یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شاید وقتی اسمی از امکان اقامتی در خرم‌آباد به میان می‌آید نا‌خود‌آگاه ذهن بسیاری به سمت هتل صخره‌ای (سزّار) می‌رود، هتلی که پس از حدود 18 سال از آغاز عمليات احداث آن اهالی خرّم آباد همچنان در انتظار تکمیل و بهره‌برداری اين اثر تاريخي هستند.
البته اين فقط هتل صخره‌ای نیست که سرنوشتي مبهم دارد و هتل‌های دیگری هم هستند که یا در زمان دولت قبل عمليات احداث آن‌ها آغاز شده و هنوز وضعيت ساخت و تكميل آن‌ها روشن نيست و يا برخي هتل‌ها كه طي دو سال اخير و در زمان دولت كنوني كار ساخت آن‌ها آغاز شده و سرنوشتي مشابه براي آن‌ها پيش‌بيني مي‌شود.
به نظر می رسد که همچنان روند شکست و رکود پروژه‌های اقامتی استان یا به سبب عدم توجیه اقتصادی یا رها نمودن پروژه از جانب سرمایه‌گذارانی که صلاحيت اين كار را نداشته‌اند و یا قطع تسهیلات بانکی اين معضل همچنان گريبان‌گير ديار ماست.
از هتل 5 ستاره شاپورخواست و هتل باستانی 4 ستاره بین‌المللی صخره ای (سزّار) گرفته تا هتل 5 ستاره بام خرّم‌آباد(افلاک) که روزی در زمان سکانداری دکتر دهمرده استاندار سابق لرستان قرار بود با درجه 5 ستاره  و گرید A لقب بزرگ‌ترین هتل ستاره‌دار استان لرستان را به یدک بکشد و در 15 طبقه بر بلندای بام خرّم‌آباد رخ‌نمایی کند كه البته اين طرح نيز ابتر ماند، زيرا مسیر و جانمایی نامناسب، دسترسی مشکل، سر راست نبودن مسیر، حجم بالای کاری پروژه و نهایتاً عدم توجیه اقتصادی و نبود سرمایه‌گذار دست به دست هم داد تا درجه هتل از 5 ستاره به 4 ستاره و حدوداً 10 طبقه از طرح اوليه هتل کاسته شود و به هتل کوچک 5 طبقه 4 ستاره‌ای مبدل گردد تا شاید امیدی به تکمیل آن قوت گیرد‌!
چند روز قبل در همین محل بام خرم‌آباد و بخش نزديك باغ وحش كاسيت که به مراتب مکانی پرت‌تر و بدون چشم‌انداز خاصی نسبت به هتل قبلي است، مجدداً هتل 4 ستاره دیگری که از مصوبات سفر هیات دولت به لرستان بود کلنگ‌زنی شد. با اين اقدام، بسياري از خرم‌آبادی‌ها که همچنان دل در گرو این شهر دارند مانده‌اند که چرا با وجود مشکلاتی چون دسترسی نامناسب، سر راست نبودن مسیر، نبود توجیه اقتصادی و به علاوه نداشتن چشم‌انداز به شهر و ویویینا مطلوب و از طرفی وجود هتل 4 ستاره در حال ساخت دیگری در این مجموعه؛ مجدداً اشتباهی که در جانمایی هتل افلاک اتفاق افتاد و در نهایت منجر به صغیر شدن آن به قیمت آب رفتنش شد در جانمایی هتل پارسیان هم تکرار شود‌؟
 اشتباه در جانمایی اماکن اقامتی خرم‌آباد همچنان ادامه دارد‌!
طرح از برج "هتل افلاک" خرّم‌آباد قبل از صغیر شدن و کاهش 10 طبقه‌ای‌!

 چرا نباید هیچ کدام یک از فاکتورهای ایجاد یک مرکز اقامتی همچون نزدیکی به فرودگاه، فاصله مناسب با اماکان شاخص تفریحی و گردشگری شهر، چشم‌انداز مطلوب، دسترسی راحت، سر راست بودن جغرافیایی مسیر به منظور مسیریابی آسان توسط گردشگران و ... نه تنها در هتل افلاک و پارسیان بلکه در اکثر هتل‌های ساخته شده یا در حال ساخت خرم‌آباد رعایت نگردد ؟!
 چرا نباید از اشتباهات گذشته (اشاره به جانمایی نامناسب هتل افلاک) که اتفاقاً نمونه آن در بیخ گوش محل کلنگ‌زنی هتل پارسیان است پند گرفت و موجب هدر رفتن بیت‌المال شد؟
چه اصراری است که در مجموعه بام خرم‌آباد و با وجود عمليات احداث هتلی 4 ستاره، هتل دیگری در مجاورت آن ساخت شود؟ آیا تنها به سبب وجود زمین رایگان و ارزان‌قیمت در این مجموعه، باید چشم به فاکتورهای مهم دیگری که در ایجاد مراکز اقامتی كه از شاخصه‌های مهم يك شهر به شمار می‌روند فرو بست و حتی به قیمت خالی بودن و خاک خوردن اتاق‌های هتل در فصول محدود گردشگری لرستان، توجهي به اين موضوع نكرد؟
آیا بهتر نیست در کنار پروژه بزرگ "ساماندهی پل شکسته خرم‌آباد" و ایجاد مجتمع گردشگری "طاق پیل" قسمتی کوچکی از اراضی این پارک بزرگ، به منظور ساخت هتل 4 ستاره پارسیان واگذار مي‌شد چرا که با اتمام ساخت پارک مینیاتوری پل شاپوری و با وجود تنها پل تمام‌سنگ دنیا در کنار این هتل؛ هم توجیه اقتصادی آن تضمین می‌شد و هم وجود همین هتل زیرساختی در بحث گردشگری پارک و اثر تاریخی موجود در مجاورتش تثبيت مي‌گرديد.
 
متاسفانه در خرم‌آباد به چنین فاکتورهایی در جانمایی امکان اقامتی توجهی نمی‌شود؛ به عنوان نمونه یا در بالای کوه و در مکانی پرت با مسیری پر پیچ و خم، باریک و خطرناک احداث می‌شوند همانند هتل در حال ساخت افلاک و جدیداً پارسیان، یا در مرکز شهر با خیابان‌های کم عرض، یک طرفه‌، پرترافیک و شلوغ و گاه بدون پاركينگ احداث می‌گردند همچون هتل 4 ستاره رنگین کمان و یا در نقاط دور و خارج از شهر مانند هتل شاپور‌خواست که حداقل تا ورودی شمالی خرم‌آباد 10 کیلومتر فاصله دارد (فاصله دریاچه کیو به عنوان نزدیک‌ترین شاخصه طبیعی – گردشگری به هتل شاپورخواست قریب به 15 کیلومتر است‌!)
 قطعاً مهمانان اسکان یافته در چنین هتلی‌هایی مسافت زیاد هتل با مکان‌های گردشگری و تاریخی و به تبع آن زمان و هزينه رفت و آمد بالا و نهایتاً اتلاف وقت، باعث می‌شود از اسکان در چنین هتل‌هایی پرهیز نموده و تنها فایده این چنین مراکز اقامتی برای مرکز لرستان نامی باشد نه رونق اقتصادی و گردشگری لرستان‌!
حال تکرار چنین اشتباهی در جانمایی هتل پارسیان، آن هم در دوره‌ای که نماینده عالی دولت در لرستان (مهندس هوشنگ بازوند) اتفاقاٌ تحصیل‌کرده در رشته‌های گردشگری و برنامه‌ریزی توریسم است قطعاً عذری بدتر از گناه بوده و مردم اشتباه بازوند کاردان و متخصص را بیش‌تر از دهمرده غیر‌متخصص به خاطر خواهند سپرد چرا که بر چنین اموری واقف بود و مانع تکرار آن اشتباه نشد‌!
چندی قبل هم موضوعی از جانب معاونت عمرانی استانداری شنیده شد که قرار است در شمال دریاچه کیو و در فضایی به وسعت نیم هکتار، هتل 5 ستاره کیو در 15 طبقه و با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان ظرف 3 سال توسط بخش خصوصی ساخته شود که از آن زمان دیگر خبری از این پروژه نشد و اطلاعاتی دیگری در اختیار اصحاب رسانه و شهروندان قرار نگرفت تا بدانيم سرنوشت این پروژه مهم اقامتی به کجا رسیده است‌؟
تعلل در ایجاد زیرساخت‌های اقامتی عاملی شده تا اهالی لرستان آینده روشنی برای رونق صنعت گردشگری شهر و استان‌شان متصور نشوند و از سویی مسافران و گرشگران به جاي اقامت، حالت عبوری به خود گرفته و بازدید خود را به دیدن قلعه فلک‌الافلاک محدود نموده و لرستان را خیلی زودتر از آن‌چه که باید ترک کنند، در حالی که می‌توان با شکوفا کردن صنعت اکوتوریسم و بهره‌برداری مناسب از احمد ساكيزیرساخت‌های اقامتی سرمایه‌های خفته طبیعی و تاریخی لرستان را به صورت درآمد وارد رگ‌های اقتصاد این استان کرد.
اميدواريم مسئولين با توجه به نكاتي كه در ذكر شد، از تكرار اشتباهات گذشته پرهيز نموده و هر چه زودتر تصميمي مفيد در اين زمينه اتخاذ نمايند.
 
احمد  ساكي / خرم‌آباد
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر 1394-06-10 10:31
درود بر دوست عزیزم آقای احمد ساکی. پیشنهاد احداث هتل در کنار پل شاپوری خرم آباد بدون تردید کاملا به جا و الزامی است. سرانجام پس از سالها انتظار از هفته گذشته عملیات اجرایی پروژه مجتمع تفریحی-گردشگری پل شاپوری آغاز شد و وعده داده شده که تا دو سال دیگر افتتاح گردد. دریاچه ای که در این پروژه ساخته میشود بسیار بزرگ تر از کیو است و امیدوارم یک ابتکاری برای طراحی و کاربری آن به خرج داده شود. این پروژه به خاطر تنها پل تمام سنگی جهان آن قدر اهمیت دارد که در مجاورت آن یک هتل لوکس ساخته شود.در ضمن تقلیل ستاره ها و طبقات هتل افلاک جای تاسف دارد چرا که می توانست مرتفع ترین هتل پنج ستاره ایران در یکی از بزرگ ترین بام های توریستی کشورمان باشد.
نقل قول کردن
#2 فرامرز عزیزی 1394-06-10 10:39
مدیر مسئول محترم پایگاه خبری بافته
با سلام. شاید به جرات بتوان گفت که از نظر رتبه بندی شهر خرم آباد جزء اولینهای ایران باشد لیکن تبلیغات نامناسب باعث شده که شهر ما از نظر رتبه گردشگری در آخرین رده های کشور باشیم.
نباید انتظار داشت در شهری که خود برای داشته هایش ارزشی قائل نیست دیگران به فکرش باشند.
نباید انتظار داشت با وجود پارک های فراوان رایگان و بدون ورودی گردشگران راهی هتل های شهر شوند. همچنین وجود چهره نامناسب هتل شقایق در ورودی شهر باعث شده گردشگران تصور کنند سایر هتل های شهر نیز چنین وضعی دارند.
بنده معتقدم شبکه افلاک به جای برنامه های طنز نامفهوم که ساعات فراوانی از وقت رسانه را پر می کند باید برنامه هایی بسازد که نه تنها طبیعت لرستان را بلکه شهرها و اماکن تفریحی و گردشگری را معرفی کند.
شاید باعث ترغیب گردشگران برای گذراندن چند روز در این استان و شهر خرم آباد شود.من از نگاه ریزبینانه و هوشیارانه پایگاه خبری خودمان یعنی یافته عزیز سپاسگزارم.
نقل قول کردن
#3 سعید 1394-06-10 11:21
این آزار دهندس که ما لرها چرا نميخوايم ، چرا کوتاه میایم ؟ چرا هتل ده طبقش کم شه و ستارش کم شه و بیخیال باشیم ، چرا هتل صخره ای انقد طول بکشه و پیگیر نشيم ، چرا ورزشگاه 50 هزار نفره تبدیل به 30 هزار نفر و بعد به 15 هزار نفر تبدیل شه ، چرا لر انقدر ساده ؟ دهمرده شیری بود ، باور کنید بودش یه طبقشم کم نميشد ، هتل پارسیان فقط جاش خوب نیس بقیه عالين .
نقل قول کردن
#4 سوگمند 1394-06-10 11:33
دوست عزیز همه توجیهاتی که گفتی قبول ولی در خرم آباد هتل ها هیچ وقت موفق نمی شوند
علتش رقابت بخش دولتی با خصوصی است
وقتی تمامی ادارات کل مهمانسرا دارن که این مهمانسراها بعضا خدماتشان از هتلها بالاتر است و البته رایگان چگونه هتل ها می توانند با این مهمانسراها رقابت کنند؟
نقل قول کردن
#5 نعمت الهي 1394-06-10 14:21
با سلام . جناب آقاي ساكي شما درست مي فرماييد ولي مگر شما مشگل شهرمون را نمي دانيد در اين شهر حتي يك متر زمين دولتي وجود ندارد هرطرحي كه اجرا مي خواهد بشود معارض دارد ..اصولا ناسازگاريم ...
شهر اردبيل چند ساليه كه استان شده شما توجه داشته باشيد چند تا هتل داره !!!چاره اي نيست ...اگر بخواهيم منطقي فكر كنيم مجتمع تجاري كيو در بدترين جا با توجه به مشگل ترافيكي كه دارد ساخته مي شود ولي چاره نيست ...
سيتي سنتر اصفهان در بيرون از شهر و در جاده سپاهان شهر در حال ساخت است با بودجه اي چندين برابر مجتمع كيو ..
فكر شو بكن مجتمع كيو در شوراب ساخته مي شد .. آيا انتقاد نمي شد ؟ فرهنگ عمومي حاكم بر شهرمان اينگونه است ...خرم اباد تشنه طرحهاي كلان است ..با تشكر از حساسيت شما
نقل قول کردن
#6 همشهری 1394-06-10 20:48
بیشتر هدف تصرف و تبدیل ارزشی بام و نابود ساختن پارک جنگلی است مسلما هتلی ساخته نخواهد شد
نقل قول کردن
#7 همشهری 1394-06-10 22:21
در مسیر فرودگاه خرم اباد تا مرکز شهر می بایست بلوار با درختان زیبا باشد تا هر گردشگری از فرودگاه به قصد شهر وارد شد در همان وحله اول برداشت خوبی از چهره زیبای شهر داشته باشد ولی افسوس که در حال حاضر این مسیر زیبا نیست و شهرداری تما م هم وغمش را برای شمال شهر یعنی از میدان کیو به بعد گذاشته و خبری از عمران وابادانی در جنوب شهر نیست.
نقل قول کردن
#8 سپهر 1394-06-10 22:42
[quote name="نعمت الهي"]با سلام . جناب آقاي ساكي شما درست مي فرماييد ولي مگر شما مشگل شهرمون را نمي دانيد در اين شهر حتي يك متر زمين دولتي وجود ندارد هرطرحي كه اجرا مي خواهد بشود معارض دارد ..اصولا ناسازگاريم ...
شهر اردبيل چند ساليه كه استان شده شما توجه داشته باشيد چند تا هتل داره !!!چاره اي نيست ...اگر بخواهيم منطقي فكر كنيم مجتمع تجاري كيو در بدترين جا با توجه به مشگل ترافيكي كه دارد ساخته مي شود ولي چاره نيست ...
سيتي سنتر اصفهان در بيرون از شهر و در جاده سپاهان شهر در حال ساخت است با بودجه اي چندين برابر مجتمع كيو .
بله دقيقا همينطور است كه دوست عزيزمان ذكر كرده اند.به نظرم خرم اباد نياز به پروژه هاي بزرگ عمراني جديد و گسترده نظير برج هاي كيو دارد. منطقه حدفاصل مجتمع فرهنگي-هنري ارشاد خرم اباد و كوچه اراسته10مكاني بسيار مناسب براي احداث اسمان خراش هايي بلندتر از برج هاي دوقلوست.اميدوار م به پتانسيل اين منطقه توجه شود چون روبه روي برج هاي كيوست و در حال حاضر مجتمع اپارتماني كه انجا قرار دارد فرسوده محسوب ميشود.
نقل قول کردن
#9 نوید 1394-06-11 20:40
نمیشه در دید رس پلی تاریخی و یا اثری تاریخی هتلی مدرن ساخت ارزش و اعتبار تاریخی پل به مخاطره میفته
نقل قول کردن
#10 منصور 1394-06-12 08:59
مکان احداث هتل صخره ای مجانی واگذار شده انهم مکانی ناب و عالی و هم چنین تسهیلات کافی در اختیار کارفرما داده شد اما عدم تخصص و انتقال منابع به پروژه های دیگر در تهران سبب زمین گیر شدن این هتل باستانی و بی فرجام شدن کار شده و حالا کارفرما همواره از کمبود تسهیلات معترض است . بايد این افراد حسابرسی و محاکمه شوند به جرم تضیيع حقوق بیت المال
نقل قول کردن
#11 امیر از تهران 1394-06-17 09:08
مشکل ما برای دیگران دوست نداشتن حتی داداش
نقل قول کردن
#12 حمید ترکاشوند 1394-07-23 11:48
چند سالیست که ورود گردشگر به خرم اباد به شدت افزایش پیدا کرده به نظر من حتی اگه جانمایی هتل های جدید خوب نباشه بازم بی مشتری نمیمانند و صرفه اقتصادی داره
نقل قول کردن
#13 سپهر 1394-09-17 20:28
ساخت هتل هر جای خرم آباد که باشه خوبه و جای خوشحالی داره.اصفهان چهل تا هتل داره چرا خرم آباد با این همه پتانسیل های فراوان گردشگری که داره ده تا هتل جدید و لوکس نداشته باشه؟؟؟
نقل قول کردن
#14 امیر ساکی 1399-01-12 17:29
دوست عزیز ساخت و ساز کنار پل شاپوری و یا هر سازه باستانی و تاریخی منع برای ثبت جهانی میشه خواهش دوست عزیز یه کم مطالعه کنید. با ساختن ساختمان کنار پل خود با دست خود مانع ثبت جهانی میشیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا