یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

لرستان امروز بیش از هر زمان دیگری به ارتقا دانش در تمام سطوح علمی نیازمند است و بیش از همه امور عمرانی و زیربنایی استان به دلیل شرایط خاص استان که در دولت تدبیر گام بلندی برای توسعه همه‌جانبه برداشته است، به نوعی ویژه‌تر می‌نماید.
بر هیچ صاحب اندیشه‌ای پوشیده نیست که رشد و توسعه ملی نیازمند فراهم‌سازی بستر مناسب علمی است و یکی از طرق نشر و ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی برگزاری همایش‌های علمی، فنی و پژوهشی در تمام سطوح است.
در این همایش‌ها کوشیده می‌شود ضمن ایجاد و تقویت روحیه کاوشگری جامعه علمی کشور، آگاهی بخشی مطلوبی از یافته‌های جدید در عرصه علم و فن‌آوری صورت پذیرد تا با بهره‌جویی از چراغ دانش در مسیر فایق آمدن بر مشکلات گام‌های استوارتری برداشته شود.
تجمیع دانش تخصصی‌، ارتباط رو در رو و بروز بودن مطالب همه و همه در کنار داشتن تیم‌های مجرب و کارشناسی موجب می‌گردد تا استطاعت ارائه خدمات تخصصی با بالاترین کیفیت پدیدار گردد که برآیند همه این موارد  حرکت روان‌تر چرخ صنعت و اقتصاد کشور خواهد بود.
هفته گذشته انجمن پیمانکاران استان لرستان میزبان برگزاری اجلاس سراسری پیمانکاران عمرانی کشور بود و گروه جامعه مهندسین لرستان در فضای مجازی "واتس‌آپ" فرصت را مغتنم دانست تا با مهمان نمودن مهندس حسن سعادتمند و مهندس احمدرضا چابک رییس و دبیر کانون سراسری پیمانکاران کشور به نقد و بررسی موضوع  ''فرصت‌های قابل رشد در استان به واسطه برگزاری همایش‌های تخصصی خصوصاً در حیطه‌های فنی، صنعتی و عمرانی'' بپردازد. موضوعی که سعی شده است از نگاه ریزبینانه‌، مطالبه‌گرانه و موشکافانه اعضا این تالار مجازی به دور نماند.
به گفته احمدرضا چابک دبیر انجمن سراسری پیمانکاران، كانون سراسري به جز مجامع عمومي مرسوم تمام تشكل‌ها دو شورا دارد يكي شوراي رؤسا و دبيران كه در هر فصل با موضوعات مورد علاقه و در خواست انجمن‌هاي كشور برگزار ميگردد و مسايل و مشكلات صنفي جهت انتقال به دولت بررسي می‌شود و راهكارها نيز در حد وسع ارايه می‌گردد.
شوراي دوم‌، به نام شوراي ادواري است كه هدف اصلي ان ايجاد همدلي و اتحاد بين اعضا می‌باشد.
كانون سراسري پيمانكاران اقدام به برگزاري همايش‌هايي با حضور هيات مديره انجمن‌هاي تمام ‌استان‌ها مي‌كند كه اين دوره به درخواست انجمن لرستان در خرم‌آباد با عنوان "اعتماد، لازمه‌ي مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی" برگزار گردید. در این همایش‌ها سعی می‌شود مطالبات کلی پیمانکاران مطرح و به آن‌ها پرداخته شود مواردی چون: احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، یکپارچه‌سازی نظام ساخت و ساز در کشور‌، نحوه برخورد با پروژه‌هایی که فاقد اعتبار لازم هستند و... مسایلی از این دست می‌باشند.
بر کسی پوشیده نیست که اگر پیمانکاران طرح‌های عمرانی هرچه قوی‌تر باشن زیرساخت‌های مملکت جهش قابل توجهی خواهند نمود و با توجه عدم زیرساخت مناسب در استان لرستان فقط با کمک این عزیزان می‌توان هم در بخش اشتغال و هم در بخش توسعه گام‌های بلندی برداشت.
اما آن‌چه می‌بایست مورد توجه قرار گیرد تغییر نگرش در نظام اجرایی پروژه‌ها می‌باشد.
با توجه به محدود بودن منابع مالی دولت به کار گیری روش‌های نوین می‌تواند گره‌گشا باشد روش‌هایی که از جمله آن‌ها می‌توان به روش‌های BOO, BTO ,BOT اشاره نمود که در توضیحی مختصر باید گفت در این روش‌ها پروژه توسط پیمانکار اجرا می‌گردد و مجوز برداشت از منافع پروژه به پیمانکار داده می‌شود.
قواعد بازي در روش‌هاي فوق كاملاً متفاوت از پيمانكاري سه عاملي است و بايد دستورالعمل‌هاي آن بومي‌سازي شده و بستر براي اجراي اين كارها مهيا شود كه متاسفانه در اين بخش ضعف وجود دارد.
از طرفي شرایط سرمايه‌گذاري در اين بخش باید توجيه وصرف اقتصادي داشته باشد مي‌توان گفت هر دو طرف يعني بخش خصوصي و دولت خود را براي اين پوست‌اندازي آماده نكرده‌اند.
كانون پيمانكاران امروز از تجربه‌های متعدد درس‌ها گرفته و به دنبال سعي و خطا نخواهند رفت و با بدنه كارشناسي قوي تصميم‌گیری مي‌نماید.
يكي از ثمرات پي‌گيري‌هاي كانون سراسري در خصوص اقدام بعضي از شعب تامين اجتماعي نسبت به عدم دريافت ليست بيمه  بانوان در پروژه‌هاي عمراني اين بود كه با پي‌گيري‌هاي انجام شده مسوولین تامین اجتماعی اعلام نمودند كاركرد افراد در پروژه براي ما ملاك است نه جنسيت افراد و اين موضوع باعث شد مشكل بسياري از پيمانكاران در استان‌هاي مربوطه حل شود ضمن این که در اجلاس خرم‌آباد این موضوع به تفصیل طی سوال مطرح شده از سوی رشنو دبیر انجمن لرستان مطرح گردید و بحث عمیقی را مابین اعضا کانون و مدیران مدعو تامین اجتماعی کشور و لرستان را حاصل شد. نتیجه این بحث 3 ساعته به ایجاد جلسات کارشناسی مداوم بین هیات مدیره کانون سراسری پیمانکاران و مدیران تامین اجتماعی منجر گردید.
به هر روی، امیدواریم با تداوم برگزاری همایش‌هایی از این دست، مسیر توسعه پایدار لرستان بنوعی علمی‌تر و فنی ار پیموده شود چرا که توسعه عمرانی هر استان زیربنای توسعه پایدار آن استان است.

شرکت‌کنندگان در بحث: چابک، حمزه‌لویی، رشنو، مرادپور، حبیب جمشیدی، صیاد‌پور، آسترکی و میرقاسمی.
مقدمه و جمع‌بندی بحث: علی‌رضا مقسمی و مجتبی موحدیان مدیران گروه مجازی "‌جامعه مهندسین لرستان" در واتس‌آپ
همايش انجمن پيمانكاران در خرم‌آباد 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا