یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پل‌های لرستان که سابقهٔ تاریخی اكثر آن‌ها به دوره ساسانیان باز می‌گردد، باعث شده‌اند تا استان ما پایتخت پل‌های تاریخی كشور لقب گيرد.

طي چند سال اخیر، زمزمهٔ ثبت جهانی پل‌های تاریخی لرستان به عنوان میراثی جهانی متاسفانه در حد حرف باقی مانده است و افقی امیدوار کننده که بتوان به آن دلخوش کرد دیده نمی‌شود. اتفاقی که در صورت رخ دادن باعث خوهد شد لرستان زيبا بیش‌تر از پیش به جهانیان و حتی ایرانیان معرفی شود.
وضعیت نامناسب محیط و اکوسیستم این پل‌ها و نوع مراقبت از‌ پل‌های تاریخی لرستان از سویی، عواملی شده‌اند برای عدم جذب گردشگر و از سوی دیگر، با توجه به این بی‌توجهی‌ها تخریب تدریجی و نابودی این پل‌ها.
ناشناختگی پل‌های تاریخی لرستان و عدم معرفی شایسته آنان از طریق جراید، صداوسیما و محیط مجازی از سویی و عدم توجه اداره كل ميراث فرهنگي استان از سوی دیگر باعث شده تا واکنش‌های متعجبانه هم‌استاني‌هاي‌مان مواجه شویم.
از دید بسیاری از مردم ایران، عدم اطلاع‌رساني در مورد وجود چنین پل‌هایی، این باور غلط و اشتباه را به وجود آورده که قدیمی‌ترین پل‌های ایران در اصفهان وجود دارند و سی و سه پل و پل خواجو قدیمی‌ترین پل‌های ایران هستند! حال آن که تاریخ و پیشینهٔ این دو بناي عصر صفويه، به اندازه نیمی از عمر تنها یکی از پل‌های لرستان هم نیست.
عواملی مثل رسیدگی و توجه به محیط اطراف پل‌های اصفهان و بازسازی و به‌سازی شکل ظاهری‌شان و نیز معرفی شایسته آن‌ها از طرق مختلف، عاملی شده برای ترقی جایگاه پل‌های موجود در اصفهان و فرصتی برای جذب گردشگران بی‌شمار. بی‌شک پل‌های اصفهان نیز در جایگاه خود شایسته و نیاز به توجه هستند، اما اشکال کار آن‌جاست که توجهی به‌‌ همان اندازه به پل‌های تاریخی لرستان، با توجه به قدمت و تاریخ‌شان، به هیچ روی نشده است.
چندي قبل خبر خوشی از سوی شهرداری خرم‌آباد اعلام شد مبني بر اين که حاضر هستند در صورت مشخص شدن وضعیت مالكيت زمین‌های اطراف "پل اِشکِسه" یا "پل شاپوری"، با وجود این که این پل خارج از محدوده خدمات شهری قرار گرفته است، به وضعیت محیط اطراف این پل عصر ساسانیان رسیدگی کنند و وضعیت آن را سامان بخشد. اتفاقی که بارقه‌ای از امید را در دل مردم خرم‌آباد ایجاد کرد، اما مثل داستان دریاچه کیو، به پاس‌کاری دادن سامان‌دهی وضعیت پل اشکسه میان سازمان‌ها و مسوولان لرستانی ختم شد! باز هم بیم آن می‌رود با عدم توجه به فضاي پيرامون پل زيباي تاریخی، وضعیت آن از این که هست هم وخیم‌تر شود.
درخواست دیرینه و به حق مردم خرم‌آباد از مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری لرستان این است که برای سامان دادن به وضعیت این پل تاریخی، هر چه زودتر کاری انجام دهند، اما متاسفانه این تقاضا تا كنون بی‌جواب باقی مانده و حتی تابلوی راهنمای مناسب گردشگران برای اطلاع از وجود چنین پلی روز به روز شهروندان خرم‌آباد را ناامیدتر می‌کند.
امیدواریم با ارائه ي برنامه‌اي مناسب و با ايجاد روحیه همکاری، پیشنهاد شهرداری خرم‌آباد با دقت بیش‌تری مورد بررسی قرار گیرد بلكه آرزوی دیرینهٔ مردم لرستان جامهٔ عمل پوشيده و از این بنای تاریخی به عنوان فرصتی برای جذب گردشگر استفاده شود.


نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا