اعتماد مردم به حکومت اسلامی بزرگترین سرمایهی نظام مقدس ما است و نظام متشکل از ارکان و نهادها و سازمانها و ادارات موجود است.
یکی از سازمانهایی که باید با هزاران دقت از اعتماد مردم پاسداری کند صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است و چون ریاست آن از جانب مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) معین میشود، ضریب دقتها باید مضاعف گردد تا بداندیشان در سوژهیابی ناکام بمانند.
سالها بود در پرتو تبلیغات سرسامآور صدا وسیما، پدیدهی شاندیز در فضای منازل میلیونها ایرانی طنینانداز میشد امکانات عالیی که تلويزیون از آن پدیده به نمایش میگذاشت نه تنها دل بچهها و نوجوانان را میربود بلکه بزرگترها را نیز به وجد میآورد!
هر چه گذشت کلاس پدیده بالا رفت تا این که در فهرست جاهای تفریحی مسافرین آن دیار قرار گرفت، اما خانوادههایی که نداشتند شاندیزی شوند، نمیدانستند چه جواب دهنو و با حسرت به صفحهي جعبهي جادو نگاه ميكردند.
واقعاً هم بايد در مقابل اين همه پديده جديد در تبليغات چه ميگفتند؟
بگویند پدیدهای وجود ندارد و صدا و سیما دروغ میگوید؟!
بگویند پدیده وجود دارد ولی موجسواری پدیده بد است؟!
بگویند به مشهد مقدس نمیرویم؟!
و چون پولی پدیدهای هم نداشتند، تقاضاهای پدیده ای بچههای معصوم خویش را سرکوب میکردند.
به هر حال، هر چند کسی باور نمیکرد، روزی اخباری قضایی در مورد پدیدهی شاندیز(با آن موجهای آبی) بشنوند، ولی چند صباحی است، اخباری رسانهای شده است که برخی از آن اخبار عبارتند از:
1- رییس سازمان امور اراضی از اعلام تخلفات پدیده شاندیز و شهرداری شهر شاندیز در شورای عالی شهرسازی خبر داد و گفت:
مجموعه پدیده شاندیز تغییر کاربری غیر مجاز اراضی خود را در حدود 50 هکتار انجام داده که در این میان تغییر کاربری در سطح 41.5 هکتار از این اراضی خارج از محدوده و در حریم شهر شاندیز قرار داشته و غیرقانونی است.
وي بيان داشت: مجموعه پدیده شاندیز هم از نظر تخلفات ارضی و تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زیر سوال هستند، هم تخلفات مالی دیگری نیز داشتهاند! چرا که در گزارش شورای عالی شهرسازی آمده است که پدیده شاندیز از نظر تغییر غیرمجاز کاربری اراضی مورد نیاز و هم از نظر رعایت کردن ضوابط شهرسازی، زیست محیطی و سرمایهگذاری فروش سهام دچار تخلف شده است.
2- جناب محسنیاژهای سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده پدیده شاندیز، پلمپ شرکتهای زیرمجموعه آن و میزان بدهیهای این شرکت، گفت: طبیعی است که شرکتها سهامدارانی دارند و نگرانی قوه قضاییه عمدتاً از پیشامدهای احتمالی است که برای مردم به وجود میآید.
وي ادامه داد: از اینکه یک شرکت سهامی خاص اینگونه تبلیغ کند و سهام را با قیمتهای بالا به افرادی بفروشد نگران هستیم که مشکلاتی برای مردم ایجاد شود.
محسنیاژهای با بیان این که برخی از وزارتخانهها و مراجع نیز شکایاتی در این زمینه داشتند، گفت: این موارد در جای خود قابل تعقیب است، اما عمده نگرانیهای قوه قضاییه ایجاد مشکلات احتمالی برای مردم است.
وي در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا درست است که این شرکت مجموعا 94 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و مرتکب کلاهبرداری شده است یا خیر؟ گفت: من قائل به این نیستم که این مبلغ وجود دارد ولی مسائل مطرح شده قابل بررسی است.»
با این شرایط باید منتظر ماند تا کلاهبردار بودن یا نبودن روشن شود، ولی اگر خدای نخواسته، زبانم لال آن پدیدهآفرینان نیز اختلاس و کلاهبردار تشریف داشتند، جواب سازمان صدا و سیما به مخاطبینش که به آن اعتماد کردند چه خواهد بود؟
اگر از من كه يك روحاني هستم بپرسند «ای مبلغ دین، این ملت به صدا و سیما اعتماد بکند یا نه؟ صدا و سیما که هزاران بار از پدیده گفت و پدیده، پدیدهای دیگر شد؟!» چه جواب بدهم؟
بگوییم حساب تبلیغات صدا و سیما با اخبار و دیگر برنامهها متفاوت است؟! کشور ما در حال تحریم است و آن تبلیغات فقط برای پول جمع کردن براي صدا و سيما است از هر طریقی باشد. حال میخواهد تبلیغات پدیده شاندیز باشد یا پفک و چیپس و نوشابههای مضر و مهم پول است نه چیزهای دیگر. این که خردپسند نیست.
اگر پدیده متخلف شناسایی شود، آیا قصه و قضیهی آن نمیتواند بهانهای باشد تا معاندان و مخالفان نظام، از طریق ماهواره و سایتها به جان اعتماد مردم بیافتند؟
آیا به فرض داشتن تخلفات، انتقادی به صدا و سیما وارد نخواهد شد که چرا صدا و سیما آن همه تبلیغات را بدون تحقيق و تفحص كافي در مورد پدیدهی شاندیز متخلف تقدیم ملت کرد و …؟
آیا نباید صدا و سیما در امور تبیلغاتیش به آسیبشناسی روی بیاورد و فقط به گرفتن پول تبليغات فكر كند؟
با قطع نظر از قضیهی پدیدهی شاندیز، به نظر میرسد مردم دوست دارند تبلیغات صدا و سیما در مورد کالاها و خوراکیهای با کیفیت باشد و به پدیدههایی بپردازد که مردم اطمینان کامل برای سرمایهگذاری را داشته باشند.
ارسال کننده:
سيد محمدصادق محمديوفايي / قم
دیدگاهها