یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ابلاغیه جدید وزارت راه مسکن و شهرسازی در مورد (سازمان نظام‌مهندسی) را می‌توان نشانگر اتخاذ رویکردی تازه در قالبی هدفمند در جهت ساماندهی این مجموعه دانست ؛ که بارقه‌های امید در جهت رفع نواقص و معضلاتی که این نهاد صنفی را تهدید می‌کرد، اشاره نمود. نظام‌مهندسی بر اساس شرح وظایف و مسؤولیت‌هایی که متوجه آن است، به عنوان یک نهاد صنفی تخصصی در مسائل مربوط به ساخت‌وسازهای ساختمانی و پروژه‌های عمرانی از آغاز تا پایان به عنوان نهادی ناظر با عقبه کارشناسی شناخته می‌شود؛ که با اتکا به جایگاه و محوریتی که در موضوع نظارت برخوردار است، نقش مهم و حیاتی در استانداردهای ساخت و ساز و ایمنی و حصول شرایط و مقررات و آیین‌نامه‌ها در مراحل مختلف، بر عهده دارد.
در سالیان اخیر با توجه به سطح فارغ‌التحصیلان در حوزه‌های معماری و عمرانی و جبران کمبود نیروهای متخصص و نیاز به جذب، و اشتغال این دسته نیروهای جدید احساس می‌شد که عملاً فضا و شرایط و محیط مناسب در جهت اشتغال این افراد فراهم نبود و مجموعه نظام‌مهندسی به عنوان نهاد متولی و حمایت‌کننده و به تعبیری خانه مهندسان، فاقد نقش و محوریت در این زمینه بود.
مع لذالک، نیروهای جدید و آماده به کار بدون پشتوانه و حمایت لازم و مقتضی در جهت جذب در بازار کار سردر گم و بدون آتیه به سرمی بردند که در آن‌سوی دیگر ماجرا فرصت‌ها و امتیازات مربوط به نظارت و امور مختص به مباحث عمرانی عملاً در انحصار و ید قدرت افرادی دیگر که بعضاً در دستگاه‌های رسمی و اداری شاغل و اشتغال به کار داشتن قرار داشت که فرصت‌های برابر و مساوی در جهت تقسیم امور و نفع همگانی اعضاء در کلیت نظام‌مهندسی را سلب نموده بود.
 همین امر همواره موجب اعتراض و انتقادات فراوان در اتخاذ این رویکردهای تبعیض‌گرایانه در ایجاد فرصت‌ها در نزد مهندسین ایجاد نموده بود که خود می‌توانست، بستر و زمینه مساعد فساد و رانت و دور زدن قوانین را ایجاد نماید که با ابلاغیه جدید به شماره (02/100/57573) شرح وظایف و مشخص شدن حیطه و تعریف حوضه‌های کاری و تفکیک میان شاغلین و اعضای نظام‌مهندسی فرصتی برابر و مطلوب‌تر در حمایت از اعضا و نیروهای کارشناس فراهم می‌گردد. بدون شک این حرکت از مزایا و چشم‌اندازهای امیدآفرینی بهره خواهد برد، من‌حیث‌المجموع می‌توان به طور اخص اشاره به پایان انحصار در این مجموعه و توجه و عنایت به بدنه کارشناسی که می‌تواند تمام‌وقت نیرو و انگیزه و پشتوانه کاری خویش را در راستای بهره‌وری مناسب در جهت وظیفه ذاتی و تعریف‌شده نظام‌مهندسی دانست، و همین امر در جلوگیری از فربه‌شدن امور و بوروکراسی زائد و حرکت در جهت چابکی این نهاد صنفی نقشی برجسته و غیرقابل انکار را بر عهده دارد.
بی شک در صورت اجرایی شدن این ابلاغیه و دستورالعمل در آینده می‌توان به پوست‌اندازی واقعی در این مجموعه امیدوار بود، اقدام و عملی که باید در گذشته اجرایی می‌شد وهم اکنون شروع آن در این شرایط و بازه زمانی، آن را به فال نیک گرفته و یقیناً مواهب و خروجی آن به نفع ساختار نظام‌مهندسی و اولویت نگاه کارشناسانه و تصریح در امور ساخت و ساز را در آینده خواهد داشت.
 
   



    مصطفی سهیلی کارشناس ارشد عمران (زلزله)
 

دیدگاه‌ها  

#1 مهندس عمران 1396-11-14 13:20
تحلیل نگارنده به کل فاقد اطلاعات حقوقی و فنی می باشد ضمنا دستورالعمل وزیر راه نیز فاقد وجاهت قانونی است به دلایل ذیل:
1-اولا داشتن پروانه اشتغال به کار مهندسی به منزله داشتن شغل محسوب نشده و کارمندی که پروانه مذکور را دارد دوشغله محسوب نمی شود.2-قرارنیست با حذف کارکنان 9 دستگاه اعلامی از سوی وزیر شغل جدیدی برای جوانان ایجاد شود چراکه لازمه ورود به حرفه طراحی یا نظارت قبولی در آزمون نظام مهندسی است.
3-متاسفانه همکاران ما کارمندان با ابلاغ این دستورالعمل وزیر راه بسیار خوشحال و خرسند شدند غافل از اینکه با حذف کارمندان مسلما جایگاه نظام مهندسی بیش از پیش تضعیف خواهد شد و ضمنا هدف وزیر در آینده انحلال کلی سازمان نظام مهندسی ساختمان است پس خیلی خوشحال نباشید.
4-بدلیل تعهد کارمندان بواسطه ی شغل اداری و ملزم بودن به یک سری اخلاق مداری و نظارت حراست ادارات مسلما مهندس شاغل در ادارات در امور نظارت و طراحی بسیار بهتر از کارمندان شرکت های خصوصی یا پیمانکاران در زمینه کار خود وقت میگذارند.
5-مسلما در صورت رعایت عدالت از سوی دیوان عدالت اداری این دستورلعمل ابطال خواهد شد.
نقل قول کردن
#2 رضا 1396-11-14 17:08
پناه بر خدا ولی گمان نکنم مهندس
نقل قول کردن
#3 جهانبخش رستمی نژاد 1396-11-14 20:23
انشاالا که استقلال متناسب باقدرت به دست اید
نقل قول کردن
#4 رضا 1396-11-14 20:46
مهندس عمران بخشنامه وزارت راه وشهرسازی وجاهت داره شما از ناراحتی این مطالب رو نوشتی. دیگر رانت از بین میره مطمئن باش مهندس عمران شما هم از ناراحتی سکته نکنی خوبه
نقل قول کردن
#5 كارشناس عمران 1396-11-14 21:18
واینکه فرمودید به کل فاقد ادله فنی وحقوقی است نظر شماست وچه خوب بود که به صورت مصداقی بیان میکردیدولب ومحتوای کلام شما مشخص است که از اون دسته افراد هستید که این شیوه وروش حاکم برنظام بر فق مراد ونفع شماست واینکه درآینده چه خواهد شد نمی شود پیش گویی کرد واز هم اکنون به قضاوت نشست انچه که دربدنه مهندسین کشور تا کنون با توجه به مسائل مربوط به این بخشنامه بازتاب داشته واکنشی مثبتی وتوام با خوش بینی به همراه داشته واون رو در راستای پیرایه شدن از مشکلات درنظام می دانند که خود این مجموعه از اصلاح درآن غافل بوده ودرنهایت دستگاهی دیگر مجبور به دخالت وتصیح در روش امور آن بوده اند واگرمجموعه ویا تشکلی که در جهت دفاع ازنفع همگان ناتوان باشد وفقط درجهت منافع عده ای خاص باشد همان بهتر که منحل شود
نقل قول کردن
#6 كارشناس عمران 1396-11-14 21:45
آقاي مهندس عزيز شما هم به همون كارمنديت راضي باش
نقل قول کردن
#7 خانم مهندس 1396-11-15 01:59
دوست عزیز آقای مهندس اگر حراست کارایی داشت که اجازه خروج راحت از محیط کار و رها کردن کار ( همون جیم شدن خودمانی را) بهتون نمیداد. درضمن اگر با قانون آشنایی داشته باشید پس میدونید که وزیر اختیار دخالت در نظام را دارد و اگر در مجلس تصویب بشه دیوان عدالت کاری نمیتواند بکند، شما بند حقوقی رو که میفرمایید لطف کنید بگید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا