در شرايط امروزي كه بحث اقتصاد مقاومتي مطرح است، سوالاتي در خصوص عملكرد برخي مسوولان استان و كشور پيش ميآيد بر اين مبنا كه اولويتهاي كاري خود را در اين سال بر چه اساسي انتخاب كردهاند؟
در اين خصوص به يك نمونه اشاره ميكنيم: استان لرستان حدود ۲۸ هزار کیلومتر مربع مساحت و يك ميليون و 800 هزار نفر جمعيت دارد. آيا وجود 2 فرودگاه در چنين استاني لازم است؟!
اولين فرود هواپيما در خرمآباد به بيش از 90 سال قبل توسط نظاميان باز ميگردد و اگر چه چند سال بعد از آن باندهاي مخصوص فرود در اطراف خرمآباد احداث شد اما فرودگاه كنوني هنوز زيرساختهاي لازم براي بينالمللي شدن را ندارد و با اقداماتي كه اخيراً صورت گرفته اين فضا در حال آماده شدن است.
حال آيا هزينههاي احداث يك فرودگاه جديد در نقاط ديگر لرستان و نيز سود و زيان احتمالي آن براي استان برآورد شده است؟! وزير راه و شهرسازي در يكي از مصاحبههايش گفته كه احداث فرودگاه جديد در لرستان صَرفه اقتصادي ندارد. جالب است كه برخي مسوولان و نمايندگان مجلس انتظار دارند اعتبار و هزينه پروژه فرودگاه جديد از بودجه دولتي تامين شود، اما آيا پروژههاي بلاتكليف استان بهخصوص آنها كه در منطقه احداث فرودگاه جديد قرار دارند از اين پروژه كمارزشتر هستند؟! كدام ضرورت در اين برهه زماني باعث شده كه چنين تصميمي گرفته شود؟!
عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در مورد وضعيت فرودگاههاي كشور در آخرين اظهار نظر خود گفته است: در حال حاضر 67 فرودگاه كشور وجود دارد كه 54 فرودگاه از بين آنها فعال هستند. اين يعني 13 فرودگان تعطيل كه آمار مناسبي براي توسعه خطوط هوايي به شمار نميرود.
خبرگزاري مهر خردادماه امسال در مطلبي با عنوان «اينجا اراك؛ فرودگاه صنعتيترين استان كشور پر!» آورده است: سال 1366 كار مطالعاتي احداث فرودگاه اراك از طريق استان مركزي و با نظارت سازمان هواپيمايي كشوري در شمال شرقي شهرستان اراك و در قسمت كوير ميقان، همجوار با اكوتوريسم درياچه نمك ميقان در اراضي به وسعت 470 هكتار آغاز و در شهريور 1378 با اتمام كار عمليات احداث ساختمانهاي اداري و جانبي و باند پروازي توسط رياست جمهوري وقت افتتاح شد.
اين در حالي است كه با توجه به مشكلات موجود تا اسفندماه 1384 به جز پروازهاي اختصاصي، هواپيماهاي آموزشي و سمپاشي، از سرمايهگذاري 7 ميليارد توماني صورت گرفته در فرودگاه اراك بهرهبرداري چنداني نشده بود. پس از آن با پيگيري مسئولان استاني پروازهايي در مسير اراك به مشهد و كيش به صورت فصلي انجام شد كه اين پروازها كجدار و مريز برقرار بود.
مهر در گزارش دوم خود با عنوان «اينجا همدان؛ برج مراقبت تعطيل است»! نيز آورده است: اما اوضاع فرودگاه همدان در ميان فرودگاههاي تعطيل و نيمهتعطيل در نوع خود جالب است، فرودگاهي كه تنها نام بينالمللي را يدك ميكشد! در اين گزارش آمده كه بيش از 80 سال از عمر فرودگاه همدان ميگذرد و در طول دو سال اخير 34 ميليارد تومان در اين فرودگاه هزينه شده است.
حال با شرايط ذكر شده باز هم نياز فرودگاه دومي در استان لرستان ضرورت دارد؟
مگر غير اين است كه به عنوان الگوي اقتصاد مقاومتي بايد به بنگاههاي اقتصادي بزرگ و كوچكي كه سالهاي متمادي تعطيل هستند توجه كرد و چه بهتر به جاي پروژههايي كه صَرفه اقتصادي ندارند و اتلاف وقت و انرژي هستند، تمركز خود را به اقتصاد مقاومتي معطوف كنيم و پروژههاي نيمهتعطيل در شهرستانهاي استان را دنبال نماييم.
قطعاً كسي مخالف پيشرفت شهر يا منطقهاي در استان خودش نيست، ولي بايد توجه داشت كه احياي برخي صنايع در همان شهرها ميتواند از هوس داشتن فرودگاهي كه به احتمال زياد سرنوشت فرودگاههاي اراك يا همدان به دليل فاصله كم با تهران را پيدا ميكند، واجبتر است.
معيارهاي اقتصاد مقاومتي بايد در تمامي زمينهها مد نظر قرار گيرد و در شرايطي كه عبور آزادراه سراسري تهران- جنوب با فشار افكار عمومي براي نزديك شدن به شهرهاي مختلف در لرستان (خرمآباد و بروجرد) وجود داشت، در كل باعث نفي فلسفه احداث اين بزرگراه به منظور كاهش هزينهها بر اثر كاهش مسافت ميشود، در حالي كه در ساير شهرها نظير اراك يا قم نيز با احداث كمربنديهاي جديد اين موضوع حل شده و حال 2 يا 3 كيلومتر دورتر يا نزديكتر فرقي به حال مردم خرمآباد يا بروجرد نخواهد داشت.
يادآور ميشوم مقام معظم رهبري مؤلفهها، ضرورتها و الزامات تحقق اقتصاد مقاومتي را تبيين كردهاند و بر مسوولان ماست با توجه به فرمايشات ايشان در مسير تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي حركت نمايند.
اميد است مسئولان توجه ويژهاي به كارخانجات تعطيل و نيمهتعطيل استان لرستان داشته باشند تا هر چه زودتر احيا و به چرخه اقتصادي برگردند.
علی محمدی/ پايگاه خبري يافته
دیدگاهها
ماتوفرودگاه اولشم موندیم !
طرح راه اهن بروجرد به موازات طرح راه اهن خرم اباد در حال اجراست .
باید فرودگاه خرم آباد تعطیل و در بروجرد راه اندازی گردد
فرودگاه بروجرد حداقل یک میلیون جمعیت را پوشش می دهد و در پایان دو منطقه ویژه اقتصادی سامن و بروجرد و سه شهرستان بزرگ بروجرد ملایر و نهاوند قرار دارد
هدر رفت بیت المال هزینه کرد برای فرودگاه خرم آباد هست
بهتر بود راه الیگودرز به لالی را می ساختن که خوزستان سریعتر به لرستان متصل شود
قطعا توجه ندارید.یا نقشه و موقعیت استراتیژیک خرم آباد رو ندیدید.محدود مرکزی این قابلیت رو داره.و فرودگاه خرم آباد نزدیک به یک قرن قدمت داره
ظاهرا توجه شما به خارج استان بیشتر از داخل استان هست
خدا رو شکر هر دو طرح ریلی خرم آباد و بروجرد در حال اجرا هست
طرح ریلی خرم آباد مربوط به اواسط دهه پنجاه هست که ظاهرا قطار برقی مد نظر مسئولین وقت بوده که از اون زمان تا حالا نتیجه ای ندیدیم
انشاالله از تعصب های مضر به دور باشیم
به نظرتون زیرساخت های استان محروم لرستان رو با کشور قطر مقایسه می کنید!
به عکس توجه کنید/مربوط به فرود اولین هواپیما در فرودگاه خرم آباد هست
نه برادر عزیز اگه خاطرتون باشه سه سال قبل القطریه قرار بود کل پروازهاي داخلی ایران رو انجام بده که شرکت های هواپیمایی داخلی مانع حضورش شدن.
خدا به مردم رحم کرده شما ریس اداره راه و شهرسازی نشدید مگر نه می خواست بریم اهواز یکدفعه سر از سنندج درمیاوردیم هزاران مهندس و کارشناس زحمت کشیدن یه جاده اصولی طراحی کردن امثال شما میاد و همشون ناامید میکنه اخه تا وقتی یک راه تمام جوانبش رو نسنجن از لحاظ راهبردی استراتژیکی هزینه و بعد مسافت و... اقدام به ساختش نمی کنن با همین اظهار نظرها است که نه تنها مشکلی حل نمی کنیم بلکه روز به روز رو به عقب میریم
خدا رحم کنه با این نگرش های .....مگر مرکز استان نسبت به بقیه شهرها چه امکانات اضافی داره ؟ امکانات بروجرد اگر بیشتر از خرم آباد نباشه کمتر هم نیست ، انصاف هم خوب چیزیه .
این چه لج بازی است همه ایران سرای من است این رو به مسولین بگید
ظاهرا نوشتار اين متن و مقاله خيلي متعصب به خرمآباد ميباشد وگرنه در اين زمان اصلا جاي چنين بحث هاي پيش پا افتاده و بچه گانه نيست چرا بقيه استانها پيشرفت ميكنند؟ جرا بيشتر استانها داراي چندين فرودگاه و راه آهن ميباشند؟شما بريد تاريخ رو مطالعه بفرماييد در خصوص فرودگاه بروجرد و موضوع بعد مگر اينكه شما ميفرماييد اقتصاد مقاومتي چرا با هزينه بالاي بيت المال راه آهن بي مورد براي خرم آباد توجيح دارد ولي فرودگاه بروجرد نه؟ خدايش انصاف داشته باشيد. دوستان وزين یافته نيز لطفا منصف و بي طرف باشيد كل استان رو در نظر داشته باشيد. يا حق
اتفاقا علاج واقع رو باید قبل وقوع کرد
توجه نداری که چه ضررهایی هایی به کل استان وارد کردید
به امید پیشرفت دیارم ورویرد..
تراخدا به فکر بیت المال واون دنیای خود باشید
و فقط ۳ شهرستان بروجرد و ملایر و نهاوند بیش از ۱ ملیون جمعیت دارن
فرودگاه خرم اباد به زور مسافرانش را تامین میکند انها که میگویند فرودگاه خرم اباد تعطیل شود وبه بروجرد منتقل شود چه توجیح اقتصادی دارند و انها هم که میگویند دو فرودگاه در استان باشد چه توجیه اقتصادی براد فرودگاه دوم دارندایا بهتر نیست همان فرودگا ه خرم اباد را گسترش دهند وهزینه احداث فرودگاه صرف توسعه صنعتی استان شود
با توجه به اینکه حدود ۳ سال هست که ساکن خرم آباد شدم به جرات میتونم بگم استان لرستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و میزان بارندگی و حاصلخیر بودن خاک ، پتانسیل بسیار بالای در جهت سرمایه گذاری و صادرات در زمینه تولیدات دامی و کشاورزی دارد . ولی متاسفانه مورد بیتوجهی قرار گرفته و بهمین دلیل قشر بیکار بسیار زیادی به نسبت سایر استانها دارد.
ای کاش مسئولین و ... استان نسبت به فعال کردن پتانسیل های موجود و استفاده از سرمایه گذاری خارجی و توسعه فرودگاه خرم آباد بصورت اصولی و با استانداردهای شرکت فرودگاه ها اقدام نماید .
ساخت کارگو در فرودگاه خرم آباد جهت صادرات صنایع دامی و محصولات کشاورزی میتواند گام بزرگی در کمک به دامداران و کشاورزان زحمت کش استان و ایجاد بازار کار و ارزآوری برای کشور بردارد.
همچنین توجه به توسعه صنعت جهانگردی و توریسم نیز با توجه به قدمت بالای این استان به همراه آثار تاریخی بسیار با ارزش نیز کمک بسیار زیادی به رفع معظل بیکاری جوانان خونگرم استان خواهد شد
دقیقا
اگرچه ما مردم لرستان تو تهیه پول بلیت اوتوبوس موندیم چه برسه هزینه بلیت هواپیما