یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

افزایش شعاع تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند (استان خوزستان) و آزاد شدن قسمتی از استان بوشهر که به زودی رخ خواهد داد، آینده‌ای مبهم و دشواري را برای خودروسازان ایرانی را به ارمغان می‌آورد.
به گزارش پايگاه خبري يافته، قیمت خودروهای وارداتی در مناطق آزاد به میزان چشم‌گیری کم‌تر از دیگر مناطق کشور است. این خودرو‌ها می‌توانند با جریمه‌ای اندک، در تمام نقاط کشور تردد کنند.
مدیر منطقه خاورمیانه شرکت پروتون و رئيس هيات مديره شركت نسبتا تعطیل شده‌ی زاگرس خودرو، روز‌های آغازین سال، وعده‌ی تولید دو خودرو به نام‌های پرسونا(تولید از 2007) و پرسونا اسپرت را تا نهم آبان امسال دادند.
قرار است در آینده خودرو‌های پریو(تولید از 2012) و سوپریما(تولید از 2013) نیز در این کارخانه مونتاژ گردند.
 
بار مثبت پروتون در بروجرد/ لرستان چشم‌انتظار تدبیر

از شاه‌عالم تا بروجرد
"ماهاتیر محمد" ناجی اقتصاد مالزی، سال 1362 خورشیدی "شرکت نگه‌دار(هولدینگ) پروتون بِرهاد" را در شهر شاه‌عالم اين كشور بنیان نهاد.
پروتون آن زمان شرایطی شبیه به ایران‌خودرو و سایپا داشت. بازار خودروی مالزی به برکت وجود تعرفه‌های حمایتی بر خودروهای ساخت خارج، در دست پروتون بود. اما پس از لغو تعرفه های حمایتی توسط دولت مالزی، پروتون سهم بیش از 60 درصدی خود را در مالزی از دست داد و اولین ضررهای بزرگ مالی‌اش در سال 1378 خورشیدی گزارش شد.
ضرر‌های مالی پروتون در حالی آغاز گردید که 3 سال قبل از آن، مونتاژ کننده اتومبیل‌های پروتون در لرستان به نام "زاگرس‌خودرو" و با پی‌گیری‌های "ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﻏﻼﻣﯽ" آغاز به کار کرده بود.
زاگرس‌خودرو کار خود را با مدل "ویرا" به دو فرم لیفت‌بک و سالون آغاز کرد و به ظرفیت تولید ۵ هزار دستگاه در سال رسید که متاسفانه تنها یک‌دهم ظرفیت اسمی کارخانه بود.
زاگرس‌خودرو یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خصوصی اتوموبیل در ایران به شمار می‌رفت و خودروهایش به نسبت محصولات دیگر شرکت‌ها، مورد استقبال ایرانیان قرار گرفت.
در سال 1384 شرکت "میتسوبیشی موتورز" ژاپن، به مشارکت خود با پروتون خاتمه داد.
پس از آن که پروتون دیگر نمی‌توانست از بستر‌های نرم‌افزاری(پلت فرم) میتسوبیشی استفاده کند، قراردادی با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای پروژه بستر نرم‌افزاری "جهان اسلام" امضا کرد. این پروژه مبهم و عجیب، از طرف ایران لغو شد.
پروتون با شرکت‌های غیر مالزیایی زیادی برای ایجاد اتحادی استراتژیک و فرار از ناتوانی در طراحی رایزنی کرد. همچنین مشارکت‌هایی با شرکت‌های میتسوبیشی، هوندا، یانگمن، سیتروئن داشته است و شرکت‌هایی همانند لوتوس کارز از زیر مجموعه جنرال موتورز زا خریداری نمود.
پروتون تا کنون توانسته خود را از خطر  تعطیلی دور نگه دارد.
 
بار مثبت پروتون در بروجرد/ لرستان چشم‌انتظار تدبیر

جدال برای هیچ!
مرداد 1387 مديران ارشد سايپا و پروتون تفاهم‌نامه‌ای امضا كردند که متن و حاشیه آن مورد اعتراض مدیران زاگرس‌خودرو به عنوان مونتاژ کننده و نماینده پروتون در ایران قرار گرفت.
مدیران زاگرس‌خودرو اعلام كردند که در صورت ناديده گرفته شدن نقش آن‌ها در تفاهم‌نامه‌ي سايپا و پروتون، همانند 4 سال قبل که مانع از اجرای تفاهم‌نامه‌ي پروتون با ايران‌خودرو و سايپا شدند، مانع به سرانجام رسيدن این تفاهم‌نامه نیز خواهند شد.
بعد از چند هفته، تمام بحث‌ها و جنجال‌ها در مورد پروتون و شرکت‌های ایرانی به طور عجیبی تمام شد و دیگر خبری از پروژه‌ها نشد!
 
بار مثبت پروتون در بروجرد/ لرستان چشم‌انتظار تدبیر

سایپا به دنبال دولتی‌سازی!
شش سال پیش، یکی از مدیران زاگرس‌خودرو از تمایل سایپا برای خرید بیش از 50 درصد سهام زاگرس‌خودرو برای پارس‌خودرو (زیر‌مجموعه سایپا) خبر داد! در حالی که این خرید سهام شرکتی خصوصی، اصل 44 قانون اساسی ایران را زیر سوال می‌برد.
سيروس غلامي در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد بیان کرده بود: تمام هدف ما خصوصي ماندن زاگرس خودرو است و به همين دليل زير بار خواسته سايپا نخواهيم رفت. اگر مذاكرات به نتیجه برسد مونتاژ برخی محصولات گروه سايپا به خط توليد زاگرس‌خودرو در بروجرد واگذار و حتی شايد تامين نياز بازار غرب كشور به اين نوع خودروهای سايپا بر عهده ما قرار گيرد.
در آن روز ها، زاگرس‌خودرو روزانه 100 پراید را در خط رنگ‌آمیزی خود، رنگ می‌کرد که روزانه سودی حدود 50 میلیون تومانی برای این شرکت در پي داشت.
 
پاییزی زمستانی برای خودروسازي بروجرد
حذف یارانه‌های انرژی، تولیدکنندگان ایران را تحت فشار قرار داد.
در پاییز 1391 کارخانه زاگرس‌خودرویی که به رنگ‌آمیزی پراید راضی نبود، تعطیل و 400 کارگری که چند ماه حقوق دریافت نکرده بودند، بی‌کار شدند. کارخانه اخشان(تولید‌کننده کمربند ایمنی در استان فارس) از دارایی‌های ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﻏﻼﻣﯽ نیز به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد.
حسين سلاح‌ورزي رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان شهریورماه امسال، در جلسه بررسی مشکلات 4 واحد صنعتی لرستان از جمله زاگرس‌خودرو بیان کرد: "متأسفانه بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی به واسطه‌ی اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه‌ها مشکلات فراوانی را برای واحدهای تولیدی ایجاد نمود که بالا رفتن حجم بدهی‌های بانکی و معوق شدن آن‌ها از جمله‌ی این مشکلات است که واحدهای فراوانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند."


 زاگرس خودرو این پاییز حرکت می‌کند؟
گویا این روزها هر دو شرکت اخشان و زاگرس‌خودرو سعی دارند به میدان رقابت برگردند.
با توجه به اين كه پروتون تجربه‌ی حذف تعرفه‌های حمایتی را در مالزی داشته است، لذا از مدیران پروتون و زاگرس‌خودرو انتظار می‌رود در این زمینه آینده‌نگری کرده و تدبیر داشته باشند تا سرمایه‌های مالی و انسانی لرستان و بروجرد، بیهوده از بین نرود.
امید است پروتون به وعده‌های خود عمل کند و نهاد‌های مربوطه حمایت‌های کافی و لازم را از آنان صورت دهند تا راه‌اندازی مجدد زاگرس‌خودرو مرهمی برای آن پاییزِ زمستانی سال 1391 باشد.
 

           
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا