یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اكثر ما لرستانی‌ها در ایام تعطیلات و زمان مسافرت‌ها دیده‌ایم بسیاری از مسافرانی که به مناطق جنوبی و غربی می‌روند، فقط توقفی چند ساعته در لرستان و به خصوص خرم‌آباد دارند.
 ضعف شديد توريسم و گردشگری لرستان/ ثروت‌هايي كه خاك مي‌خورند!البته دلیل این توقف هم به خاطر سر راه بودن و یا پل ارتباطی بودن لرستان بین مناطق مرکزی و شمالی کشور با جنوب و غرب آن است. چه بسا اگر به خاطر این موقعیت جغرافیایی نبود، همان توقف چند ساعته هم انجام نمي‌شد.
 این مسأله با توجه به پتانسیل بالای طبیعی و گردشگری که استان لرستان دارد یک درد و معضل بزرگ است و دل هر علاقه‌مند اين ديار را به درد می‌آورد.
اما به راستی چرا این‌گونه است؟ چرا لرستان که به سرزمین آبشارها و کوهستان‌های سر به فلک کشیده و گردشگاه‌های بکر و طبیعی با جذبه‌ی بالای توریستی مشهور است، باید از درآمد توریسم دستش خالي بماند؟ آیا مقصر استان ماست که این همه جاذبه و آثار باستانی دارد كه كسي نمي‌تواند به دليل تعدد، همه آن‌ها را سر و سامان دهد یا کسانی که در این زمینه متولی امر اجرا و فراهم کردن بستر برای گردشگر هستند؟
امروزه ما شاهد هستیم کشور ترکیه که از منابع انرژی و زیرزمینی بهره‌ی چندانی ندارد اما از طریق صنعت گردشگری و جذب توریسم درآمدهای فراوانی را برای مردم خود دارد به طوری که به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری تبدیل شده است. ترکیه‌ای که بدون شک به لحاظ طبیعی به هیچ وجه جلوه‌های زیبا و چهار فصل در ایران را ندارد، اما بزرگ‌ترین منبع درآمد این کشور از کانال جذب توریست است و درآمد سالانه آن به بیش از 100 میلیارد دلار می‌رسد، مبلغی که چیزی بیش از درآمد حاصل از فروش نفت ایران آن هم در اوج گرانی نفت است!
 طبق آمار، بیش‌ترین درآمد حاصل از فروش نفت در ایران در دولت‌های نهم و دهم بوده که با بشکه‌ای 145دلار به سالیانه 84 میلیارد دلار در سال رسیده است و با این اوصاف حتی در اوج شکوفایی هم به ترکیه نخواهد رسید. آیا جز این است که مسوولان آن کشور با مطالعات کارشناسی دقیق و بها دادن به اين موشوع، خواسته‌های توریست‌ها را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند و با فراهم آوردن زيرساخت‌های مناسب و لازم توانسته‌اند به قطب گردشگری در آسیا و حتی اروپا تبدیل شوند و سیل درآمدهای گردشگری را به کشور خود  ضعف شديد توريسم و گردشگری لرستان/ ثروت‌هايي كه خاك مي‌خورند!سرازیر کنند؟
در مقیاس کوچک‌تر، لرستان با سهم یک درصدی از گردشگری کشور، استانی بی‌بهره از این منبع درآمد است آن هم علی‌رغم ظرفیت بالای آن!
به راستی چرا پس از چندین و چند سال هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم و حتی یک هتل درست و حسابی برای میزبانی از میهمانانمان نداریم؟ چرا به جای معرفی داشته‌های دیگر استان‌ها و تبلیغ آن‌ها، از صنایع دستی و اصیل خودمان رونمایی نمی‌شود؟ آیا صدور این فرهنگ و داشته‌ها امری محال است؟ چرا با توجه به این که صنعت تولیدی درست و حسابی در استان وجود ندارد مسوولان به فکر ساختن و صدور صنعت توریسم و گردشگر نیستند؟
امروزه حتی دیده می‌شود که برخی از جاذبه‌های گردشگری استان به علت کج‌سلیقگی رو به نابودی است! پل شاپوری خرم‌آباد علی‌رغم آن‌که در حال نابودي است هیچ حرکتی برای تملك اراضي اطراف آن و مرمت اصولي‌اش از سوی مسوولان صورت نگرفته و فقط 4 سال پيش، به جاي مرمت اصولي، آن را به شكل پلي نو بازسازي كردند و اصالت و هويت اين اثر تاريخي را بيش‌تر از بين بردند! كسي هم نيست مسوول چنين جنايت فجيعي را بازخواست نمايد تا مايه‌ي عبرت ديگران شود!
تصور کنید که اگر این جاذبه‌های طبیعی در یکی از کشورهای عربی خلیج فارس بود، چه بهره‌هایی از آن برده می‌‌شد؟ آبشار بیشه، دریاچه‌ی گهر، آبشار نوژیان، آب سفید و خیلی‌های دیگر را نیز در نظر بگیرید و استفاده‌ی آن‌ها را این منابع و جذب سرمایه بی‌شمار تصور کنید. شک نکنید درآمدی هم‌تراز با دلارهای نفتی‌شان را از این راه کسب می‌کردند.
رضا جایدری از خبرنگاران لرستاني چه زيبا گفت كه: «شهر و استاني كه اين همه جاذبه‌ي تاريخي و طبيعي دارد و نمي‌تواند از آن‌ها درآمدي كسب كند، فرقي با جايي كه فاقد چنين آثاري است(نظير بيابان‌هاي بي‌آب و علف) ندارد!» صد البته كه با توجه به ژرفاي اين سخن مي‌توان به اهميت نقش مديريت و مسووليت‌پذيري در استان ما پي برد.
به هر حال باید رشد منفی جذب توریسم تلنگری باشد برای مسوولان اجرایی استان. به راستی سهم دولت و دستگاه‌های دولتی و اجرایی در این زمینه چقدر است؟ آیا به مصوباتی که در این زمینه برای استان لرستان در دولت گذشته ترتیب داده شد توانسته‌اند جامه‌ی عمل بپوشانند؟ مسلماً جواب نه است، چرا که یکی از بهترین دلايل این مدعا، هتل دیگر فسيل شده‌ی صخره‌ای خرم‌آباد است که با گذشت 16 سال از کلنگ‌زنی‌اش همچنان آیینه‌ی دق شهروندان خرم‌آبادی است!
اگر با نگاهی گذرا به مصوبات دولت گذشته در این زمینه دقت کنید خواهید فهمید که اقدامی عملی در این زمینه صورت نگرفت و فقط در حد نوشتاری بر روی کاغذهای بی‌زبان و بایگانی شده درآمده‌اند. در پایان برای روشن‌تر شدن افکار عمومی بخشی از این مصوبات را که طی 3 سفر دولت به استان صورت گرفت در معرض دید خوانندگان محترم يافته قرار خواهیم داد تا مردم به عنوان بی‌طرف‌ترین قضات در این زمینه نظر كنند:
1- «اختصاص مبلغ هزار میلیارد ریال برای طرح‌های گردشگری و صنایع دستی»
2- «تخصیص بودجه جهت احداث موزه‌ی تاریخ طبیعی لرستان»
3- «اختصاص مبلغ 30 میلیارد ریال جهت ادامه‌ی آزادسازی حریم قلعه‌ی فلک‌الافلاک»
4- «اختصاص مبلغ 2200 میلیارد ریال طی 5 سال برای توسعه‌ی طرح‌های فرهنگی و گردشگری به دو اداره مهدي رضاپور- يافتهمیراث فرهنگی استان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی»
اما آیا قلعه‌ي فلك‌زده‌ي فلک‌الافلاک امروز با آزاد شدنش نفس م‌یکشد؟ یا برای احیاي تالاب‌های پرجاذبه‌ی پلدختر اقدامی صورت گرفته است؟
 ارسال کننده:
مهدی  رضاپور / خرم‌آباد
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 Raptor 1393-10-03 14:11
ای بابا اگه پول بلیط فروشی قلعه رو خرج خودش کرده بودند تا حالا ازاد شده بود!دلمان لک زده یک. خبر خوشی از این شهر بشنویم!
نقل قول کردن
#2 اکبر 1393-10-03 23:36
جاذبه های توریستی در استان لرستان؟ در خصوص اونها چقدر خوب توضیح داده شده؟؟ تا زمانی که جاذبه های گردشگری یک منطقه کامل و با انصاف معرفی نشن،توریست برای مسافرت به اونجا نمیره
نقل قول کردن
#3 معصوم 1393-10-04 18:42
مرسی از مطلب خوبتون. باور کنید تمام ضعف های اشتغال استان را میتوان فقط با احیا ظرفیت های حوزه گردشگری پوشش داد. دوست عزیز وجناب راپورت این یه یادداشته که خبرنگار نوشته نه اینکه کاتالوگ معرفی جاذبه های گردشگری لرستان
نقل قول کردن
#4 شهروند 1396-09-12 09:19
متاسفانه برخی از دوستان هر چند دارای دغدغه هستند و قابل احترام ...ولی عزیم مفاهیم و اصول گردشگری را اول بیاموزیم بعد اظهار نظر کنیم ... شما فکر می کنید ما گردشگر نداریم در صورتی استان ما سرریز گردشگر در مناطق طبیعی هم داره و جز تخریب و ویرانی مگر حاصلی هم برا لرستان داشته ... امروز سنگ بنای گردشگری در دنیا نه فقط طبیعت و چند ابنیه تاریخی بلکه زیبا سازی شهرها و هارمونی دادن به فضای شهری و حفظ و مرمت هویت معماری آن و ایجاد بسترهای مناسب است ... و ایجاد فضایی اخلاقی و فرهنگی بین مردم تا پذیرای درست گردشگر باشند ... امروز کدام شهر کشورمان قابل مقایسه با دوبی و حتی دوشنبه در تاجیکستان هستش ... هر وقت توانستیم همین ویرانه ایی که برای آبشار بیشه ساخته اییم درست کنیم یقین بدونید که مشکل حله ....
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا