یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

جهان یادگار است و ما رفتنی                 ز مردم نماند به‌جز گفتنی
مرحوم حاج شیخ "عزیزالله ضیائی‌لرزاد" معروف به ضیاءالذاکرین فرزند مرحوم حاج شفیع و خورشيدخانم، سال 1270 در خانواده‌اي متدین و مذهبی، در محله پشت بازار خرم آباد به دنیا آمد.
وي تحصیلات مقدماتی خود را نزد پدر بزرگوارش و علما و روحانیون خرم‌آباد گذراند و سپس برای تکمیل معلومات و دانش خود، تحصیلات حوروی را نیز به پایان رساند.
حاج شیخ عزیزالله ضیائی‌لرزاد - یافتهمرحوم ضيايي اهل مطالعه و کتاب بود و در قسمت ادبیات عرب، تاریخ اسلام و تفسیر قرآن آگاهی کامل داشت. شخصی روحانی، اهل منبر، مواعظ و مورد اعتماد مردم بود.
وي فردی فرهنگ‌دوست و بنیان‌گذار رسمي فرهنگ(آموزش و پرورش) خرم‌آباد به شمار مي‌رود.
حاج عزيزالله دست‌نوشته‌ها، تألیفات و اشعار بسیاری داشت كه ا از جمله مي‌توان به "تاریخچه فرهنگ لرستان" و "وضعیت معارف خرم‌آباد" اشاره كرد.
وی کتاب‌های بسیاری نيز داشت و روزی که مدرسه علمیه کمالیه تأسیس گردید و کتابخانه آن دایر شد، ايشان همه‌ي کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های خود را به کتابخانه‌ي حوزه کمالیه اهداء کرد.
سال 1300 شمسی با وجود همراهی مرحوم حاج عبدالرحمان لرستانی در مجلس شوراي ملي، بدون دریافت حقوق و مزایا برای ترویج سواد و سواد آموزی در لرستان از تهران به لرستان مراجعت نمود و در زمستان سال 1302 شمسی اولین مدرسه را به سبک نوین به نام مدرسه سپه را در خرم‌آباد تأسیس نمود که خود سرپرستی و مدیریت و تدریس در آن مدرسه را بر عهده داشت.
پس از آن، سال 1304 شمسی بر طبق حکم شماره ۶۸۹/۴۲۲۷ مورخه چهارم مردادماه ۱۳۰۴ كه به امضای یوسف مشار کفیل وزارت فرهنگ وقت رسيده، به عنوان اولین رئیس فرهنگ و معارف استان خرم‌آباد و لرستان منصوب گردید و بعد از آن، مدارس بسياري را در نقاط مختلف لرستان یکی پس از دیگری تأسیس و دایر نمود.
 از مرحوم حاج عزيزالله ضيايي 13 فرزند (8 پسر و 5 دختر)به جا ماند که همگی دارای تحصیلات عالیه و مشاغل مدیریتی و فرهنگی و اداری بوده و هستند.
وي در یکی از دست نوشته‌هایش می‌نویسد: «سوگند به قلم که حبیب من است. من این قلم را بر زمین نمی‌گذارم تا زمانی که به تک‌تک فرزندان لرستان سواد یاد داده و قلم به دست‌شان بدهم...»
مختصري از كارنامه زندگي پربار ايشان:
1- ریاست فرهنگ و معارف خرم‌آباد و لرستان در سال 1304 شمسی
2- تأسیس مدرسه پسرانه سپه در خرم‌آباد در زمستان 1302 شمسی که خود علاوه بر سرپرستی و مدیریت‌، تدریس را در این مدرسه به عهده داشت چون افرادی که بتوانند به شیوه‌ي جدید تدریس نماید وجود نداشت.
3- تأسیس دارالتربیه عشایری در محله پشت‌بازار خرم‌آباد در سال 1307 شمسی.
4- تأسیس دبستان بدر ماسور در سال 1309 شمسی.
5- تأسیس مدرسه جامی کوهدشت در سال 1310 شمسی؛ دبستان بزرگ‌مهر (دهخدا) در رومشکان؛ غزالی در چغابل و انوشیروان در سرطرحان.
6- تأسیس مدرسه ازنا در سال 1311 شمسی.
7- تأسیس مدرسه پهلوی در محله درب دلاکان خرم‌آباد در سال 1314 شمسی.
8- تأسیس مدرسه اکابر شبانه در خرم‌آباد در سال 1315 شمسی.
9- تأسیس مدرسه شاهپور در خرم‌آباد در سال 1317 شمسی.
10- تأسیس مدرسه شاهدخت در خرم‌آباد در سال 1317 شمسی.
11- تأسیس اداره اوقاف خرم‌آباد و لرستان در اواسط دهه 20 و ریاست آن که تا مهر‌ماه 1337 شمسی. (رياست اوقاف به تناوب با كريم كدخدايي)
12- ریاست فرهنگ و اوقاف گروس
و ... بسياري خدمات فرهنگي ديگر كه سبب شد از ايشان پس از مدت‌ها يادي كنيم.
چه زيبا گفته‌اند: «فراموش نکنید تا فراموش نشوید». اميدواريم با نوشتن اين متن كوتاه، يادي از اين مرد بزرگ كرده باشيم چرا كه نقش بسياري در عرصه تعليم و تربيت فرزندان اين ديار داشت.
استاد ضيايي سرانجام هشتم اسفند 1352 دنياي فاني را پس از 82 سال عمر با عزت ترك نمود و به سراي باقي شتافت. روحش شاد باد
 
تصوير حكم تقي‌خان خواجه‌نوري در مورد رضايت از اقدامات عزيزالله ضيايي در معارف خرم‌آباد (يكم آذر 1304)

ارسال کننده: امير  اسدپور
 

دیدگاه‌ها  

#1 موسوی 1393-09-24 08:22
با سلام وتشکر فراوان از تهیه این مطلب ،اگه ممکن است گزارشی از فرزندان و نوه های ایشان تهیه شود .
نقل قول کردن
#2 محمد 1393-09-24 08:28
بسمه تعالی
باتشکر از شما در صورت امکان بیشتر به معرفی برزگان اصییل خر م آبادی بپردازید
نقل قول کردن
#3 امین 1393-09-24 15:55
با سلام و تشکر
جا دارد بیشتر از ایشان و خدماتشان یاد شود
نقل قول کردن
#4 چ 1393-09-24 18:52
اگر میشه اسنادتون رو نشون بدین به نظرم دارید دروغ می گید
نقل قول کردن
#5 فرهنگي 1393-09-24 21:42
آقاي شهر همسايه ! كتابهاي اسناد خرم‌ آباد - خرم‌ آباد شناسي جلد 1 الي 4 – لرستان ‌پژوهي دو جلد را ملاحظه بفرماييد تا اصل تصوير حكم منتشره حكم مرحوم ضيايي را ملاحظه كنيد . قواي نظامي توسط سپهبد اميراحمدي 1302 معارف را در خرم ‌آباد تاسيس كردند كه تا چند سالي با معارف بروجرد مشترك بود . افرادي نظير مرحوم اعتضاد رازاني و محمد مهدي نيكسرشت نيز در اين زمينه اقدامات شاياني انجام داده اند . شخص شما كه خوب ميدانيم كه هستيد بزرگترين نژادپرست و وندباز لرستان است و جالب اين كه در مورد طوايف لرستان نقد مينويسد و انها را به همين خاطر شماتت ميكند ! متاسفم كه راه اثبات خود را در انكار ديگران ميبيني و متاسفتر براي اين كه به جاي بالا كشيدن خود سعي ميكني هميشه ديگران را پايين بكشي
نقل قول کردن
#6 محمد 1393-09-25 00:59
متاسفانه درسطح استان یک مدرسه به نام این بنیانگذار فرهنگ استان وجود ندارد
نقل قول کردن
#7 امیر 1393-09-25 20:15
با سلام
در جواب دیدگاه 4 باید بگم که شما یا اصالتاً خرم آبادی نیستید و مهاجر هستید و یا خودتونو به ندونستن زدیدکه ایشان را انکار میکنید.اگه از هرکدام از بزرگان و قدیمی های خرم آبادبپرسید ایشان را می شناسند.لازم نیست شما تایید کنید
در جواب دیدگاه 6 باید بگم که در گذشته مدرسه ای به نام ایشان بوده که متاسفانه تغیر نام داده شده است.مجدد در تلاش هستیم تا مدرسه به نام ایشان نامگذاری شود.
نقل قول کردن
#8 بیرانوند 1393-09-26 22:13
مردان وزنان زیادی در لرستان مظهر ومنشا فرهنگ وبزرگ منشی بوده اند که کمتر از آنها یاد می شود وبرای عموم ناشناخته اند...
نقل قول کردن
#9 حسین 1393-09-28 00:52
باسلام.
من به داشتن چنین بزرگانی در دیارم لرستان
افتخار میکنم.

کور شود آنکه نمی تواند ببیند.

مرحوم حاج شیخ عزیز الله ضیایی لرزاد
مرحوم اعتضاد رازانی

همچنین به دیدگاه 4 هشدار میدهم که مراقب
شخصیت خودتان باشید که بیشتر از این کوچک
نشوید.

تمام مردم لرستان هر آنچه از فرهنگ و پیشرفت
دارند مدیون بزرگان شهرمان هستند.

نه حالا که عده ای مهاجر بی اصالت که اجازه
به خود میدهند که هر غلطی که بخواهند
بکنند.

من به نوبه خود دستان بانی فرهنگ لرستان
را می بوسم.
نقل قول کردن
#10 مهدی 1393-09-28 00:54
مردم عزیز لرستان

ای قوم بزرگ و متمدن

درود خدا بر مرحوم ضیایی عزیز.
نقل قول کردن
#11 احمد 1393-10-12 13:24
در جواب دوست شماره چهار ایشون تو باغ نیستن ایشون اقای ضیایی اسمشتو اسناد رسمی تهرانم هست خودم دیدمش
نقل قول کردن
#12 محمود 1393-10-12 13:34
باعث افتخار این استان باید این مرد بزرگ اسمش تو اموزش و پرورش رو دیوار با عکسش حک بشه مدیران اموزشو پرورش كجايند؟ این اقا میخواست مال یه استان دیگه باشه
نقل قول کردن
#13 معلم 1393-10-12 16:09
به نقل از چ:
اگر میشه اسنادتون رو نشون بدین به نظرم دارید دروغ می گید

اقاي چ از شهر حمسايه . چشمت سند و مدرك به اين درشتي زير مطلب رو نميبينه ؟
نقل قول کردن
#14 خانم حجار پور 1393-10-13 09:13
با تشکر بسیار فراوان از مدیر یافته اقای ضیایی من از قدیم شناخت دارم مردی ادیب فاضل با اصالت این رو در نظر بگیرید اگر ایشان نبودن الان که الانه استان ما و حتی غرب کشور الان هنوز به روش مکتب خانه در میخواندن ایشان طبق تحقیقات من در غرب کشور هم خدمات شایانی کرده است از مدیریت دلسوز یافته میخوام با گسترش نام این مرد بزرگ کاری شود که مسولین استان یه واحد اموزشی به نام ایشان کنند حیفه حیفه به خدا حیفه
نقل قول کردن
#15 کامران 1393-10-13 09:21
ای مردم استان کجاید چرا به فکر گذشته خود نیستید این مرد تاریخ اموزشی و فرهنگی این استانه این مرد بزرگ میخواست الان مال مشهدی یزدی اصفهانی جای دیگری باشه ببینید چطور با اسمش چه کارا که نمیکردن مسولان کجاید
نقل قول کردن
#16 کاظمی 1393-10-13 15:40
با تشکر از سایت یافته استاد فرزانه اقای شیخ عزیزالله ضیایی یک مزد به واقع ادیب وبا کمالات بود این رو در نظر بگیرید در ان زمان که کسی سواد چندانی نداشته ایشان به روش نوین اموزشی تدریس میکرده در جواب اون دوست عزیز فرزندان ایشان همه افرادی درست کار با شخصیت وبا سواد هستند ولی به مدیران اموزش و پرورش بگویم که چرا یک واحد اموزشی در سطح شهر به اسم ایشان نمی کنند واقعا جای تاسف برای این استان هست اخه چرا از سایت یافته کمال تشکر را دارم دورود بر استاد ضیایی
نقل قول کردن
#17 معینی 1393-10-13 15:50
با سپاس فراوان من یک معلم بازنشسته هستم وپدرم هم معلم بوده از پدرم بارها شنیدم که این حقوق معلمی که الان خیلی از معلم های قدیم این شهردارن همه مدیونه استاد فاضل شیخ عزیزالله ضیایی هستند که فقط با یک تقاضا از ایشان زمینه اشتغال رابرای همه ایجاد میکرد افسوس که مردم این شهر قدر این گوهر با ارزش را نمیدانند چرا یک مدرسه به اسم ایشان نباشد واقعا چرا
نقل قول کردن
#18 امیر اسدی پور 1393-10-14 09:13
با سلام
من ازطرف خودم و خانواده ضیایی ازمسئول محترم سایت یافته و کلیه همشهریان محترم و اصیل کمال تشکر دارم.
نقل قول کردن
#19 فرهنگی 1393-10-14 09:16
سلام
مسئولین استان کجایند چرا یک مدرسه به نام ایشان نیست.
چرا تصویر ایشان در اداره کل آموزش و پرورش به عنوان پدر فرهنگ لرستان نصب نشده
چرا چرا چرا های دیگه
نقل قول کردن
#20 عنایتی 1393-10-14 18:37
با عرض سلام قسمتون میدم به خدا ای مدیران استان اگر این مرد نبود الان همه شهرستانهای استان الان از لحاظ اموزشی به خدا قسم هیچ بود ایشون من از بزرگان شنیدم از جیب شخصی خودش واسه راه اندازی مدرسه در سطح استان خرج میکرد برادر عزیزم اقای جایدری من از شما تقاضا دارم این شخصیت را در نهادهاي مختلف بخصوص اموزشي معرفي كنيد تا بشناسند و بدانند بر گردن اين مردم حقي داشته اند
______________________
يافته: با سلام. ما مي‌نويسيم و مي‌نمايانيم، اما آن‌ها كه بايد ببينند و در كار بندند، آيا سهم‌شان را ادا مي‌كنند يا فقط دنبال طايفه و جناح خودشان هستند و براي اين چيزها ارزشي قائل نيستند؟!
چند سال قبلي شخصي را مدير كل نهادي كردند كه شناختي از بزرگان بسيار مشهور لرستان نداشت. روزي نزد او رفتم و گفتم استاد ناصر ميرزايي فوتباليست سابق و مربي توانمند ما در بستر بيماري است، عنايت بفرما و مشكلات وي را حل كن.
پاسخ داد: ناصر ميرزايي كي هست؟!
ابتدا جا خوردم اما ديدم راست و با صداقت مي‌گويد! چون زماني كه استاد ميرزايي در ليگ تخت جمشيد براي لرستان و لرستاني افتخار كسب مي‌كرد، برخي از اين قبيل آقايان جايي زندگي مي‌كردند كه نه روزنامه بود و نه تلويزيون و نه ... حالا با اين رزومه برخي مدير كل شده‌اند كه فقط اهالي روستا يا نهايتش اهالي طايفه‌ي خودشان را مي‌شناسند و از آن‌ها تقديرهاي چرب و نرم به عمل مي‌آورند. اهل مطالعه و دانش و شناخت در مورد مردم لرستان و رسانه‌ها هم نيستند زيرا فرصتش را ندارند دنبال چنين كارهايي بروند چون در آن صورت از قافله‌ي فلان نماينده مجلس يا فلان بانفوذ سياسي جا مي‌مانند كه سفارش آن‌ها را براي گرفتن مديريت و پست بكند!
باور كنيد خسته شديم از بس در مورد بزرگان نوشتيم ... وقتي كه كسي كوچك است و بزرگي را درك نمي‌كند و او را بر مسووليتي مي‌گمارند كه در آن حد نيست، گناه ما چيست؟
نقل قول کردن
#21 احسان 1393-10-21 13:33
سلام خدمت همه عزیزان ولی به نظر من ما خرم ابادی ها همبستگی نداریم واسه هم کار نمیکنیم این را پیشرفت نکردنه مونه
نقل قول کردن
#22 قاضی زاده 1393-10-21 13:46
با عرض سلام به همه دوستان. علت به نظر من ما هم شهریها مقصریم که یک مکان اموزشی به. اسم چهره ماندگاری مثل استاد ضیایی نمیکن همش حسادت ما ادما عادتمونه یکی که خوبه بهش حسادت میکنیم من رابطه خانوادگی با این استاد بزرگ داشتم خیلی خیلی مرد نیک و درست کاری بود بار ها دیدم کسانی که امروز بزرگ شدن و ادعای ثروت میکنن ازمرحوم ضیایی پول برای کار کردن قرض میکردن و پسم نمیدادن پس چرا اون افراد سعی برای اسم این مرد باشخصیت نمیکنن باسپاس
نقل قول کردن
#23 احسان 1393-10-21 13:48
دورود بر خاک پاک استاد بزرگ فرهنگ لرستان عزیزالله ضیایی
نقل قول کردن
#24 همسای 1393-10-21 15:16
:-?با سلام وتشکر از سایت یافته که چنین مردان خداشناس وگمنامی که تنها هدفش رضای خدا بودمعرفی میکند. ما همسایه ایشان بوده ایم . همیشه مردم را ارشاد وکمک مالی می کرد در خانه اش به روی همه باز بود . در ان موقع که اب لوله کشي نبود خيليها از چاه منزل ایشان اب می بردند و بعد از لو له کشي نیز چون همه مردم لوله کشی نکرده بودند باز مردم اب اشامیدنی خود را از منزل ایشان می بردند . در تمام ساعات جوابگوی سوالات شرعی مردم بودند
نقل قول کردن
#25 محمد 1393-10-21 15:44
درود به روان پاک چنین مردان بزرگی که نام نیک از خود به جای گذاشتند ر
نقل قول کردن
#26 محمد 1393-10-22 08:50
باسلام ممنون از زحمات اقای جایدری که یادی از مردان بز رگ این دیار میکند
نقل قول کردن
#27 محمد 1393-10-26 19:59
سلام با تشکر از مدیریت سایت یافته
نقل قول کردن
#28 کرباسی 1393-10-27 16:00
باسلام درزمانی که استاد ضیایی مسول فر هنگ ومعارف ب بود هیچکس بیکار نماند ما به نزد ایشان با چند نفر رفتیم با یک نامه همه روز بعد به سر کار رفتند و الان در امد خانواده انها از ان در امد است درود به روان پاک این مرد کار گشا :-?
نقل قول کردن
#29 علی 1393-10-28 21:47
خوشا انان که در عرصه گیتی خوش درخشیدن ورفتند
نقل قول کردن
#30 ایران 1393-12-06 23:19
باسلام و تشکر از جناب جایدری
بابت انتشار این مطلب از شما
تشکر میکنم.
به امید روزی که حداقل یک خیابان به نام
این عزیزان بالاخص ضیایی بزرگ
بانی فرهنگ لرستان نامگذاری شود.
همه شما را به خداوند صبحان میسپارم.
نقل قول کردن
#31 شاهرخی 1393-12-26 17:05
باسلام.
بنده ارادت ویژه خدمت جناب ضیایی و فرزندان ایشان
دارم. برادر عزیزم حاج نجم الدین ضیایی و فرزندان
ایشان که انسانهایی خدوم و مومن و خوشنام هستند.
سید مجتبی شاهرخی موسوی
نقل قول کردن
#32 م.ض 1394-01-15 10:03
از مردم فرهنگ دوست و قدرشناس استان و مسئولین سایت یافته متشکریم.
نقل قول کردن
#33 ضیایی 1394-08-02 20:12
با سپاس از دوستان و همشهری های فرهیخته بنده امین ضیا نتیجه پسری ایشان هستم و باعث افتخار بنده است که نتیجه ایشان و همشهری شما بزرگواران هستم.
پاینده باشید
نقل قول کردن
#34 باقر جعفری 1396-04-26 08:36
چرا ما این گوهرو داریم قدر نمیدونیم این اقای ضیایی شنیدم بدون چشم داشتی از خودش مایه میزاشته واسه این استان قابل توجه مسولین الان استان الگوی از این بهتر
نقل قول کردن
#35 هوشنگ بنان 1396-04-26 08:45
من شناخت زیادی از این خانواده دارم از دیربازوبا بسیاری از انها اشنا هستم یکی از فرزندان ایشان اقای محسن ضیایی که یکی از پاسداران نمونه وبا ایمان ودرست کار و انقلابی هستن همچنین داماد اقای ضیایی اقای اسدپور که از مدیران و فرهنگیان عالی قدر هستن همچنین اقای لطیف ضیایی فرماندار و بخشدار نمونه نشانه از درستی و پاکی این خانواده دارد از سایت پر تلاش یافته قدر دانی و سپاس دارم با تشکر هوشنگ بنان
نقل قول کردن
#36 ااس 1396-04-27 09:21
تشکر از اقای بنان همشهری عزیزمان
نقل قول کردن
#37 امیر اسدی پور 1396-04-27 12:29
با سلام
با شایسته ترین و عالی ترین عبارات و سخنان ،به هر زبان و هر لهجه میستایم محبتهای شما عزیزان را
افتخار انتشار تصاویر و زندگی نامه مرحوم پدربزرگم(مرحوم حاج شیخ عزیزالله ضیایی)البته به کمک مدیریت محترم سایت یافته نصیب بنده شده امیدوارم ایشان از من راضی باشند
از همه اقوام عزیر و دلسوز و دوستان و همشهریان اصیل و محترم و خوب که همیشه بنده و خانواده را مورد لطف خود قرار داده اند کمال تشکر و امتنان را دارم .
ضمنا مجدد از مدیریت محترم سایت یافته به جهت انتشار تصاویر و اطلاعات مربوطه کمال تشکر را دارم.
امیر اسدی پور
نقل قول کردن
#38 احمد 1398-10-27 00:01
به نقل از چ:
اگر میشه اسنادتون رو نشون بدین به نظرم دارید دروغ می گید

سلام نه این از برادر های پدر پدر بزرگمه و درست میگه
نقل قول کردن
#39 علیرضا ضیایی لرزاد 1399-01-12 19:39
با سلام اینجانب نوه شیخ بزرگوار کمال تشکر از مدیریت سایت دارم بابت اطلاعات ارزشمند و گرانبهایی که از پدربزرگ عالیقدرم(شیخ عزیزالله ضیایی لرزاد) ارائه دادند, باشد که راه این عزیزان بزرگ مرد و بنیانگزار علم و فرهنگ ادامه دار و پایدار بماند روحش شاد و یادش گرامی علیرضاضیایی فرزند مسعود ضیایی لرزاد....
نقل قول کردن
#40 #امیر_علی_حیدر_امیری 1399-02-26 15:22
خداوند مرحوم شیخ عزیزالله ضیایی را رحمت کند
صدقه جاریه ای در لرستان برای خودشان گذاشتند.
ان شاءالله ما هم بتوانیم شاگرد وفاداری برای این بزرگمرد و دیگر ادباء سرزمینمان لرستان آباد و سرسبز باشیم.
با تشکر برادر عزیزم جناب آقای عبدالرضا قاسمی بابت این همه زحمت در شناسایی فرهیختگان استانمان.
نقل قول کردن
#41 محسن 1400-01-15 13:25
با سلام و خسته نباشید من یکی از اقوام نزدیک نوه ی پسری ایشان آقای ضیاالدین (قوام) هستم، ایشان هم همانند پدر خود مرحوم حسام الدین ضیایی و پدر بزرگ خویش مردی فرهیخته، با سواد، متدین و با خانواده هستن ، ایشان در سن 18 سالگی شهردار نورآباد بودن وپس از آن به معاونت شهرداری خرم آباد تغییر شغل دادن، تروخدا بنده ملتمسانه از شما میخوام از این خانواده ادیب لرستانی بیشتر بنویسید یا در تلویزیون پخش کنید، بخدا اگر این خانواده که از هزاران سال پیش در شهر خرم آباد بوده اند نبودند همه فرزندان و خود ما بیسواد میماندیم، با تشکر
نقل قول کردن
#42 فرامرزضیایی 1401-07-16 00:18
باسلام وعرض ادب خدمت مدیرمحترم.باعث افتخاراست که بازنده نگهداشتن بزرگان علم وادب وفرهنگ ۷هزارسال ویابیشترسرزمینم .جهت آگاه نمودن اذهان عموم خودخدمتی بس عظیم است که خدمتکاران خدوم انجام میدهند.لرستان طوایف وانسانهای بزرگی داردکه نیازاست عزیزانی فرهیخته ازلفافه بیرون آورده وبه همه معرفی نمایندکه درکوچه پس کوچه های تاریخ گم نشوند.بنده خودنیزبامدرک کارشناسی ارشدمدیریت ودرلباس خدمت به وطنم.وجزیی ازاین خانواده هستم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا