یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کلنگ‌زنی پالایشگاه نفت پلدختر -یافته

کلنگ‌زنی پالایشگاه نفت پلدختر، تنها نهار مفصلی برای برخی از افراد به دنبال داشت و هنوز زمینی بایر است.

به گزارش یافته به نقل از خبرگزاری فارس، نزدیک به پنج سال از کلنگ‌زنی پروژه پالایشگاه نفت پلدختر می‌گذرد، اما ظاهراً این پروژه عظیم بدون مطالعه کلنگ‌زنی شده است.

باید گفت که استفاده از ضوابط، معیارها و استانداردها در مراحل مختلف یک طرح عمرانی، از جمله مطالعه، طراحی، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری به لحاظ توجیه فنی و اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نظام فنی و اجرایی طرح‌های عمرانی کشور (مصوب جلسه مورخ 23 خرداد 1375 هیئت محترم وزیران) به‌کارگیری استانداردها و ضوابط فنی در مراحل تهیه و اجرا و نیز توجه لازم به هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری در قیمت‌های تمام شده، طرح‌ها را مورد تاکید قرار داده است، اما چرا این طرح مطالعه نداشته جای سوال است.

* کلنگ پالایشگاه پلدختر تنها زیربرنجی برای مسئولان به دنبال داشت

زیر برنج یکی از روش‌های درمانی جدید برای شفا انواع بیماری‌ها است که مسئولان سال‌ها است، در کنار آن کلنگ‌های پروژه‌ها را به زمین می‌زنند.

زیر برنج یا همان زیر برنجی یا آش گوشت غذای رسمی محلی و سنتی استان لرستان است، مجمع یا سینی‌های مخصوص این غذا گرد و از جنس رویی یا استیل است که هر سینی یا مجمع برای سه نفر در نظر گرفته می‌شود، افراد به شکل گرد دور مجمع می‌نشینند و کمی پلو در کف مجمع می‌ریزند.

سپس گوشت‌های پخته را در وسط برنج می‌کشند و روی آن را هم مقداری برنج می‌ریزند، به طوری که گوشت از رو پیدا نباشد.

بعد یک قطعه پیاز و کمی نمک در کنار هم با فاصله از غذا در سینی می‌ریزند و یک عدد نان محلی روی پلو می‌گذارند که غذا تا زمانی که به دست مهمان‌ها می‌رسد، سرد نشود، این توضیح مختصری از طرز تهیه زیر برنجی در لرستان است.

شهرستان پلدختر با تولید 83 درصد نفت لرستان از اهمیت فوق‌العاده‌ای در تولید طلای سیاه در غرب کشور برخوردار است و اهمیت این جایگاه بر هیچ کس پوشیده نیست.

* ورود اتومبیل‌های مشکوک با پلاک قرمز در صبح اول طلوع

در این میان 21 بهمن ماه 1388 مردمان لر به خصوص اهالی منطقه جلگه خلج صبح زود وقتی از خواب بیدار می‌شوند، متوجه آمد و رفت‌های اتومبیل‌های مشکوک با پلاک‌های قرمز در روستای خود هستند، بعد از کمی تامل و پرس‌وجو شاد و خوشحال‌کنان (کل‌کل‌ریزو بی) متوجه می‌شوند که مسئولان امر قرار است، برای آنها در مجاورت روستا پالایشگاه نفت بزنند! البته طبق روال معمول متولیان امر برای اینکه تبلیغاتی را برای خود دست و پا کنند، دستور داده بودند که برای آنها پلاکاردهای چند متری خوش‌آمد گویی و متشکریم از طرف اهالی در منطقه کلنگ‌زنی نصب کنند.

اهالی ساده و بی‌آلایش با پوشیدن لباس‌های محلی و گرفتن اسحله‌های خود به صورت جنگی و خبردار برای خوش آمدگویی به مهمانان به صف ایستاده بودند، در کنار آنها زنان و دختران با تعطیل کردن کار و تلاش به استقبال آمده، تا از نزدیک شاهد مراسم باشند.

البته گاو و گوسفندی هم برای آغاز عملیات کلنگ‌زنی پالایشگاه نفت پلدختر از طرف مردم برای قربانی کردن به پای مسئولان آماده که گویا در این کش و قوس گاو زبان بسته به دلایلی موفق به فرار و نجات جان خود می‌شود.

قرار شد، گوشت این احشام در اختیار آشپزباشی برای پذیرایی از مهمانان و مسئولان محترم و زحمت‌کش و البته پرتلاش به صورت زیر برنج (چلو گوشت) قرار گیرد.

* مدت اجرای پالایشگاه پلدختر و حرکت استیلی وار حاضرین!

این مراسم باشکوه ـ تبلیغاتی ـ سیاسی که با ضیافت نهار (زیربرنجی) و با شرکت استاندار وقت، فرماندار پلدختر، امام جمعه وقت و کائیدی نماینده مردم پلدختر، ملکشاهی‌راد نماینده وقت مردم خرم‌آباد و تعداد زیادی از مدیران کل استان صورت گرفت و هرکدام از این مقامات به نوبت با قرار گرفتن در پشت تریبون به نکاتی ازقبیل مدت اجرای پالایشگاه پلدختر 30 ماه است، با بهره‌برداری از آن برای 212 نفر اشتغال ایجاد می‌شود، پالایشگاه باعث رونق اقتصادی در لرستان می‌شود، چرا این طلای پرسود دست نخورده از لرستان خارج می‌شود و از این قبیل سخنان مردم غیور را احساسی کرده و آنها با تکان دادن دست نوشته‌هایی که روی ان نوشته شده بود ... متشکریم، عدالت، توسعه، اتحاد با ... با مچ‌های بسته به ابراز احساسات وادار می‌کردند و ما را به یاد حرکت حمید استیلی بعد از گلزنی به آمریکا می‌انداخت؟!

علی مرادی در بیان خاطرات آن روز به خبرنگار ما گفت: بعداز اینکه بوی غذا (زیربرنجی) منطقه را فرا گرفت، هریک به جستجوی زیر برنج بودند که ناگهان اعلام شد، در زیر چادرها بنشینیم، تا پذیرایی به‌عمل آید.

وی افزود: مسئولان زحمت‌کش والبته پرتلاش کمی آن طرف‌تر در سیاه چادری که به آنها اختصاص داده شده بود، نشستند و مشغول خوردن زیربرنجی شدند.

این فرد اظهار داشت: مدتی گذشت سینی‌های با عبور از کنار ما یکی پس از دیگری به مقصد سیاه چادر می‌رفتند و با طولانی شدن این امر و خوردن همه زیر برنجی‌ها توسط مسئولان زحمت‌کش و پرتلاش و بدون اینکه از مردم عادی پذیرایی به‌عمل آید، اعلام شد که مراسم به پایان رسیده است؟!

* پالایشگاهی که به چراگاه حیوانات اهلی تبدیل شده است

سلیمانی از اهالی روستای جلگه خلج با توصیف وضعیت موجود گفت: متاسفانه آن‌چه امروز در منطقه جلگه خلج به جای پالایشگاه نفت مشاهد می‌شود، چراگاه حیوانات اهلی است!

وی افزود: رشد بی‌رویه علف وخار تنها تغییر پس از مراسم کلنگ‌زنی پالایشگاه پلدختر توسط مسئولان بوده است.

وی بابیان اینکه البته تابلوی زرد رنگی که روز کلنگ‌زنی در زمین پالایشگاه نصب شده بود، توسط دوره گردها به سرقت رفته است و این هم از دیگر اتفاقات بعد از مراسم است.

* پالایشگاه پلدختر باعث چند قلوزایی گوسفندان شده است

خدای رحمت کند، یکی از کسانی که در کلنگ‌زنی پالایشگاه نفت پلدختر حضور مدام داشت، چوپانی است که برای چرای دام‌های خود مشغول قدم زدن است، او معتقد است زمین فوق به درد احداث پالایشگاه نمی‌خورد، زیرا در مکان کنونی(پالایشگاه) و در کنار رودخانه کشکان، علف‌های خوبی روئیده که گوسفندان را چاق و باعث چند قلوزایی آنها می‌شود و این بعد از مراسم کلنگ‌زنی بهتر و رشد علف‌ها بیشتر شده است؟!

وی با توصیه پدرانه خود به خبرنگار فارس پلدختر افزود: بی‌خود وبی‌جهت وقتش را هدر ندهد، زیرا اصلا قرار نیست، اینجا پالایشگاهی احداث شود؟!

خبرنگار ما بعد از شنیدن توصیه چوپان محترم و البته راستگو بدون اینکه نام وی را بپرسد، اجازه گرفتن چند عکس یادگاری می‌گیرد و بعد از این بود که ما پالایشگاه را به مقصد پلدختر ترک کردیم.

* سال 88 زیر برنج درمانی بوده نه کلنگ‌زنی!

امروز با گذشت 5 سال از کلنگ‌زنی پالایشگاهی که نه مطالعه داشته و نه مجوزی برای آن صادر شده است و بیشتر جنبه تبلیغاتی و درمانی داشته است، نه چیز دیگر و بیشترین نقل مجالس‌ها و شب‌نشینی‌ها در خصوص آن زیربرنجی‌های آن است، برخی‌ها اعتقاد دارند، بر اساس یک سنت قدیمی این وعده غذایی اگر در چنین مراسم‌هایی پخته و فقط توسط مسئولان صرف می‌شود که موجب درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله تقویت بینایی است؟!

البته اگر تهیه مواد اولیه آن از مردم بیچاره فقیر و با وعده‌های سرخرمن باشد، موجب بی‌سو شدن چشم می‌شود!

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا