یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دولت امید با گران کردن نرخ 30 درصدی قیمت نان و افزایش 40 درصدی قیمت هر کیسه آرد، ضمن ایجاد نارضایتی و مشکلات معیشتی بیش‌تر برای مردم به ویژه محرومین و تهیدستان جامعه، نه تنها به نانوایان کمکی نکرد، بلکه ناتوانی و مشکلات آن‌ها را در مقابله با یک بام و دو هوای قیمت نان در استان‌ها/ تازه 20 درصد قيمت آرد آزاد شده!هزینه‌های سرسام‌آور تولید نان افزون‌تر ساخت.
همزمان با افزایش جدید قیمت نان از سوی دولت قیمت آرد نیز با افزایش بی‌سابقه 40 درصدی هر کیسه 10 هزار تومان گران‌تر شد به این معنا که کیسه‌های 40 کیلویی آرد تحویلی از سوی کارخانجات به نانوایی‌ها که تا قبل از افزایش قیمت نان 20 هزار تومان محاسبه می‌شد با 10 هزار تومان افزایش قیمت هر کیسه آرد به قیمت 30 هزار تومان تحویل نانوایان شد در اصل 30 درصد به قیمت نان و 40 درصد به قیمت آرد مصرفی نانوایان اضافه شد.
هنگامی که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت سخن از اصلاح قیمت نان و رفع مشکلات نانوایان به میان می‌آورد و می‌گوید: به دلیل آن که هزینه تولید در نانوایی‌ها همچنان بالاست باید به سمت پخت نان آزاد‌پز حرکت کنیم و در این میان نانوا می‌تواند آرد مناسب و مورد نیاز خود را به دلخواه به هر شکل تهیه و با اعمال کیفیت مورد نظر مشتریان، قیمت نان تولید شده را خود تعیین کند.
اما شاید آقای معاون گمان نمی‌کرد که حرکت به سمت پخت آزاد‌پز چه مشکلاتی را برای نانوایان آزاد‌پز به وجود می‌آورد و اکثر آن‌ها یا تعطیل شده‌اند یا قادر به تامین مخارج  خود نیستند و بعضاً آرد مورد نیاز خود را از نانوایان دارای سهمیه تامین می‌کنند که همین امر بار دیگر اعمالی نظیر فروش غیر‌قانونی آرد را زنده کرده است.
بی‌شک افزایش قیمت‌ها باید دارای یک ساز و کار اصولی باشد و هنگامی که در سراسر کشور به یک میزان افزایش یابد نگرانی و تبعات کم‌تری در پی خواهد داشت اما زمانی که این افزایش قیمت شامل بخشی از کشور می‌شود سؤالات فراوانی در ذهن جای می‌گیرد به طور مثال قیمت هر قرص نان سنگک در شهرهای استان اصفهان و دلیجان 600 تومان است، آن در حالی که كيفيتش به مراتب از نان عرضه شده در لرستان بالاتر است و همین نان در لرستان با قیمت 1000 هزار تومان عرضه می‌شود! حال به راستی نانوایان به صورت خود‌مختار نسبت به افزایش قیمت اقدام نموده یا این که ...
اين در شرايطي است كه علي هادي‌چگني معاون برنامه‌ريزي استاندار لرستان نيز ماه گذشته در گفت‌گو با برنامه صبحگاهي راديو لرستان اعلام كه فقط 20 درصد قيمت آرد آزاد شده و هنوز 80 درصد ديگر باقي است! وي دليل اصلي اين كار را نيز قيمت ارزان آرد در كشورمان عباس شاه‌علينسبت به كشورهاي همسايه ذكر نمود در حالي كه به اين موضوع اشاره نشد كه سقف درآمد و پرداخت حقوق در كشورهاي همسايه تا چه حد است كه قيمت نان آنان نيز بالاست!
به هر حال از ابتدا دود افزایش قیمت نان و این دو گانگی به چشم مردم و نانوا می‌رود و برخی هم از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند!
 
عباس شا‌ه‌علی
نیوز اليگودرز
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 جودکی 1394-01-04 00:06
کوگوش شنوا
نقل قول کردن
#2 فرهنگی 1394-01-04 19:25
تورم در ماه بهمن صفر شده عزیزم نان گران نشده !
نقل قول کردن
#3 رویا 1394-01-05 20:19
متاسفانه افزایش قیمت نان تنها شامل حال لرستان شده قابل توجه استاندار بومی
نقل قول کردن
#4 قاسمی 1394-01-05 20:21
من در دلیجان نان سنگگ را 600 خریدم اما در لرستان 1000 تومان واقعا یک بام و دو هواست....
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا