از زمان شروع بحران ویروس کرونا، گردشگری لرستان به‌تبع بسیاری از حوزه‌های دیگر با رکود کامل مواجه شد. البته رکود این حوزه در لرستان به یک سال قبل‌تر برمی‌گردد که سیل خانمان‌سوز نوروز 98 همه پیش‌بینی‌ها را به هم زد و عملاً حضور گردشگران در لرستان را منتفی کرد.
حال با گذشت سه سال از این بحران‌ها، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای جبران خسارات‌ اقتصادی ناشی از کرونا وارد گود شده و شاهد بازگشایی اماکن تاریخی و گردشگری کشور و استان هستیم.
یکی از اماکنی که این روزها با سیل جمعیت مواجه است، قلعه فلک‌الافلاک از برجسته‌ترین آثار تاریخی به‌جامانده از دوران ایران باستان است که در مرکز شهر خرم‌آباد واقع شده است.
با توجه به ازدحام جمعیت در ورودی قلعه و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا، مردم بلیت بازدید را به روش اینترنتی از طریق برنامه «آپ» و «تاپ» و یا وب‌سایت https://tafrihati.com/ (زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) و دستگاه‌های مستقر در ورودی قلعه تهیه می‌کنند و مشکلی برای تهیه بلیت مشهود نیست.
اما نکته قابل‌تأمل، بهای بلیت 100 هزار ریالی است که برای ورود به محوطه در نظر گرفته شده و بازدیدکنندگان با خرید بلیت می‌توانند از محوطه، بنای تاریخی و غرفه‌های فروش و عرضه محصولات و صنایع‌دستی دیدن کنند.
 
لزوم حذف بلیت‌فروشی برای بازدید از غرفه‌ها
هر چند به نظر می‌رسد پرداخت بلیت برای بازدید از غرفه‌های فروش محصولات، اقدامی محدودکننده برای حضور بیشتر گردشگران و خرید محصولات است لذا لازم است اداره کل میراث فرهنگی در خصوص اختصاص یک ورودی مجزا برای محوطه غرفه‌ها اقدام فوری نمایند تا فروشندگان شاهد حضور بیشتر گردشگران باشند.
 
گرانی بلیت برای مردم کم‌بضاعت
نکته بعدی گلایه برخی شهروندان از گرانی بلیت به خصوص برای مردم کم‌بضاعت لرستان است. هرچند اعتقاد داریم که کسب درآمد از حوزه گردشگری یکی از راه‌های توسعه این حوزه است؛ اما بهتر بود مدیران میراث فرهنگی تسهیلاتی را برای مردم استان در نظر می‌گرفتند.
 
درآمد حاصله صرف استحکام‌بخشی قلعه شود
نکته بعدی واریز درآمد حاصله از بازدید گردشگران به خزانه کشوری است. با توجه به این‌که استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک یکی از ضروریاتی است که می‌بایست مدنظر قرار گیرد، انتظار می‌رود که مدیران ارشد استان رایزنی لازم را برای اخذ کلیه وجوه حاصل از درآمد بلیت‌فروشی قلعه فلک‌الافلاک به‌حساب استان انجام دهند تا این درآمد صرف بازسازی قلعه فلک‌الافلاک گردد.

عبدالرضا قاسمی/ یافته