یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

حیاط خانه پدر بلوط در خرم‌آباد، قطعه‌ای از بهشت است. این حیاط زیبا و قسمتی از پارکینگ خانه مملو است از نهال‌های بلوط، پسته وحشی، گیرچ و گل‌های بسیار رنگارنگی که در گلدان‌های غیر‌متعارف پرورش داده شده‌اند.
برای حفاظت از محیط زیست و توجه به جمع‌آوری زباله‌ها، پدر بلوط گل‌های زیبایش را در بطری‌ها و ظروف پلاستیکی، شیشه‌های عطر و ادکلن، قوطی‌های آلومینیومی و حتی قوطی‌های سیگار، نخ دندان و پوسته‌های تخم مرغ پرورش داده و این گل‌های رنگارنگ به شکلی باور نکردنی از این ظروف غیر‌متعارف سر بر آورده‌اند. در این بهشت کوچک گل‌هایی را تماشا می‌کنیم که از میان پوکه فشنگ قد کشیده و زیبایی خیره‌کننده خود را نمایان ساخته‌اند. در این نهالستان همچنین کوچک‌ترین گلدان‌های جهان به بازدید‌کنندگان عرضه می‌شود تا آنان قدرت و توانایی مطلق خداوند متعال را به چشم ببینند.
 خانه پدر بلوط؛ قطعه‌اي از بهشت!
کارشناسان، علاقه‌مندان محیط زیست، مهمانان خارج از استان و به ویژه دانش‌آموزان بازدید کنندگان پر و پا قرص این بهشت کوچک هستند. همه روزه پدر بلوط با چهره‌ای گشاده و مهربان میزبان علاقه‌مندان به گل و گیاه و محیط زیست است. آوازه این خانه زیبا به شهرها و استان‌های دیگر پیچیده و بسیاری از مردم استان‌های دیگر با گذر از شهر خرم‌آباد سری به نهالستان زیبای پدر بلوط می‌زنند. دیری نخواهد پایید این بهشت کوچک به یک جاذبه گردشگری زیبا و بی بدیل بدل خواهد شد.
هنگام بازدید و تماشای این قطعه از بهشت، زمان معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد. بیان شیرین و کلام جادویی پدر بلوط بازدید‌کنندگان را غرق در زیبایی‌های این بهشت کوچک می‌سازد. به راستی بازدید کنندگان دقایق حضور در نهالستان را جزیی از عمر خود نمی‌دانند. آنان از خود می‌پرسند مگر می‌شود این گل‌های بسیار زیبا و پر نشاط را در چنین گلدان‌هایی پرورش داد. آنان از تماشای کوچک‌ترین گلدان‌های جهان در این بهشت کوچک لذت می‌برند و با خواندن یادداشت‌های کوتاه و زیبایی که روی بعضی گلدان‌ها نوشته شده لبخندی زیبا بر چهره‌های‌شان نقش می‌بندد.
توضیحات دلسوزانه و بیان شیوای پدر بلوط دانش‌آموزان را به وجد می‌آورد. آنان در همان نگاه اول شیفته و مجذوب چهره دوست‌داشتنی پدر بلوط می‌شوند و با اشتیاق پای سخنان او می‌نشینند. پدر بلوط برگ‌های زیبای نهال‌ها را نوازش می‌دهد. سپس نفس عمیقی می‌کشد و به دانش‌آموزانی که با اشتیاق او را نگاه می‌کنند می‌گوید‌: بچه‌های عزیز و دلبند، ببینید این نفسی که من می‌کشم همان اکسیژنی است که از این برگ‌ها خارج می‌شود. پس اگر برگی و نهالی نباشد چگونه می‌توانیم نفس بکشیم و زنده بمانیم؟
 بعد از آن پدر بلوط اشاره می‌کند به تصویری بزرگ از طبیعت لرستان که بر دیوار پارکینگ نصب شده است. این تصویر طبیعت لرستان را در زمان‌های گذشته، حال و آینده نشان می‌دهد. پدر بلوط در این تصویر گویا به دانش‌آموزان نشان می‌دهد که چگونه جنگل‌ها و ریشه درختان آب باران را به سفره‌های زیرزمینی هدایت می‌کنند تا چشمه‌ها و رودخانه‌ها از آن به وجود آیند. باز هم پدر بلوط به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد که اگر درختان و جنگل‌ها را از بین ببریم چشمه‌ها و رودخانه خشک خواهند شد و همه ما با مشکل کم‌آبی روبه‌رو خواهیم شد.
این توضیحات دلنشین از عمق وجود پدر بلوط به ذهن مستعد و قلب کوچک بچه‌ها نفوذ می‌کند تا ارزش‌های حیاتی درختان و گیاهان را درک کنند. بیان زیبا و کلام بسیار ساده پدر بلوط دانش‌آموزان را با دنیایی نو آشنا می‌سازد. زمانی که دانش آموزان خانه را ترک می‌کنند، احترام به طبیعت و ارزش‌های حیاتی جنگل‌ها و محیط زیست در افکار پاک و قلب‌های معصوم‌شان برای همیشه ثبت و ضبط می‌گردد.
 
روزی یکی از همین دخترکان دانش‌آموز به محض رسیدن به خانه، هنوز کیفش را بر زمین نگذاشته به پدرش می‌گوید: پدر برای خانه‌مان و پارکینگ چندین گلدان و نهال بخر‌. پدر با تعجب نگاهی به دخترک زیبایش می‌اندازد و می‌پرسد: چرا دخترم؟ دخترک که حتی نمی‌تواند واژه "‌اکسیژن‌" را تلفظ کند با چهره‌ای مصمم می‌گوید: آن‌ها "‌اُسکیژن‌" می‌دهند و ما را زنده نگه می‌دارند. پدر باز هم با تعجب می‌پرسد‌: این‌ها را در مدرسه گفته‌اند؟ دخترک با قیافه‌ای حق به جانب می‌گوید: نه، ما را به خانه پدر بلوط بردند. پدر که از قبل نام و آوازه پدر بلوط را شنیده بود تنها کاری که از دستش بر می‌آید انجام می‌دهد. او تلفنی با پدر بلوط صحبت می‌کند و از صمیم قلب تشکر و قدردانی می‌کند.
آری، بهشت کوچک شهر خرم‌آباد همچنان باز است. پدر بلوط با قلبی مهربان و چهره‌ای دوست‌داشتنی روزانه میزبان دانش‌آموزان و معلمین آنها، علاقه‌مندان به محیط زیست و مهمانانی از شهرهای دیگر می‌باشد. این خانه زیبا دیر یا زود به یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر بدل خواهد شد. این خانه قلب فرهنگ‌سازی حفاظت از ثروت‌های طبیعی لرستان است.
مظفر افشار مبتکر، طراح و سازنده این زیبایی‌های خیره‌کننده است. او با قلبی رئوف، چهره‌ای گشاده و دنیایی از تجربه و مهارت تفکر حفاظت از طبیعت را در قلب معصوم دانش‌آموزان می‌کارد. او پدر بلوط ایران است...
 سيد محمد قاسمي
 

دیدگاه‌ها  

#1 کیوان 1394-07-15 08:29
ای کاش دیگرانم مثل اقای افشار بودن الان این مشکل نداشتیم که طبیعت در خطر باشه
نقل قول کردن
#2 بهزاد 1394-07-15 09:59
باسلام وتحیت : طبیعت دوستی وفعالیت های نامبرده درحوزه محیط زیست شایسته است وجای تقدیر وتشکر دارد؛ ولی لطفا" بفرمایید بر چه اساس ایشان را پدر بلوط ایران نامیدند!؟ سپاس
نقل قول کردن
#3 عباس 1394-07-15 10:28
درود بر اقای افشار،لطفا ادرس نهالستان ایشان را در صورت امکان درج فرمایید.
نقل قول کردن
#4 کیوان 1394-07-15 17:11
درود
نقل قول کردن
#5 محمد بهرامی 1394-07-16 13:49
با وجود دلسوزان ارزشمندی همچون جناب افشار خوشبختانه امید به آینده طبیعت و محیط زیست لرستان هنوز وجود داره...
ای کاش مسئولین از نظرات و تجربیات بزرگانی همچون افشار در تمامی حوزه های دیگر استفاده کنند. امری که متاسفانه در استان ما جدی گرفته نمیشه
نقل قول کردن
#6 کتابدار عاشق طبیعت 1395-01-25 15:30
درود بر آقای افشار . امیدوارم همیشه سلامت باشند . من هم می تونم از منزل ایشان بازدید کنم .؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا