یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فرصت‌های اشتغال‌زایی که عقیم شدند/"لرستان" استانی با 1600 واحد تعطیل و نیمه تعطیل!مشکلات متعدد در حوزه صنعت و تولید کشور موجب رکود و تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و کارخانجات شده است تا قطب صنعت ایران سقوط کند و بسیاری از استان‌ها شاهد رکود و تعطیلی در بخش تولید باشند، موضوعی که موجب عقیم شدن فرصت‌های اشتغال‌زا در بحبوحه بحران بیکاری در کشور شده است.
به گزارش يافته به نقل از  مهر، حوزه صنعت و تولید کشور به عنوان رکن اقتصاد ملی طی سال‌های گذشته با چالش‌های متعددی مواجه بوده، چالش‌هایی که هر کدام منجر به خسارات جدی به پیکره این بخش شده است.
این در حالی است که مطابق آخرین گزارش مرکز آمار ایران بین 68 تا نزدیک به 90 درصد اشتغال‌زایی در استان‌های مختلف کشور از طریق بنگاه‌های بخش خصوصی ایجاد شده است و همین امر اهمیت توجه به این حوزه برای حفظ اشتغال موجود و جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری را دو چندان می‌کند.
طی سال‌های گذشته مشکلات متعدد از نوسان نرخ ارز گرفته تا تورم و سودهای بالای بانکی در کنار اجرای ناقص هدفمندی یارانه ها بخش صنعت و تولید کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرد، مشکلاتی که منجر به از دست رفتن بخشی از اشتغال و تولید این بخش مهم اقتصادی شد.
 
حمایت از تولید دغدغه رهبر معظم انقلاب
وضعیت مشکلات در این بخش به گونه‌ای است که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با دولت‌مردان در جریان 15 توصیه مهمی که به هیأت دولت داشتند بارها بر ضرورت حمایت از تولید و صنعت تاکید کردند به طوری که لزوم تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخلی و حمایت از تولید، افزایش صادرات غیرنفتی، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ضرورت قرارگیری بانکها در خدمت تولید، اهمیت ویژه بخش معدن و ارزش افزوده و اشتغال زایی این بخش و ضررها و زیان های واردات بی رویه و تاثیر منفی آن بر تولید داخلی به عنوان شاه‌کلیدهای توصیه‌های اقتصادی رهبر معظم انقلاب مورد طرح قرار گرفتند.
موارد مطرح شده در بیانات رهبر فرزانه انقلاب که طی سال‌های اخیر در نامگذاری شعار سال مسأله اقتصاد را به طور ویژه مورد عنایت قرار داده‌اند مهم‌ترین ارکانی است که در صورت توجه به آن‌ها می‌تواند شاهد به حرکت درآمدن چرخ تولید و صنعت در کشورمان بود.
این در حالی است که فعالان صنعتی در نقاط مختلف کشور تا کنون بارها در جریان نشست‌های مختلف استانی و بازدیدهای مسوولان ملی از مشکلات این حوزه فریاد سخن سر داده‌اند که به نظر می‌رسد ورود جدی تر به این حوزه برای رفع مشکلات آن از ضرورت‌های امروز کشور در مسیر خروج از رکود تورمی حاکم بوده چرا که رفع مشکل رکود تورمی در گرو چرخیدن چرخ تولید و اشتغال در کشور است.
 
"لرستان" استانی با 1600 واحد تعطیل و نیمه تعطیل!
حسين سلاح‌ورزي رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در يكي از مصاحبه‌هايش اعلام کرده که در استان لرستان حدود هزار و 600 واحد تعطیل یا نیمه‌تعطیل وجود دارد که 80 درصد آن‌ها خارج از ظرفیت اقتصادی خود مشغول به کار هستند تا درد برخی از واحدهای صنعتی تعطیل لرستان مثل مجتمع بزرگ کشت و صنعت، چرم و پوست و پارسیلون سال‌ها روی دل صنعت این استان سنگینی کند.
این در حالی است که آسیب‌شناسی صورت گرفته در لرستان نشان می‌دهد که بیش از 70 درصد این واحدها در فاصله‌ زمانی سال‌های 84 تا 92 دچار مشکل شده‌اند تا به گفته قدرت‌الله ولدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نزدیک به 535 واحد صنعتی استان برای چرخیدن چرخ تولیدشان نیازمند سرمایه در گردش باشند.
وضعیت رکود در واحدهای صنعتی موجود لرستان در حالی است که به گفته مسوولان 115 طرح نیمه تمام صنعتی نیز در این استان معطل تسهیلات مانده است تا بلاتکلیفی برخی صنایع مانند فولاد و ذوب‌آهن ازنا با گذشت 12 سال از کلنگ‌زنی و فاز چهارم کارخانه سیمان دورود تنها مشتی از نمونه خروارها مشکلات در این بخش باشد.
 
زخم‌های متعدد بر پیکره صنعت کشور
پیکر صنعت ایران در هر گوشه‌ای با زخم‌های کهنه‌ای درگیر است، زخم‌هایی که درمان آن‌ها نیازمند تدبیر و چاره‌اندیشی جدی است و هر روز تاخیر در مداوای این بیمار محتضر می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری در بخش اشتغال و تولید کشور به دنبال داشته باشد.
اختصاص تسهیلات با نرخ سود پایین و مدت بازپرداخت بالا برای واحدهای صنعتی، رفع مشکلات ارائه وثیقه‌های واحدهای صنعتی، تعیین تکلیف بدهی‌های واحدهای تولیدی، اعمال قوانین گمرکی مناسب برای تسهیل در ورود ماشین‌آلات و مواد اولیه، اعمال قیمت‌های ترجیهی حامل‌های انرژی برای واحدهای صنعتی و افزایش سهیمه‌های سوخت، تسهیل در شرایط تخصیص سهمیه مواد اولیه پتروشیمی و فلزی در بورس، اعمال شرایط بانکی خاص برای پرداخت تسهیلات به واحدهای مشکل‌‌دار، تامین سرمایه درگردش مورد نیاز، ایجاد ثبات در بازار ارز، تامین زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، بازنگری در قوانین مرتبط با فضای کسب و کار، حمایت‌های مورد نیاز در حوزه بیمه و مالیات، پرداخت سهم تولید از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم و ... از جمله راه‌کارهایی است که صنعتگران در راستای رفع مشکلات واحدهای صنعتی مطرح کرده‌اند که امید می‌رود در بسته‌های حمایتی دولت این موارد مورد توجه قرار گیرد.
 
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا