یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استان لرستان با وسعتی معادل 28 هزار و 157 کیلومتر مربع و جمعیت يك ميليون و 716 هزار و  537 نفر در جنوب غربی ایران و در قلب زاگرس واقع شده است.
این استان با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و وجود آب و هوای سرد کوهستانی، معتدل و گرمسیری و وجود رودخانه‌های خروشان و چشمه‌سارهای بی‌شمار و آبشارهای متعدد و تاریخ صد هزار ساله و ... به نام ایران کوچک‌، سرزمین آبشارها و سزمین مفرغ‌ها و سرزمین دلاورمردان و شيرزنان ظلم‌ستیز مشهور بوده است.
متاسفانه در طول چند دهه اخیر با توجه به نقشه سیاسی، بارها شاهد تجزیه لرستان و اضافه شدن بخش‌هايي از استان به برخی استان‌های همجوار بوده‌ایم. ده‌ها روستا و مناطق طبیعی و تاریخی به ‌خصوص در حوزه سرزمینی شهرستان پهناور الیگودرز از سمت استان مرکزی (خمین) و اصفهان و خوزستان به این سه استان الحاق گردیده است و اخيراً نيز استان چهارمحال و بختياري مدعي مالكيت سد بختياري (بلندترين سد جهان) در لرستان شده است.
پروسه تجزيه لرستان از دهه 40 خورشيدي آغاز شد و با جدا كردن دره‌شهر و الحاق آن از فرمانداري كل لرستان به ايلام كليد خورد، سپس دهه 50 نيز انديمشك را از لرستان جدا كرده و به خوزستان دادند در حالي كه عمده سكنه اين شهر از 3 ايل سگوند، دريكوند و پاپي لرستان هستند و به گويش لري تكلم مي‌نمايند.
پس از آن نيز دست‌يازي ديگر استان‌هاي همجوار به آثار باستاني و تاريخي لرستان آغاز شد و ايلام متقاضي پل گاوميشان گرديد، كرمانشاه تلاش مي‌كند امام‌زاده باولين دلفان را به استان خود ملحق كند و 2 سال نيز هست كه در سكوت مسئولين لرستان به خصوص در زمان دولت يازدهم، آبشار زيباي تله‌زنگ يا شوي (shevi) را دزفول و خوزستان به نام خود ثبت كرده‌اند!
 هر چند امروز مرزهای سیاسی آن‌چنان در بسیاری از نقاط دنیا اهمیت ندارد و این مرزهای فرهنگی، اجتماعی و طبیعی است که حائز اهمیت است ولی آن‌چه که جای سوال دارد سرزمینی که هم اکنون به عنوان استان محروم شناخته می‌شود دارای پتانسیل‌های حیاتی است که در استان‌های دیگر به بالفعل تبدیل می‌شود از جمله روان‌آب‌های لرستان که از شریان‌های حیاتی کشور محسوب می‌شوند همچون دز، سیمره‌، کشکان، بختیاری و ...
یکی دیگر از این پتانسیل‌های ارزشمند، آبشارشوی یا تله‌زنگ است. آبشاری که از ده‌ها سال پیش به عنوان آبشار شوی لرستان یا دورود معرف حضور همگان بوده و هست و در بسیاری از مکتوبات و اسناد تاریخی و ... این منطقه را گوشه‌ای از لرستان یاد کرده‌اند.
این منطقه به علت وجود وضعیت زیست‌گاهی خاص و تاریخ چند هزار ساله و اهمیت جهانی‌، به عنوان گوشه‌ای مهم ازتاریخ‌، فرهنگ و جغرافیای سیاسی وطبیعی لرستان‌، مسئله‌ای نیست که به راحتی از کنار آن بگذریم‌، حتی اگر این منطقه کویر بی‌آب و علف و سوزان باشد.
این آبشار زیبا به عنوان زیباترین و بزرگ‌ترین آبشار آب شیرین و کوهستانی کشور در حال حاضر زیستگاه نوعی دوزیست منحصر به فرد می‌باشد که دنیا امروز آن را به نام "سمندر لرستانی" می‌شناسد. ولی امروز شاهد تلاش برای تغيیر نام این گونه جانوری از سوی برخی گروه‌ها به نام "سمندر امپراطور" هستیم و شهریورماه سال جاری اکران  فیلمی با همین نام جعلی در تهران نيز صورت گرفت. حال چه شده است که در طول 2 سال اخیر این آبشار زیبا و گونه جانوری آن در حال ثبت شدن به نام خوزستان می‌باشد آن هم استانی که همه برکت کشاورزی وآب آشامیدنی و ... خود را از وجود روان‌آب‌های لرستان و چهار محال و بختیاری دارد؟!
منطقه شوی هم از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و هم از لحاظ جغرافیایی جزء سرزمین لرستان می‌باشد و مردم این منطقه خود را لرستانی می‌دانند و بسیاری از مردم این منطقه (شوی و تله زنگ) یا به شهرستان دورود مهاجرت نموده‌اند و یا از طریق حمل و نقل ریلی (راه‌آهن) به عنوان تنها راه دسترسی برای رفع مایحتاج خود به این شهر مراجعه می‌کنند.
 آبشار شوی لرستان یا خوزستان؟!/ تجزيه لرستان؛ يكي تيرت برد و يكي كمونت
حال جای سوال است وقتی که اداره كل میراث فرهنگی لرستان اقدام به چاپ پوستر یا ارایه مطلبی از این آبشار می‌نماید با اعتراض برخی ادارات استان خوزستان مواجه می‌شود و سازمان میراث فرهنگی به جای دفاع سکوت می‌نماید و کار به جایی می‌رسد که مسئولین استان خوزستان با احداث جاده از سمت شهر دزفول تا بالادست آبشار تله‌زنگ‌، کار تجزیه این منطقه از استان‌مان را تمام شده می‌دانند؛ هم زمان با اين امر نيز اكثر مسئولين لرستان سرگرم برگزاري جلسات خصوصي و عمومي حزبي و جناحي براي انتصاب نيروهاي خويش در نهادها و يا انتخابات هستند و چيزي كه براي آن‌ها اهميتي ندارد و اقدامي نمي‌كنند، همين موضوع جدا كردن بخش‌هاي مختلف لرستان است!
 در پایان ضمن انتقاد از مسئولین و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی‌، نسبت به بی‌اهمیتی تجزیه آرام لرستان، خواستار برخورد قانونی و معرفی قاطعانه این منطقه و ثبت ملی و جهانی آن به نام لرستان و توسعه اماکن رفاهی و گردشگری با حفظ شرایط زیست‌محیطی می‌باشیم‌. به امید سربلندی ایران عزیز و لرستانی با صلابت.
حمیدرضا  کاویانی‌چگنی
فعال محیط زیست / دورود
 

در همين زمينه بخوانيد و ببينيد:

 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1394-07-03 10:04
آفرین به مساله مهمی اشاره کردید واقعا این مساله دغدغه همه مردم لرستان هستش ... همه مردم ونمایندگان مجلس باید از مسوولین به عنوان یک مطالبه جدی پیگیر باشند ... و با قدرت این منطقه به نام لرستان ثبت شود و با احداث جاده که از آرزوهای اهالی این منطقه می باشد را مسولین جدی بگیرند... میراث فرهنگی پس در این استان چه وظیفه ایی دارد ؟
نقل قول کردن
#2 الهام حاجی وند 1394-07-03 10:14
وقتی برخي مسئولین توانایی این را ندارند که طبیعت و اثار باستاني مربوط به استان را حفظ کنند و قرار است هر دفعه گوشه ای را به استان دیگر ببخشند بهتر است حفظ این سرمایه ها را به فعالین محیط زیست بسپارند، مطمئنا این دلسوزان در نگهداری سرمایه های طبیعت این خطه کوشاتر و از توانایی بیشتری برخوردارند، در ضمن شوی به زبان لری نامی زنانه به معنی لطافت است و این خود یکی از شواهد صحه گذاشتن بر این مهم است که آبشار شوی جزئی از استان لرستان است.
نقل قول کردن
#3 سپهر 1394-07-03 11:18
درود بر شرفتون.سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري لرستان بايد به اين سكوت پايان دهد.همه دستگاه هاي اجرايي از جمله استانداري و عموم فعالان محيط زيست و عاشقان طبيعت لرستان و جامعه رسانه اي استان لرستان بايد همه جانبه براي بازپس گيري ابشار شوي و ثبت ان به نام لرستان وارد صحنه شوند.از سايت وزين يافته و نگارنده محترم اين مطلب بسيار مهم واقعا سپاسگزارم.
نقل قول کردن
#4 سپهر 1394-07-03 11:20
به نقل از شهروند:
آفرین به مساله مهمی اشاره کردید واقعا این مساله دغدغه همه مردم لرستان هستش ... همه مردم ونمایندگان مجلس باید از مسوولین به عنوان یک مطالبه جدی پیگیر باشند ... و با قدرت این منطقه به نام لرستان ثبت شود و با احداث جاده که از آرزوهای اهالی این منطقه می باشد را مسولین جدی بگیرند... میراث فرهنگی پس در این استان چه وظیفه ایی دارد ؟

زنده باشيد.ابشار شوي را كه چند كيلومتر در حريم جغرافيايي لرستان واقع شده به نام دزفول ثبت ملي كردند!!به چه حقي؟؟بر همه لرستانيها واجب است كه تا بازپس گيري كامل اين ابشار به طور مستمر پيگير موضوع ان باشند.
نقل قول کردن
#5 سپهر 1394-07-03 11:23
[quote name="الهام حاجی وند"]وقتی برخي مسئولین توانایی این را ندارند که طبیعت و اثار باستاني مربوط به استان را حفظ کنند و قرار است هر دفعه گوشه ای را به استان دیگر ببخشند بهتر است حفظ این سرمایه ها را به فعالین محیط زیست بسپارند، مطمئنا این دلسوزان در نگهداری سرمایه های طبیعت این خطه کوشاتر و از توانایی بیشتری برخوردارند، در ضمن شوی به زبان لری نامی زنانه به معنی لطافت است و این خود یکی از شواهد صحه گذاشتن بر این مهم است که آبشار شوی جزئی از استان لرستان است.[/quoteهزار ان درود بر شما.تقصير ما لرستانيها چيست كه خوزستان ابشار ندارد؟!اين كه دليل نميشود بزرگ ترين و مهم ترين ابشار استان لرستان را در روز روشن از لرستان جدا كنند و به نام خود بكنند.تا دنيا دنياست شوي متعلق به لرستان است اما بايد به طور رسمي ان را به نام لرستان ثبت كنند.
نقل قول کردن
#6 طبیعت دوست 1394-07-03 11:24
جای تاسف است که طبیعت لرستان از سر بی مسئولیتی برخی مدیران در حال تجزیه ست و هر بار بخشی از طبیعت بکر و آثار باستانی این استان پیشکش استان های دیگر می شود. جا دارد از فعالان محیط زیست همچون جناب کاویانی که در حفظ طبیعت تلاش می کنند تشکر کنیم کاش مسئولین ذره ای از همت این افراد را داشتند. سپاس از جناب کاویانی و یافته عزیز، موفق باشید.
نقل قول کردن
#7 سعید 1394-07-03 14:26
سلام . به نکته خوبی اشاره کردین ، اگر اقدامي توسط مسئولين نشه فردا بروجرد و پلدختر و امام زاده شاه احمد و آبگرم دلفان هم جدا میکنند . مسئولین فکر میکنند مردم هنوز ساده هستند ؟ نخیر مردم آگاه ترند و میبینند . پس تمام تلاش خود را کنید و چند همایش بگذارید و جلوی جاده سازی و آسیب به محیط زیست را بگیرید . انقد بیخیال نباشید بعدا پشیمون ميشيد . بعد هم مسیر راه آهن از دوروده وگرنه آبشار در جنوب استان و بین مرز الیگودرز و خرم آباد هست . پس انقد نگيد دورود که بعدا به سرنوشت آبشار بیشه و سوتفاهم منجر نشيم .
نقل قول کردن
#8 دوستدار میراث 1394-07-03 14:29
مشکل از اداره میراث فرهنگی نیست... مشکل این است که درگیر مسایلی شده که ثبات مدیریت در اون وجود ندارد و مدیر فرصت چاره اندیشی هم ندارد... امیدوارم مدیر کل جدید با استفاده از افراد لایق و با حمایت استاندار محترم ابتدا ضمن رفع مشکلات بودجه جاری و استفاده از ظرفیتهای جوان و آماده به کار این اداره کل بتواند در انجام هرچه بهتر وظایف سازمانی خود موفق باشد.عبدالرضا مهاجری نژاد مدیر کل سابق که بی هیچ چشمداشتی برای استان کار کرد.
نقل قول کردن
#9 رامین 1394-07-03 15:03
بعضی مسولین فقط باعث تاسف خوردن مردم هستن تا کی ما باید ناراحت بی کفایتی مسولین باشیم
نقل قول کردن
#10 مجید 1394-07-03 15:29
سوال اینه آیا الان میشه باز پس گرفتش, متاسفم که به موقع نتونستیم حق استانمونو بگیریم. الان دیگه کار از کار گذشته. میترسم روزی برسه خوزستان مرزش تا اول عوارضی آزاد راه برسه شوراب برسه ومسولین استان سکوت کنند
نقل قول کردن
#11 فعال محیط زیست 1394-07-03 16:34
به نقل از سعید:
سلام . به نکته خوبی اشاره کردین ، اگر اقدامي توسط مسئولين نشه فردا بروجرد و پلدختر و امام زاده شاه احمد و آبگرم دلفان هم جدا میکنند . مسئولین فکر میکنند مردم هنوز ساده هستند ؟ نخیر مردم آگاه ترند و میبینند . پس تمام تلاش خود را کنید و چند همایش بگذارید و جلوی جاده سازی و آسیب به محیط زیست را بگیرید . انقد بیخیال نباشید بعدا پشیمون ميشيد . بعد هم مسیر راه آهن از دوروده وگرنه آبشار در جنوب استان و بین مرز الیگودرز و خرم آباد هست . پس انقد نگيد دورود که بعدا به سرنوشت آبشار بیشه و سوتفاهم منجر نشيم .

دوست گرامی تمام مردم تله زنگ و بیشه و نیمی از بخش پاپی در دورود زندگی می کنند و خود را دورودی می دانند تا جایی که نیمی از اعضا شورای شهر دورود از همین مناطق هستند ... ضمن اینکه بار مشکلات این مناطق سالهاست بر روی مردم شهر دورود هستش ... ضمن اینکه مردم این مناطق مهم هستند که خود را دورودی می دانند ...
نقل قول کردن
#12 سپهر 1394-07-03 16:37
از مديريت محترم سايت يافته خواهشمندم اين مطلبي را كه اقاي كاوياني عزيز در خصوص ابشار شوي نگاشته اند به دست شخص اقاي بازوند استاندار و اقاي سليماني رييس ميراث فرهنگي و گردشگري لرستان برسانيد و نظرات و مطالبات گسترده مردم لرستان در مورد اهميت بازپس گيري ابشار شوي و پل گاوميشان را به اطلاع انها برسانيد تا به طور جدي اقدامات لازم جهت ثبت ملي انها به نام لرستان اغاز شود. يافته ي عزيز اگر زيباترين ابشار ايران شوي را پس بگيريم جشن بزرگي براي عاشقان اين ديار در راه خواهد بود.
نقل قول کردن
#13 سپهر 1394-07-03 16:58
به نقل از مجید:
سوال اینه آیا الان میشه باز پس گرفتش, متاسفم که به موقع نتونستیم حق استانمونو بگیریم. الان دیگه کار از کار گذشته. میترسم روزی برسه خوزستان مرزش تا اول عوارضی آزاد راه برسه شوراب برسه ومسولین استان سکوت کنند

اقا مجيد قطعا ميشه اين ابشار رو پس گرفت فقط بايد مسوولان مربوطه توجه خود را به اين موضوع معطوف كنند به ويژه رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري لرستان نقش اصلي را در انجام پروسه بازپس گيري شوي بر عهده دارد.اين مطلب اقاي كاوياني حتما بايد به دست اقاي سليماني و اقاي بازوند برسد.
نقل قول کردن
#14 سپهر 1394-07-03 17:18
به نقل از طبیعت دوست:
جای تاسف است که طبیعت لرستان از سر بی مسئولیتی برخی مدیران در حال تجزیه ست و هر بار بخشی از طبیعت بکر و آثار باستانی این استان پیشکش استان های دیگر می شود. جا دارد از فعالان محیط زیست همچون جناب کاویانی که در حفظ طبیعت تلاش می کنند تشکر کنیم کاش مسئولین ذره ای از همت این افراد را داشتند. سپاس از جناب کاویانی و یافته عزیز، موفق باشید.

ان طور كه معلوم است متاسفانه استانهاي همجوار مي خواهند به خيال خود جلوي پيشرفت صنعت گردشگري در استان لرستان را بگيرند و چون مثل لرستان طبيعتي بكر و دل انگيز ندارند چشم طمع به جاذبه هاي طبيعي و تاريخي لرستان دوخته اند مثالهاي ان همين ابشار شوي-پل گاوميشان و سد ليروك هستند كه سه استان مدعي انها شده اند!!!
نقل قول کردن
#15 عباس 1394-07-03 20:54
برخي مسولین ما مثل کبک سر خود را در برف فرو کرده اند ،اینها ک برای ابشار شوی و دیگر جاها کاری نمیکنند کاش استانهای دیگر ببرند و اباد کنند این نقاط را
نقل قول کردن
#16 یاراحمدی 1394-07-03 21:06
وقتی که نماد استان فقط یه قلعه است و قرار نیست از این قلعه خارج شد و به بقیه مناطق پرداخت همین اتفاق میافته
روستاهای مسیر آبشار شوی برق نداشتند، مسیرش بشدت صعب العبور بود و همه مسیر سیم بوکسل داشت.هیچ امکاناتی محض رضای خدا در این آبشار نبود و حتی راهنما و... هیچ هیچ هیچ
وقتی خود استان لرستان اهمیتی به این آثار نمیده و تمرکزش فقط به چه انتظاری باید داشته باشیم؟؟ الان ملایر داره ادعای کوه یزدگرد رو میکنه در حالیکه این کوه تماماً در بروجرد و استان لرستان قرار داره،چرا آقایون سکوت کردند؟؟
نقل قول کردن
#17 سوگمند 1394-07-04 01:57
از ابتدای تأسیس استان لرستان شوی در محدوده خوزستان بوده و مربوط به امروز و دو سه سال اخیر نیست
مردم چالانچولان هم خود را بروجردی می دانند ولی در محدوده دورود قرارشان دادیم
واگرایی در استان زیاد است و همه این مسائل ناشی از عملکرد مرکز استان است و من به شخصه همه این انتقادات را قبول دارم
خرم آباد نتوانسته به عنوان مادر استان خود را معرفی کند و همه فرزندانش را زیر. بال و پر خود بگیرد
از همه بدتر آنها را به حال خود رها ساخته است و تنها به خود می اندیشد
نقل قول کردن
#18 لرستانی 1394-07-04 11:12
میشه بفرمایید از کدام سازمان میراث فرهنگی صحبت می کنید بی اهمیتی همین سازمان در لرستان باعث به یغما رفتن میراث ما لرستانی ها شده است. صنایع دستی ما که به علت بی اهمیتی رو به زواله اکثر تپه ها ومناطق باستانی با خاک یکسان شده و...طبیعت هم یا می سوزه یا به کام دیگرانه و...
نقل قول کردن
#19 سپهر 1394-07-04 11:39
به نقل از عباس:
برخي مسولین ما مثل کبک سر خود را در برف فرو کرده اند ،اینها ک برای ابشار شوی و دیگر جاها کاری نمیکنند کاش استانهای دیگر ببرند و اباد کنند این نقاط را

اقا عباس كم كاري و بي توجهي مسوولان استان لرستان دليل نميشود كه از تماميت ارضي و جاذبه هاي گردشگري استانمان بگذريم .ايران وطن ماست اما لرستان وطنه وطن ماست يعني هويت ماست فرهنگ ماست تمدن ماست اصالت ماست هر وجب از خاك لرستان را بايد مثل پوست و گوشت و استخوان خود بدانيم.ابشار شوي چند كيلومتر در حريم جغرافيايي لرستان است به هيچ وجه قابل توجيه و قابل تحمل نيست كه به نام دزفول ثبت ملي شده است.
نقل قول کردن
#20 سپهر 1394-07-04 11:53
به نقل از یاراحمدی:
وقتی که نماد استان فقط یه قلعه است و قرار نیست از این قلعه خارج شد و به بقیه مناطق پرداخت همین اتفاق میافته
روستاهای مسیر آبشار شوی برق نداشتند، مسیرش بشدت صعب العبور بود و همه مسیر سیم بوکسل داشت.هیچ امکاناتی محض رضای خدا در این آبشار نبود و حتی راهنما و... هیچ هیچ هیچ
وقتی خود استان لرستان اهمیتی به این آثار نمیده و تمرکزش فقط به چه انتظاری باید داشته باشیم؟؟ الان ملایر داره ادعای کوه یزدگرد رو میکنه در حالیکه این کوه تماماً در بروجرد و استان لرستان قرار داره،چرا آقایون سکوت کردند؟؟

قلعه شكوهمند فلك الافلاك مهم ترين اثر شاخص تاريخي-فرهنگي لرستان و شهر خرم اباد است اما نماد كلي استان نيست.طبيعت شگرف لرستان-درياچه گهر-تونل برفي ازنا-دره تاريخي-طبيعي شيرز كوهدشت-دره كهمان الشتر-دشت لاله هاي واژگون اليگودرز و ابشارهاي زيباي شوي-بيشه-اب سفيد-چكان-نوژيا ن-وارك-افرينه-ب رنجه-ناي انگيز-گريت و...تنها بخش كوچكي از جاذبه هاي طبيعت بي نظير لرستان هستند و هريك از اينها مي توانند در رونق گردشگري تاثيرگذار باشند.
نقل قول کردن
#21 سپهر 1394-07-04 17:13
به نقل از سوگمند:
از ابتدای تأسیس استان لرستان شوی در محدوده خوزستان بوده و مربوط به امروز و دو سه سال اخیر نیست
مردم چالانچولان هم خود را بروجردی می دانند ولی در محدوده دورود قرارشان دادیم
واگرایی در استان زیاد است و همه این مسائل ناشی از عملکرد مرکز استان است و من به شخصه همه این انتقادات را قبول دارم
خرم آباد نتوانسته به عنوان مادر استان خود را معرفی کند و همه فرزندانش را زیر. بال و پر خود بگیرد
از همه بدتر آنها را به حال خود رها ساخته است و تنها به خود می اندیشد

سند شما درباره قرار داشتن شوي در محدوده خوزستان چيست؟؟؟
نقل قول کردن
#22 الهام حاجی وند 1394-07-04 19:47
سوگمند منظور از تاسیس استان لرستان چیه؟ نکند شما هزاران سال پیش که منطقه لرستان شکل گرفته را به یاد می آورید؟ تاسیس استان لرستان!!!!
هر قسمتی از استان اعم از محیط زیست آثار باستانی و و و در هر نقطه از استان متعلق به تمام استان است در محدوده استان فرقی نمی کند که فلک افلاک مربوط به خرم آباد است یا الیگودرز، گهر متعلق به دورود است یا ازنا، در واقع تمام مناطق به همه هم استانی ها تعلق دارد، اما وقتی بحث خارج از استان باشد باید برای حفظ این آثار متعصب بود و وجبی از خاک از سر بی عرضگی به جای دیگر بخشیده نشود...
حیات دزفول از استان لرستان گرفته شده...
نقل قول کردن
#23 سوگمند 1394-07-05 22:33
به نقل از الهام حاجی وند:
سوگمند منظور از تاسیس استان لرستان چیه؟ نکند شما هزاران سال پیش که منطقه لرستان شکل گرفته را به یاد می آورید؟ تاسیس استان لرستان!!!!
هر قسمتی از استان اعم از محیط زیست آثار باستانی و و و در هر نقطه از استان متعلق به تمام استان است در محدوده استان فرقی نمی کند که فلک افلاک مربوط به خرم آباد است یا الیگودرز، گهر متعلق به دورود است یا ازنا، در واقع تمام مناطق به همه هم استانی ها تعلق دارد، اما وقتی بحث خارج از استان باشد باید برای حفظ این آثار متعصب بود و وجبی از خاک از سر بی عرضگی به جای دیگر بخشیده نشود...
حیات دزفول از استان لرستان گرفته شده...

سلام و درو بر شما
دوستان ظاهراً تقسیمات کشوری را با محدوده سکونت لرها در طول تاریخ در هم آمیخته اند
یا منظورتان استان لرستان است که شوی هیچگاه در محدوده استان لرستان نبوده ولی اگر منظورتان محل سکونت تاریخی لر است بله حق با شماست. یادتان باشد بخش زیادی از خوزستان لرنشین است.
نقل قول کردن
#24 سپهر 1394-07-08 11:44
به نقل از الهام حاجی وند:
سوگمند منظور از تاسیس استان لرستان چیه؟ نکند شما هزاران سال پیش که منطقه لرستان شکل گرفته را به یاد می آورید؟ تاسیس استان لرستان!!!!
هر قسمتی از استان اعم از محیط زیست آثار باستانی و و و در هر نقطه از استان متعلق به تمام استان است در محدوده استان فرقی نمی کند که فلک افلاک مربوط به خرم آباد است یا الیگودرز، گهر متعلق به دورود است یا ازنا، در واقع تمام مناطق به همه هم استانی ها تعلق دارد، اما وقتی بحث خارج از استان باشد باید برای حفظ این آثار متعصب بود و وجبی از خاک از سر بی عرضگی به جای دیگر بخشیده نشود...
حیات دزفول از استان لرستان گرفته شده...

خانوم حاجي وند هزاران درود بر شما.كاش امروز همه لرها مثل شما مي انديشيدند كاش درك مي كردند كه هر ميلي متر از خاك لرستان مثل سلول هاي بدن خودمان است. واي كه شانزده كيلومتر از لرستان جدا شده است و كسي برايش مهم نيست ...
نقل قول کردن
#25 سپهر 1394-07-08 12:43
از تمامي خبرنگاران و اعضاي فرهيخته و زحمتكش پايگاه خبري يافته به ويژه جناب اقاي جايدري كه با تلاش فراوان خود پيگير اين موضوع بسيار مهم براي عاشقان و دوستداران لرستان شدند بي نهايت ممنون و سپاسگزارم. شما سربلند و سرفراز هستيد و مردم لرستان مي دانند كه براي پيشرفت و توسعه اين استان چقدر پيگير پروژه ها و طرح هاي مختلف در همه زمينه ها هستيد.درود بر شما
نقل قول کردن
#26 لرستاني 1394-07-08 14:43
خانوم حاجي وند هزاران درود بر شما.كاش امروز همه لرها مثل شما مي انديشيدند كاش درك مي كردند كه هر ميلي متر از خاك لرستان مثل سلول هاي بدن خودمان است. واي كه شانزده كيلومتر از لرستان جدا شده است و كسي برايش مهم نيست ...
آقاي سپهر چرا شلوغش مي‌ كني ؟ براي لرستان بماند كه مثل آبشار و وارك و آب سفيد و پل شكسته خرم آباد و ... در آتش بي‌ توجهي بسوزد؟
وقتي استان‌ هاي ديگر بهتر از ما از اينها نگهداري مي كنند خوب بگذار ببرند نوش جانشان
ما هم اينطور راضي تر هستيم بلكه آنها اجازه ندهند نابود شوند .
نقل مي كنند روزي مظفرالدين شه به موزه لور پاريس مي رود و اشيا عتيقه ايران را آنجا مي بيند كه درون محفظه هاي زيبا قرار گرفته و بسيار به آنها رسيدگي مي كنند . به وزيرش مي گويد آن اشيا قديمي كه در تهران داريم را هم بفرستيد براي اينها چون اينها بهتر از ما از اثار باستاني مان نگهداري مي كنند .
اين حكايت ما لرستانيهاست و بهتر است استانهاي ديگر آثار ما را نگهداري كنند چون ما سرگرم جناح بازي و قبيله گرايي هستيم ... به خدا اينطور بهتر است و اگر ما عرضه درامدزايي از آنها را نداريم و نمي توانيم نگهداريشان كنيم حداقل با اين كار استانهاي ديگر از نابودي آنها جلوگيري مي شود ...
نقل قول کردن
#27 سپهر 1394-07-17 13:48
به نقل از لرستاني:
خانوم حاجي وند هزاران درود بر شما.كاش امروز همه لرها مثل شما مي انديشيدند كاش درك مي كردند كه هر ميلي متر از خاك لرستان مثل سلول هاي بدن خودمان است. واي كه شانزده كيلومتر از لرستان جدا شده است و كسي برايش مهم نيست ...

آقاي سپهر چرا شلوغش مي‌ كني ؟ براي لرستان بماند كه مثل آبشار و وارك و آب سفيد و پل شكسته خرم آباد و ... در آتش بي‌ توجهي بسوزد؟
واگذاري جاذبه هاي خدادادي و تماميت ارضي لرستان كار درستي است؟ ان وقت شما مي گوييد چرا شلوغش ميكني؟ يك بار ديگر متن گزارش را بخوانيد و ببينيد كه از هر طرف استان هاي مختلف تلاش ميكنند جاذبه هاي تاريخي و توريستي لرستان را از اين استان جدا كنند و به نام خود كنند. اين فاجعه اي وحشتناك است
نقل قول کردن
#28 مجتبی 1395-08-18 23:51
واقعا بنده به عنوان یک دانشجوی لرستانی از شما تشکر میکنم ...آقا به پیر به پیغمبر تا وقتی که ما نسبت به زبون وفرهنگمون بی توجه هستیم همین میشه که کسی هم برای ملت لرستانی ارزشی قائل نمیشه بیایید دست به دست هم بدیم و لرستان رو زنده کنیم
نقل قول کردن
#29 من 1396-12-06 19:13
درود فرستادم
نقل قول کردن
#30 من 1396-12-06 19:15
درود بر تو فرستادم
نقل قول کردن
#31 آی هوووار 1397-01-13 20:34
آبشارشوی بزرگترین آبشارخاورمیانه را دوباره در سایت های توریستی به دزفول خوزستان معرفی کردند.تجزیه نقشه سیاسی لرستان را متوقف کنند.دزفول لرستان است(اگر لرستان بزرگ است لرستان شمالی و جنوبی و غربی و شرقی شود نه نام استان و شهر و محل را تغییر دهند مثل خراسان و آذربایجان)
نقل قول کردن
#32 امید 1397-02-09 11:55
وقتی دزفول واسه روستا سلول خورشیدی نصب میکنه...جاده دسترسی میکشه..بایدم ادعای مالکیت کنه..من خودم بچه اون روستا هستم...میدونم که تو محدوده لرستانم واقع شده..ولی تا حالا استان لرستان هیچ اقدامی نکرده خدایی
نقل قول کردن
#33 ش 1398-02-13 00:34
به نقل از امید:
وقتی دزفول واسه روستا سلول خورشیدی نصب میکنه...جاده دسترسی میکشه..بایدم ادعای مالکیت کنه..من خودم بچه اون روستا هستم...میدونم که تو محدوده لرستانم واقع شده..ولی تا حالا استان لرستان هیچ اقدامی نکرده خدایی

به نقل از امید:
وقتی دزفول واسه روستا سلول خورشیدی نصب میکنه...جاده دسترسی میکشه..بایدم ادعای مالکیت کنه..من خودم بچه اون روستا هستم...میدونم که تو محدوده لرستانم واقع شده..ولی تا حالا استان لرستان هیچ اقدامی نکرده خدایی

خب شما که ساکنین اونجا هستین بایدبه فکرباشید
نقل قول کردن
#34 علی 1398-07-24 21:15
لطفا دلسوزان و نمایندگان استان اقدامی کنند
نقل قول کردن
#35 بیرانوند 1399-03-17 12:03
روز گذشته 16 خرداد 99 تصویری زیبا از آبشار شوی در یکی از پیج های گردشگری گذاشته شد که در توضیح نوشته بود آبشار شوی واقع در خوزستان . با دیدن این مطلب تاسف زیادی خوردم و در گوگل سرچ کردم و دیدم بله با کمال تاسف این آبشار رو به نام دزفول معرفی میکنن . تا کی باید شاهد بی کفایتی مسئولین بی مسئولیت و بی خیال باشیم ؟؟؟؟؟ تا کی باید از بی خیالی این به اصطلاح مسئولین باشیم . کافی نیست ؟ صدامون رو باید به کجا برسونیم تا کسی کمی فقط کمی درد دل مردم رو گوش بده . نه فقط در این مورد
نقل قول کردن
#36 ایمان 1399-03-24 14:57
آبشار شوی ماله دزفول بوده از قدیم ایام
نقل قول کردن
#37 مهرداد محمودی 1399-12-02 12:56
به نقل از ایمان:
آبشار شوی ماله دزفول بوده از قدیم ایام

کدوم قدیم منظورته مرد حسابی؟خود دزفول هم اکثر مردمانش لرستانی هستند،من خودم ساکن دزفول هستم
نقل قول کردن
#38 زنده باد لرستان 1400-04-12 15:45
با جاده کشی به آبشار نمتوان اصالت آن را به یغما برد. آب شوی تا ابد از آن لرستان بزرگ خواهد بود.
نقل قول کردن
#39 آریان 1400-11-20 22:14
مثل لری داریم که گفته می شود
مال نحرم سی بحرمه
مطالبه گران آزاد لرستان کم هستند و مسئولین هم دنبال منفعت شخصی از سیاسیون بخشی نگر کویر زاده هستند به همین دلیل لرستان به گوشت قربانی تبدیل شده
نقل قول کردن
#40 مجتبی تهران 1401-01-17 07:23
لطفا پاره تن لرستان را حفظ کنید باید لرستان بزرگ را احیا کرد ایلام را از لرستان جداکردید کافی نبود ملایر تویسرکان نهاوند دراستان همدان لرستانی هستند شازند وخمین در استان مرکزی لرستانی هستند اندیمشک وخیلی از شهرهای خوزستان لر هستند وخیلی از استانهای لر زبان دیگر بیایید باهم متحد شویم به خدا تنها راه پیشرفت اتحاد است
نقل قول کردن
#41 طولابی 1401-04-07 19:28
من خوزستانی هستم و توی خوزستان به دنیا اومدم هر موقه ازم بپرسن اهل کجایی میگم خوزستان ولی اصالتا لرستانی هستم ،هیچوقت خودم از لرستان بزرگ جدا نمیدونم ..منم هر موقه اسم آبشار شوی با دنباله دزفول میبینم ناراحت میشم چندین دفه هم رفتم چون توی محدوده درود ولی متاسفانه هیچ گونه اقدام ابتدایی از طرف درود در مورد آبشار صورت نگرفته فقط چندتا سیم بکسل واسه رفتن به ابشارنصب شده اونم اهالی روستای اونجا نصب کردن ولی دزفول جاده زده تا نزدیکای آبشار...بله این است بی کفایتی
نقل قول کردن
#42 محمد احمدی لرم الیگودرز 1402-01-28 16:53
این منطقه متعلق به لرستان بزرگه بختیاریم لرستان الیگودرز
نقل قول کردن
#43 با افتخار لرم 1402-03-14 12:32
لرهای عزیز و دلسوز با اقدام فرهنگی مثه قوم بزرگمون که فرهنگ ایران مدیون شه. نزاریم این عناوین جعلی مثه دره خزینه خوزستان.یا آبشار شوی خوزستان یا بلندترین سدجهان در چهارمحال شکل بگیره و از مسئولین استانی هم به حد مطالبه کنیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا