یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

چند سالی است که ضلع شمال شرقی قلعه‌ي تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد، دیگر میزبان و پذیرای برکه‌ي نشاط‌انگیزش به همراه نوای چشمه‌سارها و ساختمان‌های قدیمی و تاریخی‌اش نیست!

به گزارش يافته، اين بخش زيبا، از خلاقیت و لطف برخی از مسوولان مرتبط، مورد هجوم لودرها و بولدوزرها قرار گرفت و به تلی از خاک بدل شد. يك سال و چند ماه است که مادر پیر خرم‌آباد(قلعه فلک‌الافلاک) در عزای تخریب هم‌نشين ديرين و تاریخی‌اش(عمارت گلستان) جامه سیاه بر تن کرده و در کنار چشم‌انتظاری چندین ساله‌اش برای ثبت در فهرست آثار جهانی، هم‌چنان چشم امید به وعده‌هاي برخی مسوولان و رؤسای در حال رفت و آمد اداره كل میراث فرهنگی لرستان دوخته است.

عاملان این فاجعه‌ی تاریخی، بر کسی پوشیده نیستند و جای هیچ بحثی نیست که چه سازمان‌ها و چه کسانی در این تخریب دست داشته‌اند، غافل از این که در کنار فرصت‌سوزی‌های‌شان، از هر کاری برای سامان‌دهی و برگرداندن نشاط و طراوت به این قسمت از حریم قلعه سر باز زده‌اند و در حالی که خبر از ایجاد سایتی تفریحی‌‌گردشگری و همچنین توسعه‌ی موزه‌ی تاریخی لرستان، آن هم در 5 زمینه مختلف، در حریم این بنای تاریخی داده ‌شد، ولی طبق معمول با گذشت زمان کلیه‌ي برنامه‌ها و قول‌ها در این زمینه با تخریب فضای سبز و حوض‌هاي وسط این محوطه به فراموشی سپرده شد.

چشمه گلسان فلك الافلاك خرم آباد

برکه‌ای که چیدمان آن به گذشته‌هاي دور برمي‌گشت و با توسعه و پيرايش آن می‌توانستیم شاهد مکاني مناسب و زيبا برای پذیرایی از مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی در این مجموعه باشیم و همچنین وجود ساختمان‌های تاریخی این مکان که باز هم قدمت آن‌ها به بيش از نيم قرن مي‌رسيد و از لحاظ بصری با قلعه فلک‌افلاک پیوستگی محیطی داشت را با اندکی ذوق و نوآوری مي‌شد به موزه‌اي تغییر کاربری داد و بخش اعظمی از بار سنگینی که اکنون بر دوش موزه‌های مردم‌شناسی و باستان‌شناسی درون قلعه فلک‌الافلاک است را به اين نقطه منتق نمود.

با توجه به آن که موزه مردم‌شناسی خرم‌آباد، فاقد المان‌های مردم‌شناسی زمان حال است و همچنین به شرح حال بزرگان لرستان کم‌تر توجه شده است، می‌توانستند با ایجاد موزه در ساختمان‌های موجود در حریم این بنای باستانی، این ضعف بسیار بزرگ را تقویت کرد و با کیفیت بسیار بالاتر و پر محتواتر در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار دهند.

از این گذشته با پی‌گیری‌های مکرر خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف، مسوول وقت اداره كل میراث فرهنگی اظهار داشته است که قرار است در صورت تخصیص بودجه، آن محوطه تخریب شده با ایجاد آبشارهای مصنوعی سامان‌دهی شود و حداکثر این طرح تا نوروز 92 (5 ماه قبل) به پایان برسد!

سؤال این‌جاست كه آیا منطقی به نظر مي‌رسد به جای آن همه مناظر زیبا و رویایی و مهم‌تر از همه چیدمان خوش آن که در بخش هايي به دوره قاجار بر می‌گشت، آن را با چندین آبشار مصنوعی معاوضه نمود؟!

چه توجیه اقتصادی هست که با صرف هزینه‌ای سنگین برای سامان‌دهی این قسمت، مکانی را ایجاد کرد که هیچ سنخیتی با بنای تاریخی‌اش نداشته باشد در صورتی که می‌توان با کمی تدبیر و با کم‌ترین هزینه ممکن، این برکه را به همراه فضای سبز اطرافش؛ با طرحی مناسب و برنامه‌ریزی شده، سامان‌دهی کرده و به مجموعه تفریحی این قلعه‌ي تاریخی اضافه نمود.

پیشنهاد مي‌شود با توجه به آن که این مکان هم‌چنان درختان تنومند و کهن‌سال کاج و چنارش را حفظ كرده و درختان معدودی که قطع شده‌اند بیش‌تر از نوع درختان چند ساله پیچک و بید مجنون بوده‌اند، بنابراین اداره كل میراث فرهنگی می‌تواند با کمی اراده، مجدداً حوض زيباي تخریب شده در وسط محوطه را از احيا كرده و آب وارد شده به این مکان را که اکنون مدت‌هاست بدون استفاده و در حال هدر رفتن است به سمت آن حوض هدایت نمايد. همچنين با کاشت در‌ختان زینتی همچون پیچک، بید مجنون، کبوده و همچنین ایجاد احمد ساكيیک باغ و فضای سبز در این محوطه به شکل سنتی و تاریخی، نشاط و طراوات را به این مکان باز گرداند و با توجه به تونل سبز درختان و همچنین آب فراوان در این قسمت، بی‌شک این محوطه زیبا پس از مدتی طبیعت رویایی گذشته‌اش را دوباره كسب مي‌كند.

به هر روی امید است که مسوولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگري لرستان با ارائه طرحی منسجم و برنامه‌ریزی شده و با استفاده از مازاد آب چشمه‌ي گلستان، زمینه را برای خلق صحنه‌هایی زیبا و خاطراتی به یاد ماندنی در ذهن باز‌دیدکنندگان از این قلعه تاریخی فراهم آورند.

 

احمد ساكي

 

 

در همين زمينه بخوانيد:

تابناك: تخریب برکه چشمه گلستان + عكس‌ها (كليك كنيد)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 زهرا س 1392-06-15 12:59
با دیدن این تصاویر و یادآوری خاطرات گذشته همراه با اندوه و حسرت جایی برای سخن باقی نمی ماند...
به امید روزی که مسئولین اندکی بیندیشند و غیورمردانه در راستای پیشرفت خرم آباد تلاش کنند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا