یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شرکت کارخانه‌های نساجی بروجرد از واحدهای تولیدی مهم کشور است که در سال 1362 با ظرفیت تولید سالانه 20 میلیون متر پارچه فعالیت خود را آغاز کرد. این کارخانه در صورت فراهم بودن شرایط می‌توانست در حوزه صادرات و اشتغال‌زایی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
با وجود اهمیت کارخانه‌های نساجی بروجرد در زمینه تولید و اشتغالزایی، چند سال است که با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کند؛ به‌طوری که موجب شد سال گذشته 483 نفر از کارگران این کارخانه تعدیل شوند. نکته‌ای که در این میان باید اشاره کرد این است که مسئولان به کارگران وعده داده بودند که این تعدیل به درازا نمی‌کشد.
مسئولان عمده‌ترین چالش پیش روی کارخانه‌های نساجی بروجرد را نبود سرمایه در گردش عنوان می‌کنند، اما آن‌طور که به نظر می‌رسد تاکنون در این زمینه نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند و گواه این ادعا هم عدم بازگشت به کار نیروهای تعدیل‌شده است. به همین بهانه و به‌منظور آگاهی از آخرین وضع کارخانه نساجی بروجرد با دو تن از کارگران کارخانه نساجی، مدیر کارخانه‌های نساجی بروجرد، فرماندار بروجرد و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 


نگرانی از طولانی شدن زمان بازگشت
یکی از کارگران کارخانه نساجی با ابراز نگرانی از طولانی شدن زمان بازگشت به کار نیروهای تعدیل ‌شده کارخانه نساجی بروجرد می‌گوید: نگرانی ما این است که وعده بازگشت کارگران به کار عملیاتی نشود. تسهیلاتی که قرار بود برای نوسازی و تجهیز ماشین‌آلات و رفع مشکلات کارخانه نساجی پرداخت شود پس از گذشت یک سال هنوز پرداخت نشده است.
«محمد. ع» با اشاره به این که کارگران تعدیل شده در بی‌خبری به سر می‌برند، می‌افزاید: نه تنها ما که کارگر هستیم بلکه خانواده‌های ما هم شرایط سختی را سپری می‌کنند.
 
اتمام بیمه بیکاری
یکی دیگر از کارگران کارخانه نساجی بروجرد هم با بیان این مطلب که برخی کارگران با‌سابقه کاری 17 ساله هم بیکار شده‌اند، می‌گوید: تکلیف ما چیست و چه کسی باید پاسخگو باشد؟ چرا راهکاری برای حل مشکلات این کارخانه اندیشیده نمی‌شود؟
«محمدحسین گودرزی» ادامه می‌دهد: زمان بیمه بیکاری کارگران تعدیل شده در حال اتمام است اما گویا قرار نیست گرهی از مشکلات آنان باز شود. درصورتی‌که تسهیلات وعده شده محقق شود، نه‌تنها کارگران تعدیل شده می‌توانند مشغول به کار شوند بلکه امکان استخدام نیروهای جدید دیگری هم مهیا خواهد شد.
 
تمدید بیمه‌ بیکاری تا پایان سال 95
مدیر کارخانه‌های نساجی بروجرد با اشاره به تعداد نیروی مشغول به کار در کارخانه اظهار می‌کند: در حال حاضر 575 نیرو در کارخانه نساجی بروجرد مشغول به کار هستند. سال گذشته 483 نفر از نیروهای کار تعدیل شدند که 90 نفر آن‌ها به کار بازگشته‌اند.
«امید علایی» در پاسخ به این پرسش که آیا نیروهای تعدیل شده به بازگشت خود امیدوار باشند می‌گوید: نمی‌توانیم به طور یقین پاسخ دهیم، در شرایط فعلی نمی‌دانیم که از پس تامین مسائل مالی مربوط به آن‌ها برمی‌آییم یا خیر، زیرا 50 تا 60 نفری هم که مهرماه به کار بازگشته‌اند بدون دریافت تسهیلات بوده است.
وی تأکید می‌کند: اگر این وضع تداوم پیدا کند و ما نتوانیم سرمایه در گردش مورد نیاز را تامین کنیم شرایط ادامه کار برای کارگرانی هم که در حال حاضر مشغول کار هستند به خطر می‌افتد و دچار آسیب می‌شوند.
 علایی در خصوص نگرانی برخی کارگران تعدیل شده مبنی بر اتمام بیمه بیکاری هم می‌افزاید: بیمه بیکاری 18 یا 19 نفر از این کارگران رو به اتمام است، زیرا این افراد در سال‌های 88 تا 89 هم از بیمه بیکاری استفاده کرده‌اند.
به گفته این مسئول بیمه بیکاری نیروهای تعدیل شده تا پایان سال 95 تمدید شده است.
 
نبود سرمایه در گردش
علایی چالش اصلی پیش روی کارخانه‌های نساجی بروجرد را وضعیت نقدینگی و سرمایه در گردش عنوان می‌کند و می‌گوید: قرار بود سال گذشته بانک صنعت و معدن 5 میلیارد تومان و بانک ملی هم 50 میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به کارخانه پرداخت کند؛ اما تاکنون جوابی نگرفته‌ایم و آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد احتمالاً این اتفاق نخواهد افتاد و تسهیلاتی از طرف بانک ملی پرداخت نخواهد شد.
مدیر کارخانه‌های نساجی با اشاره به دیگر موانع موجود در راه توسعه و رونق كارخانه، می‌گوید: وجود دستگاه‌های قدیمی و فرسوده هم از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم، به هرحال با این وجود نمی‌‌توان محصولاتی با کیفیت و به‌‌روز را وارد بازار کرد.
علایی در خصوص وضع فعلی کارخانه هم می‌گوید: بخش تولید نخ با 65 درصد، بخش بافندگی 40 درصد و بخش رنگرزی هم با صددرصد ظرفیت خود فعال هستند.
وی با اشاره به اینکه با تعدیل نیرو برخی از هزینه‌های کارخانه کاهش پیدا کرده است، می‌گوید: ظرف این مدت برخی از ماشین‌آلات جدید خریداری و نصب شده و تعدادی هم در حال ساخت و حمل هستند.
 
رفع مشکلات با اعطای تسهیلات
مدیر کارخانه‌های نساجی بروجرد اعطای تسهیلات ۵۰ میلیارد تومانی از سوی بانک ملی به کارخانه نساجی بروجرد را راهکاری در راستای بهبود اوضاع فعلی این کارخانه بیان می‌کند و می‌گوید: 50 میلیارد تومان رقم خوبی است که در صورت تحقق این امر مشکل سرمایه در گردش کارخانه حل خواهد شد.
علایی بیان می‌کند: با این رقم می‌توان همه خطوط تولید را فعال کرد. البته به شرطی که هم بازپرداخت به صورت بلند مدت باشد هم اینکه سود اندکی داشته باشد.
این مسئول با اشاره به این مطلب که طرح توسعه کارخانه هم یکی از اقداماتی است که باید انجام شود، می‌افزاید: در صورتی که تسهیلات مورد نیاز توسعه کارخانه پرداخت شود اشتغال‌زایی بیشتری هم ایجاد خواهد شد.
 
 نقش مهم نساجی بروجرد در اشتغال پایدار
http://yaftenews.ir/images/94/94-10/mohamadreza%20safi%20khani.JPGرئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان هم با بیان این مطلب که ما در خصوص کارخانه نساجی بروجرد بیش از 10 جلسه برگزار کرده‌ایم، اظهار می‌کند: معتقدیم نساجی بروجرد به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم استان به شمار می‌رود که نقش مهمی در اشتغال پایدار دارد. «محمدرضا صفی خانی» می‌گوید: این کارخانه با دو مبحث روبرو است یکی سرمایه در گردش که در حال حاضر نیاز است از طریق پرداخت تسهیلات میسر شود و موضوع دیگر هم طرح توسعه کارخانه است.
وی ادامه می‌دهد: در بحث تسهیلات سرمایه در گردش پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و در دفتر تهران پرداخت 50 میلیارد تومان مصوب شده است. مدیرعامل و سرمایه‌گذار کارخانه باید پیگیر پرونده باشند و مدارک موردنیاز را تهیه و ارائه کنند. شرایط برای پرداخت تسهیلات مهیاست که در صورت تحقق علاوه بر رونق تولید، کارگران تعدیل شده هم مشغول کار خواهند شد.
 صفی خانی تاکید می‌کند: كارخانه‌های نساجی بروجرد از باسابقه‌ترین كارخانه‌های تولیدات صنعت پارچه در كشوراست كه صادرات به كشورهای اروپایی و آسیایی را در کارنامه خود دارد.
 
 قصه پر غصه ‌کارگران صنعتی بروجرد
ابتدای امسال 483 کارگر نساجی بروجرد به بهانه نوسازی و تجهیز ماشین‌آلات کارخانه‌های نساجی بروجرد تمدید قرارداد نشدند و این جمعیت به خیل بیکاران شهرستان اضافه شد تا بار دیگر قصه پر غصه کارگران صنعت این شهرستان سر از کارگروه‌های کشوری و استانی درآورد بلکه آستین همت برای رفع این مشکلات بالا زده شود. قرار بود تسهیلاتی برای نوسازی و تجهیز ماشین‌آلات نساجی بروجرد و نیز رفع مشکلات به این واحد صنعتی تعلق گیرد که تاکنون دریافت نشده و در پیچ‌وخم مراحل اعطای اعتبارات بانک‌ها مانده است. در این میان مدیران استانی و شهرستانی بارها در جلسات خود از بازگشت به کار قطعی و حتمی این تعداد از کارگران از ابتدای مهرماه خبر دادند تا اینکه اول مهر آمد و خبری از بازگشت به کار این کارگران نشد. پس از سه ماه انتظار کارگران و تمدید وعده‌های مسئولان مبنی بر رفع مشکلات این واحد صنعتی در بروجرد خبری از دریافت تسهیلات در این کارخانه به گوش نرسید.
هرچند در این مدت نزدیک به 50 نفر از کارگران این کارخانه به کار بازگشتند اما وعده بازگشت به کار دیگر کارگران بسته به دریافت تسهیلات بانکی اعلام شد. هنوز هم این تسهیلات به نساجی بروجرد تعلق نگرفته و این واحد نتوانسته است وعده دعوت به کار کارگران اخراج شده خود را عملی کند.
 
 بازگشت به کار کارگران
فرماندار ویژه شهرستان بروجرد هم در این‌باره اظهار می‌کند: در حال حاضر مشکلی در دریافت بیمه بیکاری کارگران تعدیل شده وجود ندارد و بیمه بیکاری آن‌ها تا پایان سال تمدید شده است.
http://yaftenews.ir/images/95/95-4/kooranifar.jpg«علی کورانی‌فر» می‌افزاید: 50 میلیارد تومانی که ستاد تسهیل برای این کارخانه مصوب کرده بود در صورت پرداخت برخی از مشکلات را حل خواهد کرد. بنا بر پیگیری‌های صورت گرفته تا پایان سال تسهیلات پرداخت می‌شود و در این صورت کارگران تعدیل شده از سال 96 به کار خود بازخواهند گشت.
کورانی‌فر با اشاره به این مطلب که مشکل صنایع تنها مختص بروجرد نیست، می‌گوید: با توجه به این مطلب که 35 درصد صنایع استان در بروجرد متمرکز است بنابراین مشکلات در این شهرستان بیشتر خودش را نشان می‌دهد.
فرماندار ویژه شهرستان بروجرد اظهار می‌کند: توسعه کارخانه‌های نساجی بروجرد قابلیتی مهم در راستای توسعه اشتغال است و زمینه‌ساز رشد صادرات در صنعت نساجی خواهد بود.
وی كارخانه نساجی را یكی از مهم‌ترین و بزرگ‌‌ترین صنایع کشور عنوان می‌کند و می‌گوید: همه سعی ما باید بر احیای مجدد و تولید با ظرفیت كامل كارخانه نساجی باشد زیرا این مجموعه توان این را دارد كه همچون گذشته با دیگر محصولات مشابه تولیدی خارج از كشور رقابت كند
 
نسرین صفربیرانوند/ همشهری

دیدگاه‌ها  

#1 حدادی 1395-10-04 13:08
در دولت قبل اینقدر جنس و کالای بدکیفیت از چین وارد کردند تا کالای داخلی بدون متقاظی ماند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا