اهالي رسانه در ديار ما به سه دسته تقسيم مي‌شوند: كساني كه گرايش به اصلاح‌طلبي دارند؛ موافقين و حاميان اصول‌گراها و دسته سوم هم روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مستقل كه البته هر سه دسته ذكر شده ظرف سال‌هاي متمادي، به نقد يا حمايت مسئولين استان پرداخته‌اند.
 پرواضح است آنان كه گرايش به جناح موافق خود در هنگام قدرت داشته‌اند، شمشير تيز انتقادها را بيش‌تر در دوران روي كار آمدن جناح رقيب از رو بسته و به حمايت از جناح موافق خويش پرداخته‌اند، اما گاهي مواردي پيش آمده كه قريب به اتفاق اهالي رسانه لرستان، مواضعي مشترك اختيار كرده و هم‌صدا و هم‌قلم، خواسته‌هاي مردم و يا مصلحت جامعه را به مسئولان انعكاس داده‌اند.
بنا داريم به ذكر موردي بپردازيم كه اخيراً حرف و حديث‌هاي بسياري در مورد آن وجود دارد به شكلي اكثريت هر سه دسته روزنامه‌نگاران لرستاني كه در بالا به آن‌ها اشاره شد، نسبت به اين موضوع متفق‌القول هستند و آن هم ضعيف بودن انتصاب اكثر مديران منصوبي در زمان روي كار آمدن مهندس بازوند استاندار كنوني لرستان است. اكنون كه دقيقاً 2 سال از حضور وي در لرستان گذشته، بسياري معتقدند استاندار نسبت به اكثر همتايان خود در برخي استان‌هاي ديگر، در زمينه‌ي انتصاب‌ مديران ادارات چندان موفق عمل نكرده است.
شماري دليل اصلي اين موضوع را معتدل بودن مهندس بازوند و نداشتن گرايش تند سياسي مي‌دانند و اين كه چون ايشان تماماً در بخش عمراني فعاليت داشته، ديدگاه سياسي يا مديريتي لازم را براي انتصاب مديران لحاظ نمي‌كند، لذا بيش از آن كه بر اساس شناخت و مقتضيات استان لرستان نسبت به انتخاب مديران تصميم بگيرد، تابع ديدگاه ملايم و غيرسياسي خويش بوده كه البته در مقابل اين نظريه، برخي اعتقاد دارند نقش اطرافيان استاندار در انتخاب‌ مديران كه ويترين كاري وي هستند، بسيار پررنگ است و به خصوص دوستان ايشان حتي در خارج از استان گاهي مهندس بازوند را براي انتصاب‌ها در معذوريت اخلاقي قرار مي‌دهند.
همچنين برخي نيز معتقدند بر خلاف تصور همگان، مهندس بازوند سياست خاصي در انتصاب‌ها دارد و به همين دليل است كه گزينش مديران دستگاه‌هاي مختلف اجرايي طي زمان حضور وي، از زمين تا ‌آسمان با همديگر فرق داشته و از اصول‌گرا و اصلاح‌طلب گرفته تا افراد ميانه‌رو و مستقل تا كنون در كابينه كاري او سهمي داشته‌اند، اما اين كه برخي انتصاب‌ها بر اساس رعايت مسائل خاص صورت گرفته نيز ديدگاهي ديگر است كه بخش تنوع در انتصاب را مطرح مي‌كند.
اينك بايد منتظر ماند و ديد استاندار لرستان چه موقع در نشستي خبري به پاسخ‌گويي در خصوص نحوه انتصاب‌ مديران استان برمي‌آيد و حتماً بايد اظهارات ايشان را در اين باره شنيد و بعد به قضاوت يا نقد قطعي در مورد قوي يا ضعيف بودن مديران منصوبي پرداخت.
از آن‌جا كه بر خلاف استانداران قبلي كه معمولاً ماهانه يا هر دو ماه يك بار نشست خبري منظم با اصحاب رسانه برگزار مي‌كردند، مهندس بازوند علاقه‌ي چنداني به اين كار ندارد و بيش‌تر، اصحاب رسانه را به صورت خصوصي ملاقات كرده و كم‌تر مي‌توان با وي ارتباط رسانه‌اي منظم برقرار كرد تا توضيحاتش را شنيد، به همين دليل اكثر روزنامه‌نگاران ناچارند از طريق نوشتن نقد در نشريات و پايگاه‌هاي خبري، سؤالات خود را منعكس كنند بلكه استاندار يا برخي اطرافيان وي آن‌ها را خوانده و در صدد پاسخ‌گويي برآيند.
آن‌چه مسلم است مهندس بازوند به صراحت در مصاحبه‌ها و يا محافل مختلف بر حمايت از نيروهاي بومي توانمند براي هدايت نهادهاي محتلف استان تأكيد كرده است و اولويت خود را بومي‌گزيني براي انتصاب بيان داشته، اما برخي معتقدند كه گاهي دوستان قديمي و سياسي استاندار وي را براي انتخاب مديران داخل استان سفارش‌هايي انجام مي‌دهند و از آن‌جا كه ايشان انساني مأخوذ به حيا است، گاه در معذوريت اخلاقي قرار مي‌گيرد و لذا پس از مدتي كه مدير منصوبي عملكردي ضعيف دارد، ناچار در صدد تغيير وي برمي‌آيد. (كه البته تغيير سريع اشتباه در انتصابات را نيز از حسن‌هاي كار مهندس بازوند مي‌دانند) نمونه بارز اين موضوع نيز حرف و حديث‌هاي پيرامون گرايش استاندار به همكاران سابقش در استان مركزي مي‌باشد كه اگر چه برخي از آن‌ها لرستاني هستند اما سال‌ها دور از اين ديار بوده‌اند و آشنايي چنداني با وضعيت كنوني استان ظرف سال‌هاي اخير ندارند.
موضوع كثرت انتقال نيرو از استان مركزي به لرستان تا آن‌جا پيش رفت كه صداي برخي از نمايندگان مجلس را هم در‌آورد و شنيده مي‌شود نماينده بروجرد نسبت به انتصاب يكي از مديران همشهري خود كه قرار بود با سفارش برخي از نيروهاي استان مركزي از پايتخت براي يكي از دستگاه‌هاي اجرايي منصوب گردد، به شدت موضع گرفته است كه البته با شناختي كه از مهندس بازوند در رعايت حريم و احترام متقابل بين خود با نمايندگان وجود دارد، اين موضوع بعيد به نظر مي‌رسد.
آيا ايلام جاي مركزي را مي‌گيرد؟!
اما پس از تئوري گرايش انتصابات به سوي استان مركزي، اخيراً برخي گرايش انتصابات به سوي استان "ايلام" را با سفارش همتاي مهندس بازوند در اين استان مطرح مي‌كنند و گويا لرستان مقصد برخي مديران سفارشي از استان ايلام شده است. طي يك سال اخير با آمدن مديراني از مبداء استان ايلام(مدير كل استاندارد، مدیر کل امور مالیاتی، مدیر کل منابع طبيعي، بنياد شهيد و ...) به مقصد لرستان، اين شايعه قوت گرفته كه به زودي نيز مديراني جديد كه از سوي استاندار ايلام سفارش شده‌اند، وارد لرستان مي‌گردند كه بايد منتظر ماند و ديد اين شايعه‌ها تا چه حد صحت دارند.
اگر بپذيريم كه استان مركزي از نظر وسعت، جمعيت و توسعه، هم‌پاي لرستان و شايد بالاتر باشد، اما به يقين ايلام از اين حيث از لرستان پايين‌تر بوده و انتصاب مديراني از اين استان براي نهادهاي لرستان بيش از آن كه نفعي براي استان ما داشته باشند، سكوي پرتاب و ترقي مديران ايلام خواهد بود.
به هر روي، انتخاب مديران توانمند براي نهادهاي مختلف، موضوعي است كه دغدغه بسياري از مردم لرستان بدل شده است، لذا از استاندار انتظار دارند نهايت دقت را در اين خصوص به كار برد و اگر هم نيروي بومي براي اين منظور انتخاب مي‌كند، شرط اول آن دور بودن مدير منصوبي از طايفه‌گرايي و قبيله‌پرستي باشد؛ در زمينه سياسي نيز افراطي عمل نكند به طوري كه خدمت به مردم را در سايه‌ي خدمت به مافوق جناحي و سياسي خود قرار دهد.
اميدواريم اين فرصت فراهم گردد تا همچون سال گذشته، استاندار لرستان در نشست خبري با حضور تمامي رسانه‌هاي استان، رضا جايدريپاسخ‌گويي لازم در مورد شبهات پيش آمده در زمينه انتصاب‌ها در ادارات برآيد چرا كه بسياري منتظر شنيدن ملاك و معيار انتصاب شماري از مديراني هستند كه يا ظرف چند ماه پس از انتصاب آن‌ها در زمان دولت يازدهم، بركنار شدند و يا سال‌هاست بر صندلي خود تكيه زده و اميدي به بركناري آن‌ها نمي‌رود.
 
رضا جايدري
پايگاه خبري يافته