یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یکی از آثار ویژه موزه جدید ملي ايران، جمجمه انسانی با قدمت بیش از 8 هزار سال است که در کاوش‌های یک باستان‌شناس انگلیسی به نام "جودیت پولار" در تپه عبدالحسین واقع در استان لرستان کشف ‌شده است.
جمجمه 8 هزار ساله يك زن كه در لرستان كشف شده استبه گزارش يافته، این جمجمه متعلق به یک زن میان‌سال است که همراه با یک اسکلت دیگر، در حالت چمباتمه کشف شد. جمجمه این فرد از لحاظ ریخت‌شناسی دچار تغییراتی شده است که به نظر انسان‌شناسان در دوره نوزادی روی ‌داده است.
در این دوره که استخوان‌های سر نوزاد هنوز نرم است، به ‌تدریج با بستن سر به آن شکل داده ‌شده است. سر نوزاد با دو باند پهن از زیر فک تا بالای سر بسته شده است که پس از مدتی باعث شده پیشانی و پشت سر باریک‌تر و درازتر از حد معمول شود و دو فرورفتگی در بالای سر به وجود بیاید.
آثار چنین سنت قدیمی بستن سر و تغییر شکل آن در دو روستای باستانی دیگر به نام‌های گنج‌دره کرمانشاه و علی‌کُش در دهلران ايلام (پشتكوه لرستان) یافت شده است. اما این نمونه‌ها پس از کاوش توسط باستان‌شناسان غربی به موزه‌های کانادا و آمریکا منتقل و در آن‌جا نگه‌داری می‌شوند. درنتیجه جمجمه تپه عبدالحسین لرستان تنها نمونه از این دوره است که در ایران به نمایش درآمده است.
لازم به ذکر است که این جمجمه به حالت شکسته و قطعه‌قطعه در کاوش باستان‌شناسان یافت شد و اخیراً پس از 3 دهه از کشف آن توسط کارشناسان موزه ملی ایران بازسازی و آماده نمایش شد.
تپه عبدالحسين در نزديكي روستايي به همين نام با قدمت 9 هزار ساله مربوط به دوران نوسنگي در بخش مركزي، دهستان خاوه شمالي شهرستان دلفان استان لرستان قرار دارد.
علاقه‌مندان می‌توانند از این جمجمه منحصر به ‌فرد در تالار شماره ۴ موزه پیش ‌از تاریخ در موزه ملی ایران دیدن کنند. موزه ملی ایران هر روزه از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۷ عصر پذیرای بازدیدکنندگان است.

همچنين حدود ۷ سال قبل يك گروه از باستان‌شناسان به سرپرستي "جلال عادلي" با كاوش در يك زمين كشاورزي در اطراف خرم‌آباد يك تابوت مفرغي كه در داخل آن بقاياي اسكلت، یک چشم‌بند و دهن‌بند طلا وجود دارد را کشف کردند.

وجود دو قطعه شی طلا و جنس این تابوت که از مفرغ است نشان می داد که این تابوت باید متعلق به یک فرد از طبقه بالای و خاص جامعه باشد. این تابوت به شکل وان حمام است و 4 دسته داشت.ابعادش 180 سانتی‌متر طول ، 87 سانتی‌متر عرض و 55 سانتی‌متر ارتفاع و بین 2 تا 5 میلی‌متر ضخامت داشت. چشم‌بند و دهن‌بند داخل این تابوت نیز که روی چشم و دهن اسکلت کشف شده جای گرفته از ورقه نازک طلا ساخته شده بود.

از روی سفال هایی که در اطراف این تابوت کشف شده احتمال می‌روداین گنجینه به دوره پارتی تعلق داشته باشد.

اسکلت سردار اشکانی به همراه تابوت مفرغی چوبتراش مدتي كوتاه در یکی از ویترین‌های موزه باستان‌شناسی قلعه تاريخي فلك‌الافلاك خرم‌آباد به نمايش گذاشته شده و پس از آن ماكت آن در اين موزه قرار گرفت.

منبع: موزه ملي ايران؛ توضيحات تكميلي: يافته
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 سعید 1394-06-26 10:04
مگه ماله لرستان نیست چرا باید در تهران به نمایش درآد ؟ اگه اصفهان بود ميذاشتن بره تهران ؟ مسؤلين باید تلاش کنند بعد از مدتی از نمایش به لرستان برش گردونن .
نقل قول کردن
#2 سپهر 1394-06-26 10:45
چرا این جمجمه8هزار ساله باید در تهران نگهداری شود؟مگر در فلک الافلاک باشکوه ترین قلعه تاریخی جهان که در مرکز شهر خرم آباد قرار دارد موزه باستان شناسی نداریم؟؟
نقل قول کردن
#3 بهناز 1400-01-06 18:37
در توضیح به هموطنان لرستانی که پرسیده اند چرا جمجمه کشف شده در موزه لرستان نگهداری نمی شود باید عرض کنم نگهداری از آثاری مثل جمجمه و بقایای اجساد و آثار فاسد شدنی، نیاز به شرایط خاص نگهداری دارند تا دچار پوسیدگی نشوند، یعنی مثل ظروف یا کوزه و .. نیستند که در هوای عادی خراب نشوند. برای همین هر جایی نمی شود آنها را نگهداری کرد. باید حتما محل نگهداری از نظر دما و رطوبت، نور و رشد باکتری و ... چک شوند. اغلب موزه های تاریخی ما در شهرستانهای ایران فاقد شرایط مناسب از این لحاظ هستند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا