برند شامل همه ویژگیها، احساسات و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است. برند برداشت افراد از یک نام است. همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هر گونه ارتباطی با آن به صورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگیهای خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی میکند.
برند معمولاً برای اشاره به محصول یا خدمتی به کار میرود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد. به بیان دیگر «برند» دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرتمند آنهایی هستند که افراد نسبت به آنها حس مالکیت دارند.
بحث برندسازی را میتوان به همه حیطهها بسط داد. گاهی یک شهر از یک نماد فرهنگی برخوردار بوده که با به کارگیری تمام ظرفیتهای پیرامونی اعم از تبلیغات و زیرساختهای مورد نیاز به عنوان برند آن شهر شناخته میشود و از رهگذر آن عواید زیادی نصیب آن شهر میشود.
جوامع توسعه یافته برای تسلط بر بازارهای منطقهای در ابتدا از برند به عنوان راهکاری برای نفوذ در این بازارها استفاده نموده و پس از ایجاد حس اطمینان به برند خود در آن بازارها رفته رفته بر این تسلط خود ابعاد دیگری اعم از سیاسی اجنماعی و ... اضافه میکنند. شرکتهای کوکاکولا و ... از این جمله شرکتهای بزرگ بوده که به عنوان پیشقراول برنامههای سیاسیون آمریکا در دهههای گذشته نقش خود را به خوبی ایفا میکردند.
اگر بحث برند را به جامعه ایرانی سوق دهیم شاید در بحث تجاری کالای به خصوصی معرفی نکرده باشیم. درست است که نام گز اصفهان، سوهان قم، پشمک یزد و ... را شنیدهایم اما همه اینها فقط در حد ملی و نه در مقیاس جهانی نام آشنا هستند و نیاز به برند شدن جهانی آنها توجه بیشتری میطلبد.
البته این شهرها در بحث گردشگری برای خود برندسازی نمودهاند و در جای دیگر این ظرفیت مغفول را جبران نمودهاند به طوری که شهر اصفهان به عنوان نمونه و برند گردشگری کشور شناخته شده است و شهرهای شیراز، تبریز، یزد و کرمان نیز از این ظرفیت خود بهره کافی بردهاند.
هر منطقه بسته به ویژگیهای طبیعی و فرهنگی خود توانایی ایجاد برند دارد و همه آنها در گرو توجه و تلاش کافی در معرفی آن به دیگر شهرها و جاهای مختلف دارد که استان لرستان هم از این موهبت بینصیب نمانده است. استانی که قدمت بیش از 3 هزار ساله داشته و از فرهنگی غنی برخوردار میباشد.
این استان با داشتن رودخانههای پر آب و آبشارهای زیبا و دریاچههای طبیعی و کوههای سر به فلک کشیده اخیراً به عنوان پایتخت ژئوتوریسم ایران معرفی شده که متاسفانه از پیگیریها برای بهرهبرداری از این عنوان در مسئولان ارشد استانی خبری به گوش نمیرسد و این در حالی است که استان کرمان در کنار کویر مرکزی ایران با برپایی رالیهای تفریحی و توریسم درمانی کویری به نحو مطلوبی استفاده میکند!
لرستان با داشتن آشارهاي طبيعي بينظير، بناها و نيز پلهای تاریخی به پایتخت پلهای باستانی ایران معروف بوده که اینها نیز همه مورد بیمهری قرار گرفتهاند و از توجه کافی برخوردار نیستند.
قلعه باستانی و سترگ فلکالافلاک که در دل شهر خرمآباد قرار گرفته است را میتوان سرآمد بناهای تاریخی این استان قلمداد کرد که زیبایی این اثر ماندگار ساسانی دل هر گردشگری را برای دیدار از این میراث ماندگار کهن به سوی خود روانه میکند. این اثر ارزشمند هنوز در اسارت بیتوجهی دستاندرکاران میراث فرهنگی روزگار میگذراند و معلوم نیست همای سعادت بر سر این اثر تاریخی در دوره کدام استاندار و شهرداری خواهد نشست تا همگان برند گردشگری لرستان را جهانی شده ببینند و فلکالافلاک را در جایگاه آسمانی خود نظارهگر باشند.
جدا از ظرفیت گردشگری لرستان، وجود تیم فوتبال خیبر خرمآباد در استان لرستان به عنوان پرطرفدارترين تيم غرب کشور را میتوان به عنوان برند ورزشی منطقه معرفی نمود و از منظر توریسم ورزشی جایگاه خوبی در کشور براي آن متصور گردید.
امروزه نام باشگاههای سپاهان، ملوان، تراکتورسازی و ... تداعی کننده شهرهای اصفهان، انزلی و تبریز بوده و به نوعی برند ورزشی مناطق پیرامونی خود نيز محسوب میشوند. اگر به تیم فوتبال خیبر توجه کافی شود و حمایتهای مادی و معنوعی مسئولان استان در این راه بهتر ادامه یابد، حضور خیبر در لیگ برتر در سالهای آتی دور از دسترس نبوده و شهر خرمآباد نیز از مزایای حضور آن در لیگهای برتر و آسيايي بهرهبرداری خواهد نمود و به قولی توجه مدیران رده بالای نظام را به این استان بیش از پیش معطوف خواهد نمود.
در پایان لازم است بدانیم پازل توسعه یک منطقه در گرو بینش درست و نگاه عمیق اهالی آن از داشتهها و ظرفیتهای موجود خود و ایجاد برندی مطمئن از آنها برای اقبال عمومی خواهد بود. پازلی که شاید قلعه فلکالافلاک و تیم فوتبال خیبر تکمیل کنندهي آن باشند!
خیبری که این روزها اوضاع مالي خوبی ندارد اما همچنان جسورانه به نبرد با باشگاههای متمول میرود و فلکالافلاکی که هنوز فرصتی اندک برای جهانی شدن دارد، با "برند شدن" فاصله زیادی ندارند!
میرحسین شیخیبهاروند
کارشناس ارشد روابط بینالملل
کارشناس ارشد روابط بینالملل
دیدگاهها
به صرف وجود یک مطلب آنرا در سایت منتشر نکنید.
در تکمیل عرایض آقای شیخی لازم دانستم توضیحات مختصری رو در مورد لوگو تیم خیبر خدمت کاربران عزیز سایت ارائه بدم:
پنج اصل برای طراحی لگو که تاثیر گذار باشد: ساده، یاد آوردنی، گیرا، هیجان آور و مناسب است که در طراحی لگو باشگاه فوتبال خیبر استفاده شده....
ويژگي هاي خاص در ميان ديگر نشانه هاي فوتبال داخلي و
بين المللي در نظر گرفته شده است. در طراحي نشانه تلفيقي آرم
باشگاه فوتبال سعي شده كه از پيچيدگي هاي بيهوده ناكارآمد
پرهيزشود، به همين دليل نشانه آرم باشگاه خیبر متشكل از سه
تصوير قلعه و تیکه های توپ و چهره ساده شیر مي باشد كه
مي تواند خود را به راحت ترين شكل ممكن قابل درك كند كه
يكي از عوامل بسيار مهم يك نشانه موفق مي باشد، در نشانه سعي بر
اين است كه نقطه تاكيد خاصي در نشانه وجود داشته باشد كه
باعث ماندگاري در ذهن مخاطب مي گردد. فرم کلی لوگو به
شکل سپر طراحی شده در نهايت تركيب قلعه و تیکه های
توپ نماد فوتبال لرستان یا فوتبال خیبر را نشان ميدهد، واژهای
خیبر به معنای «قلعه» است که ما در این جا آن را با قلعه فلک الافلاک نشان داده ایم، چهره ساده شیر هم می تواند نماد
قدرت و اقتدار و عظمت و زیبایی را نشان دهد به گونه اي كه
ارتباط و پيام رساني با مخاطب را آسان تر مي گرداند.
برند بودن خرم آباد به واسطه گردشگری یک نعمت که نیاکان ما برامون به یادگار گذاشتن اما صد حیف که هیچ استفاده ای از اون نمیشه ،حالاچه برسه به خیبر ،واقعا تصور اینکه خیبر یک برند باشه برای اكثر مدیران ما یک بحث خنده داره. من خودم بارها این خنده رو از چهره مسئولین استان دیدم ، متاسفانه هنوز به چشم یک بازی به فوتبال نگاه میکنیم در حالی که فوتبال بزرگترین منبع درآمد کشور انگلستان و باشگاه منچستر یونایتد با ارزش ترین برند دنیاست بطوریکه رقم در آمد باشگاه منچستر برای ما قابل تصور نیست و حتی میشه یک کشور رو با این درآمد اداره کرد.
چنین مطالب اجتماعی که در راستای تعالی اهداف و بحث های مورد استنتاج شما جناب آقای میر حسین شیخی بهاروند . مطالبتان بسیار مناسب بودند.