یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

طی دو دهه اخیر که به چندين دلیل از لرستان به تهران مهاجرت کرده و به ‌نوعی پایتخت‌نشین شده‌ام، یکی از وظایف روزانه و ثابت من، گرفتن وقت دکتر متخصص، فوق تخصص و پرفسور، اخذ نوبت پرتودرمانی و اسکن تخصصی، آزمايش و ده‌ها مورد خدمات بهداشتی و پزشکی برای بستگان درجه 1 و 2 و 3 و ... است که می‌خواهند برای درمان از لرستان به تهران بیایند.
بگذریم که این کارهای درمانی معمولاً همراه به خدمات جانبی دیگری از قبیل ایاب ذهاب بیماران، پذیرایی، بازدید از باغ‌وحش تهران و برج میلاد است و البته این فقط خاص من نیست و بسیاری از مرکزنشین‌ها با این موضوع مواجه هستند.
هر بار که تماسی از طرف اقوام لرستانی‌ برای پی‌گیری کارهای درمانی‌شان در تهران انجام می‌گیرد با خودم فکر می‌کنیم که شاید اوضاع خدمات سلامت در استان آن‌قدر خراب است که اغلب بستگان به اجبار سفر پرمشقت به تهران را به جان می‌خرند و گرنه چه دلیلی دارد که در سرما و گرما وقت خودشان را در پیاده‌روی بیمارستان‌های تهران صرف کنند و یا پول‌شان را بیهوده دور بریزند؟!
البته به‌شخصه ناراضی نیستم، همین‌ که خداوند متعال به این بهانه، فرصت کار خیر به من داده بود، بسی جای خوشحالی است و خدا را از این بابت شاکرم؛ اما روز گذشته انتشار خبری در حوزه‌ي بهداشت و درمان لرستان باعث شد تا ساعت‌ها به سقف منزل خیره شوم و کمی به صداقت برخی اقوام شک کنم!
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از قول معاون درمان این دانشگاه اعلام کرد که: 80 درصد (توجه کنید به 80 درصد!) مردم لرستان از حوزه سلامت رضایت دارند!
شنیدن این خبر من را با 2 گزینه‌ی روی میز مواجه می‌کرد: اول این که تقريباً همه اقوام بنده جزو آن 20 درصدی هستند که از خدمات حوزه سلامت در لرستان رضایت ندارند و دوم این‌ که شاید بستگان، من را سر کار گذاشته و هر از چند گاهی به ‌قصد تفریح و گشت، رنج مسافت رفت و برگشت هزار کیلومتری خرم‌آباد به تهران را به جان می‌خرند و برای تفرج به تهران می‌آیند!
البته گزینه‌ي سومی هم وجود دارد: منبع این آمار 80 درصدی رضایت مردم از خدمات درماني در لرستان کجاست؟
از آن‌جا که اعلام برخي نظرات در خصوص گزینه سوم ممکن است عواقب حقوقی و قانونی در پی داشته باشد، فعلاً افکارم را روی دو گزینه‌ي قبلي متمرکز و سعی می‌کنم چاره‌ای بیندیشم.
وقتي يك خبرنگار 20 درصد بار خدمات درماني لرستان را به دوش مي‌كشد!
با خود فکر می‌کنم حالا که اوضاع بهداشت، درمان و سلامت در لرستان بسیار خوب است و اقوامم شاید به ‌قصد تفرج به تهران می‌آیند، پس من نيز بهترین گزینه را مقابله به ‌مثل در نظر بگیرم‌، لذا تصمیم گرفتم از اين به بعد برای معالجه و کارهای پزشکی به لرستان بروم؛ بالاخره آمار 80 درصدی نشان از رضایت نسبتاً کامل مردم از وضعیت سلامت است، چرا من از این امکانات استفاده نکنم؟!
هم فال است و هم تماشا! حداقل از این هزینه‌های گران درمان در تهران خلاص می‌شوم و از طرفي بسياري از تهراني‌ها نيز از آمار خدمات درماني در اين شهر راضي نيستند و به خارج از كشور مي‌روند؛ اما حالا اگر بدانند كه در لرستان بالاي 80 درصد راضي از خدمات درماني دانشگاه علوم پزشكي و ساير نهادهاي مرتبط با بحث درمان وجود دارد، حتماً آن‌جا را به عنوان مقصد گردشگري (ببخشيد: مقصد درماني!) انتخاب مي‌كنند و ديگر به خارج از كشور نمي‌روند!
در حال مطرح کردن این تصمیم با اهل منزل بودم که یکی از بستگان از خرم‌آباد تماس گرفت و از بیماری‌اش گفت و این که لازم است برای پرتودرمانی به تهران بیاید! هنوز تماس این بنده خدا تمام نشده بود که یکی دیگر از بستگان تماس گرفت و با بغضی در گلو از بیماری مغز و استخوان همسرش گفت و این که پزشکش او را برای ادامه معالجه به پزشک فوق تخصصی در تهران معرفی کرده است.
عبدالرضا قاسميبا پایان یافتن این دو تماس من ماندم و تفکر به گزینه سوم!
اما نه! من که حوصله دردسر ندارم، حتی اگر حوصله هم داشته باشم به خاطر اقوام هم که شده نباید ریسک کنم، چون آن‌ها برای پی‌گیری معالجات‌ مكررشان به وجود من در تهران نیاز دارند و نباید بي‌گدار به آب بزنم و خودم را گرفتار کنم زيرا تا همین حالا هم چند نفری در نوبت اعزام به تهران هستند و نباید خلف وعده کنم. بالاخره مهمان‌نوازی از دیرباز از خصوصیات ما لرها بوده و هست!
 
عبدالرضا قاسمی
 پايگاه خبري يافته


دیدگاه‌ها  

#1 ناصر 1395-05-04 09:42
عبد الرضا ، جان جانان ! هرکس فیل خواهد جور هندوستان باید کشد ، این معضل فقط به این استان و مردمان خوبش مربوط نمی باشد و اگر در صف اخذ نوبت آن پزشکان محترم خوب بنگرید از مردم تمامی استان ها خواهید دید و اگر خوش بینانه تر نگاه کنید در همین شهر های استان خودمان متخصصانی را خواهید یافت که بسیار مجرب تر از آن پایتخت نشین ها میباشند
اما چه کنیم که دیدار شما مهاجرین این آب و خاک برای بهتر زیستن و استشماق آب و هوای برتر پایتخت و... بهانه می طلبد و چه بهتر که بقول ما مریض بودن هم بار عاطفی دارد و هم بار پزشکی ؟
اگر خواستی برای درمان به شهر خودت برگردی احتیاج به نوبت نیست ! ما خود برای شما پیگیری و بدون زحمت نوبت گرفته و انشاالله که سالم باشید .
نقل قول کردن
#2 احسان 1395-05-04 10:19
بسیار اشاره جالبی کردید، البته فقط بحث درمان نیست در اغلب ادارات چنین داستانی حکم فرماست هرکدام بسته به شرح وظایف آن اداری، اما تامل برانگیزنده این است که چرا رسانه ها بجای پیگیری حقوق حقه این مردم متین و بی چشم داشت که به حقوق خود واقف نیستند یا از فرط استیصال دیگر حالی برای پیگیری ندارند، به ماسمالی صورت مسئله ها میپردازند.
نقل قول کردن
#3 زیدی نژاد 1395-05-04 12:14
سلام.نمی دانم عدد 80 در صدی رضایت از درمان در استان با کدامین اعداد جمع و ضرب شده است.آنچه را میبینم می پذیرم و آن تعداد بالای مراجعه کننده از استان به بیمارستان های تهران اصفهان و کرمانشاه است .شاید این جمعیت همان 20 در صد باقی مانده اند که مدیریت درمان نتوانسته است رضایت شان را جلب نماید.دیشب تا دم صبح تصویر خانواده ای را در ذهنم مرور می کردم که پشت بیمارستان امام خمینی (طب اطفال)چادر زده بودند ؛این خانواده لرستانی بودند.......... ...
نقل قول کردن
#4 لرستانی 1395-05-04 12:24
کاش آنالیز محاسبه این 80 درصد رضایت را به مردم ارائه دهند.
آخه کدوم عقل سلیم این عدد را میپذیره.
ملت را چی فرض کردید؟
استاندار محترم لطف دستور بدید جلوی این آمارسازی گرفته بشه
نقل قول کردن
#5 کیوان 1395-05-04 12:48
احتمالا منظور از ۸۰درصد مردم لرستان همان۲۰درصد خاص هستند که همیشه همه امکانات را در اختیار دارند و همیشه هم راضی هستند ،یا جامعه آماری علوم پزشکی همون گروه درمانی هستند،یا احتمالا توی رویا اینچنین تصوری دارند و ویا اصلا و ابدا مسیرش به اورژانس و بیمارستان دوا درمان نخورده .
البته از حق نگذشته نسبت به چند سال گذشته بهتر شده اما تا رضایت ۸۰درصدی خیلی خیلی فاصله است،انشاالله که درست گفته باشه
نقل قول کردن
#6 عليرضا 1395-05-04 14:06
متاسفانه بازار تملق بسيار گرم است و بسياري هم از نا آگاهي مردم سوئ استفاده ميكنند و اين باعث ميشود كه هر آماري رو كه دوست دارند به خورد ملت بدهند و تا زماني كه قلم به مزدان حضور دارند اين درست بشو نيست.
نقل قول کردن
#7 شهروند 1395-05-04 14:20
واقعا همین طوره ...... باز به این وضعیت اسفناک مرکز استان بایددر قیاس دیگر شهرهای استان گفت خوش به حال مزکز استانی ها .... اکثر مردم شهرهای استان با توجه به نزدیکی به استانهای همجوار راهی همدان ... اراک ... اصفهان می شوند و در آخر روانه تهران می شوند ....این تراژدی درمان در لرستان هستش
نقل قول کردن
#8 مريم 1395-05-04 16:07
امكاناتى مانند راديوتراپى و شيمى درمانى در استان لرستان محدود هست .انواع پزشكان متخصص محرب در اين استان به معالجه مردم ميپردازند ولى يك سرى تخصص ها كم است كه البته نه تنها در استان ما كه كلا تعداد اين متخصصين در ايران كم است مثل فوق تخصص جراح عروق.كه در اين موارد بيمار اعزام خواهد شد .
اولا يكى از علل شرايط نامساعد زندگى با توجه به دريافت ناكافى براى اين پزشكان است كه حاضر به طبابت در اين استان نميشوند(قبول كنيم يك جراح عروق كه بالاسهر تهران مطب دارد بايد حقوق مكفى به او پيشنهاد شود كه زندگى مرفه خود را بگذارد و به لرستان بيايد.
ثانيا بعضى مراكز پايتخت ريفرال هستند كه از تمام ايران به انجا مراجعه ميشود ،مگر چند فوق تخصص نرولوژى كودكان در ايران داريم كه انتظار داشته باشيم يكى از انها به لرستان بيايد؟
نقل قول کردن
#9 شهروند 1395-05-04 16:12
متاسفانه هنوز در هی]کدام از بیمارستانهای دولتی و یا بیمارستان تامین اجتماعی خرم اباد دستگاه ام ارای وجود ندارد و بیماران ناچارند به مرکز خصوصی مراجعه و چنانچه بیمه تکمیلی نداشته باشند کلی هزینه پرداخت کنند ضمننا امار سازی در استان ما ید طولائی دارد از امار تعداد شاغلین کذایی بگیر تا امار افزایش بیمه شدگان که مورد استناد وزیر محترم کار برای شاخص بیکاری قرار می گیرد و اخیرا هم امار رضایت مندی 80 درصدی بیماران مراجعه کننده به مراکز دولتی کاش رئیس مرکز امار ایران را از بین کارشناسان امار استان ما انتخاب کنند .
نقل قول کردن
#10 همتی 1395-05-04 16:34
بعضى مراكز پايتخت ريفرال هستند كه از تمام ايران به انجا مراجعه ميشود ،مگر چند فوق تخصص نرولوژى كودكان در ايران داريم كه انتظار داشته باشيم يكى از انها به لرستان بيايد؟
کی گفت که برن فوق تخصص نرولوژى كودكان بیارند. ما توی اقدامات اولیه موندیم . فوق تخصص نرولوژى كودكان پیشکش
شما میدونی بروجردیها برای شیمی درمانی چه مکافاتی دارند؟
میدونی صف نوبت دهی در خرم آباد چگونه است.
یه شب یهویی برو به اورژانهسای بیمارستانها تا متوجه بشی
نقل قول کردن
#11 آریان 1395-05-04 16:41
متاسفم برای برخی مسوولین درمان .
بنده خودم بااین موضوع مواجه هستم
نقل قول کردن
#12 محمد 1395-05-05 00:30
من مقصر تمام این نایسامانیها را بی کفایتی برخی مدیران میدانم.استانهای همجوار ما به چه درجاتی رسیده اند و ما کجاییم!!چند صباحی دیگر رییس دانشگاه که عوض میشه و شروع به تغییرات جدید مدیریتی میشه.دودش توی چشم مردم میره.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا