یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

برند شامل همه ویژگی‌ها، احساسات و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است. برند برداشت افراد از یک نام است. همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هر گونه ارتباطی با آن به صورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند.
برند معمولاً برای اشاره به محصول یا خدمتی به ‌کار می‌رود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد. به بیان دیگر «برند» دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرت‌مند آن‌هایی هستند که افراد نسبت به آن‌ها حس مالکیت دارند.
بحث برندسازی را می‌توان به همه حیطه‌ها  بسط داد. گاهی یک شهر از یک نماد فرهنگی برخوردار بوده که با به کار‌گیری تمام ظرفیت‌های پیرامونی اعم از تبلیغات و زیرساخت‌های مورد نیاز به عنوان برند آن شهر شناخته می‌شود و از رهگذر آن عواید زیادی نصیب آن شهر می‌شود.
جوامع توسعه یافته برای تسلط بر بازارهای منطقه‌ای در ابتدا از برند به عنوان راه‌کاری برای نفوذ در این بازارها استفاده نموده و پس از ایجاد حس اطمینان به برند خود در آن بازارها رفته رفته بر این تسلط خود ابعاد دیگری اعم از سیاسی اجنماعی و ... اضافه می‌کنند. شرکت‌های کوکاکولا و ... از این جمله شرکت‌های بزرگ بوده که به عنوان پیش‌قراول برنامه‌های سیاسیون آمریکا در دهه‌های گذشته نقش خود را به خوبی ایفا می‌کردند.
اگر بحث برند را به جامعه ایرانی سوق دهیم شاید در بحث تجاری کالای به خصوصی معرفی نکرده باشیم. درست است که نام گز اصفهان، سوهان قم، پشمک یزد و ... را شنیده‌ایم اما همه این‌ها فقط در حد ملی و نه در مقیاس جهانی نام آشنا هستند و نیاز به برند شدن جهانی آن‌ها توجه بیش‌تری می‌طلبد.
البته این شهرها در بحث گردشگری برای خود برندسازی نموده‌اند و در جای دیگر این ظرفیت مغفول را جبران نموده‌اند به طوری که شهر اصفهان به عنوان نمونه و برند گردشگری کشور شناخته شده است و شهرهای شیراز، تبریز، یزد و کرمان نیز از این ظرفیت خود بهره کافی برده‌اند.
هر منطقه بسته به ویژگی‌های طبیعی و فرهنگی خود توانایی ایجاد برند دارد و همه آن‌ها در گرو توجه و تلاش کافی در معرفی آن به دیگر شهرها و جاهای مختلف دارد که استان لرستان هم از این موهبت بی‌نصیب نمانده است. استانی که قدمت بیش از 3 هزار ساله داشته و از فرهنگی غنی برخوردار می‌باشد.
این استان با داشتن رودخانه‌های پر آب و آبشارهای زیبا و دریاچه‌های طبیعی و کوه‌های سر به فلک کشیده اخیراً به عنوان پایتخت ژئوتوریسم ایران معرفی شده که متاسفانه از پی‌گیری‌ها برای بهره‌برداری از این عنوان در مسئولان ارشد استانی خبری به گوش نمی‌رسد و این در حالی است که استان  کرمان در کنار کویر مرکزی ایران با برپایی رالی‌های تفریحی و توریسم‌ درمانی کویری به نحو مطلوبی استفاده می‌کند!
لرستان با داشتن آشارهاي طبيعي بي‌نظير، بناها و نيز پل‌های تاریخی به پایتخت پل‌های باستانی ایران معروف بوده که این‌ها نیز همه مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و از توجه کافی برخوردار نیستند.
قلعه باستانی و سترگ فلک‌الافلاک که در دل شهر خرم‌آباد قرار گرفته است را می‌توان سرآمد بناهای تاریخی این استان قلمداد کرد که زیبایی این اثر ماندگار ساسانی دل هر گردشگری را برای دیدار از این میراث ماندگار کهن به سوی خود روانه می‌کند. این اثر ارزشمند هنوز در اسارت بی‌توجهی دست‌اندرکاران میراث فرهنگی روزگار می‌گذراند و معلوم نیست همای سعادت بر سر این اثر تاریخی در دوره کدام استاندار و شهرداری خواهد نشست تا همگان برند گردشگری لرستان را جهانی شده ببینند و فلک‌الافلاک را در جایگاه آسمانی خود نظاره‌گر باشند.
جدا از ظرفیت گردشگری لرستان، وجود تیم فوتبال خیبر خرم‌آباد در استان لرستان به عنوان پرطرف‌دارترين تيم غرب کشور را می‌توان به عنوان برند ورزشی منطقه معرفی نمود و از منظر توریسم ورزشی جایگاه خوبی در کشور براي آن متصور گردید.
 نقش برندها در معرفی لرستان: خیبر خرم‌آباد؛ قلعه فلک‌الافلاک و یا هر دو؟!
امروزه نام باشگاه‌های سپاهان، ملوان، تراکتورسازی و ... تداعی کننده شهرهای اصفهان، انزلی و تبریز بوده و به نوعی برند ورزشی مناطق پیرامونی خود نيز محسوب می‌شوند. اگر به تیم فوتبال خیبر توجه کافی شود و حمایت‌های مادی و معنوعی مسئولان استان در این راه بهتر ادامه یابد، حضور خیبر در لیگ برتر در سال‌های آتی دور از دسترس نبوده و شهر خرم‌آباد نیز از مزایای حضور آن در لیگ‌های برتر و آسيايي بهره‌برداری خواهد نمود و به قولی توجه مدیران رده بالای نظام را به این استان بیش از پیش معطوف خواهد نمود.
در پایان لازم است بدانیم پازل توسعه یک منطقه در گرو بینش درست و نگاه عمیق اهالی آن از داشته‌ها و ظرفیت‌های موجود خود و ایجاد ميرحسين شيخي‌بهاروندبرندی مطمئن از آن‌ها برای اقبال عمومی خواهد بود. پازلی که شاید قلعه فلک‌الافلاک و تیم فوتبال خیبر تکمیل کننده‌ي آن باشند!
خیبری که این روزها اوضاع مالي خوبی ندارد اما همچنان جسورانه به نبرد با باشگاه‌های متمول می‌رود و فلک‌الافلاکی که هنوز فرصتی اندک برای جهانی شدن دارد، با "برند شدن" فاصله زیادی ندارند!
 
 میرحسین  شیخی‌بهاروند
کارشناس ارشد روابط بین‌الملل
 

دیدگاه‌ها  

#1 حمید ت 1394-09-27 00:18
به نظر من خرم اباد به یک برند جدید و مدرن و امروزی احتیاج دارد که همگان خرم اباد را با ان برند بشناسن.
نقل قول کردن
#2 سپهر 1394-09-27 01:11
در حوزه آثار باستانی لرستان، قلعه فلک الافلاک خرم آباد که در آستانه جهانی شدن هم قرار دارد به عنوان باشکوه ترین و زیباترین قلعه ی جهان مناسب ترین برند برای معرفی لرستان است.در حوزه طبیعت لرستان هم دریاچه گهر و آبشار بیشه واقعاً بی نظیرند.در حوزه توسعه شهری در لرستان هم ان شاالله با افتتاح برج های دوقلوی کیو و هتل کیو زیباترین هتل پنج ستاره کشورمان در خرم آباد به دو برند ارزشمند دست خواهیم یافت.
نقل قول کردن
#3 بهرام 1394-09-27 01:25
توریسم ورزشی و برند سازی مفاهیم پیچیده ای در گردشگری هستند که خواهش میکنم از درج این گونه مطالب در راستای مطلب مذکور جلوگیری شود .
به صرف وجود یک مطلب آنرا در سایت منتشر نکنید.
نقل قول کردن
#4 سجاد حسین پور - طراح لوگو خیبر 1394-09-27 03:19
بسیار تشکر میکنم از آقای شیخی بهاروند جهت مقاله بسیار خوبشون و همچین آرزوی سربلندی و هرچه بیشتر شناخته شدن استان لرستان.
در تکمیل عرایض آقای شیخی لازم دانستم توضیحات مختصری رو در مورد لوگو تیم خیبر خدمت کاربران عزیز سایت ارائه بدم:
پنج اصل برای طراحی لگو که تاثیر گذار باشد: ساده، یاد آوردنی، گیرا، هیجان آور و مناسب است که در طراحی لگو باشگاه فوتبال خیبر استفاده شده....
نقل قول کردن
#5 سجاد حسین پور-طراح لوگو خیبر 1394-09-27 03:23
طراحي نشانه آرم باشگاه فوتبال خیبر بر اساس بازنمايي مشخصات و
ويژگي هاي خاص در ميان ديگر نشانه هاي فوتبال داخلي و
بين المللي در نظر گرفته شده است. در طراحي نشانه تلفيقي آرم
باشگاه فوتبال سعي شده كه از پيچيدگي هاي بيهوده ناكارآمد
پرهيزشود، به همين دليل نشانه آرم باشگاه خیبر متشكل از سه
تصوير قلعه و تیکه های توپ و چهره ساده شیر مي باشد كه
مي تواند خود را به راحت ترين شكل ممكن قابل درك كند كه
يكي از عوامل بسيار مهم يك نشانه موفق مي باشد، در نشانه سعي بر
اين است كه نقطه تاكيد خاصي در نشانه وجود داشته باشد كه
باعث ماندگاري در ذهن مخاطب مي گردد. فرم کلی لوگو به
شکل سپر طراحی شده در نهايت تركيب قلعه و تیکه های
توپ نماد فوتبال لرستان یا فوتبال خیبر را نشان ميدهد، واژه‌ای
خیبر به معنای «قلعه» است که ما در این جا آن را با قلعه فلک الافلاک نشان داده ایم، چهره ساده شیر هم می تواند نماد
قدرت و اقتدار و عظمت و زیبایی را نشان دهد به گونه اي كه
ارتباط و پيام رساني با مخاطب را آسان تر مي گرداند.
نقل قول کردن
#6 سپهر 1394-09-27 07:19
تیم شایسته و محبوب خیبر خرم آباد فعلاً احتیاج به حمایت های مادی و معنوی دارد تا حداقل در این فصل به دسته دوم سقوط نکند چون متاسفانه در پایان نیم فصل اول جزو تیم های سقوط کننده است(البته در صورت اضافه شدن سه امتیاز مسابقه با آلومینیوم،خیبری ها چندین رتبه در جدول صعود خواهند کرد).بدون تردید باقی ماندن خیبر در لیگ دسته اول مهم ترین موضوعی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم چون معلوم نیست چند سال دیگر طول بکشد تا نماینده ای از استان لرستان بتواند به این سطح از فوتبال کشورمان صعود کند!
نقل قول کردن
#7 امین 1394-09-27 08:44
بهترین برند دنیا رو داریم و قدرشو نمیدونیم
نقل قول کردن
#8 مهران رشیدی 1394-09-27 10:35
متاسفانه عدم آگاهی مدیران ما به اهمیت ،برند ،باعث شده ما همچنان دور خودمون بچرخیم .
برند بودن خرم آباد به واسطه گردشگری یک نعمت که نیاکان ما برامون به یادگار گذاشتن اما صد حیف که هیچ استفاده ای از اون نمیشه ،حالاچه برسه به خیبر ،واقعا تصور اینکه خیبر یک برند باشه برای اكثر مدیران ما یک بحث خنده داره. من خودم بارها این خنده رو از چهره مسئولین استان دیدم ، متاسفانه هنوز به چشم یک بازی به فوتبال نگاه میکنیم در حالی که فوتبال بزرگترین منبع درآمد کشور انگلستان و باشگاه منچستر یونایتد با ارزش ترین برند دنیاست بطوریکه رقم در آمد باشگاه منچستر برای ما قابل تصور نیست و حتی میشه یک کشور رو با این درآمد اداره کرد.
نقل قول کردن
#9 نیما زکی پور. 1394-09-27 10:51
هر چيزي ك در ميان كشور اسم و اوازه خاصي داشته باشد رو ب يك برند مشهور و خاص و شناخته شده ميشناسن لرستان بخصوص خرم اباد داراي برندهاي خاص ميباشد. مثلا همين مهمان نوازي را مي توان يك برند در كشور معرفي كرد يا طبيعت بكر و راه هاي استفاد از ان..بعد ب كمك مسئولان و مردم مي توان برندهاي ديگري را معرفي نمود مثلا همين موسيقي لرستان ك داراي محبوبيت از ديرباز بوده است.
نقل قول کردن
#10 سعید 1394-09-27 11:28
منطقه کیو با صرف وقت و هزینه و صلیقه میتونه بهترین برند باشه . سنگفرش کردن اصولی خیابان های اطراف دریاچه و ایجاد تونل های درختی در خیابان (نمونش تو ژاپن) میتونه یه منظره استثنایی درست کنه که تو کل ایران میترکونه .
نقل قول کردن
#11 حمید ت 1394-09-27 17:31
من نمیدانم که چرا این همه لایک منفی خوردم در صورتی اگه توجه کنید قبلا در پایتخت کشور میدان ازادی همیشه برند و نماد تهران بود ولی اکنون برج میلاد که خیلی هم مدرن و امروزی هست نماد تهران شده است .. والا راستش شما رو نمیدانم ولی خودم اینقدر این قلعه فلک الافلک رو در شبکه افلاک دیدم خسته شدم روزی دهها بار این قلعه رو نشان میدن اخه چه اشکالی داره یه نماد جدید بسازیم و انرا در کنار سایر نمادها نشان بدهیم.. دوستان گرامی سوء تفاهم نشه ... قلعه برای ما خرم ابادیها بسیار عزیزه ولی بحث من اینکه نذارید که دیگران پیش خودشان فکرکنن که ما فقط این رو داریم.. :oops:
نقل قول کردن
#12 لر برند ایرانه 1394-09-28 18:49
لر از کوچکترین تا بزرگترین ویژگی‌هایش همش برند ایرانه، اصالت ریشه ایران ه.یعنی لر نماد ایرانه.
نقل قول کردن
#13 محمد ترابی مطلق 1394-10-28 20:09
بسیار هوشمندانه و منطقی وبا استدلالی پر بار در عرصه ورزش و هم
چنین مطالب اجتماعی که در راستای تعالی اهداف و بحث های مورد استنتاج شما جناب آقای میر حسین شیخی بهاروند . مطالبتان بسیار مناسب بودند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا