یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

چندی پیش مطلبی تحت عنوان «مداحان، تنها مدح اهل‌بیت را بگویند» انتشار یافت که در پی آن جمع کثیری از مردم الیگودرز با استقبال از این مطلب موارد دیگری را عنوان نمودند و خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند.
یکی از مراجعین عنوان کرد برخی مداحان برای گرداندن یک مراسم تشییع جنازه و سومین روز که به‌صورت طبیعی در یک روز برگزار می‌شوند مبلغ 1 میلیون و 700 هزار تومان از بازماندگان متوفی طلب می‌کنند و متأسفانه این طلب خواهی هیچ‌گاه بااخلاق و انسان‌دوستی همراه نیست و بعضاً با تهدید و ... در هم می‌آمیزد و ...
وی گفت: متأسفانه این‌گونه مداحان حتی سواد تلاوت یک آیه از قرآن کریم و یا بیان حدیث و روایت معصومین را ندارند و تنها با نوازندگان نی که چند سالی است خود را مجاز به نواختن در مساجد هم کرده‌اند، هم‌خوانی و همراهی می‌کنند درصورتی‌که یک مداح به‌صرف داشتن صدای خوش نمی‌تواند مداح خوبی باشد و یقیناً داشتن حداقل تحصیلات و قرائت صحیح قرآن هم ملاک می‌باشد.
این افراد همچنین از مسوولین و به‌ویژه متولیان امر درخواست نمودند در بحث نظارت بر دستمزد مداحان و ممانعت از چرخیدن بلندگوها در سطح شهر اقدامات اساسی انجام دهند.
در همین رابطه با محمدحسن محرابی مسوول کانون مداحان الیگودرز گفتگو کردیم از سخنان وی متوجه شدیم که او نیز مثل مردم دل پری دارد.
او می گوید: در سال 92 محلی را برای کانون مداحان اجاره کرده و هزینه هایی هم متحمل شدیم که جهت رفاه حال شهروندان با قیمت های مصوب مراحل مختلف اعم از تشییع، اقامه نماز میت، دفن و خاکسپاری و برگزاری مراسم سومین روز انجام می شد اما متاسفانه عدم حمایت مسوولین و همکاری مردم باعث گردید این مکان تعطیل شود.
وی گفت: در رابطه با مبالغ دریافتی توسط برخی مداحان یقینا مردم بیشتر از همه مقصر هستند که به سراغ مداحانی می روند که تنها پول را می شناسند؛ در حالیکه در این شهر مداحان منصفی هم وجود دارند که با 200 هزار تومان مراسم تشییع جنازه و سومین روز را برگزار می کنند و حتی از نظر صوت خوش و سواد قرائت قرآن از مداحان زیاده‌خواه بسیار سرآمد هستند و مبلغ مذکور را صرفاً با عنوان هدیه دریافت می‌نمایند.
محرابی اضافه کرد: مداحان نباید مبلغی را مقرر نمایند و این امر ارزش معنوی فعالیت آن‌ها را کاهش خواهد داد.
سخنان مردم و رییس کانون مداحان الیگودرز را شنیدیم اما به‌راستی چرا؟!
چرا برخی مداحان آن‌گونه که در مراسم حاضرین را پند و اندرز می‌دهند آن‌ها را از دنیادوستی و تملق خاطر به زرق‌وبرق دنیا بر حذر می‌دارند در عمل به‌گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند و حتی مراسم پایان نیافته پا را بر گردن بازماندگان متوفی گذاشته و همچون طلبکاری چک به دست مطالبه مبالغ نجومی می‌نمایند و چنانچه بازماندگان نسبت به مبالغ مذکور اعتراض نمایند با سخنانی که بوی بی‌صداقتی از آن‌ها به مشام می‌رسد نظیر (من که راضی نیستم، حلال نمی‌کنم و ...) آن‌ها را فریب داده و مبالغ عنوان‌شده را بدون کم‌وکاست دریافت می‌نمایند درحالی‌که مردم باید هوشیار باشند و فریب این‌گونه ترفندها را نخورند، کما اینکه مگر می‌شود کسی پول زور و اضافی از دیگری طلب نماید و سخن از حلال و حرام به میان آورد و ...
به‌راستی‌که دنیادار مکافات است و خداوند هرلحظه آن را محاسبه می‌کند، اگر چنانچه انسان‌ها نیم‌نگاهی به اطراف خود بی اندازند وضعیت افراد جامعه را به‌عین خواهند دید که برخی از آن‌ها به‌واسطه تعدی به‌ حق‌الناس به چه سرنوشت رقت باری دچار شده‌اند؟! این‌گونه افراد شاید چند صباحی از لذت‌های دنیوی بهره‌مند شوند و احساس کنند همه‌چیز دارند، اما یقیناً دوامی نخواهد داشت.
بی‌تردید همان‌گونه که در روایات و احادیث آمده حلال و حرام‌روزی بر عاقبت زندگی، زن و فرزندان انسان‌ها تأثیر بسزایی خواهد گذاشت و...
وظیفه مسوولین:
بی‌شک امروزه تمامی مشاغل به جهت سهولت در پیگیری مطالبات اعضا و همچنین ارائه بهتر خدمات به مردم دارای اتحادیه و یا تشکل می‌باشند اما از کانون مداحان علیرغم این که تأسیس‌ شده است تنها نامی باقیمانده و هرکس به‌دلخواه خود عمل می‌کند که در این رابطه دو انتظار از مسوولین وجود دارد.
1- امیدواریم فرماندار الیگودرز نسبت به تشکیل جلسه‌ای برای رفع مشکل و تسریع در ساماندهی و تقویت کانون مداحان اقدام نمایند، اگرچه درگذشته جلساتی بدون عملیاتی شدن مصوبات برگزار شده.
2- پس از تشکیل کانون مداحان این تشکل نیاز به حمایت دارد که در این رابطه با همکاری واحد متوفیات شهرداری ضمن بهره بردن از مداحان عضو کانون می‌توان نسبت به دریافت تمامی مبالغ مصوب و قانونی از تضییع حقوق بازماندگان متوفی جلوگیری نمود، اقدامی که شهرهای دیگر مهروموم‌ها قبل انجام داده و این مشکل را تا حدود زیادی رفع کرده‌اند و شاید به همین دلیل است که الیگودرز محل مناسبی برای فعالیت مداحان غیربومی شده است.
 وظیفه مردم:
یقیناً مردم ما باید به این باور برسند که برای برگزاری مراسم اموات تجمل‌گرایی نمی‌تواند تضمین مناسبی برای مورد رحمت قرار گرفتن متوفی باشد. در این شهر همچون دیگر شهرها موسسات خیریه و حتی خانواده‌های نیازمند وجود دارد که بعضاً فرزندان آن‌ها سر را با شکم‌گرسنه بر بالین می‌گذارند و در مقابل ما در برگزاری مراسم علاوه بر این که تنها افراد متمول را دعوت می‌کنیم در اصراف و ریخت‌وپاش و سو استفاده‌های سیاسی و غیرسیاسی از مراسم از یکدیگر سبقت‌گرفته و متأسفانه این اقدامات را مانعی برای رفتن آبروی خود قلمداد می‌کنیم!
بی‌شک ایجاد مزاحمت و آلودگی صوتی امری ناشایست و مغایر با رعایت حقوق شهروندان می‌باشد و مخلص کلام این که اکثر بزرگان از http://www.yaftenews.ir/images/93/93-9/shahali2.jpgجمله ائمه معصومین (ع) که نامشان پس از قرن‌ها هنوز هم ماندگار است نه مراسم تشییع‌جنازه باشکوهی داشته‌اند و نه برای مراسم آن‌ها این‌گونه ریخت‌وپاش و تجمل‌گرایی شده است. پس بیایید با برگزاری مراسم ساده نیازمندان را مورد الطاف خود قرار داده و روح کسانی که دستشان از دنیا جداشده را به‌واسطه دعای خیر و صادقانه این افراد قرین رحمت الهی قرار دهیم.

عباس شاه‌علی
وبلاگ خبری نیوز اليگودرز


* نكته قابل ذكر اين كه متاسفانه از سوي سازمان‌ها و نهادهاي مختلف معمولان نظارت مناسبي بر اين امور صورت نمي‌گيرد.
مثلاً در حسينيه حبيب ابن مظاهر خرم‌آباد كه وقف مرحوم حاج حبيب نيك‌نام مداح فقيد هيات پشت بازار اين شهر است، آن مرحوم علاوه بر وقف اين مكان براي مراسم مختلف به صورت رايگان، مبلغي بالغ بر يك صد ميليون تومان نيز براي هزينه‌هاي اين مكان اختصاص داد كه اين مبلغ اخيرا صرف خريداري يك باب مغازه شده و اجاره آن صرف هزينه حسينيه مي‌شود، اما مشخص نيست اداره اوقاف به چه منظور براي برپايي هر مجلس ختم در اين مكان مبلغ 200 هزار تومان (120 مردانه و 80 هزار طبقه بالا - زنانه) اخذ مي كند در حالي كه هيچ گونه خدماتي اعم از پذيرايي يا سامان‌دهي چند مداح انجام نمي‌دهد و صاحب عزا ناچار است علاوه بر دادن اين مبلغ سنگين به اوقاف، مبالغي كلان نيز به مداحاني كه براي چند دقيقه در مجالس عزاي اموات حضور مي‌يابند پرداخت نمايند.
به جاست مسوولان ذي‌ربط در اين خصوص نيز چاره‌انديشي و اقدام نمايند. يقيناً كساني چون مرحوم نيك‌نام با نيت اين كه اين حسيسنه به راييگان در اختيار همشهريان‌شان براي مجالس عزا يا مذهبي قرار گيرد، اقدام به وقف آن كرده‌اند و گرفتن هزينه‌هاي سنگين باعث عدم استقبال مردم يا استفاده از روي ناچاري خواهد شد كه اين موضوع با روح وقف مناسبتي ندارد ...



دیدگاه‌ها  

#1 حمید 1394-04-23 00:13
واقعا بعضی از این جماعت گردنه بگیر هستن
نقل قول کردن
#2 احمد 1394-04-23 09:02
مقصر اصلی خود ما مردم هستیم ما به جای مداح خواننده می اوریم و هیچ خواننده ای قران بلد نیست و هر کسی قران خوب بلد باشد خواننده ای نمیکند.
نقل قول کردن
#3 مهدی 1394-04-23 22:07
مطلب زیبایی بود واقعا یکی از مشکلات استان لرستان بدرستی مورد واکاوی قرار گرفته است برخی مداحان سوار بر خودروهای شاسی بلندی شده اند که از پول ایتام خریداری شده است آیا این انصاف است
نقل قول کردن
#4 کاظمی 1394-04-23 22:09
به نظر من اینگونه مداحان بدنبال فریب مردم هستند پس شهروندان باید مراقب باشند
نقل قول کردن
#5 رمضانی 1394-04-23 22:10
جناب شاه علی بسیار عالی بود تشکر و امیدواریم این موضوع را پیگیری نمایید و رها نکنید
نقل قول کردن
#6 الف 1394-04-24 07:42
رسم ررسومات غلط .آقا اينكه يك نفر را بياورند و براي انتخابات از يكي تعريف كند چه خيري براي خانواده و عزيز از دست رفته اش دارد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا