یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

برگزاری متعدد کنسرت‌ها در سال 95 و تبدیل‌شدن خرم‌آباد به پایتخت کنسرت‌های ایران، ما را بر آن داشت که در راستای ارتقای کیفی کنسرت‌های خرم‌آباد با پرداختن به‌تمامی زوایا، این پدیده‌ی فراگیر (موسیقی) را مورد کنکاش قرار دهیم.
اغلب مردم به موسیقی به دیده یک سرگرمی و یا وسیله تفریح نگاه می‌کنند، برخی دیگر فقط وقتی‌که دچار احساسات تند و شدید می‌شوند به سراغ آن می‌روند و عده‌ای نیز موسیقی را شغل و حرفه خود می‌دانند. موسیقی تأثیر مستقیمی روی حس و حال ما دارد. در اغلب فروشگاه‌ها کتاب‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و... از موسیقی استفاده می‌شود تا حس و حال مشتری‌ها بهبود یابد و حتی بخواهند مدت‌زمان بیشتری را در آنجا بگذرانند. موسیقی فضا را روشن‌تر می‌کند، لبخند به لبان شما می‌آورد، شما را به گریه می‌اندازد، شما را عاشق می‌کند و تأثیر مستقیم روی حال و هوای شما دارد. آزمایشات مختلف به عمل آمده در موقعیت‌های متفاوت نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی حتی قبل از عمل جراحی، باعث کاهش استرس و نگرانی بیماران می‌شود.

یکی از ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای مقابله با بی‌خوابی، گوش دادن به موسیقی است. اگر بتوانید شب‌ها 45 دقیقه موسیقی آرام‌بخش گوش بدهید، مطمئن باشید که شب‌هنگام راحت‌تر به خواب می‌روید، چرا که موسیقی روح شما را درمان می‌کند.
محققان و پژوهشگران پس از تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیده‌اند که موسیقی برای: مقابله بر افسردگی، رهایی از نگرانی و تشویش، بهبود و توانایی یادگیری، افزایش اعتمادبه‌نفس و حتی کاهش فشارخون تأثیرات مثبتی خواهد داشت.
خوشبختانه موسیقی در رگ‌های مردم لرستان جاری است و همه‌ی آن‌ها از دوران کودکی با کمانچه و تنبک ارتباطی عجین برقرار می‌کنند، هر چقدر که سن و سال ما لرها بزرگ‌تر می‌شود، ارتباط موسیقی با روح و روان مان ناگسستنی تر می‌شود. بی‌تردید یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کنسرت‌های سال 95 در خرم‌آباد، استقبال پرشمار و پرشور مردم علاقه‌مند به موسیقی لرستان بود،
مردم نجیب و شرافتمندی که حتا در یک سالن ورزشی با حداقل‌ترین امکانات بر روی صندلی‌های پلاستیکی و کثیف دو ساعت آرام و متین می‌نشینند و با شنیدن و دیدن موسیقی به اوج لذت می‌رسند. تنها چیزی که می‌تواند همه‌ی سختی‌های دیدن یک کنسرت را برای مردم لرستان تا حدودی قابل‌تحمل کند، فقط و فقط عشق است و بس، این عشق آن‌قدر عمیق و زیباست که مردم محجوب دیار ترانه، مفرغ و بلوط به نیمه‌ی خالی لیوان توجه نکرده‌اند؛ اما این نجابت و شرافت مردم نباید موجب سوءاستفاده‌ی برخی برگزارکنندگان کنسرت‌ها گردد.
 مردم ما دارای هوش بالایی بوده و به‌خوبی کمبودها و مشکلات را درک می‌کنند، ولی عادت به تلخ‌کامی نداشته و نمی‌خواهند آن لحظات شیرین و خاطره‌انگیز را به کام دیگران تلخ کنند. این مردم آن‌قدر باشرافت هستند که حتا هنگامی که در پشت درب‌های یکی از سالن‌های ورزشی حاشیه‌ی شهر در زیر باران شدید دو ساعت تمام سرپا ایستادند تا وارد سالن شوند، نظم و انضباط را کاملاً رعایت کردند.
شوربختانه استقبال پرشور و گسترده‌ی مردم از کنسرت‌ها دندان طمع برخی دلال‌ها را تیز کرد و در همان سال 95 مبالغ هنگفتی به جیب زدند. بر اساس شنیده‌ها و به صورت تقریبی از کنسرت‌هایی که در سالن‌های ورزشی برگزار درآمدهای 100 میلیون تومانی برای تهیه‌کنندگان کنسرت‌ها در پی داشت، رقمی خیره‌کننده و عجیب. یک خواننده‌ی پاپ برای هر اجرا در یک سانس مبلغی را از تهیه‌کننده درخواست می‌دهد، تهیه‌کننده نیز اگر به دنبال سود آن‌چنانی و فقط پر کردن جیب خود باشد، کنسرت را در یک سالن ورزشی بی امکانات و یا یک سوله برگزار می‌کند.

برگزاری کنسرت در سالن‌ها طبیعا با حضور نفرات بیشتری خواهد بود که همین موضوع سود بیشتری را برای تهیه‌کنندگان به دنبال دارد، به طور مثال در کنسرت فلان خواننده پر مخاطب برای هر سانس مبلغ 40 میلیون تومان دریافت می‌کند، طی دو سانس که در یکی از سوله‌های ورزشی برگزار کرد در مجموع 80 میلیون تومان دریافت کرد. در دو سانس بالغ بر یک هزار و 600 نفر حضور یافتند با میانگین مبلغ 70 هزار تومان بلیت برای هر نفر سود خالص این کنسرت را شما مخاطبین فهیم حساب کنید.
و یا برگزاری کنسرت خواننده سنتی دیگری در محوطه‌ی باز یک اداره‌ با حضور تقریبی 3 هزار نفر و یا اجرای خواننده دیگری در سالن ورزشی با حضور بالغ‌بر 2 هزار نفر، بازهم با میانگین هر بلیت 70 هزار تومان سود برگزاری این کنسرت‌ها را حساب کنید.
اگر برخی تهیه‌کنندگان به‌جز جیب مبارکشان به رفاه و شأن مردم هنردوست توجه کرده و برای منزلت مردم ارزش قائل بودند، کنسرت‌ها را در سالن‌هایی چون ارشاد، بانک صادرات، جهاد برگزار می‌کردند.
 در این حالت هیچ شکی نیست که با توجه به ظرفیت سالن سود کمتری برای این بزرگواران در پی داشت، اما منزلت مردم حفظ می‌شد، هر چند که وقتی پای پول وسط بیاید پای دلال‌ها نیز وسط می‌آید، در همه‌ی زمینه‌ها (ورزش، سینما، موسیقی و...) چنین است.
 هر کجا بوی پول و سود هنگفت با کمترین زحمت به مشام برسد، عده‌ای به آن سمت سرازیر می‌شوند.
در اینکه یک تهیه‌کننده باید از برگزاری کنسرت سود نصیب اش شود حرفی نیست، اما به چه قیمتی و با چه رفتاری با مردم مهم است. در این میان انجمن موسیقی لرستان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نقش بسیار کلیدی ایفا می‌کنند، وظیفه‌ی ذاتی هر دو مرجعی که نام آن‌ها برده شد تنها به امضای یک نامه خلاصه نمی‌شود، فلسفه‌ی وجودی انجمن موسیقی ایجاب می‌کند که بر روند کمی و کیفی کنسرت‌ها نظارت داشته و با تهیه‌کنندگانی که نگاه و فکرشان فقط پر کردن جیبشان است، برخورد نماید.


حمید آزادی یکی از تهیه‌کنندگان لرستانی در خصوص موانع و مشکلات برگزاری کنسرت‌ها می‌گوید: اصلی‌ترین مشکل برگزاری کنسرت‌ها در خرم‌آباد فقدان سالن مجهز با ظرفیت بالا می‌باشد. تنها سالنی که تقریباً مناسب است و در شان مردم است همین سالن بانک صادرات است که آنجا نیز به دلیل ظرفیت کم و استیج کوچک برای تهیه‌کننده‌ها صرف اقتصادی ندارد.
آزادی دیگر مشکل کنسرت‌ها را وجود افراد سودجو دانست و گفت: وجود برخی افراد منفعت‌طلب و سودجو خارج از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از مشکلات برگزاری کنسرت‌ها می‌باشد. نبود اسپانسر برای جبران برخی هزینه‌ها از کمبودهای دیگری است که حمید آزادی به آن اشاره می‌کند. تهیه‌کننده‌ی جوان لرستانی که به قول خودش سعی کرده که در تمامی برنامه‌های خود سالن باکیفیت و رفاه مردم را در اولویت قرار دهد، از تمامی افرادی که در برگزاری کنسرت‌ها با تهیه‌کنندگان همراه بوده و یاری‌شان داده اند تشکر کرد.
رئیس انجمن موسیقی لرستان هم عنوان کرد: انجمن موسیقی هیچ نقشی در صدور مجوز کنسرت‌ها ندارد و فقط از نظر زمان ساماندهی می‌کند،
امین عباسیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا انجمن موسیقی از تهیه‌کنندگان مبلغی دریافت می‌کنند یا خیر گفت: تاکنون انجمن موسیقی هیچ مبلغی از تهیه‌کنندگان کنسرت‌ها دریافت نکرده است.

در حالی که در اولین ماه سال 96 به سر می‌بریم، مجدداً زنگ شروع کنسرت‌ها به صدا درآمده است و امیدواریم با نظارت بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی لرستان ضمن اینکه دست دلال‌ها قطع شود؛ حرمت و منزلت مردم علاقه‌مند به موسیقی بیش‌ازپیش حفظ گردد.
انصاف و عدالت بر ما واجب می‌کند تا نامی از افرادی بیاوریم که با کمال درایت و دوراندیشی بستر را برای برگزاری کنسرت‌ها در سال 95 فراهم کردند. در ابتدا جا دارد از جانب علاقه‌مندان به موسیقی از حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد میرعمادی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه معزز شهرستان خرم‌آباد که با ملاک قرار دادن قانون کشور و حمایت از هنر زمینه‌ساز نشاط و شادی در بین جوانان و مردم شده‌اند قدردانی نماییم. در کنار ایشان حمیدرضا حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، حبیب اله خجسته پور معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان، محمود آشناگر معاون سیاسی امنیتی فرمانداری خرم‌آباد نقش مهم و تأثیرگذاری در برگزاری کنسرت‌ها داشته‌اند؛ که جا دارد به این مسؤولین باتدبیر نیز یک خسته نباشید گفت.

http://yaftenews.ir/images/stories/93-7.8/toolabi-reza.jpg

  رضا طولابی/
پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 کلانشهر خرم آباد 1396-01-23 08:20
خرم آباد یک سینما درست حسابی میخواهد یک سالن با ظرفیت بالای 1500 صندلی برای مراسمات مجلل.واقعا این شهر به این سالن ها نیاز مبرم دارد.
نقل قول کردن
#2 امیر محمدی 1396-01-23 08:29
تا جایی که ما خبر داریم انجمن برای هر کنسرت مبالغ و بلیطهایی از تهیه کننده ها دریافت می کننند
نقل قول کردن
#3 سعید 1396-01-23 08:33
سلام بلیط برای هر نفر هفتادهزارتومان بوده؟مگه میشه
نقل قول کردن
#4 تارخ 1396-01-23 08:36
متاسفانه برخی دلال ها به شخصیت مردم اهمیت نداده و بدترین شرایط را فراهم میکنند .برخی هم که ماشااله خودشونو بستند
نقل قول کردن
#5 حمید ت 1396-01-23 08:43
درود بر قلمت ،تمام کاستی ها رو بخوبی اشاره کردید آقای طولابی.....انشا لا این مشگلات به همت مردم و مسئولین حل خواهد شد و شهرمان صاحب یک یا چند تالار درجه یک برای اجرای کنسرتها خواهد شد .
نقل قول کردن
#6 محسن دهقانکار 1396-01-23 08:46
احسنت اقا رضا
عده ای که هیچ بویی از موسیقی نبردن چشم طمع به جیب مردم شریف مردم دارن و فقط به فکر خالی کردن جیب مردم هستن
به نظر من البته خود خواننده هم مقصر که با این افراد همکاری میکنه وگرنه برای کنسرت سالن فقط باید شیب دار باشه که همه بتونند به خوبی ببینند
بازم از شما بابت این نگاه کارشناسانه تون تشکر میکنم
نقل قول کردن
#7 گیتاریست 1396-01-23 09:07
درود بر شرف آقای طولابی حرف دل همه ی نا را زد
نقل قول کردن
#8 سعید 1396-01-23 09:34
حرف شما کاملا درسته ولی مردم باید به شعور خودشون احترام بذارن و همه کنسرتی رو شرکت نکنن . من خودم خیلی خواننده هارو دوست داشتم برم ولی به خاطر اجرای کنسرت توی سالن ورزشی که همراه با قیمت های بالا هم هست شرکت نکردم . حتی سالن بانک صادرات هم کیفیت ایده ال برای اجرای کنسرت نداره . خرم آباد حداقل یک سالن 2000 نفری مخصوص اجرای کنسرت نیاز داره وگرنه تا ابد مجبوریم کنسرت هارو با کیفیت پایین و قیمت بالا شرکت کنیم .
نقل قول کردن
#9 حمید رضا آزادی 1396-01-23 09:37
درود بر شما بسیار عالی
نقل قول کردن
#10 محمد موسوی 1396-01-23 09:55
... خودش بزرگترین مشکل برای کنسرت هاست.
نقل قول کردن
#11 سپهوندی 1396-01-23 09:57
مدیران ارشد اداره ارشاد انسانهای پاکی هستند.اما .... دلالهای این کار هستند
نقل قول کردن
#12 ارتش سبز لرستانات 1396-01-23 11:05
کنسرت لری در تمام شهرهای ایران برگزار کنید.مساحت ایران سرای لرهاست.کل ایران قلمرو شیران لر است.
نقل قول کردن
#13 صداقت 1396-01-23 12:08
انجا که پای پول به میان آید وریش وسبیلی
چرب شود نظارت کرامت فرهنگ همه چیزکنامیرود
وازچین هم میشود گروه موسیقی واردمیکنن
چه باک اگرگروهای موسیقی لرستان کنار گذاشته بشوند وتحصیل کرده های این رشته به سختی زندگی بگذرانند
درپایتخت کنسرت ایران خرم اباد
نقل قول کردن
#14 پیامنی 1396-01-23 13:24
با سلام ، حیف پول که خرج اینجور کارها بشه
نقل قول کردن
#15 ندری 1396-01-23 14:35
ادعای کلانشهری باامکانات یک روستا
نقل قول کردن
#16 تعصب بی کیفیت 1396-01-24 07:25
به نقل از ندری:
ادعای کلانشهری باامکانات یک روستا

حیقتیه.....
نقل قول کردن
#17 تهیه کننده ی کنسرت 1396-01-24 09:33
با سلام، ضمن تشکر از یافته و آقای طولابی که به این موضوع پرداختند، خیلی خنده داره وقتی آقای ؟؟؟ می فرمایند هیچ پولی از تهیه کنندگان دریافت نکرده اند .
نقل قول کردن
#18 شهروند 1396-01-25 15:50
دقیقا همینطوره که شما میگین آقای طولابی و بسیار واضح و شفاف در این خصوص صحبت کردین امیدوارم که شان مردم خوبمون در نظر گرفته بشه و از موسیقی فقط و فقط واسطه های موسیقی بهره نبرند
نقل قول کردن
#19 سیا 1396-01-30 03:05
اجرای کنسرت در فضای باز به مراتب از اجرا در یک سوله یا سالن ورزشی بهتر است.در تهران و در سایر نقاط دنیا هم بسیاری از اجراها در فضای باز برگزار میشه.فقط اشکال کار در سه مورد خلاصه میشه اول اینکه سیستم صوتی مناسب بیاره نه سیستم صوتی هیات های مذهبی در ایام محرم که گوش هر شنوده ای را بدرد مقاله.دوم اینکه هیات برگزارکننده هماهنگ باشد و مثل کنسرت ناظری در شب اجرای کنسرت یاد تعویض آب استخر نیوفتن و سوم اینکه مردم رعایت کنن که انصافا در کنسرت آقای ناظری مردم خرم آباد سنگ تمام گذاشته.وقتی امکان برگزاری در سالن مناسب نیست باید به فضای باز روو آورد مخصوصا در نیمه اول سال .من زیاد کنسرت میرم چه در ایران و چه خارج از ایران.هنوز کنسرت استاد علیزاده و ژیوان گاسپاریان که سال ها پیش در فضای باز کاخ نیاوران برگزار شد یکی از بهترین کنسرت هایی میدونم که تا بحال رفتم. ای کاش از حداقل ها بیشترین استفاده را ببریم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا