یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رسم‌‏ها و آئين‏‌هاى نوروزى از روزگاران كهن برجاى مانده و از نسلى به نسل بعد به ارث رسيده است و با دگرگونى شيوه‏‌هاى زندگى، تكنولوژى بدون آن كه هويت خود را از دست دهد تحول يافته است. از آداب و رسوم كهن پيش از نوروز بايستى از پنجه، چهارشنبه سورى و خانه تكانى ياد كرد كه در واقع پيش درآمد آماده سازى فضاى جشن‏‌هاى نوروزى است.
به گزارش یافته به نقل از سمتا، يك هفته قبل از نوروز مردم خود را براى عيد آماده مى‌‏نمايند و به قول خودشان «كاردُرِسى» مى‏‌كنند. در طول اين هفته به خانه تكانى مشغول مى‌‏شوند و در و پنجره و ديوارهاى خانه را گردگيرى و تميز مي‌‏نمايند. البته اين كار بيش‌تر به وسيله زن‌ها و دختران انجام مى‏شود.
يكى ديگر از آئين‏‌هاى قبل از نوروز، آئين چهارشنبه سورى است. در لرستان دو آيين چهارشنبه سورى برگزار مى‏‌شده است. يكى چهارشنبه آخر ماه صفر كه از اول شب چهارشنبه نوجوانان هر خانه كوزه مى‌شكستند و بر پاره‏اى از شكسته آن مقدارى اسپند و چند سكه به عنوان دفع شر و بلا و مرض در كوچه‌‏اى رو به قبله و در تاريكى آن را پرتاب مى‏‌كردند و بدون آن كه پشت‏سر را نگاه كنند از آن محل دور مى‏شدند.
در برخى از خانه‏‌ها هم فال كوزه انجام مى‏‌شد. به اين صورت كه شب چهارشنبه هر كسى به نيتى مهره يا دكمه فلزى در كوزه مى‌‏انداخت و كوزه را شب زير يك ناودان رو به قبله مى‏‌گذاردند و فرداى آن شب همه مرادمندان جمع شده و كوزه را دخترى در دامن پنهان مى‌‏كرد و دانه دانه مهره‌‏ها را از كوزه بيرون آورده در دست مى‏گيرد كه كسى نبيند و يك نفر براى آن صاحب مهره يك فرد شعر از اشعار محلى مى‏‌خواند و صاحب مهره بايستى قصد و منظور خود را خوب يا بد از آن بيت شعر درك كند. فال گوش ايستادن هم يكى از كارهاى اين شب بوده است. روز چهارشنبه پيش از برآمدن آفتاب، زنان با چادر و روى پوشيده به دباغ‌خانه مى‏‌رفتند و اعمالى انجام مى‏‌دادند به نيت كسب محبت شوهر و يا شوهر دادن دختران (بخت‏‌گشايى).
يك چهارشنبه سورى ديگرى نيز در اين استان انجام مى‏‌گيرد كه اين آيين با آئينى كه تقريبا در تمام ايران انجام مى‏‌شود يكسان است. هم‌چون ديگر نقاط ايران، اين جشن در لرستان در روز چهارشنبه آخر سال برگزار مى‏‌گردد.
شكوه برگزارى اين شب رنگ و حال ديگرى داشته و دارد. زيرا همگان در آن شركت دارند حتى در روستاها. در اين شب فضا پر از صداى ترقه مى‏‌شود و آتش‌افروزى در همه كوچه‏‌ها و خانه‌‏ها انجام مى‏شود. از روى شعله پريدن و گاهى رقص و پايكوبى در كنار شعله‏‌ها مرسوم است.
در مراسم آتش بازى كه بيشتر، بچه‏‌ها و جوانان در آن شركت مى‏كنند، حلقه‏‌هاى آتشى درست كرده و از سر آن مى‏‌پرند و از آتش سرخى آن را طلب مى‌‏كنند و زردى و ضعف را نثار آن مى‏‌كنند.
در چهارشنبه سورى حاجى‏‌فيروز پيام آور نوروز و بهار، نشاط و سرورى به جشن مى‏‌دهد. نواختن سرنا و دهل در روستاها و هم در شهرها در اين روز معمول بوده است. قاشق‌زنى يكى از مراسم اين شب بود.
كاشتن سبزه نوروزى از ديگر آيين قبل از نوروز است. از نيمه اول اسفند دانه‏‌هاى گندم، عدس، باقلا، تخمه سفيد و كنجد را براى سبزه عيد خيس مى‏‌كنند و يك هفته بعد آن‌ها را در ظرف‌هاى چينى يا مسى با سليقه و گاهى هم به اشكال هندسى مثلاً چهارترك يا شش ترك در اطراف و دايره (باقلا) در وسط، مى‏كارند و هر يك از ترك‏‌هاى آن نيز گندم يا عدس مى‏‌باشد.
كوزه سبزى هم معمول است. به اين صورت كه كوزه را با پارچه‏‌اى پنبه‏‌اى مى‏پوشانند، سپس تخمه سفيد يا كنجد را در آب خيس كرده و بر روى كوزه به طور يكنواخت مى‌‏كشند و يك روز آن را مى‏گذارند تا بچسبد، پس از آن كوزه را پر آب مى‏كنند به طورى كه آب موجب ريختن دانه‌‏ها نشود. از نفوذ آب از ديواره كوزه و به تدريج دانه‌‏ها سبز مى‏‌شوند.
گاهى بر گره‏‌هاى چرخى چوب قليان نيز گندم مى‏‌كارند. مادر بزرگ‏‌هاى خانواده نيز به تعداد و به نام كودكان خانواده و براى نوادگان گندم خيس شده را در پوسته تخم مرغ مى‏‌ريزند و سبز مى‏‌شوند و پيش از تحويل سال آن‌ها را به كودكان مى‏‌دهند كه بر سفره هفت‌‏سين خودشان بگذارند.
از جمله كارهاى پيش از آيين نوروزى، دو شب ويژه مردگان است كه هر خانواده‏‌اى در اين شب‌ها براى شادى و آمرزش مردگان خود آيينى برگزار مى‏‌نمايد. كه اين شب‏‌ها بدين قرارند:
1. شب جمعه آخرسال يا آخرين پنج‌شنبه شب سال، كه مردم بعد از ظهر روز پنج‌شنبه به گورستان رفته و بر مزار مردگان خود دعا مى‏‌كنند و خرما و حلوا پخش نموده و يا بر آنها شمع مى‏افروزند.
2. يك شب قبل از شب عيد كه آن را الفه [عَرَفه] مى‌‏نامند، نيز همگان به گورستان مى‏‌روند و براى گذشتگان خود طلب آمرزش مى‏‌كنند و خيرات مى‏‌كنند. اگر دو شب جمعه آخر سال و الفه پى در پى هم باشد هر دو شب برگزار مى‌‏شود.
در شب الفه يا يك شب پيش از شب عيد، در هر خانواده پس از بازگشت از گورستان، به ياد مردگان حلوا مى‏‌پزند و نكته جالب آن است كه به هنگام پختن حلوا وقتى روغن كاملاً داغ شد، به نام هر يك از مردگان يك مشت آرد در روغن مى‌‏ريزند و نام آن مرده را هم بيان مى‏‌كنند.
پس از آماده شدن حلوا آن را بين همسايگان پخش مى‏‌كنند و اعتقاد دارند كه در آستانه سال نو ارواح مردگان به خانه‏‌ها مى‏‌آيند تا بدانند آيا به ياد آن‌ها هستند يا نه؟ گاهى هم به نام و تعداد آن‌ها در سقاخانه و اماكن مقدس شمع روشن مى‏‌كردند.
تهيه شيرينى نوروزى نيز يكى از مراسم جشن عيد نوروز است. خانواده‌‏ها در گذشته اقدام به تهيه چند نوع نان شيرينى مى‏‌كردند كه هنوز هم اين روش و سنت برجاست.
از آن جمله نوعى نام شيرينى به نام «كاك» است كه خمير آن از آرد گندم است با آب شكر يا قند، كه اين خمير با روغن گرم شده مالش (يا ورز) داده مى‏‌شود تا روغن كاملاً جذب خمير شود. پس يك ساعت يك بانو كه در پختن كاك مهارت دارد و اصولاً به كاك پز هم مشهور است و يك نفر از اهل آن خانه در كنار آتش و ساج نان پزى به پختن و تا كردن كاك مشغول مى‏‌شوند.
كاك پز «چونه» را بر پشت مجمعه مى‏گذارد و با چوب مخصوص (لله) آن را نازك مى‏‌كند و آن را بر ساج يا «تابه» داغ مى‏اندازد. زن ديگرى نيز پس از پختن آن را بر روى ساج، چهارگوش جمع مى‌كند و يا آن را به شكل لوزى مى‏برد و بر روى آن‌ها با آب زعفران كلمه «مرگ من نشكن» همچنين كلوچه‌‏هاى مختلفى از جمله خرمايى، آردى و برنجى نيز مى‌‏پختند. امروزه بسيارى از خانواده‏‌ها هنوز هم كاك عيد را مي‌‏پزند و پختن آن را به عنوان بخشى از جشن نوروزى خود مى‏‌دانند.
همان طورى كه در همه جاى ايران معمول است، در لرستان نيز چيدن سفره هفت‌سين از مهم‌ترين آيين‏هاى نوروزى است. حالا چه بر طاقچه و چه بر كف اطاق، به شكلى مفصل يا ساده چيده شود.
در شهر از قديم سمنو، سپند، سير، سبزه، سكه، سماق و سرمه بر سفره مى‌‏نهادند ولى امروزه با امكان دستيابى به سنبل و سيب و ساير سين‏ها تغييراتى داده شده است. سفره را رو به افتوزنو يا آفتاب زنان يا مشرق و يا رو به جنوب پهن كرده و بر بالاى آن آيينه، در وسط يك كاسه چينى آب در ميان بشقاب كه يك يا دو ماهى كوچك در آن انداخته شده مى‏گذارند و بعد اطراف آن ظرف‏هاى محتوى (سين) به تعداد افراد خانواده شمع، كتاب آسمانى، گلاب پاش و ديوان حافظ گذاشته شده و ظرف سبزى و يك بشقاب تخم‌مرغ پخته رنگ‏آميزى شده و چند شاخه شكوفه يا بيدمشك، يك بشقاب نان شيرينى و كوزه‏هاى سبزى آرايش شده و نارنج نيز از جمله چيزهايى است كه بر سفره مى‏گذارند.
در كنار سفره در قديم كه برق نبود، يك لاله يا يك لامپا از چند ساعت قبل از تحويل سال يا سه روز يا بيش‌تر بايستى روشن باشد. امروزه از برق استفاده مى‏‌شود. از دقايقى پيش از تحويل سال و در هر ساعت از شبانه‌‏روز اعضاى خانواده با لباس نو در كنار سفره هفت‏‌سين مى‌‏نشينند، و در گذشته بزرگ خانواده دعاى تحويل سال را مى‏‌خواند، و به انتظار مى‏نشستند تا توپ تحويل شليك گردد. سپس كوچكترها دست بزرگتران را در همان كنار سفره مى‏‌بوسند و به عنوان دشت نخستين سكه يا پول كه قبلاً لاى قرآن گذاشته شده بر مى‌‏دارد.
اين نكته قابل ذكر است كه اگر خانواده‏اى عزادار باشد سبزه مى‏‌كارند اما هفت‌سين را براى سال اول نمى‏‌چينند و ديد و بازديد نمى‌‏روند. ولى اگر يك نفر از خانواده در سوگ خويشاوند خود سياه‏‌پوش باشد حتما به هنگام تحويل سال جامه خود را عوض مى‏‌كند و پس از يك ساعت دوباره سياه بر تن مى‏‌كند.
 
شام عيد
در لرستان دو شب عيد يعنى شب اول و دوم سال نو پلو مى‏‌پزند و بسته به اين است كه جشن خانواده و سنت ديرين چه باشد. مثلاً در يك خانواده حتما شب اول باقلاپلو و شب دوم چلو و خورش سبزى مى‏پزند و مى‏گويند جشن هر سال ما اين است و كسى ديگر نوعى ديگر. اما حتما در هر دو شب برنج پخته مى‏شود. در برخى مناطق استان غذاهاى مخصوص اين شب عبارتند از: آش دوغ، لى لى پلو، و... .
تهيدستان در جشن نوروز فراموش نمى‏شوند. خانواده‌‏هاى توانا شام عيد همسايه يا افراد تهي‌دست را به صورت خشكه يا پخته در اختيار آنها مى‏گذارند.
اگر دختر و پسرى نامزد و يا عقد كرده يكديگر باشند، از خانه داماد در شب عيد يك مجمعه شام مخصوص عروس با يك خوانچه محتوى يك بشقاب سبزه و هداياى نوروزى و شيرينى به خانه عروس مى‏‌فرستند و عروس بايد شام خود را از آن صرف كند.
ديد و بازديد نوروزى از ديگر آيين‏‌هاى جشن نوروز است كه با آغاز سال نو آغاز مى‏‌شوند.
آغاز ديد و بازديد بسته به ساعت تحويل سال است. اگر در نيمروز يا قبل از ظهر باشد در همان وقت و اگر ديرگاه يا نيمه سال باشد از بامداد روز بعد ديد و بازديد آغاز مى‏گردد.
نخست به ديدار روحانيون برجسته شهر براى گفتن مبارك‌باد مى‏‌روند و هر يك از روحانيون به ديداركنندگان يك سكه عيدى مى‌‏دهد و با شيرينى از بازديد كنندگان پذيرايى مى‏‌شود. آن گاه هر كس با خانواده به ديدار بزرگ خاندان مى‏‌روند و رعايت احترام بزرگتران لازم و حتمى است.
آن‌ها كه در طول سال با هم كدورتى داشت‌ه‏اند به وساطت بزرگترها، كينه‏‌ها را از دل بيرون كرده با هم آشتى و روبوسى مى‏‌كنند و مى‏‌گويند همان طورى كه خانه تكانى شده بايد دل تكانى و سينه‌‏تكانى هم بشود و كينه‏‌ها و دشمنى‏‌ها را نيز به دور ريخت.
در روستاها و مناطق عشاير نشين در روز اول فروردين همه مردان دسته جمعى به خانه مسن‏ترين و معتمدترين فرد آبادى مى‏روند و پس از صرف چاى و شيرينى به صورت گروهى تمام خانه‌‏هاى ده را مى‏گردند و عيد مباركى مى‏گويند. عيد مباركى زنان در روستاها و مناطق عشايرى پس از مردان آغاز مى‏‌شود.

شنبه به در و سيزده به در
مردم اولين شنبه سال را از بامداد يا بعد از صرف ناهار به باغ و صحرا مى‌‏روند. در اين روز اغلب زنان و دختران در مكان‌‏هاى نظر كرده و مورد احترام «ننو» كوچكى به نيت بخت‏گشايى و حاجت روايى مى‏‌بندند. اگر پس از ساعتى باد خاشاك يا پَر كاهى در آن مى‌‏ريخت نشانه آن بود كه حاجت روا خواهد شد. مردان به ورزش و دختران به تاب بازى مشغول مى‌‏شوند تا روز به پايان برسد.
در لرستان مراسم سيزده بدر را در روز چهاردهم فروردين برپا مى‏دارند و اعتقاد دارند كه اولين روز نوروز روز ويژه است و سيزده روز پس از آن را بايد حساب كرد و آيين سيزه به در را انجام داد.
به همين خاطر سيزده به در را چهاردهم فروردين انجام داده و به آن چهارده بدر مى‏‌گويند و سيزده بدر رسمى كشور را سيزده بدر غريبه‏‌ها ناميده و چهارده بدر را سيزده لُرها گفته و به صحرا مى‏‌روند.
البته در برخى از نقاط استان نيز سيزده به در در روز سيزدهم نوروز برگزار مى‏‌شود. مردم برخى شهرهاى استان در اين روز به مكان‏‌هاى سرسبز رفته و روز را در آن‌جا سپرى مى‏‌كنند.
در اين روز مردم گياهان سبز را به هم گره مى‏زنند و نيت مى‌‏كنند كه سال خوب و خوشى را در پيش رو داشته باشند.
آئين سيزده ‏به در در لرستان همانند ساير نقاط ايران يك جنبش و حركت عمومى و نمايش زيباى سنت ايرانى است كه مردم از بامداد و بعضى قبل از برآمدن آفتاب به باغ و صحرا مى‏‌روند.
عده‏اى به باغ‏‌هاى نزديك و گروهى كه وسيله نقليه داشته باشند به جنگل‏‌ها و دشت‏‌هاى اطراف مى‌‏ر‌وند، و جالب است كه باغداران براى رفاه مردم، درهاى باغ‏‌هاى پرشكوفه خود را به روى مردم مى‏‌گشايند.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا