یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

این روزها موضوع توسعه کلیدواژه‌ي همه‌ي مباحث و گفته‌ها چه در فضای مجازی و چه فضای حقیقی شده است. هرکسی عمل خویش را چنان توجیه می‌کند که در راستای توسعه‌ي استان است و دیگری را نقد می‌کند که عملش در راستای توسعه نیست. به عبارتی توسعه و پیش‌رفت این روزها و شاید دهه‌هاست که هم آرزو، هدف، سرگرمی، داور، وسیله‌ي توجیه و حتا ابزار جذب رای و ... شده است.
در این میان، مهندس بازوند با بسامد بیش‌تری واژه‌ي توسعه را تکرار می‌کند و هدف خود را رسیدن به توسعه‌ي لرستان مي‌داند. با توجه به این‌که بنده چند سالی است در زمینه‌ي توسعه،‌ دانش‌آموزی کرده‌ام به خودم حق می‌دهم مسیر رفته‌ي مهندس بازوند را در استانداری لرستان بر حسب قول و عملش بازبینی نمایم و نکاتی را به امید تصحیح این مسیر اگر صلاح دانستند به عرض ایشان برسانم.
1- مهندس بازوند چنان ‌که تحصیلات مهندسی و سوابقش که بیش‌تر حوزه‌ي عمرانی بوده است، نشان می‌دهد فردی تکنوکرات است. تکنوکرات‌ها افرادی هستند که با دید مهندسی و فنی به پدیده‌ها نگاه می‌کنند. این نگاه باعث شده که در بررسی پدیده‌های چند بعدی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، آن‌را تنها به بعد فنی تقلیل داده و کم‌تر پیچیدگی‌های اجتماعی و فرهنگی را می‌بینند و آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌های‌شان لحاظ نمی‌کنند. به این معنا که مهندسان به موضوعات بیش‌تر پروژه‌ای و اراده‌نگر نگاه می‌کنند. یعنی فکر می‌کنند چون در عالم عمل هرکاری را بخواهند پیاده کنند برای آن طرحی می‌ریزند و آن طرح را پیاده می‌کنند.
در عالم اجتماعی و سیاسی هم چنین است در صورتی‌که منطق اجتماعی گاهی فرایندی و یا دیالکتیکی است. یعنی برای رسیدن به هدفی گاهی شما باید فقط بستر را آماده کنید و منتظر بمانید تا خود عناصر در گیر برآیند تعامل نیروها، هدف شما را برآورده کنند. یا دیالکتیکی است. یعنی گاهی برای تقویت نیروی مورد نظرتان در جامعه باید نیروهای رقیب و متضاد آن‌ها را هم کمک کنید تا در رقابت و تضاد آن‌ها جامعه به پویایی برسد و به هدف خود برسید.
در نهایت می‌خواهم این نکته را بگویم که توسعه یک برنامه و پروژه با مراحل مشخص نیست. بلکه یک فرایند پیچیده و چند‌ بعدی است و مدیران در عین حال که اهدافی را برای خود مشخص می‌کنند باید به زمینه‌سازی و بسترسازی و تعامل و تقابل نیروها و عناصر موجود در توسعه دقت کنند.
به نظر می‌رسد مهندس بازوند به ‌خاطر دید تکنوکراتی كه دارد، متغیرهای موجود در توسعه را به مسایل فنی و اقتصادی تقلیل داده است و با این نگرش که بالاخره در عمل باید متغیرها را تقلیل داد سعی می‌کند با بازی با این متغیرهای محدود، راه توسعه‌ي لرستان را باز کند در حالی ‌که متغیرهای توسعه بیش‌تر از این‌ها هستند.
نظام بورکراتیک و اداری لرستان، نظام فرهنگی و اجتماعی، ساختار سیاسی استان همگی متغیرهای هستند که شما اگر گامی برای اصلاح و تغییر در آن‌ها بر ندارید شما را زمین‌گیر خواهند کرد. چگونه می‌توان مدعی این بود که می‌خواهیم سرمایه‌گذاران را به استان جذب کنیم در حالی که کم‌ترین تغییری در سیستم اداری و بورکراتیک‌مان ایجاد کرده‌ایم. وقتی در حدود نیمی از مدیران‌مان اعتقادی به توسعه و جذب سرمایه‌گذار ندارند و حتا آداب برخورد مناسب فردی با همشهریان خود را نیز به‌جا نمی‌آورند. چه‌طور از چنین کسانی انتظار دارید که ویترین مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی باشند؟!
 بنابراین تا زمانی که ویترین مدیریتی شما در سازمان‌های اداری مختلف افرادی هستند که متأسفانه از میانگین شاخص‌های توانمندی در بین همکاران خود پایین‌تر هستند، انتظار این‌که دیگران شما را جدی بگیرند کار بیهوده‌ای است.
 ديد تكنوكرات استاندار و كلاف پيچيده توسعه لرستان
2- جناب بازوند به ‌نظر می‌رسد دید یک‌بعدی به توسعه دارند. برداشت ایشان از توسعه این است که با آوردن پول و سرمایه می‌توان توسعه را برای لرستان به ارمغان آورد. ایشان خود نیک می‌دانند در این شرایط بد اقتصادی و با تأکیدی که بر خصوصی‌سازی می‌رود باید از سرمایه بخش خصوصی استفاده کرد و دولت کمترین کمکی نمی‌کند.
لرستان سرمایه‌گذار بخش خصوصی قوی ندارد و حتا انگشت‌شمار افرادی هم که در این سرزمین بودند چنان ترک این دیار کرده‌اند و به دلایلی مختلف که بعید می‌رود به این استان آن‌هم جهت سرمایه‌گذاری برگردند؛ بنابراین استاندار محترم تا تغییرات اداری و اجتماعی و فرهنگی در لرستان جهت جذب سرمایه‌گذار انجام ندهد.
هیچ سرمایه‌گذاری ریسک کار کردن در لرستان را به خود نخواهد داد حتا اگر بیاید فرار خواهد کرد. درست است که سرمایه رکن رکین توسعه است ولی این سرمایه در خلأ عمل نمی‌کند. وقتی عواملی موجب فرار سرمایه‌ها و نخبگان بومی این جامعه هستند. وقتی افراد بومی دارند فوج‌فوج از این استان خارج می‌شوند. وقتی همه سعی می‌کنند جیب خود را در این استان پر کنند و مهاجرت کنند. چه امیدی است که شما می‌خواهید سرمایه‌گذار جذب کنید.
سرمایه‌گذار با این اوضاع اداری و سازمانی لرستان که لزوماً دست‌پخت استاندار کنونی نیست ولی ایشان هم در ایجاد این شرایط نقش دارند به این استان نخواهد آمد. جناب بازوند ابتدا بهتر است وظیفه‌ي اصلی خود را که تحول در ساختار اداری و سیاسی استان است انجام بدهند بعد انتظار داشته باشند سرمایه‌گذار وارد استان شوند.
 اصلاح اداری و سیاسی در لرستان کار بسیار بسیار سختی است و به مدیری نیاز دارد که هم اهل سواد و تخصص و نگاه سیستمی باشد و هم جسارت و اقتدار و کاریزمای مدیریتی داشته باشد. شاید به مذاق بعضی هم استانی‌ها خوش نیاید ولی در لرستان مدیری که اقتدار و نفوذ هماهنگ‌کننده نداشته باشد و زیر مجموعه از او حساب نبرد در رسیدن به اهدافش موفق نخواهد شد. نمی‌توان با بخش‌نامه و سخن‌رانی و بدون نشان دادن اقتدار و کاریزما توسعه را به لرستان آورد.
3- جناب بازوند! یکی از موانع بزرگ لرستان مشکل فرهنگی و اجتماعی آن است. بحث فرهنگ به معنی خوبی و بدی هیچ جامعه‌ای نیست. واقعیت آن است شرایط فرهنگی و اجتماعی لرستان با توسعه سازگار نیست. ضرورتاً باید تغییرات زیادی صورت گیرد تا این توسعه بتواند در این فرهنگ ریشه‌گیری کند. بنابراین شما فقط دارید مشکلات فرهنگ کار و فرهنگ مشارکت در این جامعه را سخن‌رانی می‌کنید و تصور می‌فرمایید با گفتار درمانی مشکلات حل می‌شود. خوش‌حال می‌شویم استاندار محترم بفرمایند تا کنون دولت تدبیر و امید چه کارهایی در راستای سازگاری این فرهنگ با توسعه انجام داده است. چقدر اهل علم و فرهنگ در این دیار را به مشورت گرفته است؟
4- اوضاع سیاسی لرستان به شدت سیاست‌زده است. در این فضا کار کردن بدون برخورد با دیوارهای سیاست، کاری سخت و دشوار است، ولی جناب استاندار تا چه حد در انتصاب‌های درون استانداری و در انتخاب مدیران استان این موضوع را مد نظر قرار داده‌اند؟ چقدر مانع نفوذ نیروهای ذی‌نفوذ و مداخله‌گر سیاسی در امورات استان شده‌اند؟ چه قدر حامی استقلال مدیران استان در مقابل نیروهای مداخله‌گر و ذی‌نفوذ بوده‌اند. من از تعامل قوا و نگرش و رویکرد استاندار در سطح کلان استان خبری ندارم ولی آن‌چه در بیرون به‌عنوان یک ناظر بی‌طرف می‌بینم این است که جناب بازوند در انتصاب‌های خویش چه در سطح معاونت‌ها و مدیریت‌های زیرمجموعه خود، کم‌تر معیارهای تخصصی و مدیریتی را رعایت کرده‌اند.
کدام فرد جامعه‌شناس، روان‌شناس، اقتصاددان و علوم سیاسی و مهندسی خوانده در دانشگاه‌های معتبر در میان مدیران و معاونان مجتبي تركارانياستان وجود دارد؟ برای بررسی این موضوع کافی است شما مدارک تحصیلی و دانشگاه محل اخذ مدرک و رشته‌ي این مدیران و سوابق مدیریتی این افراد را مشاهده کنید تا ببينيد کم‌تر تناسبی بین پیشينه‌ي آن‌ها و جایگاه مدیریتی آن‌ها وجود دارد.
 
دكتر مجتبي تركاراني
 
* اين مطلب در شماره 335 هفته‌نامه سيمره با عنوان "مهندس بازوند و مسئله‌ي پيچيده‌ي توسعه‌ در لرستان" به تاريخ چهارشنبه 15 مهرماه منتشر شد
 

دیدگاه‌ها  

#1 دوستادار لرستان 1394-07-19 04:47
جانا دکتر درد دل ما.را گفتی .به به گفتن همشهریان ما .... کسی هست سوال کند چکار ی برای مردم لرستان با عدد رقم محصول حداقل زحمت پیگری.اگر.کاری هم انجام گرفته برای رفقای سیاسی بوده وهست
نقل قول کردن
#2 فرهنگی 1394-07-19 07:15
دمت گرم دکتر گل گفتی
نقل قول کردن
#3 حق گو 1394-07-19 08:35
ر تکمیل و تایید سخنان جناب دکتر ترکارانی .برخی معاونین و مدیران ستادی آقای استاندار از توانایی و مدیریتی بالایی برخوردار نبوده .و علاوه بر فاکتور های سیاسی فاکتور طایفه گری نیز چاشنی انتصابات شده . هم شهری گررایی ... ناتوان سالاری ... اصلا برخی تا 50 سال سابقه خدمت نداشته باشند قصد کنار گیری از سمت ندارند و راضی نمیستند مجال را به جوانان پر انرژی بدهند. هم چنین برخی مدیران که بایستی الان در استحراحت بازنشستگی باشند هنوز در راس امور هستند البته بدون کارایی لازم
نقل قول کردن
#4 امین 1394-07-19 09:41
جناب دکتر مطلب شما را خواندم. تشکر می کنم. اما این نکته را هم فراموش نفرمایید که همه تصمیمات دولت در حوزه اقتصاد که مملکت را به این حال و روز انداخته توسط بهترین فارغ التحصیلان این مملکت گرفته شده است. همگی فارغ التحصیلان علم و صنعت و شریف و تهران بوده اند. مشکل ما این نیست که مدیران از کجا مدرک گرفته اند برادر. نوع نگاه ما به اداره کشور مشکل دارد. تا آن درست نشود فارغ التحصیل ام آی تی هم استاندار لرستان شود دردی دوا نخواهد شد.
نقل قول کردن
#5 حامد 1394-07-19 10:13
البته من با نظر شما موافقم ولی دوست عزیز مسئله فرهنگی چیزی نیست که به تنهایی استانداری آن را حل و فصل کند و یا سطح فرهنگ یک جامعه را اقزایش دهد بلکه به نظر من مسئله فرهنگی باید از خانواده ها شروع شود یا آموزش و پروروش استان می تواند نقش به سزایی در این زمینه ایفا کند.
ما باید به این نتیجه برسیم که برای افزایش سطح ارتقا فرهنگی باید از خودمون شروع کنیم که بتوانیم به خانواده انتقال دهیم و این خانواده است که باعث به وجود آمدن جامعه با فرهنگ می شود.
نقل قول کردن
#6 محمد 1394-07-19 11:19
جناب دكتر باسلام،در لرستان بزركترين مشكلات اجتماعي مردم اينه كه
1-افرادي كه در موقعيت بالاتر ازخومان قراردارند رو قبول نداريم وفقط نقاط ضعف آنهار اميبينيم وبولد ميكنيم
2-مردم شهرهاي مختلف لرستان لرهاي ساير شهرها را لر نميدانند
3-مردم اقوام(طايفه ها)مختلف خودرا برتر وبالاتر از ساير طايفه ها ميدانندوملاك اين خود برتر بيني شاخص هاي قرون وسطايي است
4-مردم لرستان به اندازه 10 درصد مردم ساير استان ها كار وتلاش وپشتكار براي بهبود وضعيت خوشان انجام نميدهند بعد از مسئولين انتظار تغيير وتوسعه دارند
5-هميشه دوست داريم كوتاهترين و كم زحمت ترين راه رابراي پيشرفت انتخاب كنيم و... اين طرز فكر را دويست سال پيش سلاطين مزدور وبي كفايت قاجار وبعد از آن دورن پهلوي در ذهن مردم لرستان تزريق كردند زماني كه بودجه شهرهاي لرستان را قطع كردند وطوايف مختلف را به جان هم انداختند تا به زور وجنگ هزينه هاي خود را از ساير برادران خود بگيرند واين بود نتيجه سياست تفرقه بنداز وحكومت كن: عقب ماندگي لرستان سرفراز...
نقل قول کردن
#7 اصغری 1394-07-19 12:48
بسیار زیبا و جالب بود متاسفانه اكثر مسئولين فقط شعار میدن و عمل هیچ .....هنوز یک کار ماندگار در خرم اباد انجام نشده مثل بام لرستان و متاسفانه مطبوعات نیز همه محافظه کارانه هیچ انتقادی نمیکنند
نقل قول کردن
#8 بیرانوند 1394-07-19 13:07
جناب دکتر ترکارانی دکترای جامعه شناسی است و دانشش در رشته خودش به روز است و چون لرستانی هستند به شاخصه‌های فرهنگی و... بومی آشنایی دارند به فکر توسعه استان هستند ما باید از امثال دکتر تقاضا کنیم که و به انها مجال دهیم تا تغییری بدهیم وگرنه با این مدیران که در لرستان پستها را بین خود تقسیم میکنند به جایی نمیرسیم. برخي با دیپلم مدیر شدند و بعدش اکثرا فوق لیسانس مدیریت شدند
نقل قول کردن
#9 سید علی جزایری 1394-07-19 16:14
آفرین به شجاعت و دلسوزی تان ؛ اما
1-بیشتر به واسطه ی سخن و عملکرد افراد می توان گرایشات افراد (تکنوکراسی )را شناخت نه از روی مدرک تحصیلی و سمت های دولتی
2-تکنوکرات ها لزوماً با دید فنی به قضایا نگاه نمی کنند(فرض نویسنده را نمی توان اصل انگاشت)
3-عبارت "نگرش پروژه ای و اراده نگر مهندسان" هم بیشتر یک حدس به نظر می رسد تا یک واقعیت علمی
4- با وجودی که استاندار عالی ترین مقام اداری استان به شمار می رود، تغییرات در نظام اداری تنها منحصر به رای و نظر ایشان نیست. خیلی از فرآیند های متمرکز کشوری، در وضع فعلی نظام اداری استان موثرند که البته در راه ناهموار اصلاح، نیز می توان گام برداشت
5-بر اساس کدام تحقیق و چه مستندی می توان نیت خوانی کرد و نیمی از مدیران استان را فاقد اعتقاد به توسعه دانست؟
6- چند جمله ای که به راهکارها اختصاص پیدا کرده اند، اصلاحات زیرساختی در حوزه فرهنگ را به اعتراض به انتصابات مدیران و مشاوران تقلیل داده اند که جای خالی پیشنهادات کاربردی را بیشتر عیان کرده است.
شاید خود ما نیز باید جوانب مختلف را بسنجیم مبادا قضاوت ما بر اساس حدسیات باشد و باعث رنجش قشری خاص گردیم
نقل قول کردن
#10 زیبای گلها 1394-07-19 16:41
گزارشی خسته کننده بود
جذاب نیست
نقل قول کردن
#11 سپهر 1394-07-19 19:02
كمي هم از نيمه ي پر ليوان بگوييم جاي دوري نميرود! با وجود همه نابه سامانيها و مشكلات متعددي كه هميشه در ساختار استان لرستان وجود داشته اما حداقل در اين دو سال گذشته پروژه هاي عمراني بزرگي در راستاي توسعه يافتن لرستان اغاز شده از جمله توسعه فرودگاه خرم اباد-راه اهن خرم اباد به دورود-برج هاي دوقلوي كيو-ساماندهي و نوسازي حاشيه درياچه كيو و...لرستان راه درازي براي رسيدن به توسعه پايدار در پيش دارد و نبايد انتظار معجزه داشته باشيم.
نقل قول کردن
#12 سپهر 1394-07-19 19:10
اقاي مهندس بازوند به درستي بارها فرموده اند كه راه پيشرفت لرستان و نجات از بيكاري-فقر و...توسعه يافتن صنعت گردشگري است.در اين راستا بدون شك لازم است دو كار در اولويت قرار داشته باشد.يكي انجام اقدامات و فراهم ساختن شرايط براي ثبت جهاني اثار تاريخي و طبيعي لرستان كه شامل دره ي خرم اباد-قلعه فلك الافلاك-پل شاپورخواست-دره شيرز-پل هاي كشكان-كلهر-گاوم يشان-زال و پلدختر و حتي ابشارهايي مثل بيشه-اب سفيد-برنجه و شوي است.دوم اينكه مراكز اقامتي و هتل هاي نيمه كاره رها شده در لرستان مخصوصا شهر خرم اباد از جمله هتل صخره اي-شاپورخواست و افلاك تكميل و افتتاح شوند-
نقل قول کردن
#13 موسوی 1394-07-19 23:17
جاناسخن از زبان ما میگویی، تشکر ازبرادر عزیز ترکارانی. دراین مدت 2سالی که اومدند به مردم صادقانه بگن چرا فقط بسنده به جابجایی میکنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا