دنیای رسانه و خبرنگاری روز به روز در حال توسعه و تغییر و تحول است و باید هر روز منتظر رویدادها و تغییراتی در این حرفه مهم و تأثیرگذار بود و از آسیبهای وارده به آن جلوگیری کرد. یکی از این آسیبها تولد غربتیها یا همان کولیهای خبرنگار است.
در تاریخچه کولیها یا همان غربتیها آمده است که این افراد گروههای پراکنده قومیتی هستند که در کل دنیا پراکندهاند. بیشتر خانه به دوشند و گاهی فال گرفته و گاهی هم دستفروشی میکنند.
باید گفت که در حرفه خبرنگاری هم کولی داریم...
کولیهای خبرنگار افرادی هستند که رسانه ندارند و بیشتر در فضای مجازی اعم از تلگرام و اینستاگرام و غیره ... اقدام به انتشار اخبار به نقل از خود یا دیگران میکنند. این افراد که معمولاً هیچ تخصص رسانهای ندارند مدارک بالای کارشناسی دارند. تصور میکنند که فضای مجازی بهترین فضا برای انتشار هر نوع خبر با هر اصول و قواعدی است و اصلاً نیاز نیست خبر دارای عناصر و یا ارزشهای خبری و تیتر و لید و سو تیتر و غیره باشد. عناوین مجرمانه و تبعیت از قانون مطبوعات برای آنها اهمیتی ندارد و بیشتر با اسامی متفاوت و شمارههای متفرقه در گروهها حضور دارند.
کولیها یا همان غربتیهای خبرنگار به هیچ عنوان خبرنگار نیستند و این حرفه را با سیاه نمایی و اقدامات ناشایست تخریب میکنند.
شما میتوانید این گروه را از نحوه انتشار اخبار در فضای مجازی بشناسید.
?انتشار متن طولانی اخبار بدون لینک و منبع خبر
?واکنش تند سیاسی به اخبار بدون جایگاه رسانهای
?ارسال مطالب غیر خبری به گروههای خبری و یا ارسال تبلیغات
?ارسال اخبار به گروهها که مدت زیادی از زمان آن گذشته است و غیره...
? ایجاد کانالهای خبری بدون پشتوانه رسانهای (مجوز لازم برای ایجاد سایت خبری یا نشریات ندارند)
کولیهای خبرنگار در سالهای اخیر افزایش یافتهاند که وزارت ارشاد میتواند با ساماندهی بهتر و سریعتر خبرنگاران و مدیریت فضای مجازی از تخریب این افراد بر حرفه خبر جلوگیری کند.
خبرنگاران هم در صورت مشاهده چنین افرادی با اعلامخطر نفوذ کولیهای خبرنگار به فضای سالم رسانهای هشدار دهند.
منبع: کانال آموزش خبرنگاری
منبع: کانال آموزش خبرنگاری
دیدگاهها
فرهنگ سواد رسانه ای باید بین عموم باشد
هر رسانه ای می تواند در فضای مجازی فعال باشد ولی هرکسی نمی تواند در فضای مجازی کار رسانه ای کند
نکته جالبی بود