یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در شرايط امروزي كه بحث اقتصاد مقاومتي مطرح است، سوالاتي در خصوص عملكرد برخي مسوولان استان و كشور پيش مي‌آيد بر اين مبنا كه اولويت‌هاي كاري خود را در اين سال بر چه اساسي انتخاب كرده‌اند؟
در اين خصوص به يك نمونه اشاره مي‌كنيم: استان لرستان حدود ۲۸ هزار کیلومتر مربع مساحت و يك ميليون و 800 هزار نفر جمعيت دارد. آيا وجود 2 فرودگاه در چنين استاني لازم است؟!
اولين فرود هواپيما در خرم‌آباد به بيش از 90 سال قبل توسط نظاميان باز مي‌گردد و اگر چه چند سال بعد از آن باندهاي مخصوص فرود در اطراف خرم‌آباد احداث شد اما فرودگاه كنوني هنوز آيا احداث فرودگاه دوم در لرستان ضرورت دارد؟زيرساخت‌هاي لازم براي بين‌المللي شدن را ندارد و با اقداماتي كه اخيراً صورت گرفته اين فضا در حال آماده شدن است.
حال آيا هزينه‌هاي احداث يك فرودگاه جديد در نقاط ديگر لرستان و نيز سود و زيان احتمالي آن براي استان برآورد شده است؟! وزير راه و شهرسازي در يكي از مصاحبه‌هايش گفته كه احداث فرودگاه جديد در لرستان صَرفه اقتصادي ندارد. جالب است كه برخي مسوولان و نمايندگان مجلس انتظار دارند اعتبار و هزينه پروژه فرودگاه جديد از بودجه دولتي تامين شود، اما آيا پروژه‌هاي بلاتكليف استان به‌خصوص آن‌ها كه در منطقه احداث فرودگاه جديد قرار دارند از اين پروژه كم‌ارزش‌تر هستند؟! كدام ضرورت در اين برهه زماني باعث شده كه چنين تصميمي گرفته شود؟!
عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در مورد وضعيت فرودگاه‌هاي كشور در آخرين اظهار نظر خود گفته است: در حال حاضر 67 فرودگاه كشور وجود دارد كه 54 فرودگاه از بين آن‌ها فعال هستند. اين يعني 13 فرودگان تعطيل كه آمار مناسبي براي توسعه خطوط هوايي به شمار نمي‌رود.
خبرگزاري مهر خردادماه امسال در مطلبي با عنوان «اين‌جا اراك؛ فرودگاه صنعتي‌ترين استان كشور پر!» آورده است: سال 1366 كار مطالعاتي احداث فرودگاه اراك از طريق استان مركزي و با نظارت سازمان هواپيمايي كشوري در شمال شرقي شهرستان اراك و در قسمت كوير ميقان، هم‌جوار با اكوتوريسم درياچه نمك ميقان در اراضي به وسعت 470 هكتار آغاز و در شهريور 1378 با اتمام كار عمليات احداث ساختمان‌هاي اداري و جانبي و باند پروازي توسط رياست جمهوري وقت افتتاح شد.
اين در حالي است كه با توجه به مشكلات موجود تا اسفند‌ماه 1384 به جز پروازهاي اختصاصي، هواپيماهاي آموزشي و سم‌پاشي، از سرمايه‌گذاري 7 ميليارد توماني صورت گرفته در فرودگاه اراك بهره‌برداري چنداني نشده بود. پس از آن با پي‌گيري مسئولان استاني پروازهايي در مسير اراك به مشهد و كيش به صورت فصلي انجام شد كه اين پروازها كج‌دار و مريز برقرار بود.
مهر در گزارش دوم خود با عنوان «اين‌جا همدان؛ برج مراقبت تعطيل است»! نيز آورده است: اما اوضاع فرودگاه همدان در ميان فرودگاه‌هاي تعطيل و نيمه‌تعطيل در نوع خود جالب است، فرودگاهي كه تنها نام بين‌المللي را يدك مي‌كشد! در اين گزارش آمده كه بيش از 80 سال از عمر فرودگاه همدان مي‌گذرد و در طول دو سال اخير 34 ميليارد تومان در اين فرودگاه هزينه شده است.
حال با شرايط ذكر شده باز هم نياز فرودگاه دومي در استان لرستان ضرورت دارد؟
مگر غير اين است كه به عنوان الگوي اقتصاد مقاومتي بايد به بنگاه‌هاي اقتصادي بزرگ و كوچكي كه سال‌هاي متمادي تعطيل هستند توجه كرد و چه بهتر به جاي پروژه‌هايي كه صَرفه اقتصادي ندارند و اتلاف وقت و انرژي هستند، تمركز خود را به اقتصاد مقاومتي معطوف كنيم و پروژه‌هاي نيمه‌تعطيل در شهرستان‌هاي استان را دنبال نماييم.
قطعاً كسي مخالف پيشرفت شهر يا منطقه‌اي در استان خودش نيست، ولي بايد توجه داشت كه احياي برخي صنايع در همان شهرها مي‌تواند از هوس داشتن فرودگاهي كه به احتمال زياد سرنوشت فرودگاه‌هاي اراك يا همدان به دليل فاصله كم با تهران را پيدا مي‌كند، واجب‌تر است.
معيارهاي اقتصاد مقاومتي بايد در تمامي زمينه‌ها مد نظر قرار گيرد و در شرايطي كه عبور آزادراه سراسري تهران- جنوب با فشار افكار عمومي براي نزديك شدن به شهرهاي مختلف در لرستان (خرم‌آباد و بروجرد) وجود داشت، در كل باعث نفي فلسفه احداث اين بزرگ‌راه به منظور كاهش هزينه‌ها بر اثر كاهش مسافت مي‌شود، در حالي كه در ساير شهرها نظير اراك يا قم نيز با احداث كمربندي‌هاي جديد اين موضوع حل شده و حال 2 يا 3 كيلومتر دورتر يا نزديك‌تر فرقي به حال مردم خرم‌آباد يا بروجرد نخواهد داشت.
يادآور مي‌شوم مقام معظم رهبري مؤلفه‌ها، ضرورت‌ها و الزامات تحقق اقتصاد مقاومتي را تبيين كرده‌اند و بر مسوولان ماست با توجه به فرمايشات ايشان در مسير تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي حركت نمايند.
اميد است مسئولان توجه ويژه‌اي به كارخانجات تعطيل و نيمه‌تعطيل استان لرستان داشته باشند تا هر چه زودتر احيا و به چرخه اقتصادي برگردند.
علی محمدی/ پايگاه خبري يافته

دیدگاه‌ها   

#1 رامین 1395-05-13 05:11
احسنت اقای محمدی با این مطلب بسیار زیبا و کارشناسی شده متاسفانه در استان ما به جای تلاش برای اتحاد و کمک برای بهترن کردن زیرساخت های موجود به حسادت و کینه توزی ها دامن زده می شود که باعث شد تبدیل به یک استان محروم شویم کی می خواهیم کار کارشناسی شده انجام دهیم خدا می داند فرودگاه دوم هم مانند هزارن طرح که فقط پول بیت المال را حیف و میل می کند هیچ گونه سودی برای منطقه و استان ندارد و اصلا توجیه اقتصادی ندارد افسوس......
نقل قول کردن
#2 محمدفیضی 1395-05-13 06:12
درودبرشما، واقعابه فرودگاه دوم نیازی نیست.
ماتوفرودگاه اولشم موندیم !
نقل قول کردن
#3 مهدیان 1395-05-13 09:19
به عنوان یک بروجردی معتقدم که اتصال به شبکه سراسری ریلی و احداث سریع خط آهن دورود-بروجرد-مل ایر اولویت و تاثیر بیشتری بر رشد بروجرد و شرق لرستان خواهد داشت. اما متاسفانه می بینیم که این طرح قدیمی که مصوبه ملی دارد توسط استاندار کنار گذاشته شده و طرح جدیدتر و احتمالا غیر اقتصادی تر راه آهن دورود - خرم آباد مورد توجه قرار گرفته است. منظورم این است که حداقل در سطح استان اقدامی که اقناع کننده باشد صورت نمی گیرد.
نقل قول کردن
#4 حمید ت 1395-05-13 09:20
تا وقتی ناوگان هواپیمای جدید و نو نداشته باشیم ساخت فرودگاههای جدید کمی عجیب به نظر میرسه...در حال حاضر فکر کنم که عمر هواپیمای موجود شرکتهای داخلی بیشتر از ۲۰ تا ۲۵ سال است .این بدین معناست، نگهداری و خرید قطعات اینگونه از هواپیماها دیگر بصرفه نیست.بهتر است با توجه تحریم صنایع هوای کشور ،مسئولین مربوطه بهتر است بر روی گسترش و توسعه خطوط ریلی سرمایه گذاری کنن..راه آهن امن ترین و با صرف ترین امکان برای جابجای بار و مسافر است.سالانه تصادفات جاده ای ملیاردها تومان به سرمایه های کشور زیان وارد میکند ،و بسیاری از نیروی های فعال کشور نا کارآمد میشود.....بنظر من بهتر است طرح خط راه آهن درود ،خرم آباد ،اندیمشک و خرم آباد ،ایلام .و خط راه آهن درود ،بروجرد ،ملایر در برنامه های اجرایی وزرات راه قرار گیرند .درحاضر فقط خط راه آهن درود ،خرم آباد فقط فعال است که راضی کننده نیست.
نقل قول کردن
#5 همشهری 1395-05-13 10:12
به نقل از مهدیان:
به عنوان یک بروجردی معتقدم که اتصال به شبکه سراسری ریلی و احداث سریع خط آهن دورود-بروجرد-ملایر اولویت و تاثیر بیشتری بر رشد بروجرد و شرق لرستان خواهد داشت. اما متاسفانه می بینیم که این طرح قدیمی که مصوبه ملی دارد توسط استاندار کنار گذاشته شده و طرح جدیدتر و احتمالا غیر اقتصادی تر راه آهن دورود - خرم آباد مورد توجه قرار گرفته است. منظورم این است که حداقل در سطح استان اقدامی که اقناع کننده باشد صورت نمی گیرد.

طرح راه اهن بروجرد به موازات طرح راه اهن خرم اباد در حال اجراست .
نقل قول کردن
#6 عباس 1395-05-13 10:32
چرا به این موضوع اینگونه فکر نميشه که وجود دو فرودگاه ميتونه مردم رو در حمل و نقل و جابجایی بهتر کمک کنه. مگه مردم باید به فکر سود شرکت های هوایی باشن. چطور سه سال قبل قطر ایرلاین پوشش سه هزار و پانصد سفر داخلی ایران رو داری ارزش اقتصادی میدونست اما الان شرکت های هوایی ما نالان اند.انشالله که همه از تعصب بیجا به دور باشیم.
نقل قول کردن
#7 بروجرد 1395-05-13 11:21
قطعا به فرودگاه دوم نیاز نیست
باید فرودگاه خرم آباد تعطیل و در بروجرد راه اندازی گردد
فرودگاه بروجرد حداقل یک میلیون جمعیت را پوشش می دهد و در پایان دو منطقه ویژه اقتصادی سامن و بروجرد و سه شهرستان بزرگ بروجرد ملایر و نهاوند قرار دارد
هدر رفت بیت المال هزینه کرد برای فرودگاه خرم آباد هست
نقل قول کردن
#8 الهه 1395-05-13 12:19
به نظر میرسه برخی نمایندگان محترم میخوان به هر قیمتی نظر مردم رو برای رای جلب کنن حتی به قیمت کار غیر اصولی و غیر کارشناسی..لطفا کمی بیشتر به فکر مردم و کارهای اساسی و مهم باشید!!!
نقل قول کردن
#9 بروجرد 1395-05-13 12:34
احداث آزاد راه یعنی احداث جاده موازی با جاده کنونی بروجرد اراک به خاطر فقط بیست دقیقه کاهش زمان سفر یعنی نابودی بیت المال
بهتر بود راه الیگودرز به لالی را می ساختن که خوزستان سریعتر به لرستان متصل شود
نقل قول کردن
#10 رضا 1395-05-13 13:01
به نقل از بروجرد:
قطعا به فرودگاه دوم نیاز نیست
باید فرودگاه خرم آباد تعطیل و در بروجرد راه اندازی گردد
فرودگاه بروجرد حداقل یک میلیون جمعیت را پوشش می دهد و در پایان دو منطقه ویژه اقتصادی سامن و بروجرد و سه شهرستان بزرگ بروجرد ملایر و نهاوند قرار دارد
هدر رفت بیت المال هزینه کرد برای فرودگاه خرم آباد هست

قطعا توجه ندارید.یا نقشه و موقعیت استراتیژیک خرم آباد رو ندیدید.محدود مرکزی این قابلیت رو داره.و فرودگاه خرم آباد نزدیک به یک قرن قدمت داره
ظاهرا توجه شما به خارج استان بیشتر از داخل استان هست
نقل قول کردن
#11 رضا 1395-05-13 13:05
به نقل از مهدیان:
به عنوان یک بروجردی معتقدم که اتصال به شبکه سراسری ریلی و احداث سریع خط آهن دورود-بروجرد-ملایر اولویت و تاثیر بیشتری بر رشد بروجرد و شرق لرستان خواهد داشت. اما متاسفانه می بینیم که این طرح قدیمی که مصوبه ملی دارد توسط استاندار کنار گذاشته شده و طرح جدیدتر و احتمالا غیر اقتصادی تر راه آهن دورود - خرم آباد مورد توجه قرار گرفته است. منظورم این است که حداقل در سطح استان اقدامی که اقناع کننده باشد صورت نمی گیرد.

خدا رو شکر هر دو طرح ریلی خرم آباد و بروجرد در حال اجرا هست
طرح ریلی خرم آباد مربوط به اواسط دهه پنجاه هست که ظاهرا قطار برقی مد نظر مسئولین وقت بوده که از اون زمان تا حالا نتیجه ای ندیدیم
نقل قول کردن
#12 رضا 1395-05-13 13:06
به نقل از عباس:
چرا به این موضوع اینگونه فکر نميشه که وجود دو فرودگاه ميتونه مردم رو در حمل و نقل و جابجایی بهتر کمک کنه. مگه مردم باید به فکر سود شرکت های هوایی باشن. چطور سه سال قبل قطر ایرلاین پوشش سه هزار و پانصد سفر داخلی ایران رو داری ارزش اقتصادی میدونست اما الان شرکت های هوایی ما نالان اند.انشالله که همه از تعصب بیجا به دور باشیم.

انشاالله از تعصب های مضر به دور باشیم
به نظرتون زیرساخت های استان محروم لرستان رو با کشور قطر مقایسه می کنید!
نقل قول کردن
#13 رضا 1395-05-13 13:08
به نقل از بروجرد:
قطعا به فرودگاه دوم نیاز نیست
باید فرودگاه خرم آباد تعطیل و در بروجرد راه اندازی گردد
فرودگاه بروجرد حداقل یک میلیون جمعیت را پوشش می دهد و در پایان دو منطقه ویژه اقتصادی سامن و بروجرد و سه شهرستان بزرگ بروجرد ملایر و نهاوند قرار دارد
هدر رفت بیت المال هزینه کرد برای فرودگاه خرم آباد هست

به عکس توجه کنید/مربوط به فرود اولین هواپیما در فرودگاه خرم آباد هست
نقل قول کردن
#14 عباس 1395-05-13 13:28
به نقل از رضا:
به نقل از عباس:
چرا به این موضوع اینگونه فکر نميشه که وجود دو فرودگاه ميتونه مردم رو در حمل و نقل و جابجایی بهتر کمک کنه. مگه مردم باید به فکر سود شرکت های هوایی باشن. چطور سه سال قبل قطر ایرلاین پوشش سه هزار و پانصد سفر داخلی ایران رو داری ارزش اقتصادی میدونست اما الان شرکت های هوایی ما نالان اند.انشالله که همه از تعصب بیجا به دور باشیم.

انشاالله از تعصب های مضر به دور باشیم
به نظرتون زیرساخت های استان محروم لرستان رو با کشور قطر مقایسه می کنید!

نه برادر عزیز اگه خاطرتون باشه سه سال قبل القطریه قرار بود کل پروازهاي داخلی ایران رو انجام بده که شرکت های هواپیمایی داخلی مانع حضورش شدن.
نقل قول کردن
#15 رامین 1395-05-13 15:03
به نقل از بروجرد:
احداث آزاد راه یعنی احداث جاده موازی با جاده کنونی بروجرد اراک به خاطر فقط بیست دقیقه کاهش زمان سفر یعنی نابودی بیت المال
بهتر بود راه الیگودرز به لالی را می ساختن که خوزستان سریعتر به لرستان متصل شود

