یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

تاسیس مناطق ویژه اقتصادي یکی از راه‌کارهاي توسعه کشورها با استفاده از استراتژي‌هاي برون‌نگر و بهره‌گیري از فرصت‌هاي موجود در نظام اقتصاد جهانی است.
مناطق اقتصادي ويژه داراي مقررات اقتصادي متفاوتی با دیگر نقاط هستند تا این تفاوت‌ها بتواند زمینه جذب سرمایه، رونق تجاري و رشد اقتصادي را فراهم آورد.
مناطق ویژه اقتصادي به منظور پشتیبانی از فعالیت‌هاي اقتصادي و برقراري ارتباط تجاري بین‌المللی و تحرك در اقتصاد منطقه‌اي تاسیس می‌شوند.
شاید برخي معتقد باشند تبدیل شهرستان خرم‌آباد به منطقه ویژه اقتصادی که بیشترین درآمد ناخالص داخلی آن بر محور کشاورزی و دامداری می‌باشد منجر به وجود آمدن دلالی و شغل‌های کاذب شود و کشاورزی و دامداری در این دیار رنگ ببازد، که باید گفت این مطلب از ریشه غلط است.
 در اين نوشتار به صورت مختصر به مزیت‌ها و اهداف منطقه ویژه اقتصادی می‌پردازیم که می‌تواند راه برون‌رفت استان و خرم‌آباد از معظلات بیکاری و پایین بودن درآمد سرانه باشد.

منطقه ویژه اقتصادی چیست‌؟
این مناطق به محدوده جغرافیایی مشخص از کشورها اطلاق می‌شود که قوانین تجاري حاکم بر آن در قیاس با دیگر مناطق آن کشور شدت و محدودیت کمتري دارد. هدف از تشکیل این مناطق، پشتیبانی از فعالیت‌هاي اقتصادي و برقراري ارتباط تجاري بین‌المللی وتحرك در اقتصاد منطقه‌اي و تولید و پردازش کالا، انتقال فناوري، صادرات غیر نفتی، ایجاد اشتغال مولد، جلب و تشویق سرمایه‌گذاري داخلی و خارجی، صادرات مجدد، عبور خارجی (ترانزیت) و انتقال کالا (ترانشیب) است.
مناطق ویژه اقتصادی عمدتاً برای آماده‌سازی کشور‌ها و پیوستن اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی می‌باشد که عمده کشورهای موفق این نمونه می‌توان سنگاپور، کره جنوبی‌، هنگ گنگ نام برد.

مزیت عمده منطقه ویژه اقتصادی چیست؟     
-  معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات
 - ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی
 - تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی در مناطق ویژه
-  صدور مجوز ساخت و پایان کار به صورت رایگان

هدف منطقه ویژه اقتصادی چیست؟
هدف اصلی و ماموریت منطقه ویژه اقتصادی جذب سرمایه‌گذاران می‌باشد که می‌تواند با توجه وجود جاذبه‌های طبیعی و خدادادی استان و شهرستان خرم‌آباد که یک موهبت الهی می‌باشد، تبدیل شدن به منطقه ویژه اقتصادی را یک فرصت طلایی برشمرد.
مناطق ویژه اقتصادي تابع قوانین خاص خود بوده و براي تحقق چند هدف مهم تشکیل شده‌اند که انجام امور زیر‌بنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادي، سرمایه‌گذاري و افزایش در‌آمد عمومی و ایجاد اشتغال سالم از جمله این اهداف هستند.
مناطق ویژه اقتصادي به طور مستقیم و غیر مستقیم داراي قابلیت‌هاي زیادي هستند که می‌توانند در ایجاد اشتغال پایدار بسیار موثر باشند، در این راستا معضل بیکاري استان و شهرستان می‌تواند با ایجاد اشتغال پایدار و توسعه مناطق ویژه اقتصادي رفع شده و زمینه‌هاي شکوفایی اقتصادي فراهم گردد.
با توجه به نیروگاه‌های موجود در سد دز و بیستون در غرب كشور، خرم‌آباد هیچ گاه با مشکل قطعی برق مواجه نشده و با توجه به منابع آب موجود در لرستان به هیچ وجه کمبود آب در این محسن سپهوندمنطقه احساس نمی‌شود.
لذا وجود این گونه زیرساخت‌های اولیه که لازمه ورود به یک منطقه جهت سرمایه‌گذاری می‌باشد می‌تواند فرصت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری استان وشهرستان خرم آباد را با تبدیل شدن به منطقه ویژه اقتصادی را به با‌لفعل تبدیل کرد.

محسن سپهوند
 

دیدگاه‌ها  

#1 rubio 1395-06-02 23:32
خدا کنه منطقه ویژه اقتصادی,بندرخشک و امثالهم برای رونق گمرکات استان و ایجاد اشتغال بطور جدی توسط مسولان مربوطه دنبال شوند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا