یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 

امیر رحمان خسروی» متولد محله پشت بازار خرم‌آباد است و کودکی‌اش را با موسیقی و نمایش سپری کرده است. به قول خودش از دوران دبستان در گروه سرود مدرسه پی به استعدادش برده و به طور رسمی از سال 79 خوانندگی را آغاز کرده است.
 در فواصل سال‌های 1376 تا 1382 در نمایش‌های متعددی حضور داشته است اما علاقه به موسیقی و تعلق‌خاطرش به خواندن باعث شده خوانندگی را ادامه دهد. مهم‌ترین اتفاق زندگی‌ هنری‌اش ساخت آلبوم پاپ بود که با گویش لری در كتابخانه ملی به نام خودش به ثبت رسید. آلبومی با نام «با زبون مادری» که آغاز راه موفقیت برای این هنرمند لرتبار بود. پس از آن با همین سبک اجراهای موفقی در تهران، خرم‌آباد، اهواز، ایلام، دزفول و ... داشته که اکثر این اجراها با استقبال مردم همراه بوده است. هر‌چند بسیاری از شهروندان خرم‌آبادی خسروی را به عنوان خواننده‌ پاپ می‌شناسند اما او در نمایشنامه خوانی هم فعالیت جدی دارد و توانسته است در جشنواره‌های مختلف مقام‌هایی کسب کند. گفت‌وگوی همشهری با این هنرمند خرم‌آبادی را در ادامه بخوانید.
 
 از ورودتان به نمایشنامه خوانی و جوایزی که به شما تعلق گرفته است بگویید؟
در چندین جشنواره به واسطه اجراهایم دیپلم افتخار بازیگری کسب کرده‌ام مانند نمایش «مور» و «جن‌زدگان». در اولین جشنواره نمایشنامه‌خوانی شیراز هم مقام برتر به من تعلق گرفت. باید بگویم که مشوق من برای ورود به این عرصه زنده‌یاد «حسین شیدایی» پیشکسوت تئاتر کشور و استان بود و علاقه به نمایشنامه‌خوانی موجب شد من در کلاس‌های آموزشی اساتید و پیشکسوتانی مانند «اسفندیار ملایری»، «محمد فلاح»، «صادق توس» حاضر شوم. از سوی دیگر از تجربه «بهرام بیضایی»، «حسن حامد» و «قطب‌الدین صادقی» هم برای پیشبرد اهدافم در این رشته هنری استفاده کردم. پس از آن اولین اجرای رسمی‌ام نقش‌آفرینی در نمایش «بهار دیده» بود.
 
 نظرتان در خصوص ظرفیت هنرمندان تئاتر استان چیست؟
هنرمندان لرستانی که در این عرصه به فعالیت‌های هنری می‌پردازند، در صورتی که شرایط و امکانات در اختیارشان باشد، نه تنها در استان بلکه در کشور هم می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. البته باید توجه داشت لازمه رسیدن به اهداف بزرگ، بزرگ فکر کردن است. برای اعتلای تئاتر استان از هیچ کوششی نباید دریغ کنیم. البته باید در کنار تمامی استعدادهای هنری استان به این نکته هم اشاره کرد که مسائل مادی به عنوان عمده‌ترین مشکلات هنرمندان این عرصه آن‌ها را با چالش‌های جدی مواجه کرده است؛ زیرا زمانی که یک هنرمند درعرصه‌های مختلف مانند نمایشنامه‌نویسی یا نمایشنامه‌خوانی نتواند اثر یا نمایشش را تبلیغ کند چیزی عایدش نمی‌شود. بسیاری از اهالی تئاتر خرم‌آباد از جیب خودشان خرج می‌کنند تا بتوانند کار‌هایشان را به نمایش بگذارند. از سوی دیگر نبود سالن هم یکی از دغدغه‌های فعالان این عرصه و به عنوان یکی از مطالبات جدی مطرح است. بی‌شک برطرف شدن این مشکلات می‌تواند به شکوفایی هر‌چه بیشتر تئاتر لرستان کمک شایان توجهی کند.
 
 به چه ژانری بیشتر علاقه دارید؟
این توانایی را در خودم می‌بینم که در ژانرهای متفاوتی نمایشنامه‌خوانی داشته باشم و صرف‌نظر از توانایی‌هایم نمی‌خواهم تک‌بعدی باشم و تنها به چند ژانر اکتفا کنم، حتی می‌خواهم ژانرهای منفی را هم اجرا کنم.
 
 کمی هم درباره موسیقی صحبت کنیم. اولین فعالیت رسمی‌ شما در حوزه موسیقی چه زمانی بود؟
سال 79 اولین اجرا را در کنسرتی با حضور زنده‌یاد استاد سقایی و گروه جوان داشتم که با استقبال خوبی هم روبرو شد، واقعیت این است که به خوانندگی و نمایشنامه‌خوانی علاقه دارم و هر دو موازی هم هستند.
 
 از خواننده‌های مورد علاقه‌تان بگویید؟
در حوزه موسیقی سنتی زنده‌یاد «رضا سقایی» و «میرزاوند» خوانندگان موردعلاقه من بودند زیرا آن‌ها همیشه با تمام وجود و آن‌طور که بودند برای مردم اجرا می‌کردند و همین دلیل ماندگاری‌شان در اذهان است. به همین خاطر است که من هم دوست دارم خودم باشم نه شخصیتی متفاوت از واقعیت زندگی شخصی‌ام. در عرصه موسیقی پاپ هم کارهای استاد «محمد اصفهانی»، زنده‌یاد «فرهاد» و «محمد علیزاده» را می‌پسندم؛ اما همان‌طور که گفتم دوست دارم خودم باشم و علاقه‌ای به تقلید از سبک یا شخص خاصی ندارم. یادم هست استاد سقایی به من می‌گفت؛ «اگر می‌خواهی موفق باشی باید سمت و سویی داشته باشی اما تقلید نکن» من سعی کرده‌ام گفته‌اش را عملی کنم.
چه عاملی باعث شد سبک «پاپ لر» را انتخاب کنید؟
من در موسیقی گویش لری با پاپ را خط‌مشی خود قرار دادم که اولین آلبوم من در سال 84 با عنوان «‌با‌ زبون مادری» در کتابخانه ملی ثبت شد. به نظر من این سبک موسیقی در بین مردم جایگاه به دست آورده و مؤید حرف من واکنش‌های مردم و به‌خصوص جوان‌ترها است که نشان می‌دهد باید به این شیوه موسیقی بهای بیشتری داده شود.
 
 چه آثاری از شما منتشر شده است؟
 3 جُنگ به نام «با زبون مادری» در سال 1384، «سواد عاشقی» در سال 1386 با مشارکت دوستانم و یك آلبوم در سال 1389 به‌صورت تصویری و با مشاركت دیگر هنرمندان استان كه برای بزرگداشت زنده‌یاد استاد سقایی بود همچنین نزدیک به 40 تک آهنگ حاصل کارم تا‌کنون بوده است. من تمام کارهایم را با کمترین امکانات در خانه ضبط کرده‌ام. گروه پاپ لر هم سال 80 آغاز به فعالیت کرد که البته با اسامی متعدد فعالیت می‌کرد تا بالاخره نامش پاپ لر شد. 
 شعر و ترانه‌هایتان چه مضمونی دارد؟
بیشتر مضامین ترانه‌های من عاشقانه و اجتماعی هستند زیرا به این مضمون‌ها علاقه دارم. در آهنگ‌هایم از شعرهای شاعرانی همچون «رضا صارمی»، «عزیزنادری»، «غلامرضا سبزعلی» و «داریوش منصوری» استفاده می‌کنم.
 
 چه پیامی به علاقه‌مندان عرصه موسیقی دارید؟
به جوانان توصیه می‌کنم اگر می‌خواهند در کارشان موفق باشند تلاش فراوان کنند. مهم نیست در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنند؛ علمی‌، هنری یا فرهنگی، مهم این است که خسته نشوند و با پشتکار و باور به توانایی‌هایشان به اهدافشان برسند.
 
 به عنوان حامی محیط زیست هم فعالیت می‌کنید، در این باره بگویید؟
معتقدم یک هنرمند نباید ارتباطش را با مردم قطع کند، برهمین اساس همواره در برنامه‌های زیست محیطی حضور داشته و فعالیت کرده‌ام. محیط زیست نقش مهمی در زندگی همه ما دارد و این وظیفه ماست که از آن محافظت کنیم. دوست داشتم به عنوان عضوی کوچک نقشی در حفظ محیط زیست لرستان داشته باشم.
 
نسرین صفربیرانوند/همشهری

دیدگاه‌ها  

#1 خاکپور 1395-11-25 00:43
در لرستان استعداد هست ولی امکانات نیست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا