یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در سال‌های اخیر واحدهای تولیدی بسیاری در کشور و به تبع آن در استان لرستان به دلایل مختلفی غیرفعال شده و از چرخه اقتصادی جامعه خارج شده‌اند...
در سال‌های اخیر واحدهای تولیدی بسیاری در کشور و به تبع آن در استان لرستان به دلایل مختلفی غیرفعال شده و از چرخه اقتصادی جامعه خارج شده‌اند. یکی از عوامل اصلی غیرفعال شدن صنایع مهم و کلیدی لرستان را می‌توان شیوه غلط واگذاری واحدهای تولیدی دولتی به بخش خصوصی عنوان کرد، چرا که در اغلب مواقع شاهد تعطیلی این قبیل شرکت‌های تولیدی هستیم.
شرکت «پرس ایران» به‌عنوان یک واحد تولیدی دولتی به شمار می‌رود که زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است که شش سال است از زمان تعطیلی این شرکت می‌گذرد. در حالی که این واحد تولیدی توانسته بود زمینه را برای اشتغال تعدادی از جوانان لرستانی فراهم کند، اما به دلایل مختلفی این واحد تولیدی اکنون غیرفعال است. به‌هرحال در چند سال گذشته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رغبتی به احیای دوباره این واحد تولیدی از خود نشان نداده است. حال باید دید که برای احیای دوباره این واحد تولیدی مسئولان چه هدفی را دنبال می‌كنند.
 امیدهای تازه برای آغاز به کار دوباره شرکت پرس ایران در خرم‌آباد
لزوم استفاده از ظرفیت راکد
 سرپرست سابق امور مالی و اداری شرکت «پرس ایران» به همشهری می‌گوید: شرکت پرس ایران یکی از طرح‌های عمرانی و عبدالرضا قاسميدولتی است که در سال 70 ساخت آن در خرم‌آباد شروع شد.
«عبدالرضا قاسمی» ادامه می‌دهد: این شرکت توانست در سال 73 مجوز فعالیت خود را دریافت كند و در سال 78 افتتاح شود.
وی بیان می‌کند: این شرکت در همان سال‌ها با سرمایه اولیه 80 میلیارد ریالی فعالیت خود را آغاز و قراردادهایی نیز با شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی منعقد کرد.
قاسمی با اشاره به واگذاری این واحد تولیدی توضیح می‌دهد: شرکت پرس ایران همچون سایر واحدهای تولیدی دولتی باید مطابق با اصل 44 به بخش خصوصی واگذار می‌شد و روال واگذاری این شرکت در سال‌های 87 تا 89 انجام ‌شد. وی اظهار می‌کند: به دلیل مشکلات و زیان انباشته بالا، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حاضر به خرید این واحد تولیدی نشدند.
قاسمی ادامه می‌دهد: یکی از عوامل ركود و تعطیلی برای این واحد تولیدی ساخت 2 صنعت موازی در کنار هم ارزیابی شده و به نظر می‌رسد از همان ابتدا بهترین کار، گسترش و توجه به شرکت ماشین‌سازی بود.
 
 تلاش برای احیا
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان می‌کند: مقدمات ساخت شرکت پرس ایران در سال 73 با سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در استان شکل گرفت و پروانه این واحد تولیدی در سال 78 صادر شد.
«محمدرضا صفی‌خانی» ادامه می‌دهد: به دلایل مختلفی از سال 89 انحلال این شرکت اعلام شده است.
 وی می‌افزاید: به‌هرحال در چند ماه گذشته با پیگیری‌های جدی مسئولان استان به دنبال استفاده دوباره از این ظرفیت بالقوه در استان هستیم.
صفی‌خانی می‌گوید: مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دنبال احیای دوباره این واحد تولیدی با کمک و مشارکت بخش خصوصی هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان اظهار می‌کند: در همین مورد چند سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده بودند، اما واقعیت این است که به دنبال این هستیم تا این سازمان برای سرمایه‌گذاری جدید در این واحد تولیدی اقدام کند.
این مقام مسئول بیان می‌کند: در صورت پیدا نشدن سرمایه‌گذار برای همکاری و مشارکت با سازمان گسترش صنایع و نوسازی ایران، باید خود این سازمان سرمایه‌گذاری جدیدی در این واحد تولیدی انجام دهد.
صفی‌خانی عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد بهترین گزینه مجاب کردن سازمان گسترش برای سرمایه‌گذاری است. رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی این واحد تولیدی می‌افزاید: شرکت پرس ایران در زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع ساخته شده و دارای بیش از 12 هزار متر سالن و هزار مترمربع مجتمع رفاهی است. وی تأکید می‌کند: همه زیرساخت‌های مورد نیاز برای ایجاد یک واحد تولیدی در این شرکت مهیا است.
صفی‌خانی ادامه می‌دهد: با وجود تعطیلی چند ساله از این واحد تولیدی نگهداری مناسبی شده است. در صورت راه‌اندازی با تعمیرات می‌توان از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کرد.
 
تمایل سازمان برای احیا
رئیس اتاق بازرگانی خرم‌آباد به همشهری می‌گوید: شرکت پرس ایران زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع است كه حسين سلاحورزي, رييس اتاق بازرگاني خرم‌آباد, يافتهبه تولید ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی در خرم‌آباد اقدام می‌كرد.
«حسین سلاح‌ورزی» ادامه می‌دهد: این شرکت همچون بسیاری از واحدهای تولیدی دیگر تعطیل شده، چرا که به نظر می‌رسد دولت تمایلی به ادامه فعالیت این واحد تولیدی نداشته است.
وی بیان می‌کند: در برهه‌ای از زمان قرار بر این بود تا شرکت پرس و ماشین‌سازی به بخش خصوصی واگذار شوند که این اتفاق در مورد شرکت ماشین‌سازی افتاد و این واحد تولیدی به گروه سرمایه‌گذاری آریا واگذار شد.
سلاح‌ورزی اظهار می‌کند: به دلیل مشکلات این گروه، تلاش‌های زیادی انجام شده تا بتوان این شرکت را برای بار دیگر به بخش خصوصی جدید واگذار کرد.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت شرکت پرس ایران، توضیح می‌دهد: در چند ماه گذشته با اقدامات صورت گرفته سازمان گسترش صنایع و نوسازی ایران تمایل خود را برای احیای دوباره و سرمایه‌گذاری جدید در این واحد تولیدی نشان داده است.
سلاح ورزی می‌گوید: اکنون سازمان گسترش در مرحله ارزیابی سرمایه‌گذاران است و امیدواریم در سال جاری شاهد تعیین و تکلیف این واحد تولیدی باشیم.
علی عبدالهزاده/ همشهری

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1395-02-06 11:54
به به. میبینم که مدیر مسوولتون نطق اقتصادی هم میکنند. احسنت. خوشمان آمد
نقل قول کردن
#2 حسن 1395-02-06 15:40
به نقل از همشهری:
به به. میبینم که مدیر مسوولتون نطق اقتصادی هم میکنند. احسنت. خوشمان آمد


سلام. اتفاقا" این خبر خوبی است که مدیران یک رسانه در حوزه های مختلف تخصص داشته باشند. تبریک به یافته
نقل قول کردن
#3 جناب خان 1395-02-06 20:45
به نقل از همشهری:
به به. میبینم که مدیر مسوولتون نطق اقتصادی هم میکنند. احسنت. خوشمان آمد

امیدوارم کامنت شما صرفا یک شوخی بوده و از سر حسادت نباشد
نقل قول کردن
#4 لرستانی 1395-02-07 09:16
اینکه واحد های تعطیل در کانون توجه برای تعیین و تکلیف قرار گرفتن اتفاق بسیار مبارکی است اما خوب است جناب سلاحورزی در مورد تعیین و تکلیف شرکت پوست و چرم لرستان هم اظهار نظر بفرمایند . اعلام کنند علل عدم راه اندازی این شرکت علی الرغم مهیا بودن منابع و تجهیزات لازم چیست .
نقل قول کردن
#5 همشهری 1395-02-07 23:07
به نقل از جناب خان:
به نقل از همشهری:
به به. میبینم که مدیر مسوولتون نطق اقتصادی هم میکنند. احسنت. خوشمان آمد

امیدوارم کامنت شما صرفا یک شوخی بوده و از سر حسادت نباشد


دقیقا شوخی بود. بنده هم اعتقاد دارم که مدیران مسول نشریات باید در همه زمینه ها آگاهی نسبی داشته باشند و همین موضوع است که یافته را جدا از بقیه کرده و یکه تاز است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا