حواشي مراسم توديع و معارفه رؤساي دانشگاه لرستانروز سه‌شنبه 14 مردادماه مراسم توديع و معارفه رؤساي قديم و جديد دانشگاه لرستان با حضور دكتر عبدالحسين فريدون مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی برگزار شد.

به گزارش يافته، رییس سابق دانشگاه لرستان در مراسم تودیع خود، به ارایه آمار و اطلاعاتی از عملکرد دانشگاه در طول دوره تصدی این منصب پرداخت که عده‌اي ایرادهای بسياري بر آن گرفتند.

دکتر حسن زمانیان بعد از بيان مقدمه‌ای کوتاه، اسلایدهایی شامل نمودار، جدول و عکس‌هایی از تعداد کارکنان، تعداد دانشجویان، اقدامات عمرانی و رفاهی، جذب بورسیه‌های هیات علمی و ... را براي حضار نمایش داد.

وي با نمایش تصویر طراحی سه بعدی نمای ساختمانی 9 طبقه گفت: »یک کار خوب كه انجام شد، احداث مجتمع فرهنگی و رفاهی دانشگاه لرستان بود. طبق مصوابتی که ما داشتیم، منازل سازمانی دانشگاه را به مزایده گذاشتیم؛ قیمتی که به فروش رفتند، دو برابر قیمت کارشناسی بود و با مصوبه هیات امنا، در یک منطقه خوش آب و هوا حدود یک هکتار باغ را خریداری کردیم. این ساختمان را هم اجرا کردیم. اكنون طبقه هفتم آن در حال تكميل است. طبقات هشت و نه آن با جناب دكتر عزيزي! ..."»

اسلاید بعدی عکسی از این پروژه بود که اسکلت یکی- دو طبقه‌ای را نشان می‌داد و دكتر زمانيان به سرعت این اسلاید را رد کرد. محل این پروژه در کیلومتر10  جاده خرم‌آباد به الشتر قرار دارد. چند نفر که از الشتر براي شركت در اين مراسم آمده بودند، مي‌گفتند چنین ساختمانی را هنوز ندیده‌ایم!

دكتر حسن زمانياناین در حالی است که برخی نسبت به نحوه و دلیل فروش منازل مسکونی معترض هستند و عقیده دارند منازل قیمت به مراتب پایین‌تری فروخته شده است و ساخت چنین مجتمعی مانند یک فریب می‌ماند.

برخی هم معتقدند آیا بهتر نبود محل این پروژه را زمین خود دانشگاه در منطقه کمالوند انتخاب می‌کردند؟ تا مکانی که فاصله بیش‌تری از شهر دارد و دسترسی نامناسبی به آب، برق، گاز و ... دارد!

دكتر زمانيان دلیل واگذاری زمین محل دانشگاه توسط مسکن و شهرسازی به دیگر نهاد‌ها مانند پروژه مسکن مهر که در داخل زمین دانشگاه در حال اجرا است را نداشتن سند زمین عنوان کرد و از اخذ سند زمین محل دانشگاه خبر داد، ولی این نوش‌دارو پس از مرگ زمین دانشگاه با تصرف پروژه مسکن مهر چرا؟! مسکن مهر قرار بود در بافت فرسوده‌ی شهرها انجام شود.

ای کاش قبل از این، مشکلات را با مردم از طریق رسانه‌ها درمیان می‌گذاشتند. به یقین مردم هم از نهادی که در آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک پیش‌قدم بود، حمایت می‌کردند.

ایشان در بین آمارهای‌شان، چیزی را ارایه ندادند که نشان‌دهنده افزایش کیفیت و بار علمی دانشگاه باشد. صرف داشتن 90 دانشجوی دکترای حرفه‌ای، افزایش تعداد رشته‌های مقطع دکتری به 48 و ... از نظر بسياري عملكرد عدي و روال معمولي كار يك مسوول دانشگاه است و نشان‌دهنده‌ی پیشرفت نیست.

همچنين برخي مي‌پرسيدند: بورسیه‌هایی که به منظور افزایش تعداد اساتید صورت گرفت، به چه صورتی اعطا شد؟ چرا برخی اعضای قدیمی هيأت علمی نسبت به این بورسیه‌ها معترض هستند؟ در اين بخش چه شده است؟!

پیش از این، گروه شیمی دانشگاه لرستان موفقیت‌های بسیار زیادی را کسب کرد، ولی نه تنها شیمی دانشگاه لرستان پیشرفت نکرد، بلکه به عقب نیز کشیده شد، همان بلایی که امروزه گویا دارد بر سر حقوق دانشگاه آزاد خرم‌آباد می‌آید.

شاید هيأت بازرسی که بهمن‌ماه 1392 از این دانشگاه بازدید کرد، چنین مشکلات پیش آمده را رصد کرد و تصمیم به تغییر رییس گرفت. هيأتی که خبر آمدن‌شان به خرم‌آباد، لرزه بر تن عده‌اي انداخت و خبر آن به سرعت در ميان قشر دانشگاهي و دانشجويان منتشر شد!

البته بايد گفت كه دکتر زمانیان عملکرد مثبت نیز داشته است و نمی‌توان منكر برخي زحمات وي بود و تمام تقصیر را گردن او انداخت.

حال که گویا سایه‌ي بی‌تدبیری از سر دانشگاه‌های لرستان در حال برچیده شدن است، امید است رؤسای دانشگاه‌ها با حمایت از اعضای واقعی هیات علمی و توجه به رفاه دانشجویان، با هموار‌سازی راه تبدیل علم به ثروت، قدمی برای حل شدن مشکل‌های این استان بردارند.