خدا به مردم رحم کرده شما ریس اداره راه و شهرسازی نشدید مگر نه می خواست بریم اهواز یکدفعه سر از سنندج درمیاوردیم هزاران مهندس و کارشناس زحمت کشیدن یه جاده اصولی طراحی کردن امثال شما میاد و همشون ناامید میکنه اخه تا وقتی یک راه تمام جوانبش رو نسنجن از لحاظ راهبردی استراتژیکی هزینه و بعد مسافت و... اقدام به ساختش نمی کنن با همین اظهار نظرها است که نه تنها مشکلی حل نمی کنیم بلکه روز به روز رو به عقب میریم
نقل قول کردن
#16 رضا 1395-05-13 15:37
اولاً دولت باید با کلیه پروژه های عمرانی که طرح توجیهی دقیق و صرفه اقتصادی نداشته باشند موافقت نکند ، دوماً استانهای بسیار بزرگتری از نظر وسعت و جمعیت داریم که دنبال فرودگاه دوم و صدا وسیمای مستقل نیستند ولی در لرستانی که از بیکاری جوانانش می نالد هنوز عده ای مسئولین به دنبال شکاف ، اختلاف و ایجاد امکانات موازی هستند در صورتی که اگر به جای اینگونه سرمایه گذاریها ، واحدهای صنعتی جدید احداث می شد به نفع اشتغال کل استان بود .همین است که لرستان رشد نمی کند ، الان به جای اتحاد ، لرستان شده هزار و یک فرقه ،
خدا رحم کنه با این نگرش های .....مگر مرکز استان نسبت به بقیه شهرها چه امکانات اضافی داره ؟ امکانات بروجرد اگر بیشتر از خرم آباد نباشه کمتر هم نیست ، انصاف هم خوب چیزیه .
نقل قول کردن
#17 کیوان 1395-05-13 20:48
دقیقا واقعیت رو گفتید این هزینه باید در راه آهن لرستان برای اتمام ان خرج شود ا...
این چه لج بازی است همه ایران سرای من است این رو به مسولین بگید
نقل قول کردن
#18 وبگرد 1395-05-16 15:10
ماشاالله به اين همه انرژي !!!
نقل قول کردن
#19 علي 1395-05-16 16:08
سلام به همه دوستان
ظاهرا نوشتار اين متن و مقاله خيلي متعصب به خرم‌آباد ميباشد وگرنه در اين زمان اصلا جاي چنين بحث هاي پيش پا افتاده و بچه گانه نيست چرا بقيه استانها پيشرفت ميكنند؟ جرا بيشتر استانها داراي چندين فرودگاه و راه آهن ميباشند؟شما بريد تاريخ رو مطالعه بفرماييد در خصوص فرودگاه بروجرد و موضوع بعد مگر اينكه شما ميفرماييد اقتصاد مقاومتي چرا با هزينه بالاي بيت المال راه آهن بي مورد براي خرم آباد توجيح دارد ولي فرودگاه بروجرد نه؟ خدايش انصاف داشته باشيد. دوستان وزين یافته نيز لطفا منصف و بي طرف باشيد كل استان رو در نظر داشته باشيد. يا حق
نقل قول کردن
#20 رضا 1395-05-19 18:17
به نقل از علي:
سلام به همه دوستان
ظاهرا نوشتار اين متن و مقاله خيلي متعصب به خرم‌آباد ميباشد وگرنه در اين زمان اصلا جاي چنين بحث هاي پيش پا افتاده و بچه گانه نيست چرا بقيه استانها پيشرفت ميكنند؟ جرا بيشتر استانها داراي چندين فرودگاه و راه آهن ميباشند؟شما بريد تاريخ رو مطالعه بفرماييد در خصوص فرودگاه بروجرد و موضوع بعد مگر اينكه شما ميفرماييد اقتصاد مقاومتي چرا با هزينه بالاي بيت المال راه آهن بي مورد براي خرم آباد توجيح دارد ولي فرودگاه بروجرد نه؟ خدايش انصاف داشته باشيد. دوستان وزين یافته نيز لطفا منصف و بي طرف باشيد كل استان رو در نظر داشته باشيد. يا حق

اتفاقا علاج واقع رو باید قبل وقوع کرد
توجه نداری که چه ضررهایی هایی به کل استان وارد کردید
نقل قول کردن
#21 بروجرد دیار فرزانگان 1395-06-26 09:08
خرم اباد شاه راه اصلی شمال به جنوبه و مرکز استان..پیشرفت مرکز استان یعنی پیشرفت کل استان..
به امید پیشرفت دیارم ورویرد..
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

بازگشت به بالا