یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ماه‌هاست به موجب فعالیت‌های دولت و تبلیغات تیم مدیریتی استان، تلاش‌هایی جهت جذب سرمایه‌گذار در استان لرستان صورت می‌گیرد. هر چند تا رسیدن به اهداف مد نظر راه بسیار طولانی و پر پیچ و خمی در پیش است، ولي توجه عملی به اصول اولیه جذب سرمایه‌گذاری شاید بتواند متولیان این حوزه را در رسیدن به هدف‌های کوتاه‌مدت‌شان یاری دهد.
به نظر می‌رسد اطلاعات کافی و روشنی از پتانسیل‌های عمومی استان برای اشاعه و تبلیغات صورت نمی‌گیرد. وقتی در جاده‌های مختلف کشور بیلبوردهای شناسایی سایر استان‌ها با هدف جذب سرمایه‌گذار را مشاهده می‌کنیم، نکته اول و حتی مهم‌ترین موضوع شاید نگاهِ به اصطلاح "ضربتی" طراح پیام تبلیغاتی برای نیل به هدف اصلی نصب بیل‌بورد باشد.
در اغلب این بیل‌بوردها طراح سعی داشته بزرگ‌ترین و بهترین مزیت نسبی سرمایه‌گذاری در استان متبوع خود را به عرصه نمایش بگذارد. موضوعی که شاید در هیچ یک از بیل بوردهای تبلیغاتی لرستان در اتوبان تهران- قم دیده نمی‌شود.
سرمايه‌گذارها پشت درب بسته اتاق‌هاي مديران لرستان! 
موضوع مهم دیگر که باید در نگاه اول به مخاطب القاء شود تلاش‌هایی است که تیم مدیریتی استان و متولیان جذب سرمایه‌گذار در لرستان، به طور کاملا متفاوت از بقیه استان‌ها برای مساعد شدن فضای کسب و کار در استان انجام داده‌اند.
متولیان جذب سرمایه‌گذار در لرستان در وهله اول بایستی مزیت‌های نسبی لرستان را شناسایی و پررنگ کنند! آن‌چه دیده می‌شود یک حرکت بازاریابی سنتی و بیش‌تر بر پایه اتفاق برای جذب سرمایه‌گذاری است.
به نظر می‌رسد در شرایط فعلی پسا‌تحریم مدیران خبره کسانی هستند که در کوتاه‌ترین مدت بتوانند پتانسیل‌های استان خود را جهت هر گونه جهش اقتصادی بالفعل کنند. جدای از تمام تلاش‌های صورت گرفته برای گشایش معابر لازم برای جذب سرمایه‌گذار در لرستان، باید اذعان داشت ملاقات با متولیان جذب سرمایه در لرستان یکی از دشوارترین امور ممکن است!
پرواضح است وقتی برای سپردن پول خود به بانک‌ها و سپرده‌گذاری به یکی از شعب بانکی وارد می‌شوید در وهله اول به بررسی میزان سوددهی آن بانک پرداخته و پس از آن بسرعت نحوه برخورد و استقبال مدیران آن بانک از شما متناسب با میزان سرمایه‌ای که در اختیارشان خواهید گذاشت، باعث دل‌گرمی شما می‌شود.
در جذب سرمایه منطقه‌ای نیز همین اصل پابرجاست. هر چقدر مسوولین سهل‌الملاقات‌تر! باشند و افراد بیشتری را برای اهداف ارزشمند و والای خود به حضور بپذیرند، قطعاً انتخاب‌‌های بهتری خواهند داشت.
با کمال تاسف باید گفت در حال حاضر شاید به دلیل مشغله زیاد مدیران یا شاید عدم تفویض اختیارات به مدیران میانی این موضوع در لرستان بسختی اتفاق می‌افتد. انتظار طولانی، پشت درب‌های بسته مدیران، برای صحبت در مورد ایجاد پنجره‌ای بر روی مباحث سرمایه‌گذاری در لرستان باعث دلسردی سرمایه‌گذار می‌شود. انتظار‌هایی که گاهاٌ چندین ماه طول می‌کشد و البته شاید هم هیچ وقت هم منجر به ملاقات نشود!
کمی الگوبرداری از سیاست‌های موفق سایر استان‌ها در این‌گونه موارد، شاید بتواند راهگشای خوبی برای حصول موفقیت در این عرصه باشد. مطمئناً سرمایه گذاری فقط انتقال پول از نقطه‌ای به نقطه دیگر برای ایجاد حرکت در یک صنعت نیست. گاهی اوقات اجازه مطرح شدن یک فکر جدید و یا بهتر بگوییم کنار گذاشتن نگاه از بالا به پایین و بها دادن به ایده‌های دیگران باعث می‌شود حرکتی چند ده ساله در مدت زمان کوتاه‌تری به سرانجام برسد.
بی‌شک بسیاری از استان‌های کشور با اتکا به سرمایه‌گذاری اقتصادشان متحول شده است. در بسیاری از استان‌ها تامین منابع مالی جهت چرخیدن چرخ صنایع عمدتاً متکی به سیستم بانکی بوده است و متاسفانه در چند سال گذشته سیستم بانکی دچار چالش‌های بزرگی شده است و مثل سابق نمی‌توان از آن انتظار عملیاتی شدن داشت.
تجربه نشان داده است که تکیه بر سیستم بانکی، پایه پولی را گسترش داده و تورم را به دنبال داشته است و عملاً هم نتوانسته موضوع اشتغال را در این استان‌ها برطرف نماید.
اما در همین زمان بسیاری از استان‌ها نیز با اتکا بر مبحث سرمایه‌گذاری، توانسته اند در اقتصادشان تحول ایجاد کرده و توسعه بیش‌تری داشته باشند. تشکیل هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، گردشکری، محیط زیست و ... در استان لرستان ضروری است و باید تشکیل آن در اولویت باشد آن‌چنان که در بحث سرمایه‌گذاری در لرستان خلاء ارتباط کامل و کافی دولت با بخش خصوصی به شدت احساس می‌شود.
پیشنهاد می‌شود استاندار محترم لرستان به عنوان مدیریت ارشد استان در کنار تمام تلاش‌های شبانه‌روزی خود برای توسعه استان، دستور دهد "‌اتاق فکر لرستان" متشکل از مدیران دولتی و بخش خصوص و نیز صاحبان اندیشه و خرد اقتصادی تشکیل گردد و تحت یک مجموعه منظم‌، جلسات مرتبطی جهت موضوع سرمایه‌گذاری در لرستان برگزار نمایند و ایشان از این ایده‌ها در اسرع وقت استفاده کنند و علي‌رضا مقسميیا فردی با اختیارات کامل از سوی مدیریت ارشد استان، باعث عملیاتی شدن آن‌ها شود.
تاسیس "‌اتاق فکر لرستان"‌، فارغ از مسایل جناحی و سیاسی و تنها با هدف توسعه اقتصادی لرستان‌، می‌تواند باعث سرعت عمل در انتقال پتانسیل‌های موجود استان اعم از ارتباطات بین‌المللی برخی افراد برای جذب سرمایه، اشتراک تجربه و نیز دل‌گرمی علاقه‌مندان توسعه استان گردد.
 
ارسال کننده:
علی‌رضا  مقسمی / دورود
 

دیدگاه‌ها  

#1 هوشنگي 1394-11-25 23:15
جناب مقسمي با احترام از جنابعالي كه خودتان مشاور معاون استاندار ميباشيد انتظار ميرود شخصاًپيگير اجرايي شدن پيشنهادتان باشيد ارادتمندم
نقل قول کردن
#2 رشیدی 1394-11-25 23:32
درود بر مهندس مقسمی آزادمرد
نقل قول کردن
#3 همشهری 1394-11-26 00:41
از مدتها قبل استاندار محترم قول ایجاد محلی در استانداری به عنوان پنجره واحد متشکل از نمایندگان دستگاههای اجرایی استان در زمینه تسریع در کار سرمایه گذاران داده بودند ولی گویا این موضوع فقط در حد یک شحرف بوده و تاکنون عملیاتی نشده .
نقل قول کردن
#4 شا صنم 1394-11-26 08:12
در برخی از دستگاههای متولی جذب سرمایه گذاری هستند کسانی که سالیان سال است سمت های کلیدی را اشغال نموده اند بدون اینکه منجر به کارایی و اثر بخش شوند و یک جورایی مانند ماده عمل میکنند یعنی وزن دارند و فضا و پست اشغال میکنند . عشق جضور در جلسه دارند و سوار ماشین دولتی شوند .اما خروجی صفر است
نقل قول کردن
#5 دوستار طبیعت 1394-11-26 08:40
ادارات منفعل -مدیران باندی - برخی کارکنان بد برخورد و عدم توجه به تخصص گرایی در سطح ادارات کل استان از جمله دلایل عمده محرومیت استان لرستان است ...یکی از دوستان که قصد سرمایه گذاری در لرستان رو داشت علیرغم اینکه خودش لرستانی بود چنان بلایی به سرش آوردن که رفت قزوین سرمایه گذاری کرد اونم با عزت و احترام...
نقل قول کردن
#6 خورشیدی 1401-11-26 11:19
آبشار بيشه که در حوزه بخش سپيددشت قرار می‌گیرد اما متأسفانه نه جاده ایمنی دارد، نه پارکینگ مناسبی، نه سرویس بهداشتی استانداردی، حتی سکو برای نشستن و خدمات و غذاخوری و مهمانسرا و فروشگاه صنایع دستی ندارد. بعد در ورودی آبشار بیشه عده‌ای با شلوار کُردی(که همان را در منزل می‌پوشند) میان و از مسافران پول می‌گیرند! بخدا زشته و درد را باید گفت که بفکر درمانش باشند. بعد مردم خود ما جلوی مسافران غیربومی و گردشگران برخی مسائل را رعایت نمی‌کنند مثلا با زیرپیراهن می‌نشینند و آواز و مور می‌خوانند یا کشتی می‌گیرند یا در رودخانه بدون نکات ایمنی شنا می‌کنند که هرچندبار یکی غرق می‌شود. خواهش میکنم سایت مردمی یافته این کمبودهارو بگید تا مسئولان میراث‌فرهنگی این آبشارها را به‌صورت‌ قراردادی به بخش خصوصی دهند تا مدیریت و نظارت و کيفيت کار بالاتر باشد و وجهه لرستان پیش مسافران و گردشگران خدشه‌دار نشود و خاطره خوبی از مردم لرستان داشته باشند. با تشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا