یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

حمايت از توليد داخلي لرستان - يافتهحمایت از ظرفیت‌های تولیدی به ویژه بخش کشاورزی استان یکی از شعارهایی است که در سال‌های اخیر مورد تاکید مسئولان استانی قرار گرفته است.

متاسفانه باخبر شدیم که يك واحد تولیدی موفق و صاحب نام در کشور كه در زمينه توليد کود مایع آگروتین فعال است، به علت بی‌توجهی مسئولین و عدم حمایت در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

در شرايطي كه کود در دیگر استان‌های کشور مانند همدان از اهميت بسیاری براي امور كشاورزي برخوردار است اما این ظرفیت در لرستان نادیده گرفته می‌شود.

این مجموعه هیچ‌گونه مشکلی در زمینه تعامل و ارتباط با کشاورزان نداشته است و فقط بی‌توجهی مسئولین و مشکلات موجود بر سر راه ادامه این فعالیت باعث شده است که در آستانه تعطیلی قرار گیرد.

مسئولان استان نه تنها حمایتی در زمینه ترویج این محصول نداشته‌اند بلکه در مناطقی هم که این شرکت هزینه کرده است و کارهای ترویجی انجام داده است‌، را به نفع دیگران از بین می‌برند.

به علت بی‌توجهی مسئولان و تحمل بسیاری از رفتارهای غیرمنطقی و حتی توهین‌آمیز، تصمیم گرفته شد که این واحد تولیدی به استان‌های دیگری مانند یزد يا فارس که مسئولان آنها از این واحد حمایت می‌کنند‌، انتقال داده شود اما به علت توانایی این مجموعه در اثبات ظرفیت و شایستگی‌های خود، این مجموعه از این اقدام خودداری کرد.

تنها دستگاهی که در لرستان از این مجموعه حمایت کرده است‌، مرکز تحقیقات کشاورزی استان است که یک ساختمان کهنه در اختیار آن‌ها قرار داده و پس از صرف هزینه‌ای در حدود 120 ميليون ریال، قابل استفاده شده و ماهانه نیز مبلغ 800 هزار ریال از این مجموعه‌، اجاره دریافت می‌شود.

سخن این است که بعد از 8 سال تلاش برای تولید و ترویج این محصول در استان و کشور که امتیاز آن به صورت انحصاری در اختیار لرستان است‌، چرا مسئولان استان به گونه‌ای رفتار می کنند که تلاش‌های یک مجموعه خدمتگزار و مردمی به راحتی از بین برود یا در اختیار دیگر استان‌ها قرار بگیرد؟!

این مجموعه دانش فنی و توانایی ایستادگی در برابر مشکلات را دارد اما عملکرد مسئولان استان در حمایت از این مجموعه نامناسب است.

این مجموعه در یک مرکز اجاره ای اقدام به تولید کرده ولی مجموعه هایی مانند تعاون بعد از یک سال در جریان بازدید از نمایشگاه کشاورزی استان از تولید این محصول در استان ابراز تعجب کردند و رفتار مسوولان جهاد کشاورزی و دیگر بخش‌های مرتبط نیز که ... قابل شرح نیست.

در شرایطی که بسیاری از استان‌های کشور پیشنهاد ارایه زمین و تسهیلات مناسب به این مجموعه دارند این مجموعه فقط به علت علاقه به نام لرستان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

اعضای این مجموعه برای دست‌یابی به این محصول تمام دارایی خود را هزینه کرده‌اند و هیچ نتیجه‌ای به علت بی‌توجهی مسئولان استان‌، از تلاش و تولید خود نگرفته‌اند و فقط روی خوشی نصیب این مجموعه می‌شود و در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

امیدواریم مهندس بازوند استاندار لرستان اگر سرمایه را در دانش و تولید می‌داند‌، راهی برای رفع مشکلات این واحد و سایر واحدهایی که صادقانه در استان فعالیت می‌کنند ولی مورد بی‌مهری مسئولان هستند، اتخاذ کند.

کود مایع آگروتین شامل دو بخش از تولیدات معدنی و آلی است که توسط کارشناسان و متخصصان مجرب ایرانی با بیش از یک دهه تحقیق و بررسی‌، تولید شده است.

در بخش کودهای کامل کلاته معدنی تا کنون بیش از 30 نوع محصول و در بخش کودهای مایع الی 2 نوع محصول تولید شده است که باید بگوئیم کود مایع اگروتین تنها کود مایع کشور است که در حال دریافت کلیه استانداردهای لازم است.

در تولید این محصول حداقل‌های مجاز استفاده از مواد شیمیایی رعایت شده است و برای هر منطقه بنا به نیاز غذایی خاک و گیاه توانایی اضافه یا کم کردن عناصر تشکیل دهنده کودها، وجود دارد.

در بخش کودهای آلی هم باید اضافه کرد: کود مایع آگروتین تنها تولید کننده کشور است که با تولید کودهای بذر مال آلی روی و کود کامل میکرو که عاری از مواد شیمیایی بوده و از نتایج خیره کننده‌ای در موارد مصرف این کود‌، برخوردار است و تنها شرکت تولید کننده این محصول نیز شرکت آدینه‌فام خرم است.

در بخش معدنی نیز بیش از یک سال است که بر روی یک کود مایع تک عنصری آزمایشاتی توسط این شرکت صورت گرفته است که بعد از ثبت اختراع نیز وارد بازار ایران می شود.

بخشی از خصوصیات این کود شامل‌: قدرت تحمل درجه حرارت -10 تا 100 درجه سانتیگراد، ارتقا چگالی در هر لیتر نسبت به آخرین چگالی تولید شده در جهان تا حدود 3500 درصد و رفع جدی کمبود عناصر مورد نظر‌، جلوگیری از سرما‌زدگی درختان و گیاهان و ... است.

تا کنون بیش از 200 مورد آزمایش در کلیه بخش‌های زراعی و باغی بر روی این محصول انجام شده است که بیش از 195 مورد از این آزمایش‌ها موفق بوده است.

بر اساس آخرین پایلوت اجرا شده توسط تیم آگروتین در استان همدان بر روی کشت سیب زمینی‌، افزایش عملکرد بیش از 20 هزار کیلو‌گرم در هکتار به دست آمده است و در بخش‌های علوفه‌، غلات، باغات ، صیفی و سبزیجات‌، برنج و ... در داخل کشور و کشورهای همسایه مانند عراق‌، افغانستان و پاکستان نیز آزمایشات بسیار موفقی بر روی حبوبات‌، غلات و مرکبات انجام شده اما با این وجود هیچ گونه حمایتی از این مجموعه صورت نگرفته است.


 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 کدخدایی 1394-07-26 20:55
سلام اگر مسئولین بدانند و یفهمند که کودهای مایع مصرفی چقدر مواد شیمیایی دارند و واقعیت را اعلام نمایند هم از امراض و هم از آینده خودشون و هم فرزندانشان که به انواع سرطان مبتلا می شوند جلو گیری می کنند و تولید کنندگان بی خط و خش را معرفی و انتظار می رود مسئولین جهت آینده خود و مردم این موضوع را پیگیری نمایند و از تولید کننده برتر استان حمایت نمایند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا