استاد اصغر بيرانوند- نقاش لرستانياستاد اصغر بیرانوند هنرمند و نقاش لرستانی 18 مرداد 1329 در محله پشت بازار خرم‌آباد دیده به جهان گشود‌.

از کودکی به هنر علاقمند شد و به صورت خود‌آموخته به هنر طراحی و نقاشی پرداخت‌.

پس از پایان تحصیلات سيكل اول متوسطه به سال 1344 برای آموختن هنر نقاشی نزد استاد محمد مصوری رفت و با تکنیک رنگ و روغن آشنایی بیش‌تری حاصل نمود‌.

شور و شوق فراوان و شناخت او از زندگی مردم و لمس دردهای قشر تهی‌دست جامعه باعث شد به بیانی هنری اجتماعی در قالب «رئالیسم اجتماعی» دست یابد و در کنار کپی آثار نقاشان بزرگ جهان آثاری از محل زندگی و اماکن عمومی و موضوعات اجتماعی خلق کند که از وجودش سرشته بود‌.

سال 1348 به خدمت سربازی رفت. پی‌گیری‌ها و عشق ناتمام هنرمند باعث شد سال 1352 گالری و کارگاه نقاشی و خوش‌نویسی خود را در خیابان شهدای شرقی خرم‌آباد تأسیس کند‌. این مرکز هنری را می‌توان از اولین مراکز نقاشی در خرم‌آباد به شمار آورد که به تدریج به مرکز بحث‌ها و نقدهای هنری و اجتماعی تبدیل شد‌.

با این که استاد از هیچ‌گونه تعلیم آکادمیکی بهره‌مند نبود اما بی‌نیازی‌، پرکاری و جذبه شخصیتش باعث شد چهر‌ه‌های علمی‌، دانشگاهی‌، آکادمیک و غیرآکادمیک‌، هنری و غیر‌هنری از همه قشر و سن و رده‌های جامعه مجذوب منش انسانی و شهرت هنری ایشان شود‌.

وجود این مکان که به عنوان دفتر کار و گالری ایشان محسوب می‌شد نقش انکار‌ناپذیری در رونق هنر و ترغیب و تشویق جوانان به هنر طراحی و نقاشی و همچنین خوش‌نویسی داشت‌.

شاگردان بسیاری در این گالری تحت تعلیم قرار داشتند که امروز هر کدام نقش تأثیرگذاری در ادامه و تعالی این هنر دارند و در کارگاه‌ها و مراکز هنری مشغولند.

وی قریب به 20 سال به آموزش کودکان‌، نوجوانان‌، جوانان و علاقه‌مندان هنر نقاشی و خوش‌نویسی در لرستان پرداخت که حاصل این تلاش‌ها تأسیس دفاتر تابلونویسی و احداث کارگاه‌های نقاشی و حتی راه‌یابی بسیاری از این علاقه‌مندان به دانشگاه‌ها و ادامه تحصیل آنان در رشته‌های هنری است‌.

استاد بيرانوند به ورزش کوه‌نوردی بسیارعلاقه داشت و به قلل مرتفع ایران صعود کرده بود‌. تابستان سال 1384 برای صعود به قله آرارات همراه با گروهي از كوه‌نوردان استان به کشور ترکیه سفر کرد و روز سيزدهم مردادماه در نزدیکی قله به دلیل عارضه سکته مغزی با این جهان و تمام یادگارهایش وداع کرد‌.

پیکر این استاد جاودان‌یاد 17 مرداد 1384 بر روی دستان مردم خرم‌آباد با شکوه و عظمت بی‌نظیری از مقابل اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي به سمت بهشت هشتم آرامستان خضر تشییع شد و در جوار پدر بزرگوارش(علي بيرانوند) به خاک سپرده شد‌. روحش شاد باد.
رضا جایدری/ یافته

استاد اصغر بيرانوند هنرمند لرستاني