌چه بیش‌تر از هر چیز قلب مشتاقان اهل بیت و محبان خاندان عصمت و طهارت را رنج می‌دهد مظلومیت اهل بیت علیهم السلام است‌.
فرزند پیامبر (ص) در آن روزگار چه می‌بیند که برای اصلاح امت جدش حاضر می‌شود با زن و فرزند و عزیزانش خود را به قربانگاه کربلا ببرد‌. آری بیش از 1370 سال است که خون خدا با شهادتش مدرسه ی عشقی را باز کرده که عشاق سینه‌چاک آن حضرت از کلام ناب این معلم انسانیت و اخلاق خوشه بر می‌چینند و خود را به آستان دوست مقرب‌تر می‌کنند.
و من زانوی غم در بغل گرفته‌ام و بر مصائب آن حضرت ناله‌ها سر داده و اشک می‌ریزم‌. 
و من تنها نیستم که این چنین با آمدن محرم از خود بی‌خود شده و دیوانه می‌شوم‌. آری هر دلی که مرثیه غم‌بار محرم را بشنود و شبنم اشک غبار از دلش برگیرد ناخودآگاه دیوانه می‌شود و شور حسینی بر وجودش سایه می‌افکند‌.
در کوچه پس کوچه‌های شهر قدم می‌زنم تا کم سویی چشمانم را به نور محافل آن حضرت روشن سازم و از دریای معرفت و اخلاق حسین (ع) جرعه‌ای برگیرم‌.
هزار سال است که بر هر کوی و برزن نام‌، یاد و پیام حسین (ع)  بلنداست و من آن‌چنان غرق این زندگی فانی و گذرا شده‌ام که نمی‌توانم قرار بی‌قراری‌ام را از این واسطه فیض الهی برگیرم.
اعتراف می‌کنم که  هل من ناصر ارباب بلنداست و دستان کرم و سخاوتش باز است تا ما را از آتش خشم و قهر الهی برگیرد  و ما ...
گریه امانم نمی‌دهد . باید بگریم و خود را سبک کنم‌. باید بر دردهایی که روزگاران زیادی است بر گردنم آوار شده‌اند فریاد بزنم‌. حسین (ع) کشتی نجات است و من چشم به راه این سفینه نجات مانده‌ام تا خود را از گرداب و منجلاب دنیا و دنیا پرستی برهانم‌.
از او مدد می‌گیرم تا در این مکتب‌خانه عشاق پای بگذارم و دل را به صفای کلامش جلا دهم‌.
آری جاده حسین (ع) با تابلوهایی آذین شده که مسیر انسانیت و بندگی را هموار می‌کند‌. اولین تابلوی این مدرسه تقواست و چقدر در مدرسه حسین (ع) این درس زیبا و عالمانه تدریس می‌شود که باید در خدای خود فانی شد و به غیر از دوست چیزی را ندید‌. 
آزادگی و حریت درس دوم حسین (ع) است‌. او با ایثار جان‌، بهای آزادگی را پرداخت و تن به ذلت نداد‌.
امام حسین علیه السلام فرمود: مرگ با عزت بهتر از حیات ذلیلانه است. صحنه کربلا نیز جلوه دیگری از این آزادگی بود که از میان دو امر شمشیر یا ذلت، مرگ با افتخار را پذیرفت و به استقبال شمشیرهای دشمن رفت و فرمود:
بر ما گمان بردگی زور برده‌اند
ای مرگ، همتی! که نخواهیم این قیود
از آزادگی در کربلا که بگذری پای در حلقه فتوت و جوانمردی می‌گذاری و باید بنشینی و در رکاب این استاد زانوی ادب بزنی و درس جوانمردی را از پسر ذوالفقار برگیری.
امام حسین (ع) در مکتب عاشورا فتوت و جوانمردی را به بهترین شکل به نمایش گذاشت و به جهانیان یاد داد که باید در برخورد با دیگران رسم فتوت و جوانمردی را به جای آورد و فرقی نمی‌کند که طرف مقابل شما دوست باشد یا دشمن‌. 
شجاعت و وفاداری هم در میدان عاشورا از درخشش عجیبی برخواردارند. در شاهراه حقیقت حسینی هر چه بیش‌تر گام برمی‌داری با فضایل اخلاقی بیش‌تری آشنا می‌شوی و ای کاش از این سفر معنوی و روحانی بتوانی توشه‌ها برداری و به محبوب نزدیک‌تر شوی‌.
با رشد و گسترش روزافزون ارتباطات در دنیای کنونی و پیشرفت تکنولوژی در در فضاها‌ی مجازی باید شروع محرم را به فال نیک گرفت و از مکتب حسینی در اشاعه امر به معروف و نهی از منکر مدد گرفت‌. چه بسیارند نخبگانی که این روزها در فضاهای مجازی مطلب می‌نویسند و در بوته نقادی دیگران را به چالش می‌کشند تا شاید بتوانند در راه توسعه و اعتلای همه‌جانبه لرستان قدم بردارند‌.
علي قربانيزیباترین درسی که می‌توان از عاشورا گرفت و چاشنی این فضاها قرار دارد اخلاق‌مداری و اخلاق‌گرایی است‌. توهین‌، افتراء‌، تمسخر در مکتب حسین (ع) جایی ندارد و باید آموخت که در مکتب اسلام باید به کرامت انسان‌ها ارج نهاد و برای آن‌ها ارزش قائل شد‌. زیرا مکتب حسین (ع) بیش‌تر از شورحسینی به دنبال شعور حسینی است‌.
 
علی قربانی/ خرم‌آباد
 

دیدگاه‌ها  

#1 فرهنگی 1394-07-27 22:48
جناب قربانی مطلب جالبی بود اما امیدوارم در اموزش و پرورش عامل به ان هم بوده و تاب انتقاد را داشته باشید و سریع منتقدین را به باد سیاست بازی و جناح گرایی محکوم نکنید. یا حسین
نقل قول کردن
#2 خرم اباد 1394-07-28 15:30
سلام اقای قربانی مصداق فرمایشاتتان در اموزش و پرورش است که متاسفانه برای برخي همکاران معضل شده . لطفا اگر از پسشان برامدید، انها را رسانه ای کنید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا