توسعه فرهنگی منجربه خود‌باوری جامعه مي‌شود و در شکل‌گیری و هویت فرهنگی جامعه نقش مهمی را ایفاء می‌نماید، بنابراین ضرورت توجه جدی و موشکافانه به حوزه فرهنگ امری بسیار حیاتی است که مسئولان نبایستی به سادگی از کنار آن عبود کنند.
 از همه مهم‌تر تلاش‌های خستگی‌ناپذیری جهت توسعه آن و اثرگذاری در جامعه باید صورت گیرد اما در استان ما لرستان ظاهراً بحث فرهنگی و به‌خصوص مدیریتی این حوزه قدری متفاوت است و مشاهده می‌گردد برخی معادلات به ضرر این حوزه در استان تمام شده است.
وضعیت مدیریتی دو نهاد فرهنگی استان یعنی اداره کل کتابخانه‌های عمومی و همچنین اداره كل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وضعیت مطلوبی نيست و تا حدودی دستخوش برخی سیاسی‌کاری‌ها شده که قطعاً با شعار توسعه فرهنگی و لزوم توجه به این حوزه فاصله‌های زیادی دارد.
در حالی که مسئولان بیش‌تر انرژی خود را صرف فعالیت‌های عمرانی و پروژه‌های نابه‌سامان استان و تلاش در جهت به سرانجام رساندن آن‌ها کرده‌اند اما به نظر می‌رسد از این حوزه غافل مانده‌اند. حدود يك سال ونيم از برکناری مدیر کل قبلی کتابخانه‌های استان به علت تمایل به جناح‌ سیاسی مخالف می‌گذرد و بعد از وی این اداره میزبان دو سرپرست بوده در حالي كه هيچ نهادي نبايد بيش از 3 ماه با سرپرست اداره شود، اما مي‌بينيم كه در برخي ادارات لرستان اين طور نيست و در برخي دستگاه‌ها بلاتکلیفی مدیریتی به سر می‌برند.
 این بی‌توجهی به بحث مدیریتی در حالی همچنان تدوام دارد که می‌بایست مدیریت نهاد كتابخانه‌ها بدون هیچ دغدغه و استرسی به فکر انجام وظایف محوله به خصوص ایجاد فضاهای فرهنگي و بالا بردن سرانه مطالعه در همه استان و تکمیل پروژه‌های مربوطه باشد ولی متاسفانه مشخص نيست به چه علت وضع مدیریتی این نهاد، مسئولان استان ما را همچنان براي انتخاب به فکر فرو برده که امید است این تفکرات هر چه سریع‌تر موجبات تعیین تکلیف وضع مدیریتی اداره کل کتابخانه را فراهم نماید.
از سوي ديگر کانون پرورش فکری کودکان استان نيز دچار چالش‌هاي مربوط به خود است، چرا که وضعیت مدیریتی کانون نیز همچون اداره کتابخانه‌ها مبهم و سوال برانگیز است. همیشه عرف تغییرات مدیریتی این بوده که به محض برکناری یا جابه‌جایی و یا استعفای یک مدیر، شخصی دیگری به عنوان سرپرست معرفی می‌شود اما قریب به یک هفته است که کانون پرورش فکری کودکان استان نه مدیر دارد و نه سرپرست و عملاً رها شده است و کارکنان این حوزه به صورت خودجوش امور محوله را انجام می‌دهند که باید به تک تک آن‌ها تبریک گفت. البته بر اساس شنیده‌ها قریب به یک سال است که مدت خدمت مدیریت کانون به پایان رسیده و مسئولان فرصت کافی را برای جایگزیني وی داشته‌اند که ظاهراً اين كار انجام نشده است.
برخوردهای سیاسی که در این حوزه‌هاي فرهنگي شاهد آن هستیم قطعاً قابل توجیه نیست و البته این را بایستی اضافه کنیم کلید این موارد در دولت قبلی زده شد... به هر حال فرهنگ‌دوستان این دیار منتظر سر و سامان دادن به وضع مدیریتی این نهادها هستند.
الف - م