یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی‌، اقدام و عمل توسط مقام معظم رهبری مزین شده است، تعریف‌مان از اقتصاد مقاومتی بايد مشخص باشد و بدانیم اقتصاد مقاوتی با اقتصاد ریاضتی متفاوت است.
اقتصاد ریاضتی یک نوع سیاست انقباضی مالی و پولی برای جلو گیری از تورم است. اقتصاد کشور ما به بیماری تورم رکودی دچار شده و اجرای هر کدام از سیاست‌های انبساطی یا انقباضی باعث ناکارآمدی بخش دیگر می‌شود. برای خروج از رکود اگر بخواهیم به سیاست‌های انباسطی دست بزنیم، تورم رها می‌شود و اگر سیاست‌های انفباضی را پیش بگیریم منجر به تعمیق رکود اقتصادی می‌شود.
لذا چاره کار یک الگوی جدید به نام اقتصاد مقاومتی است كه متکی به درون و درون‌زایی است. البته باز هم بايد توجه داشت كه درون‌زایی با درون‌گرایی كه یک مدل بسته اقتصادی است متفاوت است. این که بتوانیم ظرفیت‌های کشور را شناسایی کرده و به موقع آن‌ها را بسط و گسترش دهیم در مدل درون‌زايي بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
لرستان به عنوان یکی از استان‌هايی که همراه دو استان کرمان و آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شده، استاني داراي منابع سرشار طبیعی و خدادادی است که در زير به صورت کلی چند نمونه از آن‌ها را ذکر مي‌كنيم:
  1. معادن معدنی لرستان به میزان 566 میلیون تن شناسایی شده که میزان بهره‌برداری از آن‌ها می‌تواند نزدیک 120 سال باشد.
  2. وجود منابع نفتی غیر متعارف نفت شیل که برای بهره‌برداری نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارند.
  3. دارا بودن 800 هزار هکتار زمین هموار که می‌تواند هم توسعه کشاورزی را به دنبال داشته باشد هم توسعه صنعتی.
  4. وجود 13 میلیارد متر مکعب آب در استان که حدود 12 درصد آب‌های شيرين کشور می‌باشد.
  5. وجود بیش از 1600 گونه گیاهی که استفاده دارويي دارند، موهبتي الهی است که می‌تواند این خطه را به قطب داروهایی گیاهی تبدیل کند.
  6. وجود جذابیت‌های طبیعی و تاریخی مانند آبشارهای فراوان و پل‌های تاریخی و باستاني که باعث شده لرستان را پایتخت پل‌های تاریخی و پایتخت اکوتوریسم بنامند.
  7. ساختار نیرو فراوان انسانی جوان و آماده به کار در استان لرستان.
  8. دسترسی به شریان‌های ارتباطی جنوب به شمال و برعکس.
  9. پیشتاز بودن در تولید محصولات دامی و زراعی خاص.
با اين همه، باید این سوال رااز مسئولین پرسید که برای توسعه و پیشرفت یک منطقه چه ویژگی‌هایي باید لحاظ کرد که استان لرستان این ویژگی‌ها را ندارد؟! مگر غیر از این است که استان لرستان که بهشت سرمایه‌گذاری نامیده شده، از استان‌های لم‌یزرع و برهوتی همچون يزد، کرمان و سمنان توسعه نیافته‌تر است؟!
نگاهی گذرا به سیمای اقتصادی لرستان به وضوح نشان می‌دهد که این استان به‌ رغم دارا بودن کمپلکسی از مولفه‌های موثر که در بالا به آن‌ها اشاره شد هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور باز شناسد و کماکان با حرکت در مسیر توسعه‌نیافتگی روزگاری را سپری می‌کند که در آن شتاب فقر بر آهنگ توسعه غلبه دارد.
 تراژدی اقتصادی در لرستان به گونه‌ای است که هنوز وزن مشکلات و معضلات که محصول ناکارآمدی سیاست‌های مدیریتی از گذشته تا کنون است بر وزن تولیدات فزونی دارد و هیچ شاغلی از کشاورز و دامدار گرفته تا هتل‌دار و بازاری و کارمند از روزگار اقتصادی خود رضایت ندارد!
مردملرستانی مي‌خواهند بدانند جهت‌گیری اقتصادی استان به کدام سو می‌رود؟
اگر رویکرد توسعه اقتصادی استان بر محور کشاورزی استوار است، پس چرا کشاورز و کشاورزی در لرستان روند واپس‌گرایی را طی می‌کند و به كشاورزان مي‌كارند و دلالان درو مي‌كنند؟
اگر استراتژی توسعه استان بر محور گردشگری تمرکز یافته، پس چرا روند بهره‌وری از ظرفیت‌های گردشگری استان همانند انسان‌های نخستین است؟!
خلاصه اگر توسعه صنعتی در دستور کار برنامه‌ریزان اقتصادی استان است، پس چرا ساکنان استان رویداد مبارکی را در این عرصه شاهد نیستند و مضاف این که همین واحدهای کم‌شمار و میکروسکوپی تولیدی و صنعتی استان به دلايل مختلف در ورطه‌ي تعطیلی ورشکستگی دست و پا می‌زنند؟!
منکر کارهای صورت گرفته طی 3 سال گذشته نيستيم که البته برخي هنوز در حال تكميل هستند و به بهره‌برداری نرسیده‌آند، ولی باید گفت کارهای صورت گرفته با وجود این همه منابع لرستان؛ ناچیز و گم است!
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید‌، امید آن می‌رفت که نگاهی کارشناسی به وجود این همه منابع شود تا این استان به حق خود با وجود داشتن این همه منابع طبیعی سرشار برسد، اما متاسفانه دولت تدبير نيز هنوز بيش از ديگر دولت‌ها خروخي خاصي براي لرستاني‌ها نداشته است.
مايل نيستيم  نگاه پر‌ترحم نسبت به لرستان ثروتمند صورت گيرد، صورت بگیرد بلکه با وجود این همه منابع، بايد به لرستان به چشم یک سرمایه غني و بزرگ نگا‌ه کنیم. برای پیشرفت و توسعه استان و كشور و تحقق شعار سال یعنی اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل‌، تلاش و کوششي عملي و ملموس براي مردم لازم است. اقتصاد مقاومتی یک مدل و الگوي درون‌زا است كه باید این ظرفیت‌های درونی لرستان را از بالقوه به بالفعل تبدیل کرد.
محسن سپهوند
محسن سپهوند / 
پايگاه خبري يافته
 

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1395-05-09 12:15
ممنون آقا محسن عزیز
نقل قول کردن
#2 سجاد 1395-05-09 15:20
شما کاملادرست می فرمایید اما تا موقعی همه مسئولین و مردم به فکر این هستن که کسی از بیرون بیا دکار کنند هیچ خبری نیست
وضع همینه بدتر هم میشه .
نقل قول کردن
#3 آخخخخ 1395-05-20 00:22
آخ چی بگم…سمنان صنعتی حتی آب خوردن نداره کویره آبش از قنات و آب انبار تامین میشه بعد میخوان از خزر براش آب بیارن…چرا تمام کارخانجات باید در مرکز مثلث تهران،اصفهان وکرمان احداث شود؟
کجا باید محرومیتمان را صدا کنیم؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا