یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

گروه مجازی جامعه مهندسین لرستان با حدود 170 عضو از مدیران، مسوولان، مهندسان و فعالان امور عمرانی و صنعتی استان تشکیل شده که در بحث‌های منظم هفتگی خود با واکاوی مسائل پراهمیت این حیطه، بدون هر گونه حاشیه‌ای با ارائه راهکارهای عملی سعی در کمک به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان دارد.
بازرسی جوش و نقش شهرداری و نظام‌مهندسی در کیفیت جوش+ نظرات جامعه مهندسین لرستاناین بار نیز به دلیل مساله پراهمیت جوش در اسکلت‌های فلزی تمرکز خود را روی چگونگی ارتقا کیفی این عضو حساس در ساختمان‌سازی معطوف نموده است.
در صنعت ساخت‌وساز از دیرباز جوشکاری به‌عنوان یک روش ساده، در دسترس و ارزان برای اتصال قطعات مختلف سازه مدنظر بوده است این در حالی است که جوشکاری به عنوان یک اتصال دائم متالوژیک از حساسیت و ریزه‌کاری‌های خاص خود برخوردار است که به دلیل دخیل بودن خطاهای انسانی در کیفیت نهایی اتصال این روش می‌رود تا جای خود را به سایر روش‌های ساخت‌وساز دهد و روش‌هایی هرچند پیچیده‌تر و گران‌تر ارجحیت داشته باشند.
ازآنجاکه به دلیل شرایط آب‌وهوایی و مهارت‌های اجرایی در استان لرستان اجرای سازه‌های فلزی با جوشکاری اسکلت مورد اقبال بیشتری می‌باشد نگاه اعضای جامعه مهندسین لرستان (جامعه مجازی در تلگرام) این هفته بر موضوع «بازرسی جوش و نقش شهرداری و نظام‌مهندسی در کیفیت جوش» متمرکز شد.
از آنجا که هم‌اینک بیشتر ساخت‌وسازهای شهری با سازه‌های فلزی انجام می‌گیرند بر کسی اهمیت جوش و اتصال قطعات مختلف سازه پوشیده نیست؛ در این راستا در جهت حرکت به سمت جوش باکیفیت و مطمئن‌تر موارد زیر از طرف حاضران در جلسه پیشنهاد شد که می‌بایست تا حد امکان توسط مراجع ذی‌صلاح تا پوشیدن جامه عمل پیگیری گردند.
- حرکت به سمت اتصالات پیچ و مهره‌ای و مهیاکردن زیرساخت‌های این نوع اتصال همراه با آموزش‌های لازم به تمام عوامل ساخت‌وساز (مهندس طراح مهندس ناظر و مجری ساختمان) می‌تواند تا حدود بسیار زیادی از نواقص جوشکاری بکاهد.
- رفتن به سمت جوشکاری کارخانه‌ای و اتصالات پیش‌ساخته.
- آموزش مجدد طراحان باسابقه و ضرورت این امر از اینجا نشأت می‌گیرند که طراحان باسابقه بالاتر ساختمان‌های بلندتری را طراحی می‌کنند و مقاومت در برابر بروز کردن علم در بی‌کیفیت بودن اتصالات سازه‌ای نقش مهمی دارد. همچنین عدم استفاده گسترده از نرم‌افزارهای قدرتمند طراحی اتصالات و کم‌توجه‌ی اکثر مهندسان طراح به این مهم (طراحی اتصالات).
- دسته‌بندی جوشکاران صلاحیت‌دار و جلوگیری از کار کردن جوشکاران فاقد صلاحیت. جوشکاران این استان معمولاً جزء بهترین جوشکارهای کشور هستند ولی متأسفانه به خاطر روند نه‌چندان صحیح ارجاع کار توسط مالکان و همچنین در نظر گرفتن قیمت پایین حتی به‌شرط بی‌کیفیت بودن جوش و عدم وجود صنف مشخص جوشکاران سازه و همچنین عدم‌حمایت از طرف ارگان‌های مربوطه جوشکاران زبده این دیار در استان‌های دیگر کار می‌کنند. این در حالی است که نیاز این استان به چنین استادکارانی بر کسی پوشیده نیست.
- بازرسی جوش و اجباری کردن بندهای آیبن نامه در تست جوش.
-عدم حضور مستمر آزمایشگاه‌های صلاحیت‌دار بومی نیز یکی دیگر از حلقه‌های گم‌شده این زنجیره می‌باشد.
حتی اگر در ساخت‌وسازها از طراحان زبده و استادکاران ماهر استفاده شود باز هم نیاز به تست‌های جوش اجباری است که متأسفانه به خاطر نبود زیرساخت‌ها این مهم نیز روی زمین‌مانده است.
لازم است بعد از مهیاکردن زیرساخت‌ها و تأسیس آزمایشگاه در هر شهرستان شهرداری‌ها و سازمان نظام‌مهندسی به ساختمان‌های فاقد تست جوش پایان کار ندهند.
اما با تمام این اوصاف نهایتاً ناظرین محترم که به عنوان تائید کننده نهایی ساختمان باید برگه تأییدیه ساختمان را امضا کنند می‌بایست با اصول و شاخص‌های یک جوش خوب آشنایی کامل داشته باشند.
متأسفانه به خاطر سرفصل‌های دروس دانشگاهی غالب مهندسین ساختمانی در تشخیص جوش خوب از جوش کم کیفیت ناتوان هستند درحالی‌که مسئولیت ایمنی سازه بر عهده این شخص می‌باشد و ازآنجاکه در بحث سازه‌های فولادی مهم‌ترین عامل تأمین سلامت ساختمان، سلامت جوش‌هاست بعضاً دیده شده مهندسان ناظر بدون کمترین نظارت تأییدیه سازه را امضا می‌کنند که این مهم نیز نیاز جدی به آموزش و کنترل دارد.
در پایان جامعه مهندسین لرستان اظهار امیدواری می‌کند با بهره‌گیری از راهکارهای فوق و آموزش‌های اجباری به استادکاران، شاهد جوش‌های ضعیف و ناکارآمد در ساختمان‌های استان نباشیم.
گروه جامعه مهندسین لرستان در واتساپ

دیدگاه‌ها  

#1 سپهوند 1394-06-23 18:17
سپاس از مهندس مقسمی عزیز
مثل همیشه عالی بود
نقل قول کردن
#2 سپهر 1394-06-24 16:57
از گروه جامعه مهندسين لرستان خواهشمندم براي معماري برج هاي دوقلوي كيو خرم اباد طرح هاي مدرن و چشمگيري به شركت معين كوثر پيشنهاد دهند.هنوز عمليات نماي اين برجها اغاز نشده لطفا تا وقت هست براي زيبا شدن اين برجها نماي لوكسي طراحي و معرفي كنيد.همچنين نورپردازي زيبايي براي شب در نظر گرفته شود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا