یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از قمرود هیچ نمی‌گوییم که رنج بی‌شمار بر این منطقه تحمیل نموده است.
اما آنچه مسلم است این طرح ملی و نمی‌توان کسی را به جهت اجرایش مقصر قلمداد کرد، ولی متولیان می‌توانستند از بابت آن و جبران خسارت‌هایش امتیازات خوبی بگیرند که آن‌گونه که شایسته است نگرفتند و این طرح باعث شد منطقه دچار بی‌آبی و برخی روستاها از سکنه خالی شوند، اما سال گذشته خبر تحویل ایستگاه پمپاژ طرح قمرود به آب منطقه‌ای لرستان تیتر روزنامه‌های شهرستان و سایت‌های استان شد ولی کارشناسان اعتقاددارند تحویل گرفتن این ایستگاه به‌تنهایی نمی‌تواند مشگل‌گشا شود و ایجاد خط انتقال مورزرین لازمه نتیجه بخش بودن این اقدام است.
محمد خدا بخشی نماینده مردم الیگودرز در مراسم آبگیری سد رودبار که با حضور وزیر نیرو برگزار شد در سخنانی با تاکید بر اینکه توجه به تامین آب در کشور یکی از اولویت‌های اساسی در کشور است اظهار داشت: این در حالی است که به این حوزه توجه نشده و این کم‌توجهی موجب ایجاد بحران شده است.
وی با بیان اینکه با وجود ارائه خدماتی که با احداث پروژه‌های سد سازی صورت می‌گیرد شاهد خسارت‌های این پروژه‌ها در مناطق دیگر نیز هستیم گفت: طرح «قمرود» برای تامین آب چند شهر در کشور اجرایی شد و این در حالی است که با اجرای آن الیگودرز نابود شد.
 نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سزاوار نیست که با اجرای پروژه‌ای یک منطقه آباد و منطقه دیگر نابود شود گفت: اگر این روند در شهرستان الیگودرز ادامه یابد شاهد درگیری بین مناطق در زمینه تامین آب خواهیم بود.
اما محمدتقی توکلی مشاور وزیر نیرو می‌گوید:
در مورد تأمین آب اراضي خسارت‌دیده قمرود كه مجموعاً شامل شانزده روستا می‌شود قرار شد با استفاده از ايستگاه پمپاژ تحويلي از آب منطقه‌ای قم و با انتقال آب از چند نقطه به ايستگاه انجام شود.
وی با اشاره به اینکه براي تأمین آب حدود ١٠٠٠ هكتار اراضي آبي روستاها كه به ديم تبدیل ‌شده‌اند از محل بند انحرافي مورزرين كه اليگودرز ٦٠٠ ليتر بر ثانيه تخصيص دارد افزود: این فرآیند با اجراي يك خط لوله در مسير انتقال آب به تونل انوج و تحويل به ايستگاه موجود انجام می‌شود.
توکلی افزود: اين مرحله با هدف تامين آب كوتاه مدت بوده و در ظرف یک سال آب به كشاورزان تحويل می‌گردد و خوشبختانه تأمین اعتبار اين پروژه نیز به عهده آب تهران و از محل موافقت‌نامه موجود طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به سد كوچري تأمین می‌شود که هم سازمان برنامه و هم وزارت نيرو با اين پروژه موافقت کرده‌اند.
وی افزود: براي مرحله دوم طرح كه احداث سه سد دهجاني و قشلاق و دارسفيد است قرار شد كه بعد از مطالعات كامل طرح‌ها اجرايي شوند به خاطر اينكه گشايش رديف اعتباري داراي فرآيند پيچيده و زمان‌بر است تصميم گرفته شد كه سد دهجاني كه همه مراحل مطالعات و مجوزهای تخصيص و پدافند عامل و دفاتر فني وزارت نيرو را گرفته از محل رديف فعلي طرح قمرود انجام شود و مكاتبات لازم از طرف وزير نيرو انجام شد اما سازمان مديريت ايراد مجوز کمیسیون ماده ٢١٥ برنامه پنجم را گرفت و به همين خاطر كليه اقدامات اخذ مجوز فوق در وزارت نيرو انجام اما متاسفانه مواجه شد با انتخابات و هم‌اکنون در وزارت نيرو در دفتر معاون برنامه‌ریزی راكد مانده است.
نماینده سابق الیگودرز گفت: اين طرح‌ها بايد ٤٥٠٠ هكتار از اراضي منطقه را آبي كند که با توجه به سوابق موجود دکتر خدا بخشی نماينده محترم مردم می‌تواند كار را به جريان بيندازد که یقیناً اگر كار پيگيري نشود دولت اقدامي نمی‌کند و کم‌کم مردم روستاها مهاجرت می‌کنند.
وی اظهار داشت: ما بايد با توجه به تحويل ايستگاه پمپاژ و خط انتقال موجود لوله‌گذاری از مورزرين را اجرا كنيم در غير این صورت ايستگاه هيچ كارايي نخواهد داشت و با عنایت به اینکه در آينده نزديك در كشور جنگ آب شروع می‌شود يكي از مناطقي كه استعداد آن را دارد همين منطقه است كه انتقال آب به قم را تهديد خواهد كرد و از هم‌اکنون بايد اين مسئله مديريت شود و كار اجرایی گردد و بی‌شک اين طرح مشكلي براي انتقال به قم ايجاد نمی‌کند.
به هرحال سخنان نماینده سابق و نماینده فعلی را خواندیم که هر دو با حساسیت به موضوع نگاه می‌نمایند و با توجه به ظرفیت آقای توکلی در حوزه آب که بیش از هر مبحثی الیگودرز با آن ‌درگیر می‌باشد از جناب خدا بخشی انتظار داریم با نگاهی فراتر از رقابت انتخاباتی بسر آمده، از این ظرفیت در حوزه آب و همچنین ظرفیت دیگر داوطلبان انتخابات برای رفع مشکلات بهره ببرند که عباس شاه‌عليبی‌گمان ایشان نیاز به همراهی دارند و البته خودشان باید بخواهند، در غیر این صورت هیچ مشکلی بدون بهره بردن از تجربیات دیگران رفع نخواهد شد و بی‌شک جایگاه این نماینده جوان در مجلس و تجربیات و نفوذ نماینده سابق و دیگر داوطلبان یک فرصت برای الیگودرز است که سزاوار نیست از کف برود.
 
عباس شاه علی

دیدگاه‌ها  

#1 بختیار 1395-08-02 10:43
قم لاریجانی دارد لرستان چه کسی را دارد ؟؟
لاریجانی باید به مردم لرستان پاسخ دهد
نمایندگان لرستان با آن همه شعار و سخنرانی های پر حرارت احساسی انتخاباتی کجایند ؟
علاء الدین بروجردی و بیرانوندی و ملکشاعی و کیانپور و خدابخشی کجایند؟
نقل قول کردن
#2 محسن 1395-08-02 10:45
قمرود الیگودرزراکویرل وط کردولی هیچ مسولی نقع نزد
نقل قول کردن
#3 حمید ت 1395-08-02 12:38
حق و انصاف این بود که برای مردم این مناطق در قبال انتقال آب شهرستان الیگودرز امتیازاتی دولت محترم قائل میشدن .....امید است با پیگیریهای همه نمایندگان محترم استان لرستان این مهم محقق شود.
نقل قول کردن
#4 علی م 1395-08-02 14:08
جالب اینجاست اسمشو گذاشتن "قمرود" حداقل میزاشتید "لر رود" که مشخص باشه آب لرستانه. حتی از گذاشتن نامشم محرومیم.
نقل قول کردن
#5 تاراز 1395-08-02 14:43
مسؤل اجرای طرح قمرود شرکت آب و فاضلاب تهران بود.
انتقال آب باید کارشناسی باشد
باید شرایط مبدأ را هم در نظر گرفت
مجمع نمایندگان استان بدنبال حقآبه باشند چون مردم این استان مهمترین منبع معیشتشان همین کشاورزی و دامپروری است
باید طرحهای جایگزینی هم برای بهبود اوضاع معیشت مردم بومی در نظر گرفته شود تا شعار عدالت محقق شود.
نقل قول کردن
#6 بهاره 1395-08-02 21:37
نمایندگانمان باید پیگیر باشند
نقل قول کردن
#7 جمال 1395-08-02 23:13
نمایندگان لرستان فقط در حوزه انتخابیه بلندند مثل طوفان سخن روانی کنند
نقل قول کردن
#8 محمد اکبری 1395-08-09 01:07
البته با تشکر از جناب شاه علی نوان مقاله دقیقا عنوان ابداعی بنده درسال های گذشته دوره تب این موضوع بود از قم رودتا غم رود
نقل قول کردن
#9 مهاجر 1395-08-16 23:32
سلام دوستان ناراحت نشید واقعا الان نماینده ها بعد از یک روز پرکار در خانه مشغول استراحت هستند شما هم برید بخوابید . شب بخیر- این مطلب که مشکلی نداشت منتشر شه لطفا
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا