یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در شرایطی زنگ خطر استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد به صدا درآمده که پیش از این بارها کارشناسان استان از روند موجود در استحکام‌بخشی این اثر تاریخی ابراز نگرانی کرده بودند و از مسئولان مربوطه درخواست تجدید نظر در روال کار را داشتند.
 در حالی که 10 سال از شروع استحکام بخشی قلعه می‌گذرد این طرح تا به حال فقط 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
یکی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان که نمی‌خواهد نامش ذکر شود در این باره به «کاسیت» می‌گوید: استحکام‌سازی قلعه طرحی بود که بر روی ورق ماند.
وي اظهار می‌کند: متاسفانه اقداماتی که تا به حال در این باره صورت گرفته است کاملاً غیر اصولی بوده است و هیچ تاثیری در استحکام بخشی قلعه نداشته است.
او معتقد است که حتی ساخت و سازهایی که در سال‌های اخیر در این بنا صورت گرفته است می‌تواند از دلایل فرسودگی بیش از پیش قلعه باشد.
این کارشناس اظهار می‌کند: مدتی است که قلعه به حال خود رها شده است و در خصوص مرمت و استحکام‌سازی آن اقدام خاصی صورت نمی گیرد. وی می‌گوید: در حال حاضر این قلعه اصلاً وضعیت مناسبی ندارد و نیاز است که با نظر برترین کارشناسان و صاحب‌نظران کشور در این باره اقداماتی کارشناسانه صورت گیرد.
 وی معتقد است که تعلل در این باره و خساراتی که ممکن است به بار آید در آینده به هیچ عنوان قابل جبران نیست.
اين كارشناس ادامه می‌گوید: تعویض‌های پی در پی مدیریت سازمان میراث فرهنگی استان باعث شده که برنامه‌ای مدون برای مرمت قلعه تاریخی خرم‌آباد وجود نداشته باشد. (ظرف يك دهه اخير 9 مدير و سرپرست بر صندلي مديريت ميراث فرهنگي لرستان حضور يافته‌اند)
تعويض سريع مديران ميراث فرهنگي لرستان، نفس فلک‌الافلاک را گرفت
آزادسازی قلعه در اولویت نیست
آزاد‌سازی قلعه در اولویت نیست و با وجود کوتاهی سازمان میراث فرهنگی در این باره تا به حال اقدام چشم‌گیری برای آزادسازی قلعه دیده نشده است و همین مسئله بر مهجور ماندن بیش از پیش این اثر تاریخی در استان دامن زده است.
آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک سال‌هاست که به تعویق می‌افتد و با وجود مصوبه‌های مختلف دولت از جمله صورت جلسه کمیته مشورتی ملی در سال80، مصوبه شورای ملی انقلاب فرهنگی در سال81، ابلاغ قانون مجلس شورای اسلامی در سال 82، مصوبه سفر اول هیئت دولت در سال 84، مصوبه سفر دوم هیئت دولت و مصوبه کارگروه توسعه و عمران لرستان در سال 87، طرح در دو جلسه هیأت دولت با حضور معاون اول در سال 90 و تاکید شخص رهبری و مسئولان کشوری اعم از رئیس جمهور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، معاون اول رئیس جمهور، معاون حقوق امور مجلس و تلفیق بودجه دیوان محاسبات کشور و استاندار در این باره، این مهم هنوز محقق نشده است.
یک کارشناس باستان‌شناسی معتقد است که ذهنیت و آمادگی در سازمان میراث فرهنگی کشور برای آزادسازی حریم قلعه وجود ندارد به همین دلیل در این باره اقدامی نمی‌شود.
«لیلا حسنوند» اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد آزاد سازی حریم قلعه فلک‌الافلاک هنوز در ردیف اولویت‌های کاری و اجرایی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار ندارد که این مهم باید از طریق مدیران استانی در سطح ملی به صورت جدی پی‌گیری و ریشه‌یابی شود.
مصوبه‌ای که بودجه ندارد
وی با انتقاد از کوتاهی نمایندگان استان در باره پی‌گیری آزاد‌سازی حریم قلعه، می‌گوید:11 سال از تصویب قانون آزاد‌سازی حریم قلعه در مجلس می‌گذرد اما هنوز برای این امر بودجه تعیین نشده است.
حسنوند می‌گوید: به گفته مسئولان اجرای طرح جامع ساماندهی فلک‌الافلاک نیازمند ۱٫۵ میلیارد تومان اعتبار است.
متولیان سپاه راضی به تخلیه حریم قلعه شده است
این کارشناس با اشاره به اظهارات موجود در باره دلیل آزاد نشدن حریم قلعه و همکاری نکردن سپاه پاسداران که در کنار این اثر تاریخی مستقر است ادامه می‌دهد: سپاه راضی به تخلیه حریم قلعه فلک‌الافلاک راضی شده است اما هیچ‌گونه همتی در سازمان میراث فرهنگی کشور برای این دیده نمی‌شود.
 
اراضی باغ ملی كشاورزي، فدای قلعه شد
مسئول امور حقوقی سازمان تحقیقات کشاورزی لرستان درباره آزاد سازی حریم قلعه فلک‌الافلاک می‌گوید: متاسفانه سال ها پیش  در اقدامی عجیب سه هکتار از اراضی ملی باغ کشاورزی«باغ فلاحت» به منظور آزادسازی حریم قلعه واگذار شد، این در حالی‌ست که بعد از گذشت چند سال این آزادسازی هنوز اتفاق نیفتاده است.
«مصطفی مریدی» می‌افزاید: با این وجود باز هم برخی مسئولان استانی قصد دارند اشتباه گذشته را تکرار کند و با واگذاری 14 هکتار دیگر از این اراضی ملی، امکان آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک را فراهم آورند.
وجود مکانی جایگزین برای آزاد سازی حریم قلعه از جمله مشکلاتی است که تا به حال موجب به تعویق افتادن این قضیه شده است. قلعه فلک الافلاک از گذشته توسط تعداد زیادی کسبه و بازاری، و ساختمان و ابنیه مربوط به دانشگاه لرستان، اداره پست و سپاه پاسداران محصور شده است که در طول سال‌های گذشته با همت مسئولان تا حدودی این مشکل مرتفع شد، اما به طور کامل برطرف نشده است و هنوز جایگزین مناسبی برای پادگان نظامی که در آن جا مستقر است در نظر نگرفته‌اند.
 این مسئله علاوه بر تاثیری که در ثبت جهانی این اثر تاریخی دارد یکی از موانع اصلی ثبت جهانی دره خرم‌آباد است که هم اکنون در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارد.
آزادسازی حریم قلعه یک کار فرابخشی نیست
یک کارشناس باستان شناسی در این باره به "کاسیت" می‌گوید: این عملیات یک کار تک بخشی نیاز است و نیازمند همکاری همه دستگاه های مربوطه از جمله معاونت عمرانی، شهرداری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شخص استاندار است.
 «رضا یاراحمدی» می‌افزاید: اعتبارات ضعیفی که تا به حال این طرح اختصاص یافته بسیار ناچیز بوده است و کفاف عملی شدن آزادسازی حریم قلعه را نمی‌دهد.
او معتقد است که این آزاد سازی نیازمند کار مداوم است و باید مطابق برنامه‌ریزی و زمان‌بندی خاص پیش رفت تا بتوان نتیجه گرفت.
 
* اين مطلب با عنوان "دژ رها شده‌ی فلک‌الافلاک" در شماره 37 هفته‌نامه كاسيت منتشر شده است
 

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر 1394-07-17 18:52
سرکار خانوم دارابی کاش گوش شنوایی هم وجود داشته باشد!این قلعه باشکوه فرصت بی نظیری برای جهانی شدن نام و آوازه ی شهر خرم آباد است اما متاسفانه به آن بی توجهی میشود!!
نقل قول کردن
#2 سپهر 1394-07-17 19:01
جانم و عشقم و افتخارم و هویتم به عنوان یک خرم آبادی در وجود قلعه فلک الافلاک(سپهر سپهران به معنای آسمان آسمان ها)است. نه از روی عشق و علاقه بسیار زیاد به خرم آباد و نه از روی احساسات بلکه با منطق و استدلال قوی و با آشنایی کامل با مهم ترین قلعه های تاریخی جهان می گویم بدون تردید فلک الافلاک باشکوه ترین و زیباترین و مرموزترین قلعه باستانی در سراسر جهان است و اینکه تا امروز شرایط لازم برای ثبت جهانی این قلعه فراهم نشده واقعاً موجب تاسف است.
نقل قول کردن
#3 سپهر 1394-07-17 19:21
آقای بازوند استاندار محترم لرستان تلاش و فعالیت های گسترده ای را برای توسعه صنعت گردشگری در لرستان آغاز کرده اند اما اهمیت و جایگاه ویژه ی قلعه فلک الافلاک نیاز به توضیح ندارد واقعا هیچ دلیلی وجود ندارد که موضوع آزادسازی حریم قلعه پیگیری نشود. همانطور که در گزارش خانوم دارابی ذکر شده دلیل عدم ثبت جهانی دره ی خرم آباد همین عدم آزادسازی فلک الافلاک است. ما خرم آبادیها بی صبرانه منتظر اقدام جدی استانداری برای فراهم شدن شرایط ثبت جهانی قلعه و دره ی خرم آباد هستیم. آقای بازوند راه توسعه گردشگری در استان لرستان ابتدا از جهانی شدن شهر خرم آباد می گذرد.
نقل قول کردن
#4 سپهر 1394-07-17 19:34
سفیر سوئد در ایران امسال بعد از بازدید از مجموعه قلعه فلک الافلاک خرم آباد گفت"این قلعه شبیه کتاب های داستان است و دیدن آن از نزدیک برایم خیلی جالب بود". واقعا آیا حیف نیست که این اثر شگرف و منحصر به فرد هنوز هم آنطور که شایسته است در سطح ایران و جهان شناخته شده نیست؟؟
نقل قول کردن
#5 ناشناس 1394-07-17 20:16
سلام
میراث فرهنگی در انجام وظایف خود برنامه خاصی نداره و دچار روزمره گی شده مطمئن باشید بدتر هم میشه
نقل قول کردن
#6 باستانشناس 1394-07-17 22:35
باتشکر از نویسنده محترم و دلسوز
باید به عرض برسانم طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک که از بخت بدش در شهر و استان ما واقع گردیده است هم مورد بی مهری مسئولین کشوری است هم استانی و مهمتر از آن بی تدبیری در هزینه کرد مبالغ هنگفتی که به این امر اختصاص می یابد... چون هیچ موقع عواقبی متوجه سو استفاده کنندگان يا مدیران و مسئولین مربوطه قرار نمیگیرد و به بیانی مجازاتی برای آنان در نظر گرفته نمیشود و در مواردی ارتقا نیز پیدا میکنند و هنوز در آن مناصب به برخي فعالیتهای مخرب خود ادامه می دهند نباید انتظار بهبود شرایط را داشت... نگاهی به وضعیت قلعه و دیوار ضلع غربی که وصله ای ناجور بر پیکره قلعه است و نیز وضعیت اسفناک و شرم آور پل شکسته و کشکان و... که هیچ عواقبی برای بی تدبیران و سوء استفاده کنندگان به دنبال نداشت نشان میدهد که این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت .....
نقل قول کردن
#7 باستانشناس 1394-07-17 22:42
متاسفانه مدیران و دستگاههای ناظر در برخورد با مسئولینی که در برخورد با بناهای تاریخی و فرهنگی که یادمان هزاره های تمدن و فرهنگ این دیار است سهل انگاری می نمایند و شهروندان ما نیز توجهی به این مصیبتهایی که در سالیان متمادی گریبان میراث فرهنگی را گرفته نمیکنند... برخي سازمانهای نظارتی متاسفانه در سالهای اخیر در برخورد با مسئولین متعدد که بعضا جرم و سوءاستفاده آنان محرز و به اثبات رسیده است توجهی نمی نمایند و اين قبيل مدیران میراث نیز با سهل انگاری از کنار این ستم بزرگ میگذرند
با آرزوی روزهای بهتر که منافع شخصی و فردی بر منافع فرهنگی نچربد
نقل قول کردن
#8 sasan 1394-07-18 10:28
با سلام خدمت همه ی اهالی یافته .
چند وقت پیش رفتم مسکو و همون دقایق اولیه گردشم تو کشور روسیه ،با دیدن بعضی مکان ها واقعا خیلی ناراحت شدم و با خودم گفتم خدایا ! آخه ما کجای دنیاییم؟؟! چراداریم اینقدر با آثارمون بد برخورد می کنیم !
چندین هزار سال قدمت شهرو استان ماست اون وقت میریم کشورها و جاهای دیگه و به به می گيم !!
سنگ نوشته که باید در یه محفظه ی شیشه ای شکیل وبا نورپردازی همه رو تحت تاثیر بذاره عین یه تیکه سنگ معمولی گوشه ای افتاده !!!
یکسال پیش خانه ی آخوند ابو رو دیدم و عید امسال هر بار با مهمونای شهرستانیمون رفتیم این خونه رو ببینیم همه اش بسته بود !!
چندین بار خودم شخصا اعتراض کردم و درخواست زدن یه تابلوی اعلام وجود!! برای این خونه کردم و همه اش میگن میخوان کوچه اش رو پهن کنن و بعد واسش تابلو می زنیم !!!!
آخ !! که باید سرمون رو محکم بزنیم به دیوار !!!
حالا دیگه بماند قلعه ی استوار و باستانی که ....!
از همه عذر میخوام که زیاد نوشتم اما واقعا عقده ای شدیم !!!
نقل قول کردن
#9 رامین 1394-07-18 13:34
خداوند از کسانی که در امر رسیدگی به این اثر تاریخی جهانی کوتاهی میکنن و فقط به فکر منافع شخصی خود هستند نگذرد و باید در روز جزا پاسخ گوی مردم باشند
آخه چقدر باید ما ناراحتی بکشیم از دست بعضی مسولین بی لیاقت چرا فقط باید خبرهای ناامید کننده بشنویم
قلعه فلک افلاک نور چشم مردم شهر خرم اباد ولی هزاران افسوس که با بعضی مسولین قدر آن را نمی دانند ما از استاندار عاجزانه استدعا داریم پیگیر وضعیت قلعه باشن
نقل قول کردن
#10 سپهر 1394-07-18 16:48
[quote name="sasan"]با سلام خدمت همه ی اهالی یافته .
چند وقت پیش رفتم مسکو
آقا ساسان آفرین به جنابعالی که قدر آثار تاریخی و ارزش فراوان بناهای باستانی شهرمون رو می دونید.متاسفانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، خرم آباد رو فقط با نماد قلعه فلک الافلاک در سطح گسترده معرفی کرده انگار نه انگار دهها اثر ارزشمند دیگه به ویژه پل شاپوری توی این شهر وجود داره!از همین خانه جهانگردی و آرامگاه باباطاهر گرفته تا بنای تاریخی باشگاه افسران آلمانی،از کاروانسرای میرزا سیدرضا و نگارخانه میرملاس گرفته تا حمام آسیا و پل صفوی،از گرداب سنگی و آسیاب گبری گرفته تا مناره آجری و سنگ نوشته و...هیچ کدوم از اینها رو هنوز که هنوزه درست و حسابی معرفی نکردن!!!به خدا حیفه خرم آباد با این همه آثار تاریخی اونطور که باید شناخته شده نیست.
نقل قول کردن
#11 کاندیدا 1394-07-21 07:59
سفیر سوئد در ایران امسال بعد از بازدید از مجموعه قلعه فلک الافلاک خرم آباد گفت"این قلعه شبیه کتاب های داستان است
اتفاقا برخي مسوولین گرانسنگ هم دقیقا همین نظر رو دارن دیگه :-?
البته کتاب داستان هایی که پاره می شدن و توش شلغم می ذاشتن :oops:
یه عشقی می کردیم بعد خوردن شلغم ؛ چند خطی هم داستان می خوندیم ;-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا