یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نماد میدان شهدای خرم‌آباد جای خود را به یک نماد کاملاً چینی داده است.

مدتی است که برخی اماکن شهر خرم آباد بازسازی و چهره شهر را تغییر داده است که امری قابل تقدیر است، اما در نگاه دقیق‌تر به این قضایا شاهد برخی تضادهای فرهنگی هستیم که  به یک نمونه از آن می‌پردازیم:

میدان شهدای خرم‌آباد که یادآور رشادت‌های مردم این شهر در زمان انقلاب اسلامي بود، حال جای خود را به یک نماد کاملاً چینی داده است. نمادی که اکنون به کار رفته کاري کپی است که قطعاً با فرهنگ ما هیچ‌گونه سنخیتی ندارد.

 

نماد جدید

نماد جدید در نگاه اول چیزی را که بیش از همه به ذهن مخاطب می‌رساند وجود سه عدد 6 است که در این نماد به شکلی جالب قرار گرفته یعنی 666 که احتمالاً منظور همان 666 معروف نیست.

در نماد قبلی از هر کدام از خیابان‌های منتهی به میدان که وارد می‌شدیم، نماد کاملاً مشخص بود. اما در نماد فعلی این مشکل وجود دارد که فقط از یک طرف باید به آن نگریست و دو راه دیگر نمادی ندارد.

از طرف دیگر، معمولاً نماد را برای احترام – بخصوص نماد ارزش‌ها را- بر روی سکوی بلندی می‌سازند. که در این طرح، ارتفاع سکوی زیرین نماد، کم و به نوعی حس ارزشی بودن کار را از آن کاسته است.

با توجه به کوچک بودن و پر بودن فضای محیط میدان شهدا، استفاده از نمادی با فلز براق که بازتاب نور و رنگ‌های اطراف را دارد، از نمود و نمای میدان کاسته است و یا حداقل به اندازه نماد قبلی نما و نمود ندارد.

نکته دیگر آن که با توجه به جنس این نماد، در بحث نورپردازی آن در شب نیز می‌بایست دقت زیادی کرد که علاوه بر آن که بازتاب نور باعث اذیت شدن چشم عابران نشود، نماد روشن و نمایان باشد.

عدم رعایت تناسبات و مقیاس انسانی طرح.

عدم اتصال قوی المان به بستر میدان .

عدم ترکیب المان به خود میدان و طراحی نامناسب آب‌نما و فضای سبز

و ...

شرکت طراح ضمن پذیرش چینی بودن این طرح گفت: این طرح یک طرح چینی و مدرن است و فقط یک لاله در پایین آن اضافه شده است و مخاطب می‌تواند هر تصوری از این نماد را داشته باشد و این طرح برگرفته از شمشیر حضرت علی(ع) و محراب خونین ایشان می‌باشد و تعداد قوس‌های این نماد نشان از ادامه راه شهدا می‌باشد.

اينك چند پرسش:

آیا استان لرستان دارای معمار مجربی نیست که قادر باشد این کار را انجام دهد تا این که از استان دیگری یک طراح بیاید و یک اثر کپی را در این شهر اجرا کند؟

تا چه حدی این نمونه کارها کارشناسی شده است؟

آیا تغییر میادین بعدی شهر هم به این صورت است (براي نمونه میدان آزادی)؟

فرزاد رحیمی‌نژاد-  کارشناس معماری


نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا