یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

خرداد 1388 در شرايطي كه همه توجهات معطوف انتخابات رياست جمهوري بود، ما بدون توجه به مسائل سياسي، قصد داشتيم اولين شماره‌ي نشريه "لرستان ورزشي" (نخستين نشريه تخصصي حوزه ورزش لرستان) را منتشر كنيم.
انتشار نشريه‌اي تخصصي در لرستان در زماني كه نشريات عادي نيز با مشكلات و چالش‌هاي بسياري مواجه هستند، كاري دشوار است و با وجود نصيحت ديگران براي عدم ورود به اين عرصه، ما تلاش خود را آغاز كرديم بلكه بتوانيم با كمك به ترويج سلامتي، به جنگ اعتياد و بيكاري در لرستان برويم.
آن‌ها كه 31 شماره منتشر شده از "لرستان ورزشي" را در سال‌هاي 1388 و 1389 خواندند، مي‌توانند شهادت بدهند كه تقريباً از هيچ، همه چيز ساختيم! ورزش لرستان نه تيم ليگ برتري داشت و نه اداراتي كه از ورزش اين ديار حمايتي كنند اما ما هر ماه 2 مرتبه مطالبي مختلف و متنوع كه باعث دلگرمي جوانان ورزشكار ديارمان مي‌شد را منتشر مي‌كرديم. (علاقه‌مندان مي‌توانند فايل‌هاي PDF نشريه را در وبلاگ لرستان ورزشي به نشاني lorestanvarzeshi.persianblog.ir مطالعه نمايند.)
اما اين مطلب چه ربطي به روابط عمومي‌ها داشت؟ اكنون توضيح مي‌دهم:
از آن‌جا كه نشريات و پايگاه‌هاي خبري استان لرستان "غيردولتي" محسوب شده  و از جايي حمايت مالي نمي‌شوند و به منظور ايجاد رقابت با نشريات و خبرگزاري‌هاي سراسري كه اكثراً دولتي هستند يا از سوي نهاد خاصي حمايت مي‌شوند و حقوق و مزايا دريافت مي‌كنند، به نشريات محلي مجوز داده مي‌شود تا تنوع اخبار باعث برآوردن نيازهاي مخاطبان شود. اما تداوم حيات رسانه‌هاي استاني و توسعه كار آن‌ها بستگي به آگهي‌هاي دولتي يا بخش خصوصي دارد.
لذا ما (نيروهاي نشريه لرستان ورزشي) نيز به منظور تأمين هزينه‌هاي چاپ نشريه، اجاره دفتر، پول تلفن و ... ناچار به سراغ روابط عمومي‌هاي برخي ادارات رفتيم تا در صورت امكان ما را با گرفتن اشتراك يا دادن آگهي در حد توان ياري كنند.
متأسفانه اكثر جاهايي كه مراجعه مي‌كرديم، به افرادي در روابط عمومي ادارات بر مي‌خورديم كه اصلاً نمي‌دانستند روابط عمومي يعني چه! حتي برخي با آداب يك سلام و عليك ساده نيز آشنا نبودند ديگر چه برسد به اين كه بلد باشند اينترنت چيست يا تعامل با ديگران يعني چه ...
البته تقصير آن‌ها نبود، مقصر اصلي كسي بود كه آن‌ها را در اين منصب به كار گمارده بود! برخي نيز به جاي روابط عمومي، "روابط خصوصي" بوده و هنوز هم هستند! اين‌ها كه از درك كار خوب در حوزه‌ي رسانه عاجز هستند به لابي كردن با چند نشريه و خبرنگار خاص روي مي‌آورند و ضمن از دست دادن استقلال خود و نهادشان، تا حد نوچه‌ شدن برخي خبرنگاران نيز پيش مي‌روند. نيازي نيست كه مثال بزنيم، هنگام برگزاري نشست‌هاي خبري فقط با حضور چند به اصطلاح خبرنگار نورچشمي كه معمولاً هم خروجي خاصي ندارند و رو به كپي كردن از روي دست سايرين مي‌آورند و يا وقتي يك نشريه را مشاهده مي‌كنيد كه هميشه از يك اداره خاص در نشريه‌اش آگهي دارد، سرراست‌ترين نشاني اين قبيل روابط عمومي‌ها بي‌كفايت همين‌هاست كه نقش مهمي در بر هم زدن توازن رسانه‌اي استان دارند و حتي گاهي تا آن‌جا بي‌اختيار و اراده هستند كه برخي خبرنگاران تعيين مي‌كنند چه رسانه‌هايي به نشست‌هاي خبري اداره‌ي آن‌ها دعوت شوند و با اجازه و مشورت آن‌ها نفرات را دعوت مي‌كنند! (زيرا واقعاً خودشان چيزي از وضعيت رسانه‌هاي استان نمي‌دانند)
اين‌جاست كه كار روابط عمومي شركت مخابرات لرستان و چند روابط عمومي خوب ادارات و نهادهاي ديگر نمود پيدا مي‌كند.
 در ابتداي مطلب نوشتم كه سال 1388 وقتي نشريه لرستان ورزشي را منتشر مي‌كرديم به چند اداره مراجعه كرديم تا در حد امكان از ما كه نشريه‌اي غيردولتي هستيم حمايتي نمايند، در همين حد كه بتوانيم هزينه‌هاي چاپ نشريه را درآوريم نيز راضي بوديم تا بتوانيم به كارمان ادامه دهيم اما اكثراً دست رد بر سينه ما زدند به جز چند جا كه يكي همين روابط عمومي شركت مخابرات بود.
روزي كه شماره اول نشريه را در دوم خرداد 1388 منتشر كرديم، به اتاق روابط عمومي شركت مخارات لرستان رفتيم. قبل از ورود حالت نااميدانه داشتيم  چرا كه اكثر روابط عمومي‌هايي كه تا آن لحظه سر زده بوديم روي خوشي به ما نشان نمي‌دادند، لذا با خود انديشيدم كه اين‌جا هم مثل ساير جاهاست ولي به هر حال تصميم گرفتيم حرف‌مان را بزنيم چرا كه 5 انگشت دست، هيچ وقت شبيه هم نيستند.
وقتي وارد اتاق شديم سراغ مدير روابط عمومي مخابرات را گرفتيم. يكي از كاركنان با اشاره‌ي آقاي "محمدمهدي ايماني‌پور" را نشان ما داد. خدمت ايشان رسيديم و گفتيم ما 6-7 جوان هستيم كه هدف‌مان خدمت به ورزش و جوانان لرستان است. اگر قصد پول درآوردن داشتيم به بازار مي‌رفتيم و اگر فقط يك روز معامله آهن مي‌كرديم به اندازه تمام پولي كه در يك عمر از خبرنگاري قرار است عايدمان شود، درآمد خصوصيات روابط عمومي‌هاي توانمند لرستان را بشناسيد/ خاطره‌اي از معرفت كاركنان روابط عمومي مخابراتداشتيم اما اين راه را برگزيده‌ايم به اين اميد كه چشمان بينايي باشد كه كار ما را ببيند و در حد امكان از ما حمايتي كند تا ما هم از جوانان شهر و استان‌مان حمايت كنيم. لذا از شما تقاضا داريم اگر مي‌توانيد 10 تا 20 نسخه از نشريه ما اشتراك بگيريد بلكه گوشه‌اي از بار سنگين مالي چاپ نشريه ما را برداشته باشيد.
آقاي ايماني لبخندي مهربانانه زد و گفت: به جاي 10-20 نسخه ما 50 نسخه اشتراك مي‌گيريم و گه‌گاهي هم كه بشود به شما آگهي هم مي‌دهيم!
شور و حال ما در آن لحظه وصف ناشدني بود، از اين كه يك هم‌استاني تا اين حد براي كار ما ارزش قائل شده بود، بسيار خوش‌حال بوديم و تمامي ناملايمات آن روز را فراموش كرديم!
آن برخورد آقاي ايماني را تا به امروز كه بيش از 7 سال از آن ماجرا مي‌گذرد هنوز در ذهن داريم و با خود مي‌انديشيم اي كاش كساني مثل ايشان در ساير نهادها نيز مسووليت داشتند كه حداقل با دادن انرژي مثبت، اميد را در دل ديگران زنده نگه دارند.
اخيراً روابط عمومي شركت مخابرات لرستان 3 رتبه برتر در كشور كسب كرده است كه به يقين شايسته‌ي اين عزيزان است اما آن‌چه كه كار روابط عمومي مخابرات را در حوزه تعامل با رسانه‌ها برجسته و از برخي روابط عمومي‌هاي ضعيف متمايز مي‌كند، "رصد دقيق تمام رسانه‌هاي لرستان" و نيز "رفتار عادلانه" بين آن‌هاست.
از اواخر سال 1391 كه پايگاه خبري يافته به عنوان اولين پايگاه خبري داراي مجوز در لرستان كارش را به صورت رسمي آغاز كرد، همان حكايت برخورد سرد روابط عمومي اكثر ادارات براي ما تجديد شد، اما باز هم طبق معمول روابط عمومي شركت مخابرات از اولين روابط عمومي‌هايي بود كه براي كار خوب ارزش قائل شد و يك روز تلفني به ما اطلاع دادند كه اگر امكان دارد به دفتر روابط عمومي مخابرات سري بزنيم.
وقتي نزد آقاي امير علي‌پناهي كارشناس روابط عمومي مخابرات لرستان رفتم، ايشان روي سيستم كامپيوترشان، فايل‌هايي نشان من داد كه به اسم هر خبرگزاري و پايگاه خبري ايجاد شده بود و به من گفت چون شما ظرف چند ماه اخير حدود 12 خبر از شركت ما منتشر كرده‌ايد لذا يك بنر آگهي را به مدت 3 ماه به منظور تبليغ كنار سايت ما قرار دهيد. بعد اشاره نمودند كه در روابط عمومي مخابرات لرستان يكي ديگر از كاركنان را مسوول رصد نشريات چاپي لرستان كرده است و به آن‌ها نيز به نوبت آگهي داده مي‌شود.
از اين "برخورد محترمانه" بسيار خوش‌حال شدم و ياد روابط عمومي‌هايي افتادم كه فكر مي كنند رسانه‌ها نوكر و خادم آن‌ها هستند و براي گرفتن اگهي بايد آن‌هارا التماس كنند، و جالب‌تر اين كه تا كنون 2-3 مطلب انتقادي كه شهروندان براي ما در مورد خدمات مخابراتي ارسال كرده‌اند با جوابيه محترمانه از سوي شركت مخابرات استان مواجه شده و سپاس‌گزاري كرده‌اند كه مثلاً مشكل اينترنت در يكي از محلات شهر دورود را به آن‌ها گزارش داده‌ايم تا در صدد رفع آن برآيند. رفتار محترمانه و متشخصانه روابط عمومي شركت مخابرات لرستان درست برعكس روابط عمومي‌هاي ناكارآمد برخي ادارات ديگر است كه با يك انتقاد ساده از كوره در مي‌روند!
به هر حال برخورد بزرگوارانه و در عين حال نگاه تيزبين روابط عمومي مخابرات لرستان كه تمامي رسانه‌هاي استان را رصد مي‌كنند و در عين حال به عدالت نيز ميان آن‌ها رفتار مي‌نمايند، بايد سرمشقي باشد براي روابط عمومي‌هايي كه هنوز هيچ اطلاعي از حوزه رسانه‌هاي استان ندارند و هنوز به صورت سنتي اداره شده و اخيتار و عنان آن‌ها به دست برخي اهالي رسانه است!
پس درود بر ايماني‌پور و امثال ايماني‌پور و تبريك مجدد به ايشان و همكاران توانمندشان در حوزه روابط عمومي كه با شايستگي 3 رتبه برتر در كشور كسب كردند.
رضا جایدری
 

دیدگاه‌ها  

#1 رحمتی 1394-03-31 12:02
با سلام
به آقای ایمانی پور و تیم ایشان تبریک گفته و امیدواریم همواره موفق باشند
لازم به ذکر است آقای ایمانی پور از ورزشکاران و کوهنوردان بااخلاق استان هستند ....
نقل قول کردن
#2 امیر 1394-03-31 22:17
دورود بر پایگاه خبری پر بیننده یافته و تیم زحمت کش این رسانه
نقل قول کردن
#3 امین ساکی 1394-04-01 02:43
درود بر عزیزان یافته و خسته نباشید به خوبان مخابرات استان خصوصا جناب علی پناهی عزیز
دستمریزاد
نقل قول کردن
#4 شفیعی 1394-04-01 08:37
بنده کارشاس مسوول روابط عمومی مخابرات تهران هستم . من شاهد تجلیل ویژه مدیر کل روابط عمومی مخابرات ایران در جمع روابط عمومی های کشور از روابط عمومی لرستان بوده ام . همچنین در حاشیه مراسم نیز من و همکارانم از برخورد گرم و روی باز اقای پناهی اظهار شعف کردیم . برای ایشان و سایر همکارانشان آرزوی سربلندی و موفقیت روزافزون دارم.
نقل قول کردن
#5 شاهوردی 1394-04-02 08:05
سلام و تبریک به آقای نجاتی و همکارانشون و به امید موفقیت روز افزوان برای بچه های خلاق و خوش ذوق روابط عمومی مخابرات استان لرستان
نقل قول کردن
#6 شجاعی زاده 1394-04-02 08:07
سلام و عرض ادب خدمت همکاران خبرگزاری یافته
و عرض سلام و تبریک خدمت برادر عزیز جناب آقای نجاتی کارشناس برتر شرکت مخابرات لرستان
نقل قول کردن
#7 نجاتی 1394-04-03 09:23
سلام و سپاس از بچه های خوب خبرگزاری یافته
نقل قول کردن
#8 چنگیز 1394-04-03 09:29
سلام وتشکر از دوست عزیزم جناب آقای شاهوردی ممنونم
نقل قول کردن
#9 خبرنگار 1394-04-03 16:15
در واقع با اين رفتار به شما و رسانه هاي استان فرصت رشد دادند . اميدوارم ديگر روابط عموميها نيز ديد باز داشته باشند و چنين فرصتي به رسانه هاي خوشذوق بدهند
نقل قول کردن
#10 امیر علی پناهی 1394-04-03 22:02
ممنون جناب اقای ساکی از ابراز لطفتان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا