این ربیع مشک بیز از نو به ما بر شد خزان        خطه غربند یک‌سر نوحه‌گر سینه‌زنان
ترنم شنیدن این بیت در دوران نوجوانی مرا با شخصیتی آشنا کرد که نامش هنوز برایم سمبل مردان راه حق و حقیقت است.
ایام انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی، پدر‌بزرگم منتظر ورود یک مهمان بود، بعد از مدت کمی مردی معمم به همراه چندین نفر وارد حیاط شدند. دیدم پدربزرگم با این که سالیانی از عمرش گذشته بود؛ به قدری به احترام و خضوع در مقابل مرد معمم رفتار نمود که شيخ علي آل كاظميحیرتم را برانگیخت. آن مرد شیخ علی آل‌کاظمی بود.  
هنگامی که نشست با اندکی تأمل بیت فوق را بر لبانش جاری کرد و از پدر‌بزرگم خواست هم‌چنانی که به مرحوم پدرش آیت‌الله شیخ فرج‌الله کاظمی‌مومه‌وند ارادت داشته است او را در انتخابات دوره پنجم یاری کند.
این بیت از قطعه شعر معروفی است که مرحوم پدربزرگم (حاج نصرت‌الله صولت‌پور چنگیزی) در سال 1341 در رثای مرحوم آیت‌الله شیخ فرج‌الله کاظمی گفته بود. بعد از رفتن آشیخ علی کاظمی از پدر بزرگم جویای موضوع شدم. وی این خانواده را مروج دین اسلام و از مبارزان نستوه انقلاب اسلامی برشمردن که زحمات زیادی برای انقلاب در دوران نهضت امام(ره) به دوش کشیده‌اند. خاطره‌ای مبنی بر آمدن شهید نواب صفوی به لرستان برایم ذکر کرد که مدت‌ها ذهنم را مشغول کرد تا این که بعد از سالیان زیادی از آن خاطره در ذهنم به یک حقیقت پیوست.
حقیقت این بود که در بعدازظهر جمعه به برنامه شناسنامه نگاه می کردم مدعوش جناب محمدمهدی عبدخدایی دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام بود. در آن زمان، حدود 20 سال پیش پدر‌بزرگم سفر شهیدنواب صفوی به لرستان و ارادت ایشان به مرحوم آیت‌الله شیخ فرج‌الله کاظمی (متوفي 1341) و تمام کارهای مبارزاتی نواب و راه‌کارها برای مبارزه با رژیم طاغوت در دهه 30 و تبیین آن‌ها به وسیله آشیخ فرج‌الله برایم تعریف کرد. این گونه بر می‌آمد که شهیدنواب صفوی تمامی کارها و ارتباطات با حوزه نجف از طریق ایشان هماهنگ می‌کرد و همین استنباط درست بود. برنامه شناسنامه اسفندماه 1393 مهر تاییدی بر این استباط شد.
عبدخدایی در این برنامه  ارادت شهیدنواب صفوی به آیت‌الله شیخ فرج‌الله کاظمی و پیروی از نقطه نظرات و حکم‌های فقهی ایشان را تایید کرد. به هر روی خانواده کاظمی در تاریخ معاصر ایران اسلامی نامی نیک به جای گذاشته‌اند. پس از رحلت آیت‌الله کاظمی فرزندان ایشان به ویژه مرحوم آشیخ علی کاظمی از بدو شروع نهضت امام خمینی(ره) در کنار ایشان و رهبری معظم انقلاب با تمام توش و توان خود یاری صدیق برای آنان بود. 
بی‌تردید تالیف بیش از 140 عنوان کتاب از شیخ علی کاظمی چهره‌ای محقق و پژوهشگری توانا ساخته بود. وی با مناعت طبع و اخلاق‌مداری هرگز حاضر نشد چهره علمی و پژوهشی خود را به سایه سیاست ببرد. همگان می‌دانند به خصوص مردم حوزه انتخابیه سلسله و دلفان در تمام ادوار گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی آشیخ علی کاظمی ذره‌ای از مرز اخلاق و صداقت گام فراتر ننهاد و همیشه به تکلیف شرعی خود که منبعث از شرع اسلام بود، عمل می‌کرد.
در دوره نهم مجلس شورای اسلامی با این که اقبال عمومی و فضای مناسبی برای حضور در انتخابات داشت، با خداحافظی عزت‌مندانه میدان را برای حضور جوانان و چهره‌های کارشناس خدوم باز گذاشت. این مرد صدیق و مبارز هیچ‌گاه حاضر نشد برای دستیابی به کرسی مجلس به هر ذلت تن بدهد و یا کاری خارج از عرف و معیار اسلامی که در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست انجام بدهد.
امروزه ما شاهد آنیم کسانی هستند برای دستیابی به کرسی نمایندگی به هر عمل غیر اخلاقی از صغر سن گرفته تا تبلیغ دروغ و بداخلاقی که وجاهت معنوی و مردانگی آدمی را زیر سؤال می‌برند، دست می‌زنند.
حال که این مرد عالم به دیار حق شتافته است و مردم عالم‌پرور شهرستان دلفان و در نهایت خطه لرستان به سبب عظمت مکارم اخلاق ایشان مراسم تشییع باشکوه و بی‌نظیری ترتیب دادند، رویه اسلامی شیخ علی آل‌کاظمی را نصب‌العین فضای سیاسی خود قرار دهیم تا بتوانیم در این گذران عمر جز نامی نیک چیزی دیگر بر جای نگذاریم. 
 
مسعود  فرج‌الهی / تهران