یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

حکایت به بهره‌برداری نرسیدن بیش‌تر پروژه‌های عمرانی در شهر خرم‌آباد و به طور کل استان لرستان بعد از سالیان دراز، حکایتی است آشنا. بیمارستان‌های حکایت به بهره‌برداری نرسیدن بیش‌تر پروژه‌های عمرانی در شهر خرم‌آباد و به طور کل استان لرستان بعد از سالیان دراز، حکایتی است آشنا. بیمارستان‌های شهرهای الشتر و نور‌آباد پس از 15 سال شاید تکمیل و به بهره‌برداری برسند.
شهر خرم‌آباد نیز شرایط مناسب‌تری ندارد و وضعیت هتل صخره‌ای، کتابخانه مرکزی، پتروشیمی،  نیروگاه سیکل ترکیبی، راه‌آهن خرم‌آباد، سد کاکا‌رضا و ده‌ها پروژه دیگر هنوز مشخص نیست و به بهره‌برداری نرسیده‌اند. بنا به گفته مسئولان تخصیص قطره چکانی اعتبارات موجب شده است تا زمان اجرای برخی از پروژه‌ها در استان طولانی شود.
به طور کلی یکی از شاخص‌های اصلی در ارزیابی موفقیت پروژه‌ها انجام آن‌ها در زمان مقرر و یا اجرای بدون تاخیر بوده و در بیش‌تر موارد تاخیر برای پیمانکار به معنای افزایش هزینه و تحت تاثیر تورم موجود قرار گرفتن است. حتی با وجود فناوری‌های مدرن امروزی هنوز تاریخ اتمام پروژه‌ها به دلیل وجود تاخیرات عقب می‌افتد. از سوی دیگر اجراي طرح‌هاي عمراني به ويژه پروژه‌هايي که مدت اجراي آن بيش از يک فصل و يا بيش‌تر از يک سال به طول مي‌انجامد، تابع شاخص‌هاي قيمتي نهاده‌هاي اجرايي يعني مصالح ساختماني، تاسيساتي، هزينه‌هاي نظارتي و کارشناسي است.
کاهش کیفیت پروژه‌ها
طولانی شدن اجرای پروژه‌های استان و انجام آن‌ها طی چندین مرحله از کیفیت آن‌ها می‌کاهد.
مطالعات پروژه‌ها در استان نباید به طولانی شدن عملیات اجرایی و حیف و میل اعتبارات تخصیص یافته منجر شود، هر چند مطالعات از ضروریات تعریف و اجرای پروژه‌ها است. اما باید از تکرار مطالعات که موجب کندی اجرای پروژه می‌شود، جلوگیری کرد. همچنین مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان با توجه به نتیجه مطالعات پروژه‌ها ضمن بازدید‌های مستمر از روند اجرایی آن‌ها بهترین تصمیم را به تناسب اعتبارات مربوطه در جهت تکمیل پروژه‌ها بگیرند.
خستگی روحی برای مردم
نبايد کام مردم را در عمران و آباداني با دير تکميل شدن پروژه و يا ناقص اجرا شدن طرحي تلخ کرده و يا ناکام گذاشت، مردم خود نيز باور دارند که کارهاي عمراني و آباداني روح نشاط و سرزندگي به آن‌ها عطا کرده و در مقابل خستگي و کسالت روحي و رواني را از آن‌ها دور مي‌کند. هر چند طولاني شدن اجراي برخي از پروژه‌ها آن هم توسط پيمانکاران لذت و شيريني عمران و آباداني را به حداقل مي‌رساند که بايد در اين زمينه تلاش کرد تا چنین حالتی پیش نیاید.
برآورده نشدن اهداف پروژه
طولانی شدن پروژه‌ها سبب متوقف شدن اجرای کار، عوض شدن مهندس ناظر و متفاوت شدن سلیقه‌ها می‌شود که همه‌ این‌ها بر کیفیت پروژه‌ها تاثیر می‌گذارد. همچنین با طولاني شدن زمان پروژه و تعويق‌هاي طولاني، در شروع بهره‌برداري از پروژه ممکن است اهداف و استانداردهاي اوليه از توجيه خارج شوند.
شناخت عوامل تاخیر
عوامل متعددي باعث افزايش مدت زمان انجام پروژه‌های استان مي‌شود، از آن جا که تاخیر در پروژه‌های عمرانی منجر به صرف منابع استان، کاهش سود و از دست دادن فرصت‌ها می‌شود، بنابراین شناخت عوامل تاخیر از اهمیت زیادی برخوردار است. تأمين نشدن بودجه لازم در زمان مطلوب، ضعف مديريت و عوامل اجرایي‌، بهره‌گيري نامناسب از ابزارهاي مناسب برنامه‌ريزي و کنترل پروژه‌ها، وجود قوانين خشک و بدون انعطاف و کنترل هاي نامناسب مالي، پرداخت دیر هنگام مبالغ توسط کارفرما، تورم، به کارگيري تکنولوژي نامناسب اجرایي در انجام فعاليت‌هاي پروژه‌ها، تغييرات حساب نشده در مديريت‌ها و عوامل اجرایي از عوامل مؤثر در به تأخير افتادن پروژه‌هاست. از اين رو با افزايش توجه مديران به مقوله برنامه‌ريزي و کنترل پروژه مي‌توان به ميزان زيادي از هزينه‌ها کاست و در حقيقت کيفيت که همان دست‌يابي به اهداف پروژه در زمان معين است را محقق ساخت.
مدیریت منابع و به کارگیری نیروهای متخصص
شرایط سنتی حاکم بر قراردادها و پروژه‌های استان نیزاز مسایل مهم در این زمینه است. در قراردادهای سنتی معمولا قرارداد با شخصی بسته می‌شود که کمترین مقدار قیمت را در مناقصه پیشنهاد می‌دهد. پروژه‌ها معمولا دارای دو مرحله هستند: مرحله پیش از ساخت و مرحله حین ساخت. تاخیر و افزایش هزینه معمولا در مرحله حین ساخت رخ می‌دهد. برای مقابله با این تاخیرات موجود، مدیر پروژه باید بداند که چه عواملی باعث بروز این تاخیرات شده‌اند و در جهت رفع این موضوعات اقدام کند.
به کارفرمایان استان توصیه می‌شود که پیش از اعلام پایین‌ترین قیمت ارائه شده به عنوان برنده مناقصه، مطالعه دقیقی در خصوص تجربه و بهرام دلفانامکانات پیمانکار مزبور به عمل آورند، پرداخت‌‌ها باید بر اساس درصد وزنی کار و میزان پیشرفت پروژه انجام گیرد و دستورات تغییر کار به حداقل برسد. همچنین باید با برنامه‌ریزی دقیق و زمان‌بندی کارها، منابع را مدیریت کرد و از نیروهای کاری متخصص و به تعداد کافی استفاده شود.
 
بهرام دلفان
عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي لرستان
 
 
* توضيح: يافته همه مطالب ارسالي رسيده را به شرطي كه :
1- در متن اقدام به تخريب كسي نكرده باشند 2- به نقد مشكلات استان و ارائه راه‌كار براي حل آن‌ها پرداخته باشند
لذا شما نيز اعم از دكتر، مهندس، مدير، معلم، كانديدا و ... مي‌توانيد با اين شرايط براي يافته مطلب ارسال كنيد
 

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر 1394-06-27 10:51
حق با شماست آقای دلفان.امیدوارم پروژه های عمرانی جدیدی که در مرکز استان لرستان آغاز شده از جمله پروژه برج های دوقلو-آبشار طلایی-دهکده مخملکوه-آبشار شهری-پارک و دریاچه پل شاپوری-باغ پرندگان-پارک کاسیت و...به سرنوشت هتل صخره‌ای و بقیه پروژه های نیمه کاره مانده دچار نشوند.کاش این پروژه ها را یکی یکی به پایان می رساندند بعد پروژه دیگری را شروع می کردند نه اینکه چند طرح بزرگ را همزمان آغاز کنند که معلوم نیست اصلا به سرانجام برسند یا نه؟؟؟
نقل قول کردن
#2 همیشه همشهری 1394-06-27 13:53
سلام یافته. امیدوار است که مصاحبه بالا فقط جنبه دغدغه وارانه بداشته باشد نه کسب نظر عام....لطفا جهت مساوات به بقیه کاندیداها هم اجازه مقاله نویسی در مطالب را بدهید
_____________________________
يافته: سلام. در تعجبيم كه نام 2 كلمه‌اي آقاي دلفان را ديده‌ايد اما دو خط توضيح زير نام ايشان در مورد شرايط ارسال مقاله براي يافته را توسط كانديداهاي احتمالي يا ديگران نديده‌ايد!
تا حالا هر كس براي ما مطلبي فرستاده، مطابق با اصول يافته (مندرج در بخش "درباره ما" كه بالاي سايت هست) منتشر شده مگر اين كه كسي غير از اين اصول قصد بهره‌برداري و سوء استفاده داشته باشد
يافته اكنون به شخصه يكي از نمايندگان واقعي خرم‌آباد است و خواسته‌هاي مردم را منعكس و پي‌گيري مي‌كند، لذا نياز ندارد به شخصي خاصي تكيه نمايد و در انتخابات نيز كاملاً بي‌طرف عمل مي‌نمايد
همان طور كه مي‌بينيد، اين ديگران هستند كه براي ما مطلب ارسال مي‌كنند
پس هر كس مايل است مطلب را با شروطي كه در انتهاي همين مطلب ذكر كرده‌ايم بفرستيد تا پس از بازبيني در شوراي تحريريه يافته، اگر مشكلي نداشت، منتشر شود
اين كه شما از نوشته‌هاي ديگران چه برداشتي مي‌كنيد نيز به خودتان مربوط است و گناه ما نيست
تا كنون 5 نفر از كساني كه نام آن‌ها به عنوان كانديداي احتمالي مطرح است براي ما (خودشان يا اطراف‌يان‌شان) مطلب ارسال كرده‌اند كه پس از بازبيني و نداشتن مشكل خاصي، در يافته منتشر شده است.

در ارسال مطالب حتما بايد 2 شرط رعايت شده باشد:
1- عدم تخريب ديگران
2- طرح سخن در قالب يك يادداشت درباره مشكلات و معضلات لرستان و راه‌كار براي حل آن‌ها
در غير اين صورت، مطلب هيچ كانديداي احتمالي در يافته منتشر نمي‌شود به خصوص كساني كه قصد تخريب ديگران و يا طرح مسائل سياسي را داشته باشند
نقل قول کردن
#3 محمدرضا 1394-06-29 14:57
متشکرم از جناب دکتر دلفان برای طرح این موضوع که واقعا از دلایل عمده عقب ماندن استان مون هست. بنظرم تمام عزیزانی که با قلم و قدم و حرف خود مسیری را باز یا ذهنی را آگاه میکنند قابل تقدیر هستند و باید ازاینکه نسبت به جامعه بی تفاوت نیستند تشکر کرد. تشکر جناب دکتر دلفان و تمام کسانی که می توانند در این عرصه،ذهنی را روشن کنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا