یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در حال حاضر کشور ایران درصدد متحول کردن اقتصاد تک‌محصولی و مبتنی بر نفت است و به سمت و سوی عدم وابستگی نفتی پیش می‎رود و با توجه به ضرباتی که از سوی دشمنان وارد می‎شود راه این مهم، تحقق اقتصاد مقاومتی است و نقش کارآفرینان به عنوان عاملی در رشد و توسعه اقتصادی به خصوص در شرایط کنونی کشور نباید از نظر دور بماند.
همچنان که مقام معظم رهبری (ره) در فرازی ضمن تأکید بر جنبه ثروت آفرینی، ایجاد اشتغال و کارآفرینی را زمینه‌ساز به کارگیری گنجینه استعدادهای انسانی دانسته و می‎فرمایند: «ایران امروز بیش از هر زمانی دیگر به کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پرواز در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد.»
مرور رویکردها و نظریه‎های مختلف در این زمینه نشان می‎دهد ایجاد فرهنگ کارآفرینی و بروز طرح‎ها و ایده‎های اشتغال‎زا برای اینکه از قوه به فعل درآیند نیازمند محیط و زمینه مناسب و توجه خاص به این امر است.
ایجاد شرایط بحران و تحریم‎ سال‎های اخیر و توجه به پنج اصل اقتصاد مقاومتی (مهار سوداگری و فساد، اتکای اقتصاد به توده‎های مردم، خوداتکایی، اولویت‌گذاری شرکا و فعالیت‎های اقتصادی و تقویت فرهنگ مقاومتی) و چارچوب‎های آن شاید بتواند فرهنگ تولید ملی و کارآفرینی را در کشور ترویج دهد.
اقتصاد مقاومتی را به طور خلاصه می‎توان اقتصادی عنوان کرد که در آن علاوه بر تعامل پویا با دنیای خارج و استفاده از امکانات تجارت آزاد، با آن امنیت اقتصادی کشور حفظ شده و نوسانات محیط بین‎المللی اقتصادی و تهدیدهای آن، کمترین تأثیر سوء را در روند بلندمدت متغیرهای کلان اقتصاد داشته باشد.
چنین اقتصادی مسلماً باید از تمامی توانمندی‎های خود برای استفاده حداکثری از ظرفیت‎ها استفاده کرده و تلاش کند تا بر روی منحنی امکانات تولید حرکت کند. ایران دارای ظرفیت و مزیت‎های بالقوه بالایی بوده که یکی از آن‌ها نیروی کار جوان و تحصیل‎کرده است.
سرمایه‎گذاری بر روی این مهم طی سال‎های پس از انقلاب یک فرصت است که در حال حاضر کشور ما می‎تواند از آن بهره‌برداری کند؛ لذا در اقتصاد مقاومتی باید تلاش شود ضمن توجه به متنوع سازی منابع از تمامی ظرفیت‎های اقتصاد استفاده شود.
در دنیای پر از رقابت امروز اگر جامعه‎ای خواهان پیشرفت و ترقی باشد باید از فعالیت‎های مولد و کارآفرینی حمایت کند. کارآفرینی از عوامل رشد و شکوفائی هر اقتصاد است و جامعه‎ای که در این جهت حرکت می‎کند پویا و فعال تلقی می‎شود. اگرچه کارآفرینی نیز از مشکلات و تحولات پیرامون مجزا نیست لذا استفاده از روش‎های نوین و اصول اقتصاد مقاومتی برای گسترش آن امری اجتناب‌ناپذیر است.
همچنین اگر نفرات محدودی سکان فعالیت‎های اقتصادی را در دست گیرند امکان سو استفاده و تأثیرگذاری بر روند جاری کشور فراهم می‎شود؛ اگر دولت متصدی همه امور شود ناگزیر ناکارآمدی و فساد، خواهد بود لیکن با محوریت نظم‎های جمعی میان فعالیت‎ها، آرمان مردمی سازی اقتصادی محقق خواهد شد و سطح پایداری و مقاومت اقتصاد در برابر تحریم‎ها افزایش می‎یابد که این همان تحقق اقتصاد مقاومتی است. جامعه‎ای توان مقابله و پایداری در مقابل فشار و تحریم‎ها را خواهد داشت که اتکای آن بر توده‎های مردم باشد و مردمی کردن اقتصاد جزء الزامات اقتصاد مقاومتی است. اگر قرار باشد کشور خوداتکا شود و وابستگی‎ها کاهش پیدا کند باید درآمدهای جاری جایگزین درآمدهای نفتی شده و کشور از صادرکننده محصولات نفتی به صادرکننده محصولات غیرنفتی تبدیل شود، قطع وابستگی و اقتصاد مقاومتی تنها با خوداتکایی محقق خواهد شد.
همچنین تا زمانی که جهاد فرهنگی صورت نگیرد و مفاهیم فرهنگی به شکل مناسب میان اقشار مختلف جامعه فرهنگ‌سازی نشود به نظر می‎رسد جهاد اقتصادی آن‌گونه که باید به سرانجام نمی‎رسد. در این شرایط طراحی یک الگوی مشخص از شیوه زندگی متناسب با عموم مردم ضروری است. سبک زندگی نیز باید متناسب با مقتضیات انقلاب در جامعه پررنگ شود و پایه آن بر اساس سرمایه معنوی افراد و جامعه استوار باشد؛ در این راستا نظام رسانه‎ای و تبلیغاتی می‎بایست به صورت هماهنگ و منسجم، مقتضیات زمانی را آموزش دهند.
در اقتصاد مقاومتی رویکرد جامعه به سمت ایجاد نهضت استعدادیابی، ظرفیت‌یابی و استفاده از فرصت‎های موجود مالی است، در این نهضت جایی برای رکود وجود ندارد بلکه همه نگاه‎ها به سمت بهره‌برداری و به‌کارگیری ظرفیت‎های درونی بوده و نگاه به سمت اعتلای کشور و مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر هجوم دشمنان و یا شرایط اضطراری با کار و سرمایه ایرانی و حمایت از تولید ملی است.
 
دکتر سعید میر
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی لرستان

دیدگاه‌ها  

#1 دهباقری 1395-11-11 18:31
ضمن تشکر از مطالب علمی در حوزه اقتصاد آقای میر،بدون شک جامعه ما اگر می خواهد از تهدیدات و تحریمات صاحبان ثروت و قدرت جهانی نجات یابد چاره ای جز رفتن به سمت اقتصاد مقاومتی به عوان تئوری در حوزه پسا توسعه ندارد. در این نوشته دکتر به سه مولفه، کارآفرینی، مشارکت مردمی و تغییر سبک زندگی متناسب با اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و بدون شک هر سه مورد ضروری هستن؛ منتهی به نظرم کار آفرینی در راس قرار می گیرد و بطور ساده کار آفرینی را می توان ابتکار ایجاد شغل با کمک جویندگان شغل تعریف نمود در واقع همانطور که در حوزه اجتماعی مددکاری اجتماعی مطرح است در حوزه اقتصادی برای جویندگان کار مددکارشغلی لازم است زیرا اگرملتی دست هایش و مغزش کار کنند و در عین حال فرهنگش اسرافگری نباشد آن ملت در میان ملل دیگر درمانده نخواهد لود. تجربه کشورهای شرق آسیا بخصوص سنگاپور، کره جنوبی، تایوان و...عنوان ببرهای آسیا گویای این امر است.که البته تحقق چنیین امری نیاز به تغییر در جامعه پذیری افراد در جامعه ما دارد. انشااله دکتر در نوشتارهای بعدی به برخی لوازمات و شرایط کارآفرینی اشاره داشته باشند. دهباقری
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا