یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فرهنگ؛ مجموعه باورها، ارزش‌های حاکم بر یک جامعه است که به صورت روش و شیوه زندگی در آمده است.
باید این سوال را ازخودمان بپرسیم که آیا این مجموعه باورها و ارزش‌ها، عامل توسعه‌نیافتگی لرستان است؟ مطمئناً جواب خیر است! چرا که از قدیم‌الایام مردم لرستان مردمی با ویژگی‌های متناسب با نوع آب و هوا و محیط طبیعی و نيز پيشينه‌اي كهن بوده‌اند كه آثار آن در موزه‌هاي مختلف جهان نيز به نمايش درآمده است.
بحث محيط جغرافيايي و تاثير آن بر فرهنگ لرستان بيشتر باز مي كنيم. مثلاً درخت بلوط از مهم‌ترین درختانی است که در این خطه روئیده می‌شود و از ویژگی‌های این درخت می‌توان استواری و استقامت را آن یاد کرد، که این نوع فرهنگ نیز در بین قوم لر متداول است.
آب و هوای لرستان نیز با توجه به فصول سال معتدل و کوهستانی است که در نوع شکل‌گیری فرهنگ مردمان این سرزمین در حد خویش موثر و کارساز است؛ چرا که اعتدال، سخت‌کوشی، صداقت و سادگی و رعایت دیگران از ویژگی‌های موثق و بارز لرستاني‌ها است.
حال با وجود این ویژگی‌های فرهنگی که متناسب با محیط طبیعی به دست آمده‌اند، چرا آهنگ توسعه‌نیافتگی بر توسعه یافتگی پیشی دارد را باید از مسوولین پرسید؟
با وجود ویژگی فرهنگی ذکر شده آیا باید به دنبال فرهنگ توسعه حرکت کنیم یا توسعه فرهنگی و یا همزمان این دو را با هم بسط و گسترش دهیم؟
مفاهيم فرهنگ توسعه و توسعه فرهنگي چیست؟ قرار گرفتن در مسیر شتابان توسعه اقتصادی نیازمند چه الزامات و مقدماتی است؟
 مفهوم فرهنگ توسعه؛ ناظر است به مشکل اقتصادي توسعه اقتصادي‌– اجتماعي جوامع.
 توسعه فرهنگي؛ يعني فراهم آوردن شرايط و امکاناتي براي آحاد افراد جامعه تا به شاخص‌هاي رشد فرهنگي جامعه عمل بپوشانند.
توسعه فرهنگي يعني ارتقاء و اعتلاي زندگي فرهنگي در جامعه و دست‌يابي به ارزش‌هاي متعالي فرهنگي که با وجود شاخص‌های ارزشمندی همچون صداقت، سادگی در رفتار، بی‌آلایشی، سخت‌کوشی، رعایت حال دیگران را کردن، مهمان‌نوازی و سایر ویژگی بارز قوم لر می‌توان این نمونه‌های بارز را در راستای توسعه اقتصادی که همان فرهنگ توسعه می‌باشد به کار گرفت.
در مقوله فرهنگ توسعه؛ فرهنگ هدف نيست. آن‌چه هدف و غايت برنامه و فعاليت است، توسعه و مشخصه‌هاي توسعه يعني توليد، بهره‌وري، بالارفتن درآمد سرانه و رشد اقتصادي جامعه است که این رويکرد توسعه، نیازمند داشتن انسان‌هاي پويا، سرزنده، آگاه، درست کردار، ارزش‌گرا، متدين بدون هياهو و ریا، با حس وابستگي به سرزمين، انتقادپذير، تکثر‌گرا، كم‌سخن، عقل‌گرا و ارجح دانستن منافع جمعی بر منافع فردی هست تا بتوانند اهداف اصلي توسعه اقتصادی را مد نظر قرار دهند. اين مهم با وجود منابع غنی و قابل توسعه در استان دور از دسترس نیست.
 انتخاب استان لرستان به عنوان پالیوت اقتصاد مقاومتی و سفرهای مرتب وزرا را می‌توان یک فرصت جهت رسیدن نُرم توسعه اقتصادی کشور دانست که از این فرصت دو ساله پایلوت اقتصاد مقاومتی باید نهایت بهره را برد.
 لذا با هدف تأمين رشد پويا و بهبود شاخص‌هاي مقاومت اقتصادي در راستای فرمان 24 ماده‌ای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری که در ماده 20 این فرمان به مدیریت جهادی و فرهنگ جهادی اشاره و تاکید شده؛ جهت تقويت فرهنگ جهادي در ايجاد ارزش افزوده، توليد ثروت، بهره‌وري، كارآفريني، سرمايه‌گذاري و اشتغال مولد و اعطاي نشان اقتصاد مقاومتي به محسن سپهونداشخاص داراي خدمات برجسته در اين زمينه؛ می‌طلبد با تلاش مدیران دستگاه‌های دولتی استان لرستان، اين‌ ديار را به نقطه مطلوب توسعه اقتصادی برسانند.
پس بايد به خاطر داشته باشيم اگر فرد فرد ما نياز به اصلاح و توسعه را هم‌چون نياز به آب و غذا از اولويت‌هاي اصلي و اساسي خويش قلمداد كنيم، می‌توانیم به توسعه برسیم.

محسن سپهوند

دیدگاه‌ها  

#1 حمید ت 1395-05-22 12:07
در دنیای امروزی سادگی رفتار، جای ندارد و هر فردی ساده و بی آلایش باشد متاسفانه سرش کلاه میذارن ....منظورم این نیست که خدای ناکرده برای موفقیت در زندگی و کارها باید حقه باز بود بلکه منظورم اینکه باید اینقدر دانا باشی که کلاه سرت نزارن و حقت رو پایمال نکنن،متاسفانه ما قوم لر بخاطر همین سادگی و صداقت ،گاها ضرر کرده ایم که باید این نقیصه به همت و تلاش و کوشش در راه کسب علم ،دانش ،فرهنگ برطرف کنیم .که البته چند سالیست که تحولات خوبی در این ضمینه ها در بین مردم این سرزمین در حال وقوع است،... خلاصه اینکه:سادگی و صداقتی ارزشمنده که بر اثر علم و دانش بسیار حاصل شده باشه نه بر اثر نادانی.
نقل قول کردن
#2 لراصیل 1395-05-22 21:23
با سلام
متاسفانه مشکل اساسی لرستان طائفه گرایی است یعنی شخصی با توجه به نفوذ طائفه ای که دارد در راس یک سازمان مهم قرار می گیرد و باعث توسعه نیافتن یک منطقه می شود این مشکل حل نمی شود جز با تحول فرهنگی سازمان یافته هنورلرها در صد سال پیش زندگی می کنند و قدرتشان به تعداد افراد طایغه بستگی دارد نه به لیاقت افراد والا چرا یک استان با این همه نعمت خدادادی اینقدر محروم هستند جز این است که افراد نالایق بجای درست کردن خراب می کنند
نقل قول کردن
#3 علی 1395-05-22 22:20
برگزاری تجلیل از خبرنگاران دلفانی
http://lakkhabar.ir/news/48424
نقل قول کردن
#4 امیر 1395-05-24 03:09
به نقل از لراصیل:
با سلام
متاسفانه مشکل اساسی لرستان طائفه گرایی است یعنی شخصی با توجه به نفوذ طائفه ای که دارد در راس یک سازمان مهم قرار می گیرد و باعث توسعه نیافتن یک منطقه می شود این مشکل حل نمی شود جز با تحول فرهنگی سازمان یافته هنورلرها در صد سال پیش زندگی می کنند و قدرتشان به تعداد افراد طایغه بستگی دارد نه به لیاقت افراد والا چرا یک استان با این همه نعمت خدادادی اینقدر محروم هستند جز این است که افراد نالایق بجای درست کردن خراب می کنند

درود به شرفت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا