با توجه به اين كه اسفندماه امسال انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي برگزار ميشود، بيمناسبت نديدم جهت آگاهي مردم و كانديداها با سابقه انتخابات در لرستان گريزي به انتخابات اداوار قبلي مجلس شوراي اسلامي و همچنين انتخابات مجلس شوراي ملي (قبل از انقلاب) بزنيم.
به گزارش يافته، طي رزوهاي قبل، نتايج چند دوره از انتخابات مجلس را منتشر نموديم و اينك به سراغ دوره چهارم مجلس شوراي ملي ميرويم.
سال 1390 كتاب «اسناد خرمآباد» توسط استاد سيد فريد قاسمي منتشر شد. در اين كتاب اسناد بسياري در ارتباط با انتخابات ادوار مختلف مجلس شوراي ملي به چشم ميخورد كه در اين بخش نتايج انتخابات دوره چهارم در سال 1299 شمسي (مصادف با سال كودتا) را در پي ملاحظه ميكنيد:
نتايج انتخابات لرستان پيشكوه و پشتكوه (ايلام)
تاريخ انتخابات: رمضان 1329 قمري (خرداد 1299 شمسي)
گيرندگان تعرفه: 3850
رأي دهندگان: 3720 نفر
باطله و در محل مانده: 101 رأي
نتایج:
1- ركنالملك پسر حاجي صدرالدوله صدري رئيس عدليه مقيم آذربايجان 1750 رأي
2- ميرزا عليمحمد دولتآبادي فرزند ميرزا هادي مقيم تهران 1450 رأي
3- ميرزا حبيبالله يمنالملك (كمالوند) مقيم بروجرد 672 رأي
4- ميرزا قاسمخان صوراسرافيل مقيم تهران 634 رأي
5- ميرزا عليمحمدخان رئيس تحديد بروجرد 627 رأي
6- فطنالدوله فيلي 622 رأي
7- شيخ عبدالرحمان خرمآبادي(صالحي لرستاني) 332 رأي
8- جواد خرمآبادي(شجاعچاغروند) 322 رأي
8- ابوتراب خرمآبادي (جزايري) 322 رأي
10- غلامرضا مظفرالملك (مظفري) 315 رأي
11- دكتر عبدالحسينخان مقيم خرمآباد 235 رأي
12- موفقالدوله مقيم تهران 134 رأي
13- سيدجعفر خرمآبادي(جزايري) ؟ رأي
منتخبين: دو نفر اول
* توضيح اين كه ايلام تا قبل از دوره پهلوي جزئي از لرستان محسوب ميشد و از آن با نام "لرستانِ پشتكوه" ياد ميكردند. با روي كار آمدن سلسله پهلوي، به منظور قطع ارتباط سكنه برخي از نقاط كشورمان با گذشته، اسامي جديدي براي نقاط مختلف كشور انتخاب شد و لرستان پشتكوه نيز در دوره رضاشاه به "ايلام" تغيير نام داد.
دیدگاهها
شهوندان عزیزی که در ایلامند و خود رو کرد قلمداد میکنن و از از لر بودنشون فرار می کنن، بد نیست به تاریخ نه چندان دورشون برگردن و به حقیقت اینکه لر هستند واقف بشوند.
این را نیز باید گفت لر بودن افتخاریست که تاریخ و تمدن این قوم اصیل ايراني گواه این صحبت است و اینکه دیگر اقوام نیز محترم هستند ولی نادیده گرفتن حقایق جایز و اخلاقی نیست