یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دره‌ي خرم‌آباد از نخستین سکونت گاه‌های مردم ایران به شمار می‌رود و بنا بر تاریخ گذاری‌هایی که از راه آزمایش رادیو کربن در غار "کُنجی" واقع در اين دره  به عمل آمده، قدمت آثار آن متجاوز از ۴۰ هزار سال پیش است.
شهر و پیدایش مساله شهر‌نشینی در خرم‌آباد دارای سابقه طولانی می‌باشد ولی سابقه‌ی اداره شهر توسط سازمان‌های محلی (‌شهرداری‌ها‌) مبتنی بر قوانین مکتوب و مشخص  همانند سایر شهرهای کشورمان به کم‌تر از یک قرن می‌رسد‌.
شهرداری خرم‌آباد در زمستان ۱۳۰۲ و هم‌زمان با ورود نیروهای نظامی به شهر و شکست حصر عشایر تشکیل شد و نخستین انجمن شهر نیز سال ۱۳۰۶ متشکل از ۷ نفر به نام‌های سرگرد ناصرقلی‌خان صدری‌اصفهانی(رئيس انجمن)، سرگرد سیف‌الله پارسا، سیدحسین قاسمی، محمدعلی رسولی، صادق جوادی، علی‌اصغر ناصریان و سیدعیسی محمدیان که این هیأت 7 نفره وظیفه‌ي نظارت بر كار تيم مدیریت شهر را به عهده داشت تشکیل شد. (منبع: ويكي‌پديا)
در گذر زمان گسترش مهاجرت از روستا به شهر و نیز افزایش زاد و ولد و کاهش مرگ و میر به دلیل بالا رفتن سطح بهداشت بر رشد جمعیت شهری به طور مستقیم تاثیر گذاشته است. یکی دیگر از عوامل رشد جمعیت قرار گیری روستاهای اطراف در محدوده شهر است.
خرم‌آباد در مسیر توسعه فیزیکی، روستاهای متعددی را در خود جذب کرده به گونه‌ای که اکنون بخشی از شهر محسوب می‌شوند. این افزایش جمعیت و توسعه فیزیکی شهر باعث افزایش مشکلات عدیده برای شهر و شهرداری گردیده است.
از آن‌جا که اداره مطلوب شهرها و ارائه‌ی خدمات مناسب و کنترل و هدایت پروژه‌های عمرانی علاوه بر اعمال مدیریت صحیح مستلزم کسب درآمد پایدار، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای شهرداری خرم‌آباداعتبارات کافی و هزینه‌ی صحیح آن می‌باشد، لذا شهرداری‌ها به عنوان سازمان‌های محلی جهت انجام وظایف خود می‌باید از امکانات مناسب مالی برخوردار باشند.
امروزه در بسیاری از شهرهای کشور از جمله خرم‌آباد، نحوه کسب درآمد توسط شهرداری‌ها به چالشی بزرگ تبدیل شده است‌. کسب در‌آمد از منابع پایدار در طول زمان موجب تقویت شهرداری می‌شود که این خود سبب می‌گردد شهرداری نقش فعال‌تر و مفید‌تری در محیط شهری ایفا نماید و پاسخ‌گویی مناسبی به نیاز‌های شهروندان در محیط شهری داشته باشد.
تأمین مالی شهرداري‌ها داراي پیچیدگی‌هاي خاص خود می‌باشد از یک طرف متولیان امور شهري باید درآمد مورد نیاز خود را از نظام شهر و شهروندان تأمین و از سوي دیگر منبع درآمدي باید به گونه‌اي باشد که فرآیند حرکت شهر به سمت توسعه پایدار شهري را با خطر روبه‌رو نساخته و فرصت زندگی براي نسل‌هاي حال و آینده را نیز حفظ نماید‌.
به عبارت دیگر منابع درآمدي شهرداری باید با مبانی نظري توسعه پایدار شهري یک‌سو بوده و منابع درآمدي از ویژگی‌هاي پایداري برخوردار باشد. بنابراين درآمد شهردارى خرم‌آباد بايد در ماهيت خود به سمت منابع پايدار، منظم و قابل وصول حركت كند و منابع درآمدى ناپايدار جاى خود را در رديف‌هاى درآمدى به منابع پايدار، مستمر و قابل وصول بدهد.
دراین شرایط شهرداری می‌باست به برنامه‌ریزی بلندمدت مبادرت ورزیده و با مشاركت و همیاری شهروندان برای رسیدن به اهداف و استراتژی طراحی شده اقدام ‌نماید.
ثبات مدیریت شاید ابتدایی‌ترین و پایه‌ای‌ترین عامل در این مسیر می‌باشد، حلقه‌ای كه متاسفانه در شهرداری‌ خرم‌آباد كم‌تر دیده می‌شود. همچنین باید نگاهی جدی به جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به عنوان یکی از راه‌کارهای ایجاد درآمد پایدارداشته باشد.
لذا ضروری است شهرداری نسبت به تصویب قوانین تسهیل‌كننده و ساز و کارهای لازم جهت جذب سرمایه‌ها اقدام نماید. باید طرح‌های بابك محررشهری همراه با منافع و فواید آن‌ها برای عموم تشریح و نحوه سرمایه‌گذاری و بازگشت مطمئن سرمایه همراه با سود مورد انتظار به‌صورت شفاف بیان شود که در این راستا نیز وعده تاسیس سازمان سرمایه‌گذاری و مدیریت پروژه‌های مشارکتی شهرداری خرم‌آباد می‌تواند نقطه‌ي عطفی در رسیدن به این مهم باشد.
 
 بابک  محرر
کارشناس ارشد مدیریت دولتی
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 ت حمید 1394-08-25 10:38
ای کاش شهرداری چندتا سرمایه گذاری خوب در شهر انجام میداد بطور مثال ساخت پارک ابی که صدرصد در امد زایی دارد یا ساخت شهربازی مدرن و جدید یا ساخت مکانهای تفریحی ورزشی با بلیط ورودی از بازدید کنندگان . دهها طرح وجود دار که میتواند برای شهرداری درامدزایی داشته باشند چند ما پیش یک کارخانه بازیافت زباله یا کمپوست در خرم اباد افتتاح گردید که روزانه بین 15 تا 20 ملیون تومان در روز درامد دارد .که باید شهرداری دنبال اینگونه از سرمایه گذاری برای درامد ثابت باشد. همچنیین شهرداری باید از سرمایه گذران داخلی و خارجی برای اجرای پروژ های عام المنفعه دعوت بعمل اورد.
نقل قول کردن
#2 حامد 1394-08-25 11:15
نگاه کنید نام شهرداری خرم آباد چقد قشنگ و زیبا نوشته شده تو این عکس . خیلی زیبا و تاریخی . در اقدامی زشت اخیرا اگه توجه کردید با خط نستعلیق جای اینو پر کردن . اصلا قابل مقایسه و در حد سردر شهرداری خرم آباد نیست ، ای کاش به شکل اول برگردونده بشه. نظر شما چیه؟
نقل قول کردن
#3 ميرباقري 1394-08-25 11:37
دوست عزيز جناب آقاي محررضمن تشكرازشماميتوان گفت یک شهروند در تمام عمر خود با مدیریت شهری سروکار دارد و این مدیریت نیازمند منابع مالی است، در کشورهای درحال توسعه بین ۲۰تا ۳۰درصد درآمدهای شهرداری پایدار است و این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته این آمار به ۸۰ درصد می‌رسد. در کشورهای توسعه‌یافته بین ۴۰ تا ۵۰درصد درآمدها از سیستم بانکی و اوراق مشارکت تامین می‌شود، در کشور ما کمتر از یک درصد به پروژه‌های شهری کمک شده است.
نقل قول کردن
#4 آزادبخت 1394-08-25 12:44
بخش عمده درآمد شهرداری از طریق منابع ناپایداردرآمدی است درحالی که اگر مدیریت شهری بخواهد در چارچوب اصول توسعه پایدار حرکت کند ، باید متکی به درآمد های پایدار باشد و باید در این راه قدمی مثبت بردارد.
مطلب مفید بود.ممنون
نقل قول کردن
#5 نیک اندیش 1394-08-25 14:53
سلام
عملكرد شفاف شهرداری‌ها در مدیریت هزینه علاوه بر جذب سرمایه گذاران ُُ، مشاركت شهروندان در پرداخت عوارض‌های قانونی رو هم بالا می بره.
موفق باشید.
نقل قول کردن
#6 پورخداداد 1394-08-25 21:00
شهری با این قدمت و تمدن دیرینه و این همه منابع اما متاسفانه سهمش از رشد و پیشرفت بسیار ناچیز.افسوس و هزاران افسوس
لطفاکارشناسان تحلیل و بررسی بفرمایند دلیل این همه عقب ماندگی چیست.
نقل قول کردن
#7 محمد 1394-08-26 00:02
بنده یکی از هزاران شهروندی هشتم که به محض امدن قبض عوارض سالانه ساختمان نسبت به پرداخت ان اقدام ولی امسال به چند دلیل از پرداخت ان امتناع نموده ام و احتمالا همشهریان دیگری را سراغ دارم که عوارض امسال را پرداخت ننموده اند
1- افزایش سیصد در صدی طی دوسال گذشته و صد در صدی برای سال 94
2- مشخص نبودن معیار تعیین عوارض به عنوان نمونه وقتی از مسولین شهرداری سوال می کنی چرا ساختمانهایی که نمای انان سیمانی است عوارض کمتری برای این ساختمانها نسبت ساختمانی که نمای ان سنگ است تعیین شده پاسخ قانع کنندهای نمی دهند و به همین اکتفا می نمایند چون نمای ساختمان سیمانی اسشت پس می بایست عوارض رکمتری پرداخت نمایند در صورتیکه می بایست برعکس باشد و برایس تشویق مالکین به نمای زیبای ساختمان که تاثیر زیادی در مبلمان شهری دارد مالکین عوارض کمتری پرداخت نمایند و قابل ذکر است در تهران به همنین روش عمل و از مالکین ساختمانهایی که نمای زیبایی دارند عوارض کمتری گرفته می شود
3- اقدام به موقع در اسفالت کوچه ها و معابر.و...
نقل قول کردن
#8 احمدی 1394-08-26 23:10
لذا ضروری است شهرداری نسبت به تصویب قوانین تسهیل‌كننده و ساز و کارهای لازم جهت جذب سرمایه‌ها اقدام نماید.
جناب محرر با شما کاملا موافقم.اما باید عرض کنم متاسفانه برخی سنگ اندازی ها ُ٬تنگ نظری ها و ...موجب فرار سرمایه گذار و متضرر شدن شهر و شهروند شده است.به نظر من ساختار معیوب و فقدان کارشناسان خبره و متعهد از دلایل نداشتن درآمد پایدار و عدم جذب سرمایه گذار است.
نقل قول کردن
#9 سلوک 1394-08-27 19:57
چه زیباست این مطالب ولی حیف .....کوگوش شنوا مادیگه پیرشدیم و شهرداری خرم آباد ......
نقل قول کردن
#10 سالاري 1394-08-28 09:29
شالوده اصلی درآمدزایی پایدار اعتماد متقابل بین شهرداری و شهروندان بوده و هر چه این اعتماد بیشتر شود امکان تحقق درآمدزایی پایدار نیز افزایش می یابد.درخرم آباداين اعتماد به صفررسيده وباعث تاسفه
نقل قول کردن
#11 زرين كوب 1394-08-28 09:41
آقاي محررعزيز به نكان جالبي اشاره كرده ايد.دراين خصوص ميتوان گفت :کاهش هزینه های غیرضروری،اصلاح و تغییر سیستم های ناکارآمد،جلوگیر ی از موازی کاری در امور فرهنگی و غیر مربوط،چابک کردن بدنه شهرداری، تشکیل مراکز نوآور و خلاق ، مشارکت دادن بخش خصوصی و شهروندان در پروژه ها،تعریف کردن ارزش افزوده در محدوده پروژه های شهری ،استفاده بهینه و مطلوب از نظرات و گزارشات شهرداران افتخاری،ترویج نگرش پویایی در سازمان،استفاده از بودجه ریزی عملیاتی،بهره برداری از سیستم های مکانیزه دربخش های مختلف و... هم می توانند در درآمدزایی پایدار نقش آفرینی کنند.
نقل قول کردن
#12 دانش آموخته دکترای مدیریت 1394-08-28 09:41
گزارشتون با عضو شورای شهر آقای حاصلی که با عنوان( احداث تپه مسافرپذير كاسيت كهريز / برخي سازمان‌هاي شهرداري خرم‌آباد، ورشكسته هستند!) منتشر شد موید این نکته است که شهرداری و سازمانهای آن برنامه جامع و استراتژیکی در خصوص کسب درآمد پایدار ندارند. دلیل این امر را بنده در ناکارآمدی برخي مدیران ، عدم شایسته سالاری ، ضعف در سیستم و ساختار و نیز عدم نظارت می بینم.زمانی که شهرداری در کسب منابع پایدار ناموفق باشد بدیهی است که با اخذ عوارض چند برابری از شهروندان سعی در پرکردن این خلاء خواهد کرد و این امر باعث فشار مضاعف به قشر ضعیف جامعه، رکود در ساخت و ساز ، بیکاری شاغلین مرتبط با این نوع اشتغال و سایر پیامدها ناگوار خواهد گردید.بنابراین در تایید فرموده برادر ارجمندم آقای محرر عرض می کنم که شهرداری باید با جدیت به سمت کسب درآمد پایدار گام بردارد.
نقل قول کردن
#13 منصوری 1394-08-29 01:16
عدم کار کارشناسی مساوی است با خسران
روزمرگی مساوی است با خسران
فقدان شایسته سالاری مساوی است با خسران
با کدخدا‌منشی و منفعت طلبی و انحراف از چارچوب و اصول نمی توان مرکز استانی را اداره کرد.
اینگونه رفتار کردن منجر به تکیه کردن بر عوارضی خواهد شد که ماهیت بازدارندگی دارند مثل ماده صد. منجر به افزایش سیصد درصدی عوارض و سایر تبعات ناگوار خواهد شد.
عدم کار کارشناسی و ناکارآمدی موجب فشار بر شهروند و نارضایتی آنها و سایر پیامدهای ناگوار خواهد شد.
ممنون از سایت یافته و نویسنده محترم٬ مطالب زیباست و آموزنده اما اگر گوش شنوا و قلب خداترسی باشد(هرچند شما رسالت خود را انجام داده اید).
موفق باشید و سربلند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا